נגישות

  • הצהרת נגישות
Powered by ngsoft מעבר לאתר חיצוני
  • דלג לתפריט ראשי
  • דלג לתוכן
  • דלג לפוטר
Logo DESK Logo MOB
מכללת סמינר הקיבוצים
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • צרו קשר
  • עברית
    • En
    • عر
    • עב
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תכניות לימוד
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
    גישה מהירה לתכניות הלימוד
  • הרשמה וקבלה ללימודים
    • מידע כללי למועמד
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • המרכז לחדשנות ועיצוב למידה
    • היחידה לפדגוגיה דיגיטלית
    • היחידה לקידום ההוראה
    • סטאז' - היחידה לכניסה להוראה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • דיקנט הסטודנטים
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המרכז ליזמות
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • שירותי השאלה ותקנון הספרייה
    • מאגרי מידע וכלי עזר למחקר
    • שירות למרצה
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • EN
  • عر
עמוד הבית עלינו אודות המכללה קמפוס ירוק איך מחנכים ילדים ל...? הפרדת פסולת מזון
על המכללה
הפרדת פסולת מזון
  • הפרדת פסולת מזון
  • צרכנות נבונה
  • חסכון באנרגיה
  • תכנית גלוב
  • קירות ירוקים
  • חסכון במים
  • מחזור נייר

הפרדת פסולת מזון

איך מחנכים ילדים להפרדת פסולת?

נושא הפסולת סובל מדימוי נחות ומסריח, תרתי משמע. כיום בקלות יחסית אנחנו מפנים מביתנו כל דבר שהפך מיותר, מרכזים בשקיות בפח אשפה של הבניין, ומשאיות של הרשות המקומית הופכות את הפסולת לבעיה של מישהו אחר, שם חופרים בור גדול ומטמינים בקרקע. לכאורה, פתרון קסם – רחוק מהעין, רחוק מהלב.

הבעיה מתחילה כשבוחנים את ההשלכות השונות של שיטת טיפול זו בפסולת. ראשית, שינוע הפסולת לאתרים בנגב דורשת אנרגיה רבה ולכן זיהום אוויר שמקורו במשאיות, שבאותו הזמן מעמיסות על התנועה בכבישים ומסכנות את הנוהגים בהם. שנית, ערבוב של סוגי פסולת שונים בתנאי חוסר אוויר (בהטמנה מתחת לאדמה) גורם לפסולת אורגנית (=פסולת מזון) וחומרים אחרים לפלוט מזהמים אל מי התהום ואל האטמוספירה. פליטת מתאן, עקב התפרקות פסולת אורגנית במטמנות היא גורם משמעותי לשינוי הרכב האטמוספירה, ולכן להתחממות גלובאלית. שלישית, סלט הפסולת הזה גורם לזיהום חומרים שהיינו יכולים להפכם למשאב, כלומר – למחזר. נייר, קרטון ופלסטיק שבאו במגע עם פסולת מזון לא ניתן עוד למחזר.

אז כולנו כבר יודעים להפריד נייר, קרטון, סוללות ובקבוקים. ברב הרשויות קל יחסית למצוא פינות איסוף לחומרים אלו ובכך אנו מתחילים לצמצם את נפח ומשקל הפסולת. עם זאת, נושא הפסולת האורגנית מאתגר טיפה יותר את משק הבית ודווקא בו טמון המפתח לפתרון מלא יותר לטיפול בפסולת. חשבו רגע. באם נוציא לחלוטין פסולת מזון מהפח, מה נשאר שם שיסריח? בסך הכול ערימה של שקיות, חלקי פלסטיק ודברים יבשים אחרים. ייתכן ובעתיד הקרוב, ניתן יהיה להפריד בין כל אלא בקלות יחסית בפינת מיחזור או במפעל מיוחד לטיפול בפסולת.

כיום, בעקבות שורת חוקים חדשים כמו חוק מכלי הפיקדון, חוק הצמיגים, חוק האריזות וחוק הפסולת האלקטרונית, נבנים פתרונות טובים יותר ויותר לטיפול בפסולת בישראל. נושא פסולת המזון מטופלת בכמה דרכים כבר היום בחלק מהרשויות (ואפילו בתל אביב יצא לדרך פיילוט):
1. איסוף הפסולת האורגנית המופרדת מבתי התושבים – הפסולת עוברת פירוק טבעי במפעל קומפוסט שלאחר מכן מפוזר בשטחים החקלאיים. בחלק מהרשויות, מתסיסים את הפסולת, מפיקים ממנה מתאן ומשתמשים בו ליצור אנרגיה.
2. עידוד הצבת קומפוסטרים בבניינים ובשכונות – יצירת פתרון מקומי באחריות התושבים, במסגרתו מייצרים מהפסולת דשן אורגני לשימוש בגינות המקומיות. לפתרון זה יתרונות רבים, כמו חסכון בשינוע והחזרת האחריות האישית למייצר הפסולת. כמו כן, התהליך מעודד חשיבה על סוגי פסולת אחרים שאנו יוצרים.

אז מה עושים בבית ספר עם הילדים???

רק רגע. עוד לא קם המחנך שהצליח לשכנע ילדים להפריד פסולת ולעשות קומפוסט אם הוא לא עושה זאת בעצמו. זה פשוט מאד. אנחנו בסך הכול מחכים תהליך טבעי שקורה מתחת לכל עץ בטבע – עודפי פרי, לשלשת ציפורים ועלים יבשים, המתפרקים בעזרתם האדיבה של מיקרו-אורגניזמים, חרקים וחיות קטנות אחרות. התוצר הוא דשן טבעי המתמוסס במים וזמין לצמחים. כאן אפשר למצוא מדריך מעולה ל"עשה זאת בעצמך" (אתר מעולה של סטודנט לשעבר במכללה!).

אם אין פיסת אדמה בביתכם להניח עליה קומפוסטר, ניתן לעשות זאת בשכונה (אם אתם גרים בתל אביב, פנו לשלומית אלקים - shlomite1@bezeqint.net, שמקדמת את הנושא בשכונות) או בבית הספר. כבר היום ישנם סטודנטים, סגל מנהלי וסגל אקדמי שמביאים את הפסולת האורגנית שלהם לקומפוסטר הגדול ליד מכולת הפסולת בפינה הדרום מזרחית של המכללה.

בהצלחה!!!

המועצה הירוקה

ליצירת קשר –

 green_campus@smkb.ac.il
  • צור קשר
    • 03-6902323
    • info.skb@smkb.ac.il
    • מכרזים
    • השכרת כיתות
    • דרכי הגעה
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • דיקנט הסטודנטים
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תוכניות הלימודים
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
  • להרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • מדור שכר לימוד
    • מידע כללי למועמד
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • נהלי השאלה
    • מידע והדרכה
    • שירות למרצה
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הלל היחידה לכניסה להוראה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
    • פדגוגיה דיגיטלית
    • המרכז להורות ומשפחה
    • מרכז פתו"ח - שימוש נבון באינטרנט
    • היחידה לקידום ההוראה
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז ליזמות
    • מרכז חדשנות ועיצוב למידה - משעול
  • תקנון ותנאי שימוש
  • מפת אתר
  • הצהרת נגישות
לאתר ngsoft