למידה מרחוק בימי הקורונה – WIN WIN SITUATION ?
כשהקורונה פרצה לחיינו, כל מערכת החינוך בישראל נדרשה להתנהל בצורה אחרת בתוך מציאות חדשה לחלוטין, ויתרה מכך - לעשות זאת באופן מיידי. המוסדות להשכלה גבוהה נדרשו להיערך ולהנגיש את הלמידה לכ-300 אלף סטודנטים באמצעות מרחב מקוון פתוח - כזה שיאפשר להם ללמוד מרחוק בכל זמן ומכל מקום, בעזרת המכשירים החכמים שכל אחד ואחת מחזיקים כיום ברשותם.
עם ביטול האפשרות להתכנס בכיתות, נוצרו סביבות למידה חדשות, שנשענות על הלמידה מרחוק, על השימוש בחומרי לימוד פתוחים ובתכנים דיגיטליים. רבים יאמרו שמעז יצא מתוק, שכן כל אלה מסייעים כיום לסטודנטים ולמרצים כאחד לפתח מיומנויות שונות, שיוכלו לשרת אותם ולשפר את איכויות הלמידה גם לאחר שוך הסערה.
הסטודנטים לוקחים בעלות על הלמידה ושומרים על השיגרה
לדרכי הלמידה המקוונות שכפו עלינו חוקי הריחוק של הקורונה יש יתרונות שניכרים בשטח כבר עכשיו. האמצעים החדשים תורמים לפיתוח של אוטונומיה מחשבתית, מגבירים את המוטיבציה והמסוגלות הפנימית של הלומדים, ומקנה להם תחושה של בעלות על הלמידה. סטודנטים רבים תופסים את הלמידה הדיגיטלית כמותאמת אישית, כאפקטיבית ומהנה, וכזו המספקת מסגרת וגבולות בד בבד עם גמישות, עצמאות וחופש פעולה. "אני חייבת את השיגרה שלי כדי לתפקד בצורה טובה, והלמידה המקוונת מספקת לי את השיגרה הזו," מבהירה תמר חנן, סטודנטית לחינוך מיוחד בשנה א' בסמינר הקיבוצים. "אני קמה בבוקר בשעה הרגילה, מתאמנת, לומדת ועובדת – הכול מהבית. השיעורים המקוונים שומרים לי על סדר היום שחשוב לי כל כך." גם תמר וגם סטודנטים אחרים של הסמינר הודו שאמנם חסרה להם חוויית הלימוד הפרונטלית, ושאין כמו להגיע לסמינר ולפגוש את כולם. יחד עם זאת כולם גם בירכו פה אחד על הטכנולוגיה המתקדמת שמאפשרת להם להמשיך ללמוד גם בתקופת סגר המאופיינת בהגבלות מחמירות.
המרצים מסתגלים למעבר מסוכני ידע פרונטליים לשותפים לתהליך
במקום בו הסטודנטים נדרשים להסתגל לשגרה חדשה ולפתח משמעת עצמית שתסייע להם "לא לאבד את זה", המורים והמרצים צריכים להתמודד עם אתגרים חדשים במרחב הדיגיטלי. הם זוכים (כן, זוכים בשורה התחתונה) להיחשף לטכנולוגיות ודרכי למידה חדשות, ללמוד אותן ולשלוט בהן. "לכל מרצה יש את המיומנויות והיכולות הטכנולוגיות שלו," מציינת תמר, "יש כאלה שמעבירים הרצאה רגילה בזום, יש כאלה שבמסגרת ההרצאות מרחוק יודעים לעשות גם סקרים וחידונים יצירתיים, ויש גם את "המצטיינים" שיודעים אפילו לפצל אותנו לקבוצות, כך שכל קבוצה ממש "יוצאת" מהשיעור לכמה דקות של עבודה קבוצתית משותפת, ואז כולם חוזרים יחד לשתף ולהמשיך בשיעור." סטודנטים אחרים עימם שוחחנו, סיפרו לנו על מרצים שאפילו מקדישים כמה דקות בבוקר לפעילות גופנית משותפת לחימום ולשחרור לפני ההרצאה. אילוצי הקורונה הפכו את המרצים מסוכני ידע אותו הם הקנו עד היום בתהליך למידה לינארי, לשותפים מלאים לתהליך. תלמידי הסמינר משבחים את מרציהם על הזמינות הגדולה שלהם, שבאה לידי ביטוי במענה מהיר שהם מספקים במייל ואפילו בוואטסאפ. חלקם ציינו גם את ההתחשבות שמגלים מוריהם בכל הקשור לדרישות שיעורי בית סבירות שאינן מעמיסות עליהם יתר על המידה.
