גישת הגינון הטיפולי מבוססת על תיאוריות ועל מחקרים, הרואים בגינה מיקרו-קוסמוס של סביבת החיים המדמים ומביאים לידי ביטוי את כל מאפייני ההתנהגות של האדם בסביבתו .
מחקרים רבים הוכיחו שהקשר של האדם עם הטבע, המגע עם האדמה, הצמחייה ובעלי החיים בסביבה הירוקה הוא תרפויטי. כמו כן, הוכח כי לאור הטבעי ולעונות השנה יש השפעות רחבות היקף על פרודוקטיביות, יצירתיות, רווחה (Wellness), בריאות ואפילו מיתון של הפרעות קשב וריכוז.
הגינון הטיפולי הוא תחום הנוגע לכל אדם ואדם ויש לו יתרונות רבים בעבודה עם אוכלוסיות מיוחדות על כל גווניהן. גינון טיפולי נעזר בגינה ובקשר עם הטבע ככלי תמיכתי, לשיפור מצבם ואיכות חייהם של אנשים במישור הרגשי, הקוגניטיבי, המוטורי והחברתי.
לימודי הגינון הטיפולי מקנים ידע תיאורטי ומעשי בתחום הטיפולי והגנני-בוטני. במהלך התכנית הסטודנטים רוכשים ניסיון לקראת השתלבות בעבודה בתחום. התכנית מקנה ליווי מקצועי בהתמחות המהווה התנסות אישית בעבודה עם אוכלוסיות מגוונות באופן פרטני וקבוצתי, ומלווה בהדרכה צמודה בשטח והדרכה קבוצתית במהלך הלימודים.
אדמה מזינה - הכשרת מנחים בגינון טיפולי
ראש התכנית: ד"ר גליה חנוך-רועה, אדריכלית נוף
סגל התכנית
לינדה סלומון, סמדר חנן - מטפלות בגינון
ד"ר גליה חנוך-רועה, נורית שגב – אדריכליות נוף, מתמחות בגני מרפא וגינון בר-קיימא
ד"ר אפרת לוי - מרצה באקולוגיה עמוקה
תמר בן שושן - עובדת סוציאלית ומנחת קבוצות
ענת בן דרור - אחראית עבודה מעשית
מטרת התוכנית
להכשיר אנשי ונשות חינוך, מדריכים/ות ומטפלים/ות המבקשים להעשיר את ארגז הכלים שלהם לעבודה עם אוכלוסיות שונות, תוך שימוש במרחב הגינה, על מרכיביה השונים (אדמה, מים, צמחים ובעלי חיים) לרווחת האדם.
העבודה המעשית בגינון טיפולי נעשית בליווי מנחה בגינון טיפולי ומתקיימת במגוון מוסדות כמו: גני ילדים, בתי ספר, הוסטלים, בתי אבות ועוד.
אפשרויות תעסוקה
בתום הלימודים מוענקת לבוגרי התכנית תעודת מנחה בגינון טיפולי, הבוגרים מקבלים הכשרה מקיפה להשתלבות כמנחים בתחום הגינון בארגונים ובמוסדות רלוונטיים.
קהל היעד
אנשי חינוך וחינוך מיוחד, מדריכים חברתיים, מטפלים, אנשי מקצוע פרא-רפואיים, עובדי קהילה ומפעילי גינות קהילתיות, אקטיביסטים אקולוגים ואנשים בתחום השיקומי.
נושאי הלימוד
- הכרת יסודות הגינון ככלי טיפולי-חינוכי-שיקומי: תאוריה ומעשה. שימוש בצמחיה ובפרקטיקות גנניות להשגת מטרות טיפוליות בתחום הפרטני הקבוצתי והמשפחתי. מקום לביטוי אישי יצירתי ולשיפור מרכיבי תפקוד שונים (בתחומים הרגשיים, הקוגניטיביים, החברתיים, הסנסומוטוריים והתעסוקתיים).
- רכישת ידע תאורטי ומעשי בתחום הבוטניקה, האקולוגיה והגינון.
- רכישת ידע תיאורטי ומעשי לתכנון, הקמה, ותפעול של גינה טיפולית
- מבוא להנחיית קבוצות, כולל התנסות אישית בעבודה בקבוצות, הקניית הידע, היתרונות והטכניקות של עבודה בקבוצות.
