כתוצאה מהשינויים המואצים באורח החיים ומהגידול הדמוגרפי המהיר באוכלוסייה על פני כדור הארץ, הפכו הסוגיות הסביבתיות ומשבר האקלים לחלק בלתי נפרד מסדר היום הציבורי בעולם המערבי כולו. גם בישראל – שהיא אחת מהארצות הצפופות ביותר בעולם – הופך הדיון בנושאי הסביבה משמעותי יותר, ומערכת החינוך נותנת על כך את הדעת ופועלת למען העתיד באמצעות תוכניות לימודים העוסקות בנושאי הסביבה בכל הרמות.
ראש התוכנית: ד"ר אדיב גל (זמני)
צוות היגוי: ד"ר איריס אלקחר, ד"ר אדיב גל
מסלול ייחודי! תכנית מחקרית (תזה) בחינוך הסביבתי
התוכנית ללימודי תואר שני M.Ed. בחינוך סביבתי שמה לה למטרה לתת לתלמידיה כלים חינוכיים ומענים ליצירה של סביבת חיים בת קיימא, להתמודדות עם משבר האקלים ולפיתוח גישה רחבה, בין תחומית וכוללת לחינוך שמתעמת עם בעיות יסוד בנושאי סביבה וחברה.
התוכנית לחינוך סביבתי מיועדת לאנשי חינוך המכירים בחשיבות הטמעת חינוך סביבתי ובחשיבות חינוך לקיימות בעשייתם החינוכית ובכלל זה חינוך בתחום שינויי האקלים.
חינוך יער הוא תחום המתפתח בשנים האחרונות בישראל ומפותח מאוד בעולם, חינוך זה מתבסס על מפגש רצוף ויום־יומי עם הטבע ולמידתו. התוכנית מאפשרת לנשות ואנשי חינוך התמקצעות בחינוך יער, הכרת היבטים תיאורטיים ויישומיים לבחינת תופעת גני היער, בתי ספר יער בישראל ובעולם והבנת העקרונות המנחים אותם. בקורסים שונים, כגון מגוון ביולוגי, מערכות אקולוגיות–חברתיות ומשאבי טבע, הלמידה מתקיימת מחוץ לכיתה, כנהוג בחינוך יער.
פדגוגיה עכשווית: החוג מטפח חינוך לקיימות ועמדות מושכלות לגבי היחסים שבין האנושות ובין הטבע החי והדומם, מתווה עקרונות להוראה מחוץ לכיתה, ומטפח אצל הסטודנטים חשיבה ביקורתית ומיומנויות אינטלקטואליות להתמודדות עם אתגרי החינוך הסביבתי. המיומנויות הנלמדות מאפשרות התמודדות ספציפית עם שינויי האקלים מתוך תפיסת עולם אקולוגית–חברתית. אנו שואפים כי מסיימי החוג יהיו אנשי חינוך בעלי חשיבה מערכתית המסוגלים להתמודד עם בעיות מורכבות שאין להן פתרון מוסכם.
איכות אקדמית: החוג מטפח אנשי חינוך בעלי השכלה סביבתית באמצעות לימוד של מגוון קורסים ופעילויות שונות מתחומי החינוך, מדעי החברה ומדעי הטבע, בהתחייבות לאיכות אקדמית ולהקפדה על סטנדרטים אקדמיים גבוהים. הרמה האקדמית באה לידי ביטוי גם בשימת דגש על קריאה במקורות, על התנסות בפרויקט מחקרי ועל הערכת יוזמות חינוכיות סביבתיות.
אנו שואפים כי מסיימי החוג יהיו אנשי חינוך המבססים את התייחסותם למשבר הסביבתי על ידע אקדמי עדכני.
אזרחות פעילה: החוג מייחד את עצמו בטיפוח אנשי חינוך הרואים את עצמם אזרחים פעילים המובילים שינוי סביבתי–חברתי, מניעים ומפעילים יוזמות חינוכיות סביבתיות.
אנו שואפים כי מסיימי החוג יהיו אנשי חינוך בעלי תחושת אחריות לסביבתם ופעילים בתחום החינוך הסביבתי בבית ספרם ובקהילתם.
סגל: אנשי הסגל שמשתתפים בקידום אתגרי החוג הם מומחים בתחומם, פעילים סביבתיים, חוקרים בתחומי סביבה וכותבים בנושא, חדורי תודעת שליחות חינוכית, בעלי מיומנויות הוראה והם מהווים מודל למורים במערכת החינוך.