הליך הרישום לסדנאות התמחות
סטודנטים להסבה, בוגרי מכללת סמינר הקיבוצים וסטודנטים בוגרי מוסד אקדמי אחר (מכללות/אוניברסיטאות) יש להיכנס ללינק להרשמה
סטודנטים שנה ד' הסדירים במכללת סמינר הקיבוצים נרשמים באופן מקוון שנפתח הליך השיבוץ במערכת ע"י הפקולטה. במהלך חודש אוגוסט
לאחר הרישום לסדנא ,יש למלא טופס מקוון "אישור מסגרת להתמחות"
קבלת הרישיון מותנית בעמידה בהצלחה בדרישות הסדנה בציון 75 ומעלה. הסדנה איננה מוכרת לגמול לצורך פיתוח מקצועי באופק חדש בשנת ההתמחות.
חובת ההתמחות בהוראה
ההתמחות בהוראה (סטאז') מתבצעת בשנת העבודה הראשונה במערכת החינוך, והיא חובה לבוגרי כל המסלולים ללימודי תעודת הוראה לצורך קבלת רישיון הוראה. זאת, בתנאי שהושלמו לפחות 80% מהחובות הלימודיים, לרבות חובות ההתנסות המעשית, וקורס עזרה ראשונה, זהירות בדרכים וביטחון ובטיחות.
מי שטרם סיימו חובותיהם והתקבלו לעבוד כעובד הוראה באופן חריג ולאחר אישור הפיקוח של משרד החינוך, יוכלו להתחיל את שנת ההתמחות ולהירשם לסדנת ההתמחות, אך לא יוכלו לקבל רישיון הוראה עד לסיום כל החובות.
מורים בעלי ותק של חמש שנים ומעלה בהוראה או בעלי קביעות במערכת החינוך יכולים להגיש בקשה לפטור מהתמחות בגף כניסה להוראה במשרד החינוך למייל baruchal@education.gov.il
סדנת התמחות
בשנת ההתמחות ולצורך קבלת רישיון ההוראה חייב המתמחה להשתתף בסדנת התמחות בהיקף של 60 שעות , הכוללת תמיכה וליווי מקצועי במכללה לחינוך או באוניברסיטה.
קבלת הרישיון מותנית בעמידה בהצלחה בדרישות הסדנה בציון 75 ומעלה. הסדנה איננה מוכרת לגמול לצורך פיתוח מקצועי באופק חדש בשנת ההתמחות.
מקום העבודה בשנת ההתמחות
ההתמחות בהוראה תיעשה בשכבת הגיל: קדם יסודי, יסודי, חטיבת ביניים או על יסודי ובמקצועות ההוראה, שהמתמחה הוכשר להם במהלך לימודיו. על כל מתמחה למצוא עבודה בהתאם להכשרתו.
ישנן מספר דרכים למציאת עבודה:
- פניה לפיקוח של משרד החינוך
- פניה למנהלי בתי הספר
- למועמדים להוראה בבתי הספר, מומלץ להגיש מועמדות להוראה באופן מקוון ב"פורטל עובדי הוראה- מרחב המנהלי- הגשת מועמדות להוראה, בלינק זה
היקף המשרה בשנת ההתמחות
בכדי לקבל רישיון הוראה יש להתמחות בשליש משרה לפחות. העסקה בהיקף הקטן משליש משרה לא יכולה להיחשב כהתמחות.
על פי הסכמי "אופק חדש" (הקיימים בבתי הספר הרשמיים) – שליש משרה יחשב בהיקף של 12 שעות שבועיות.
פירוט שעות ההוראה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים:
שעות ההוראה יכללו שעות פרונטאליות, שעות פרטניות ושעות שהייה.
- שעות פרונטאליות - הוראה במליאת הכיתה, בבית ספר יסודי - 8 שעות שבועיות. בחטיבת ביניים - 7 שעות שבועיות.
- שעות פרטניות - 2 שעות שבועיות בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים, מיועדות להוראה של קבוצה המונה 5-1 תלמידים.
- שעות שהייה - 2 שעות שבועית בחינוך היסודי: פגישות עבודה עם החונך והשתתפות בפגישות עם הצוות הבית ספרי, 3 שעות שבועיות בחטיבת הביניים.
פירוט שעות ההוראה בחינוך הקדם יסודי:
- למנהלת גן: 10 שעות עבודה בגן הילדים.
- גננת משלימה: 11 שעות עבודה בגן הילדים.
מתמחה שלא סיים את 80 אחוז החובות ואינו בעל תואר אקדמי מלא ,לא יוכל להשתלב ב"אופק חדש" והיקף שליש משרתו בהוראה יהיה: 10 שעות הוראה בחינוך הקדם יסודי ובחינוך היסודי, ו-8 שעות הוראה בחינוך העל יסודי.
מתמחים המלמדים בחינוך העל יסודי יעבדו לפי רפורמת "עוז לתמורה"
שליש המשרה תכלול 13.5 שעות הוראה בחלוקה לשעות פרונטאליות, שעות פרטניות ושעות תומכות הוראה.
- שעות פרונטאליות - הוראה במליאת הכיתה, בבית ספר יסודי - 8 שעות שבועיות. בחטיבת ביניים - 7 שעות שבועיות.
