מה הם מספרים ...
רצינו לבדוק עם הבוגרים שלנו בתכנית לתואר שני בהערכה בחינוך של מכללת סמינר הקיבוצים איך הם מסכמים את תקופת הלימודים שלהם במכללה, למה בחרו בתחום, איפה הם עכשיו ועוד ועוד...
תכירו את אמאל כנעאן, שסיימה את הלימודים בתכנית בשנת 2016 ותראו מה היה לה להגיד.
תכירו את גינת פלכטמן פתאל, שסיימה את הלימודים בתכנית בשנת 2019 ותראו מה היה לה להגיד.
תכירו את חן פינק, שסיימה את הלימודים בתכנית בשנת 2019 ותראו מה היה לה להגיד.
תכירו את טלי חזקי, שסיימה את הלימודים בתכנית בשנת 2017 ותראו מה היה לה להגיד.
תכירו את רחל בראון שגב, שסיימה את הלימודים בתכנית בשנת 2019 ותראו מה היה לה להגיד.
תכירו את תומר קסאהון, שסיים את הלימודים בתכנית בשנת 2015 ותראו מה היה לו להגיד.
סיפורה של אביטל צרפתי, זוכת פרס "המחנך המצטיין" בגבעתיים לשנת תשע"ט, מחנכת, חברת צוות ניהול ורכזת מדידה והערכה בבית-ספר "ברנר" בגבעתיים.
במסגרת תכנית עירונית של פיתוח ייחודיות לכל בתיה"ס היסודיים בעיר גבעתיים, בית ספר "ברנר", שהוכרז כבית ספר מוביל פדגוגיה איכותית, בחר בייחודיות של ביח"ד: ברנר: יזמות, חדשנות ודיאלוג.
בעקבות צביעת הייחודיות, בחרנו לשנות את התעודה המסורתית. השינוי בוצע לאחר חשיבה מעמיקה ועבודת צוות, שביקשה לשקף בדרכי ההערכה את תהליכי היזמות, החדשנות והדיאלוג שקורים בבית הספר.
בתעודה צוינו "הצבת יעדים לימודיים ואישיים", יעדים שנקבעו ביום ההורים והיו שותפים לקביעתם המחנכת, התלמיד/ה וההורה. בשיח נוסף שהתקיים בנושא התעודה נבדקה המידה בה הושגו היעדים. הליך זה שיקף את היותה של ההערכה מעצבת ותהליכית.
תהליך זה היה מאתגר מאוד. השינוי שהמתבקש היה גדול מאוד והשליך על כל תהליכי הלמידה –הוראה והערכה בבית הספר, ועורר ולפיכך התנגדויות רבות מצד הצוות. עם זאת, הכלים והידע שקיבלתי בלימודי התואר השני שלי סייעו לי, שכן במהלכם למדתי על התמודדות עם התנגדויות ופירוקן. בנוסף, הרעיונות, המוכוונות לתהליכי הערכה, וההכרה בחשיבות שיתופי פעולה ועבודת צוות - כולם עלו מן התיאוריה מלימודי התואר השני וקרמו עור וגידים בפרקטיקה שלי בבית הספר כרכזת הערכה.
אני מאוד גאה בתהליך שהובלתי בבית הספר ובתוצר הסופי. במרץ 2019 הוענק לי פרס "המחנך המצטיין" בטקס עירוני במעמד ראש העיר על פועלי זה בתחום ההערכה בבית הספר. הטקס היה מכובד מאוד ומרגש ותחושת הסיפוק היתה גדולה מאוד.
בתמונה: אביטל עם רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, ורונית גרייף, מנהלת בית ספר "ברנר".
התמונה באדיבות עיריית גבעתיים
טלי חזקי
כשנרשמתי לתכנית לתואר שני "הערכה בחינוך" איחלתי לעצמי שאעבור תהליך שיאפשר לי להתפתח מבחינה אישית ומקצועית ובהסתכלות לאחור אני יכולה להגיד שאכן עברתי תהליך משמעותי אישי ומקצועי. את הלימודים ליוו דיונים מרתקים אשר העמיקו בתחום הידע הספציפי של מדידה והערכה חינוכית על כל ענפיה ותרמו לגיבוש תובנות וזוויות חדשות להסתכל על הדברים. רכשתי מגוון רחב של כלים ישימים בתחום המדידה וההערכה המאפשרים לי להתבונן על תוצאות של תהליכים פדגוגיים בהתבסס על נתונים. יחד עם הידע המקצועי שרכשתי השתכללו בי מיומנויות אקדמאיות כמו למשל כתיבה אקדמית, ניתוח מאמרים ועוד.
הדרך הייתה מאתגרת אך לכל אורך הדרך צוות המרצים, יחד עם היותו מקצועי, היה קשוב ורגיש לצרכי הקבוצה בכללותה ולכל אחד מחבריה בנפרד. היה משהו שהוא מעבר להעברת ידע מקצועי ומאורגן, הרגשתי רצון אמתי להכשיר אותנו כאנשי הערכה מקצועיים ואיכותיים. ואכן זו התחושה בסוף התהליך. אין לי ספק כי המקום בו אני נמצאת היום רחוק מהמקום בו התחלתי. לקראת סוף שנת הלימודים השנייה הוצעה לי משרה במשרד החינוך כמדריכה ביחידה להערכה ומדידה ובפסג"ה פתח תקוה כרכזת מדידה והערכה. השמחה הייתה מהולה בחשש אך האמון שנתנו בי מובילות החוג תרמו לתחושת הביטחון שלי בידע שרכשתי. כיום אני עוסקת בתחום המדידה וההערכה מזווית אחרת ולא מתוך ההוראה ומרגישה בטוחה ויודעת.
סילביה בלבן
הלימודים בתכנית לתואר שני בהערכה בחינוך פתחו בפני צוהר להתבוננות מחודשת על תחום ההערכה. למדתי על תהליכי מדידה והערכה אפקטיביים, אשר מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך רציף של ניהול בית הספר ואשר תורמים לשיפור ההוראה, הלמידה והישגי התלמידים. הקורסים בתכנית היו מגוונים ושיקפו ראייה רחבה וכמו גם דיסציפלינות שונות שהביאו אותי להבנה מעמיקה בתחום ההערכה, המהווה כיום את אחד המנופים העיקריים לשינוי, חידוש, שיפור וקידום התהליך הלימודי. פגשתי במהלך הלימודים קבוצת סטודנטים הטרוגנית מכל רחבי הארץ וממגוון מסגרות חינוכיות ומגזרים וגם דבר זה תורם לחוויית הלמידה בתכנית ולאיכותה. התכנית העניקה לי ארגז כלים נרחב הכולל גם את המסגרת התיאורטית והאקדמית בד בבד עם הכלים הפרקטיים לביצוע תפקיד רכז ההערכה הבית ספרי הלכה למעשה.