הדר לאתר שנת תשפא 1900 400 (1)

קורסים משלבי התבוננות

בשנה"ל תשע"ט יתקיימו במכללה 32  קורסים משלבי התבוננות.

(כל הקורסים משלבים פדגוגיה מתבוננת . חלקם מקיימים שיעורים במרחב ההתבוננות.)

1- ד"ר זמירה פורן-ציון:

  • פדגוגיה בהוראת ספרות חינוך מיוחד. 
  • אמנות  אתניות ומגדר באמנות בישראל 
  • דרכים בהוראת אמנות.

2- ד"ר אסנת ברור. אקטיביזם חברתי באמנות. סמינר.

3- ד"ר נירית אסף-רייזל:

  • תבונת ההתבוננות: למידה חוץ כיתתית (תואר שני חינוך סביבתי).
  • הוראה חוץ גנית (הגיל הרך, המסלול הדיאלוגי וחינוך מיוחד.)

4- אורנה אנגוסטרי:

  • לשון עברית – הסבה 3. 
  • לשון עברית – הסבה
  • לשון מתקדמים לחינוך היסודי,לחינוך המיוחד ולגיל  הרך.
  • לשון עברית – הסבה 3.
  • לשון – נושאים בהגייה ובתצורה.
  • לשון מהו"ת א.
  • לשון מהו"ת ב.

5- ד"ר אורנה אוריין:

  • חדר משלך, אמנות נשים עכשווית.
  • דרכי הוראה לשנה א יסודי.

6- ד"ר ורד רפאלי:

  • מיינדפולנס בחינוך. תואר שני.
  • זהות מעריך. תואר שני.
  • זהות המנהל כמעריך. תואר שני.

7- ד"ר זהבה סמוחה-ברקני:

  • הקול האחר בחברה הישראלית: פעילות ספורטיבית ככלי לשינוי חברתי
  • עבודת החינוך במציאות מורכבת: גזענות בחינוך – לראות את האחר.
  • התנסות בהוראת אמנות ב.

8- ד"ר לילך ניישטט-בורנשטיין:

  • סיפורים מושתקים: הדרה והבנייה של זיכרון בחברה הישראלית מחול ד .
  • מעורבות רג"ב (תכנית המצטיינים) – סדנת אמנות.
  • כאשר מורים נכשלים - סיפורים מן הזירה החינוכית.
  • קורס חברתי - מסע תקווה ישראלית – עיוני.

9- ד"ר רחל קוואסטל.:

  • מודלים של קריאה.
  • ניתוח שירה.

10- ד"ר סיגל עוזרי: ערכים והערכה. תואר שני בהערכה וניהול.

11- פרופ' נמרוד אלוני:  חינוך הומניסטי – מהקלאסי לפוסט-מודרני. סמינר.

12- ד"ר נירה קושינסקי:

  • דרכי הוראת ביולוגיה א.
  • דרכי הוראת מדעים. ב.

13- ד"ר נטע בר יוסף-פז: יסודות הסיפורת.


 

בשנת תשע"ח יערכו במכללת סמינר הקיבוצים שבעה קורסים משלבי התבוננות.

פרופ' נמרוד אלוני (MTEACH ) חינוך הומניסטי מן הקלאסי לפוסטמודרני

ד"ר טינה ולדמן (אנגלית) Theory and practice in teaching writing in English as a foreign language

אורנה אוריין (חינוך) הדרכה פדגוגית, מבוא לחינוך יצירתי, סמינריון חדר משלך

ד"ר ורד רפאלי (תואר שני בהערכה ומדידה) זהות מעריך - קורס משלב התבוננות
במהלך הקורס נברר את תפיסות הערכה של המשתתפים (או תפיסת תפקיד מעריך) דרך זיהוי תפיסות והנחות יסוד סמויות באשר ללמידה, הוראה והערכה ואתגורן של תפיסות אלה. הברור ייעשה דרך התבוננות בארועי הערכה בהקשרים אישיים-מקצועיים שיועלו על ידי המשתתפים. ההתבוננות תעשה תחילה באמצעות מתודות של מודעות קשובה (מיינדפולנס) ופדגוגיה מתבוננת, ובהמשך נפנה להמשגה תאורטית מעולם ההערכה והפסיכולוגיה החינוכית בהתאם לעולה מהסוגיות שיעלו בקבוצה