- שעות פרטניות - 2 שעות שבועיות המיועדות להוראה עם תלמיד אחד או עם קבוצה של עד שלושה תלמידים או לפי החלטת הצוות הפדגוגי בראשות מנהל בית הספר.
- שעות תומכות הוראה – 3.5 שעות שבועית המיועדות לפגישות עבודה עם החונך והשתתפות בפגישות עם הצוות הבית ספרי, שיחות הורים, הכנת חומרי הוראה ובדיקת מטלות ומבחנים.
משך ההתמחות
משך ההתמחות היא שנת לימודים אחת. משרד החינוך מכיר בהתמחות אם המתמחה הועסק במשך ששה חודשי עבודה מלאים באותה השנה ברצף. תתאפשר העסקה שאינה ברצף, כאשר בכל מחצית מספטמבר- ינואר יש לעבוד לפחות 3 חודשים ובמחצית השנייה (ינואר ועד יוני) 3 חודשים נוספים בהיקף הנדרש להתמחות. המועד האחרון לכניסה להתמחות, לצורך עבודה בטווח של ששה חודשים לפחות, הוא 20 בדצמבר בכל שנה. לא תוכר צבירה של ימי מילוי מקום כהתמחות בהוראה.
מסגרות מאושרות להתמחות בבתי הספר ובגני הילדים
המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה בבתי הספר ובגני הילדים מתפרסמות בכל שנה במהלך חודש יולי ע"י משרד החינוך. אישור ההכרה במסגרות המוכרות להתמחות הינו אישור לשנה אחת בלבד, לכן יש להתעדכן ברשימה העדכנית לאותה שנת לימודים.
ניתן למצוא את הרשימה העדכנית לאותה שנה באתר משרד החינוך אגף הכניסה להוראה תחת "מסגרות מאושרות להתמחות"
כל העסקה במסגרת שאינה מאושרת ע"י משרד החינוך, לא תוכר לצורך חובת התמחות בהוראה
תשלום בזמן ההתמחות
עבודת ההוראה בשנת ההתמחות היא בשכר. עבודה ללא שכר לא תוכר כלל כהתמחות. הגורם המשלם הוא משרד החינוך או בעלות המוסד, או עמותה המוכרת ע"י משרד החינוך.
ליווי המתמחה במסגרת החינוכית
לכל מתמחה יוצמד חונך שתפקידו ליווי המתמחה וסיוע בקליטתו במערכת, באמצעות מפגשים שבועיים קבועים. יש להתחיל בפגישות החונכות באופן מיידי, עם קבלת העבודה. החונך יצפה במתמחה לפחות פעמיים במחצית, יתעד בכתב, ייתן משוב שוטף, ימלא את ההערכה המעצבת באמצע השנה, ויהיה שותף עם המנהל ,בהערכה המסכמת בסוף השנה
בתהליך השיבוץ לעבודה בניהול כוח אדם במחוז – יידרש המתמחה להציג את שם החונך/ת ואת מס' ת.ז. של החונך/ת.
הערכת המתמחה בבתי הספר
יבוצעו שתי הערכות במהלך השנה, ע"י מנהל/ת בית הספר והמורה החונך/כת
- הערכה מעצבת- הערכת אמצע שנה תתקיים בחודש ינואר.
- הערכה מסכמת תתקיים בחודש מאי, הערכה זו מקוונת , ומוזנת לפורטל עובדי הוראה במרחב המנהלי.
הערכת המתמחה בגני ילדים
יבוצעו שתי הערכות במהלך השנה, ע"י מפקחת הגן, הגננת החונכת והמתמחה.
- הערכה מעצבת- הערכת אמצע שנה תתקיים בחודש ינואר.
- הערכה מסכמת תתקיים בחודש מאי, הערכה זו מקוונת ומוזנת לפורטל עובדי הוראה במרחב המנהלי.
להערכת אמצע לעובדי הוראה בתי ספר - לחצו כאן
להערכת אמצע גני ילדים - לחצו כאן
רישיון לעיסוק בהוראה
בתום שנת ההתמחות בהוראה, לאחר קליטת ההערכה המסכמת במשרד החינוך, המתמחה ישלח את אישור ההתמחות, ההשתתפות בסדנא, מסמכי התואר ותעודת ההוראה באופן מקוון לפורטל עובדי הוראה לצורך קבלת הרשיון.
מייל– אגף רישיונות להוראה
rishayon@education.gov.il
פורטל משרד החינוך
https://poh.education.gov.il/pituachmiktzoi/evaluations/pages/interns-evaluation.aspx
במקרים חריגים בהערכת הסיכום ייכתב "לא זכאי לרישיון הוראה". מומלץ להתייעץ עם מנחה הסדנה ובמידה והמלצה זו אינה תואמת את הערכת המתמחה ניתן לפנות לערר, באמצעות פורטל עובדי הוראה .
מידע נוסף ניתן לקרוא באתרים:
לאתר הסטאז' של משרד החינוך - אגף התמחות וכניסה להוראה
https://edu.gov.il/horaa/MinhalOvdeyHoraa/staj/Pages/about.aspx
אתר סטאז' קל (מכללת תלפיות)