בשיתוף בית החולים לילדים "ספרא" והמרכז החינוכי ע"ש וייצמן במרכז הרפואי שיבא
בכל המוסדות הרפואיים בארץ יש מוסדות חינוך של משרד החינוך, אבל נכון להיום אין הכשרה ממוקדת לאנשי ונשות החינוך הפועלים במרחבים מורכבים אלה. המטרה בנתיב זה היא לתת מענה לצורך המקצועי שעולה מהשטח ולספק מסגרת לימודי חינוך שחותרת להלך על הגבול הדק שבין חינוך לטיפול ולתת מענה לצורך קיים במוסדות רפואיים ופסיכיאטריים ולילדים המרותקים לבתיהם. ילדים חולים נמצאים במוסדות רפואיים למשך זמן אשפוז משתנה - לעיתים תקופה קצרה ולעיתים ארוכה אך המאפיין העיקרי שמשותף לכולם הוא מצב של אי וודאות, לחץ, חרדה, ואף לעיתים בדידות הפוגמים ביכולת שלהם ללמוד. כך שלהיות איש חינוך במוסדר רפואי או פסיכיאטרי זו משימה מאתגרת ומורכבת הדורשת לשלב ידע ומיומנות בין תחומי החינוך, הטיפול, הסיעוד והרפואה, תוך שיתוף פעולה עם ההורים והמשפחה, עם המוסד הלימודי הקודם של הילד (אליו גם יחזור בתום האשפוז) והצוות הרב מקצועי המלווה את הטיפול בילד.
במרחבים אלו נדרשים אנשי ונשות חינוך שמחזיקים תפיסות וידע המשלבים את עולמות הסיעוד-עבודה סוציאלית-חינוך. מרחבים אלו מצריכים חינוך מסוג אחר המספק לא רק צמצום פערים לימודיים, אלא גם תווך של תהליכים רפואיים באופן רגיש ומקצועי. מדובר במקצוע עם משמעות עמוקה לעוסקים בו אשר מעניק שביעות רצון רבה ומתמשכת לצד תחושת שליחות.
פרופ׳ איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים מוסיף "בית חולים ספרא לילדים שמח ונרגש לפתוח יחד עם סמינר הקיבוצים תוכנית ראשונה מסוגה להכשרת אנשי ונשות חינוך במרחב הרפואי. מטרת שיתוף הפעולה החשוב והערכי הזה היא להשלים את המעטפת הרפואית ההוליסטית הנדרשת לילדים ולמשפחותיהם בתקופה המורכבת של חולי ואשפוז. השילוב של בית חולים מוביל, לאומית ובין-לאומית, עם המכללה המובילה לחינוך ולהכשרת מורים מייצר הזדמנות להובלת שינוי אמיתי ופורץ דרך בתחום, שנוי שיקבע אמות מידה חדשות לתחום".
קורסים שילמדו בנתיב זה (המידע נתון לשינויים):
- פסיכולוגיה
- מוח ולמידה
- אתיקה
- נוירופדגוגיה
- משפחה
- עבודה בצוות רב-מקצועי
- חוסן (SEL)
ראשת הנתיב: דנית בן עמר
דנית בן עמר הובילה במשך שנים רבות תפקידי חינוך ופיקוח משמעותיים במחוז תל-אביב ובאגף לחינוך מיוחד במטה משרד החינוך, בו שירתה בתפקידה האחרון כמפקחת ארצית בחינוך המיוחד.
מתוך ניסיונה ומומחיותה בתחום ילדים חולים עסקה רבות במשמעות חבירת התכנית החינוכית לפרוטוקול הרפואי של הילד המאושפז, וכפועל יוצא בבניית פרופיל עבודת המורה לילד חולה, במטרה לסייע בתהליכי שיקום, החלמה והבראה.
כממונה על ״חוק חינוך חינם לילדים חולים״ הובילה מהלכי דיוק והתמקצעות בפעילותם של המרכזים החינוכיים בבתי חולים , יצרה וקידמה את הרפורמה למתן המענה החינוכי לתלמידים החולים בביתם ביישום משרד החינוך.
הקמת הנתיב לחינוך והוראה במרחב רפואי מהווה המשך ישיר, כחלק מתפיסת עולמה, לתפקידיה הקודמים. דנית בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד ממכללת סמינר הקיבוצים ותואר שני בייעוץ חינוכי מאוניברסיטת תל אביב.