גישת הגינון הטיפולי מבוססת על תיאוריות ועל מחקרים, הרואים בגינה מיקרו-קוסמוס של סביבת החיים המדמים ומביאים לידי ביטוי את כל מאפייני ההתנהגות של האדם בסביבתו. מחקרים רבים הוכיחו שהקשר של האדם עם הטבע, המגע עם האדמה, הצמחייה ובעלי החיים בסביבה הירוקה הוא תרפויטי. כמו כן, הוכח כי לאור הטבעי ולעונות השנה יש השפעות רחבות היקף על פרודוקטיביות, יצירתיות, רווחה (Wellness), בריאות ואף מיתון של הפרעות קשב וריכוז. במציאות ימנו הרצופה במשברים של קורונה, מלחמה, שכול ואבדן אנשים מחפשים נחמה לתחושותיהם בחיבור העמוק של האדם לצמחים, לאדמה ולטבע. הטבע מספק השתרשות, חיבור, מחזוריות וביטחון, מעגל הטבע ממשיך להתקיים - לנבוט, לפרוח ולשאת פרי.
משך הלימודים – תוכנית שנתית
מיקום הלימודים - תל אביב
מועד פתיחה – נובמבר, 2024
אדמה מזינה - הכשרת מנחות ומנחים בגינון טיפולי
הגינון הטיפולי נעזר בגינה ובקשר עם הטבע ככלי תמיכתי, לשיפור מצבם ואיכות חייהם של אנשים במישור הרגשי, הקוגניטיבי, המוטורי והחברתי. הלימודים בתוכנית מכשירים אנשי ונשות חינוך, הדרכה וטיפול, המבקשים להעשיר את ארגז הכלים שלהם לעבודה עם אוכלוסיות שונות, תוך שימוש במרחב הגינה, על מרכיביה השונים (אדמה, מים, צמחים ובעלי חיים) לרווחת האדם. מרחב הגינה מאפשר לבטא את עולמם הפנימי של אוכלוסיות אלו בסביבה טבעית ותומכת, תוך התאמת הפעילות הגננית למצבם, ובכך סולל עבורם את הדרך לרווחה וצמיחה.
משך הלימודים – תוכנית שנתית, 272 שעות לימוד.
מתכונת לימודים – פרונטלית, ימי חמישי, 08:30-15:45.
מיקום הלימודים - תל אביב
מועד פתיחה – נובמבר, 2024
גמולים – במסלול אישי באחריות הסטודנט ובכפוף לתנאי משרד החינוך
קהל היעד בלימודי גינון טיפולי
אנשי חינוך וחינוך מיוחד, מדריכים חברתיים, מטפלים, אנשי מקצוע פרא-רפואיים, עובדי קהילה ומפעילי גינות קהילתיות, אקטיביסטים אקולוגים ואנשים בתחום השיקומי.
תנאי קבלה לגינון טיפולי
ראיון קבלה קבוצתי פרונטלי.
עדיפות לבעלי ניסיון בעבודה עם אוכלוסיות שונות ו/או השכלה חינוכית-טיפולית.
תהליך ההרשמה ללימודי גינון טיפולי
1. הרשמה באתר ותשלום דמי רישום.
2. העלאת טופס קורות חיים ותעודות רלוונטיות לפורטל מועמד.
3. ראיון קבלה.
נושאי הלימוד בגינון טיפולי
• הכרת יסודות הגינון ככלי טיפולי-חינוכי-שיקומי: תאוריה ומעשה. שימוש בצמחייה ובפרקטיקות גנניות להשגת מטרות טיפוליות בתחום הפרטני הקבוצתי והמשפחתי. מקום לביטוי אישי יצירתי ולשיפור מרכיבי תפקוד שונים (בתחומים הרגשיים, הקוגניטיביים, החברתיים, הסנסומוטוריים והתעסוקתיים).
• רכישת ידע תאורטי ומעשי בתחום הבוטניקה, האקולוגיה והגינון.
• רכישת ידע תיאורטי ומעשי לתכנון, הקמה, ותפעול של גינה טיפולית
• מבוא להנחיית קבוצות, כולל התנסות אישית בעבודה בקבוצות, הקניית הידע, היתרונות והטכניקות של עבודה בקבוצות.
