גישת הגינון הטיפולי מבוססת על תיאוריות ועל מחקרים, הרואים בגינה מיקרו־קוסמוס של סביבת החיים. הגינה מדמה ומביאה לידי ביטוי את כל מאפייני ההתנהגות של האדם בסביבתו .מחקרים רבים הוכיחו שהקשר של האדם עם הטבע, המגע עם האדמה, הצמחייה ובעלי החיים בסביבה הירוקה הוא תרפויטי. כמו כן, הוכח כי לאור הטבעי ולעונות השנה יש השפעות רחבות היקף על פרודוקטיביות, יצירתיות, רווחה (Wellness), בריאות ואף מיתון של הפרעות קשב וריכוז. במציאות לימנו הרצופה במשברים של קורונה, מלחמה, שכול ואובדן, אנשים מחפשים נחמה לתחושותיהם בחיבור העמוק של האדם לצמחים, לאדמה ולטבע. הטבע מספק השתרשות, חיבור, מחזוריות וביטחון, מעגל הטבע תמיד ממשיך להתקיים – לנבוט, לפרוח ולשאת פרי.
הגינון הטיפולי נעזר בגינה ובקשר עם הטבע ככלי תמיכתי, לשיפור מצבם ואיכות חייהם של אנשים במישור הרגשי, הקוגניטיבי, המוטורי והחברתי. הלימודים בתוכנית מכשירים אנשי ונשות חינוך, הדרכה וטיפול, המבקשים להעשיר את ארגז הכלים שלהם לעבודה עם אוכלוסיות שונות, תוך כדי שימוש במרחב הגינה, על מרכיביה השונים – אדמה, מים, צמחים ובעלי חיים – לרווחת האדם. מרחב הגינה מאפשר לבטא את עולמם הפנימי של אוכלוסיות אלו בסביבה טבעית ותומכת, תוך כדי התאמת הפעילות הגננית למצבם, ובכך סולל עבורם את הדרך לרווחה ולצמיחה.
אנשי חינוך וחינוך מיוחד, מדריכים חברתיים, מטפלים, אנשי מקצוע פרא־רפואיים, עובדי קהילה ומפעילי גינות קהילתיות, אקטיביסטים אקולוגים ואנשים בתחום השיקומי
ראיון קבלה קבוצתי פרונטלי.
עדיפות לבעלי ניסיון בעבודה עם אוכלוסיות שונות ו/או השכלה חינוכית-טיפולית.
1. הרשמה באתר ותשלום דמי רישום.
2. העלאת טופס קורות חיים ותעודות רלוונטיות לפורטל מועמד.
3. ראיון קבלה.
216 שעות לימוד
56 שעות עבודה מעשית
לעבודה המעשית נדרשות 3–4 שעות שבועיות במוסדות רלוונטיים, נוסף ליום הלימודים בתוכנית. זהו תנאי הכרחי לקבלה לתוכנית.
איתור מקום העבודה המעשית מתבצע בסיוע רכזת ההתמחות בתוכנית. העבודה המעשית מתקיימת במגוון מוסדות: בתי חולים – כלליים ופסיכיאטריים, מרפאות לבריאות הנפש, בתי ספר, תחנות טיפוליות של משרד הרווחה, חוות טיפוליות ושיקומיות, פנימיות ועוד.
במשך הלימודים הסטודנטים רוכשים ניסיון מעשי לקראת השתלבות בעבודה בתחום. התוכניות כוללות ליווי מקצועי בתהליך ההתמחות והתנסות אישית, פרטנית וקבוצתית בעבודה עם אוכלוסיות מגוונות. הסטודנט מקבל הדרכה צמודה בשטח והדרכה קבוצתית בזמן הלימודים. בסיום הלימודים, משתלבים בוגרינו בתפקידי מנחות ומנחים בתחום הגינון בארגונים ובמוסדות שיקומיים, טיפוליים וחינוכיים.
תעודת מנחה בגינון טיפולי* מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר).
*התעודה מוכרת על ידי 'אדם צומח' – העמותה לקידום הגינון הטיפולי בישראל (בכפוף לתנאי העמותה)
*הלימודים בתוכנית אינם מוכרים על ידי משרד הבריאות ואינם מקנים רישיון או הסמכה בטיפול
ראש התכנית
ד"ר גליה חנוך-רועה, אדריכלית נוף
פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים.
בוגרות מספרות:
מור אברהם – בוגרת התוכנית גינון טיפולי
"הגעתי ללימודי גינון טיפולי במכללה לאחר שהתנסיתי כשנה בפעילות כזו במסגרת התנדבותית, אך ללא שום רקע של לימודים פורמליים בתחום הגינון או הטיפול.
כיום, כשנה לאחר סיום הלימודים, ובעודי ממשיכה בפעילויות שונות בתחום, אני יכולה לומר שמגוון הקורסים, ההתנסויות, החוויות והאנשים שנחשפתי אליהם במסגרת הלימודים תרמו לי מאוד מבחינות רבות ונרחבות יותר מאשר מה שמשתמע מהכותרת "גינון טיפולי".
מעבר לכך, הלימודים עזרו לי להתכוונן ביתר דיוק הן למה שמתאים לי אישית מבחינת גישה טיפולית, והן מבחינת האוכלוסיות שארצה לעבוד איתן.
ניכר שמסגרת הלימודים ותכולתה נבנו בקפידה ומתוך ניסיון רב. התמהיל בין לימודי הפסיכולוגיה, הפסיכותרפיה ולימודי הגינון השונים היה מדויק ובמינונים נכונים. מצאתי (ועדיין כך) את החיבורים והשילובים בין התחומים מרתקים ביותר.
המרצים והמנחים היו מקצועיים מאוד, קשובים ואכפתיים.
למדתי המון מכל אחד ואחת מהם. תודה רבה!"