מגוון אפשרויות טכנולוגיות משרתות את המעבר ללמידה מרחוק
הלמידה המקוונת עושה שימוש במגוון אמצעים טכנולוגיים, החל מאמצעים א-סינכרוניים כמו הרצאות מצולמות, ספרים טכנולוגיים מבוססי ענן, מצגות ומאמרים המלווים בשאלות שונות עליהם נדרשים הסטודנטים לענות, ועד לאמצעים מקוונים סינכרוניים כמו הרצאות בזום שכוללות גם תרגילים אינטראקטיביים ומהוות שיעור אקדמי לכל דבר ועניין.
בסמינר הקיבוצים מועברים שיעורים סינכרוניים של שעה וחצי – בדיוק כמו שיעור ביום לימודים רגיל. "שומרי השגרה" כמו תמר מקפידים גם על חישוב זמן של שעה וחצי למטלות א-סינכרוניות כמו עבודה על מאמר/ מצגת. כך נשמרת שגרת לימודים רגילה שלא ניתן היה לקיימה ללא ההסתייעות באמצעי הלמידה מרחוק.
אז אפשר לומר שהקורונה היא הזדמנות
אפשר להיבלע למערבולת של קיטורים על המצב, על שיגרת הלימודים שהופרעה ועל האיזון היומיומי שהופר, ואפשר לראות את חצי הכוס המלאה המשתקפת בעיני תלמידי הסמינר עימם שוחחנו. אפשר להכיר בכך שדווקא הלמידה בימי הקורונה עשויה לזמן חוויית צמיחה, שתוביל את הלומדים, המרצים ומקבלי ההחלטות לאמץ את יתרונות המרחב המקוון ולהטמיעם לצרכי הלמידה, המחקר והפיתוח העצמי והמקצועי.
במילים אחרת, אפשר לראות במגפת הקורונה הזדמנות:
הזדמנות לכונן ולמסד מערכת יחסים חדשה, המתקיימת בין הלומדים לבין המידע הנרכש על ידם במסגרת תהליך הלמידה. זאת תוך כדי הגברת מודעותם לקיומם של חומרי לימוד דיגיטליים המועלים בפורטלים ובאתרי לימוד דיגיטליים, והכוונתם היכן ניתן למצוא אותם.
הזדמנות לפיתוח למידה אחרת, הטמעת אופני לימוד חדשניים, חומרים דיגיטליים ופתוחים, ושיטות למידה שמבוססות על המוטיבציה של הסטודנטים ללמוד בצורה עצמאית - בזמן, במקום ובקצב ההתקדמות האישי המתאים לכל אחד ואחת. העקרונות הללו עולים בקנה אחד עם דרישות השוק והחברה בכל הקשור להקניית מיומנויות של המאה ה-21 כמו למידה אוטונומית, משמעותית והתנסותית תוך פיתוח חשיבה ביקורתית.
הזדמנות לעדכן את אנשי הסגל האקדמי בסוגיות של פרטיות ושימוש חוקי בחומרי לימוד דיגיטליים ופתוחים, ולעודד אותם לאמץ את החומרים והשיטות בקורסים שהם מעבירים.
ולבסוף גם הזדמנות לשקול מדיניות ממשלתית, התומכת בקידום של הטמעת חומרי לימוד חדשים, מימון ויישום של טכנולוגיות, המבוססות על חומרי לימוד חדשים ופדגוגיות למידה והוראה מתקדמות, שיכוננו למידה עתידית משמעותית.