• היכרות עם המאפיינים של מגוון אוכלוסיות מיוחדות בעלות צרכים מיוחדים ועם דרך הפעלתן בגינה הטיפולית.
• רכישת מיומנות לעבודה עם אוכלוסיות לא ניידות, עקרונות נגישות, ועבודה עם צמחים וחומרי טבע עם מטופלים סביב השולחן.
• אקולוגיה עמוקה: הכרת תאוריות טיפוליות בעלות אוריינטציה אקולוגית והומניסטית.
• קורס הדרכה לליווי הכשרה מעשית.
• סיורים במוסדות טיפוליים לשם מפגש בלתי-אמצעי עם האוכלוסיות המטופלות.
מבנה הלימודים
216 שעות לימוד
56 שעות עבודה מעשית
עבודה מעשית בלימודי גינון טיפולי
לעבודה המעשית נדרשות 3-4 שעות שבועיות במוסדות רלוונטיים, בנוסף ליום הלימודים בתוכנית- תנאי הכרחי לקבלה לתוכנית.
איתור מקום העבודה המעשית מתבצע בסיוע רכזת ההתמחות בתוכנית. העבודה המעשית מתקיימת במגוון מוסדות: בתי חולים כלליים ופסיכיאטריים, מרפאות לבריאות הנפש, בתי ספר, תחנות טיפוליות של משרד הרווחה, חוות טיפוליות ושיקומיות, פנימיות ועוד.
במהלך הלימודים הסטודנטים רוכשים ניסיון מעשי לקראת השתלבות בעבודה בתחום. התוכניות מקנות ליווי מקצועי בתהליך ההתמחות המהווה התנסות אישית בעבודה עם אוכלוסיות מגוונות באופן פרטני וקבוצתי, ומלווה בהדרכה צמודה בשטח והדרכה קבוצתית במהלך הלימודים. בסיום הלימודים, משתלבים בוגרינו כמנחות ומנחים בתחום הגינון בארגונים ובמוסדות שיקומיים, טיפוליים וחינוכיים.
.
תעודת סיום
תעודת מנחה בגינון טיפולי* מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר).
*התעודה מוכרת ע"י 'אדם צומח'- העמותה לקידום הגינון הטיפולי בישראל (בכפוף לתנאי העמותה)
*הלימודים בתכנית אינם מוכרים ע"י משרד הבריאות ואינם מקנים רישיון או הסמכה בטיפול
ראש התכנית
ד"ר גליה חנוך-רועה, אדריכלית נוף
פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים.
בוגרות מספרות:
מור אברהם – בוגרת התכנית גינון טיפולי
הגעתי ללימודי גינון טיפולי במכללה לאחר שהתנסיתי כשנה בפעילות כזו במסגרת התנדבותית, אך ללא שום רקע של לימודים פורמליים בתחום הגינון או הטיפול
כיום, כשנה לאחר סיום הלימודים, ובעודי ממשיכה בפעילויות שונות בתחום, אני יכולה לומר שמגוון הקורסים, ההתנסויות, החוויות והאנשים שנחשפתי אליהם במסגרת הלימודים תרמו לי מאד מבחינות רבות ונרחבות יותר מאשר מה שמשתמע מהכותרת "גינון טיפולי".
מעבר לכך, הלימודים עזרו לי להתכוונן ביתר דיוק הן למה שמתאים לי אישית מבחינת גישה טיפולית, והן מבחינת האוכלוסיות שארצה לעבוד איתן.
ניכר שמסגרת הלימודים ותכולתה נבנו בקפידה ומתוך ניסיון רב. התמהיל בין לימודי הפסיכולוגיה, הפסיכותרפיה ולימודי הגינון השונים היה מדויק ובמינונים נכונים. מצאתי (ועדיין כך) את החיבורים והשילובים בין התחומים מרתקים ביותר.
המרצים והמנחים היו מקצועיים מאד, קשובים ואכפתיים.
למדתי המון מכל אחד ואחת מהם. תודה רבה!