- היכרות עם המאפיינים של מגוון אוכלוסיות מיוחדות בעלות צרכים מיוחדים ועם דרך הפעלתן בגינה הטיפולית.
- רכישת מיומנות לעבודה עם אוכלוסיות לא ניידות, עקרונות נגישות, ועבודה עם צמחים וחומרי טבע עם מטופלים סביב השולחן.
- אקולוגיה עמוקה: הכרת תאוריות טיפוליות בעלות אוריינטציה אקולוגית והומניסטית.
- קורס הדרכה לליווי הכשרה מעשית.
- סיורים במוסדות טיפוליים לשם מפגש בלתי-אמצעי עם האוכלוסיות המטופלות.
תנאי הקבלה
ראיון קבלה קבוצתי פרונטלי.
עדיפות לבעלי ניסיון בעבודה עם אוכלוסיות שונות ו/או השכלה חינוכית-טיפולית.
תהליך ההרשמה
- הרשמה באתר ותשלום דמי רישום.
- העלאת תעודות ומסמכים רלוונטיים לפורטל מועמד. (בהתאם לקריטריונים הנדרשים בתנאי הקבלה)
- מילוי שאלון מועמדות שיישלח במייל אחר ההרשמה.
- ראיון קבלה.
מסגרת הלימודים
ימי חמישי, אחת לשבוע, בשעות 8:30 – 15:45
בסמסטר ב' בנוסף ליום הלימודים, תידרש פניות נוספת של 3-4 שעות שבועיות בבוקר להתמחות (תנאי הכרחי לקבלה לתכנית).
איתור מקום העבודה המעשית מתבצע בסיוע רכזת ההתמחות בתכנית. העבודה המעשית מתקיימת במגוון מקומות: בתי חולים כלליים ופסיכיאטריים, מרפאות לבריאות הנפש, בתי ספר, תחנות טיפוליות של משרד הרווחה, חוות טיפוליות ושיקומיות, פנימיות ועוד.
היקף השעות :
- 249 שעות לימוד.
- 65 שעות עבודה מעשית. (3-4 שעות שבועיות במוסדות רלוונטיים, בנוסף ליום הלימודים בתכנית).
גמולים
במסלול אישי באחריות הסטודנט ובכפוף לתנאי משרד החינוך.
תעודה
לבוגרי התכנית תוענק תעודת מנחה בגינון טיפולי מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר)*.
*התעודה מוכרת ע"י 'אדם צומח'- העמותה לקידום הגינון הטיפולי בישראל (בכפוף לתנאי העמותה)
*הלימודים בתכנית אינם מוכרים ע"י משרד הבריאות ואינם מקנים רישיון או הסמכה בטיפול
שנת הלימודים תשפ"ד תיפתח באוקטובר 2023.
פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים.
בוגרות מספרות:
מור אברהם – בוגרת התכנית גינון טיפולי
הגעתי ללימודי גינון טיפולי במכללה לאחר שהתנסיתי כשנה בפעילות כזו במסגרת התנדבותית, אך ללא שום רקע של לימודים פורמליים בתחום הגינון או הטיפול
כיום, כשנה לאחר סיום הלימודים, ובעודי ממשיכה בפעילויות שונות בתחום, אני יכולה לומר שמגוון הקורסים, ההתנסויות, החוויות והאנשים שנחשפתי אליהם במסגרת הלימודים תרמו לי מאד מבחינות רבות ונרחבות יותר מאשר מה שמשתמע מהכותרת "גינון טיפולי".
מעבר לכך, הלימודים עזרו לי להתכוונן ביתר דיוק הן למה שמתאים לי אישית מבחינת גישה טיפולית, והן מבחינת האוכלוסיות שארצה לעבוד איתן.
ניכר שמסגרת הלימודים ותכולתה נבנו בקפידה ומתוך ניסיון רב. התמהיל בין לימודי הפסיכולוגיה, הפסיכותרפיה ולימודי הגינון השונים היה מדויק ובמינונים נכונים. מצאתי (ועדיין כך) את החיבורים והשילובים בין התחומים מרתקים ביותר.
המרצים והמנחים היו מקצועיים מאד, קשובים ואכפתיים.
למדתי המון מכל אחד ואחת מהם. תודה רבה!