ד"ר ורד רפאלי (M.Teach) מיינדפולנס (מודעות קשובה) בחינוך - קורס משלב התבוננות
חיי היומיום בבתי הספר ומחוצה לו מאופיינים בקצב גבוה, במרוץ מתמיד להספק, בלחצים מחוץ ומבית וברמות גבוהות של מתח. לימוד ואימון במיינדפולנס מאפשר לחיות את היומיום האישי והמקצועי בעמדה יותר מודעת ויותר מאוזנת. במהלך הקורס נתאמן במיומנויות של מודעות קשובה (מיינדפולנס) ונכיר את הבסיס התאורטי והמדעי של מיינדפולנס ויישומיו בחיי היומיום ובחינוך. תכנים תאוריים יכללו - מנגנונים קוגניטיביים ומטא-קוגניטיביים של מודעות קשובה, מנגנוני לחץ וויסות רגשי, מנגנוני קשב, חשיבה וקבלת החלטות ויישומים בשדה החינוכי.

ד"ר ורד רפאלי (הגיל הרך, הנתיב הדיאלוגי) מיינדפולנס (מודעות קשובה) בחינוך - קורס משלב התבוננות
חיי היומיום בבתי הספר ומחוצה לו מאופיינים בקצב גבוה, במרוץ מתמיד להספק, בלחצים מחוץ ומבית וברמות גבוהות של מתח. לימוד ואימון במיינדפולנס מאפשר לחיות את היומיום האישי והמקצועי בעמדה יותר מודעת ויותר מאוזנת. הקורס ישלב בין תרגול מעשי לבין למידה תיאורתית בדגש על יישום קשיבות בשדה החינוכי. תכני הקורס יכללו הרגלי חשיבה ותגובות אוטומטיות, התמודדות עם קשיים, מודעות לנשימה ולגוף, מודעות לסימני לחץ והתמודדות בריאה עם תגובות לחץ, דפוסי תקשורת בינאישית מיטביים, טיפוח אורח חיים מיטיב ומזין ויצירת שינוי במרחב האישי והמקצועי.

ד"ר טל שמר-אלקיים (חינוך) הדרכה והנחיית עמיתים

יוגה בחינוך והוראה (קורס משלב התבוננות) - טליה לוי
סדנת יוגה בחינוך מציגה מיומנות ייחודית בתחום הפדגוגיה המתבוננת. הסטודנטים ירכשו כלים במהלך שלושה מפגשים מרוכזים, ובהמשך לה יזמו הסטודנטים פעילות עבור קהילת המכללה.
 הסדנה פותחת צוהר ליוגה ולאפשרויות הפדגוגיות הגלומות בה. נחשוב ביחד על הכלים שמעניקה לנו היוגה כדי להתמודד עם סיטואציות מורכבות בחיים, ובמערכת החינוך בפרט.  תפיסת העולם והתרגול היוגי יוצגו ככלי מסייע בעבודה החינוכית. נציג גם את הרווחים שהיוגה מציעה לחיי היום יום של סטודנטיות וסטודנטים במרוץ הלימודים: ויסות עומס רגשי ופיזי, הפחתת לחצים, הפגת מתחים, העצמת ריכוז, העלאת מודעות לנוכחות ההווה ברגע הזה. המיומנות שנפתח בסדנה, תיצור בסיס לפעילות שיזמו הסטודנטים במכללה לאורך השנה, במרחב ההתבוננות ומחוצה לו.

כוחו המרפא של הסיפור (קורס משלב התבוננות) - ד"ר לילך ניישטט בורנשטיין
קריאה היא מסע מרפא, בו עוברים ממקום אחד למקום אחר. בקורס נעסוק בסיפורים מרפאים בשילוב דרכי לימוד של פדגוגיה מתבוננת ומודעות קשובה. נדון ונתנסה בקשר שבין מעשיות למעשים, בין הספרות לחיים, בין מעשה הקריאה למעשה הכתיבה. נקרא באגדות עם (אירופאיות וחסידיות) ובאגדות מודרניות מן הספרות העברית והכללית (ש"י עגנון, אלפרד דבלין, נטליה גינצבורג, פרימו לוי, ריימונד קארבר, יוסל בירשטיין), דרכן נחקור את האופנים בהם מפעילים הקוראים את הטקסט, והטקסט את הקוראים: מקישור ופרשנות ועד תיקון, ריפוי ופעולה.