התוכנית מיועדת לאנשי חינוך וטיפול המשתייכים לבתי הספר היסודיים ומעוניינים בהכשרה בהוראה מותאמת בשפה ובמתמטיקה, במטרה לקדם תלמידים עם קשיים ופערים וליצור עבורם תוכניות התערבות מותאמות. בתוכנית הלימודים נרכוש ידע בתחומי הקוגניציה, השפה והמתמטיקה ונעמיק בהיכרות עם מאפייני אוכלוסיות הלומדים השונות תוך מיקוד בהפרעות בלמידה ובקשב. כמו כן, נחשף למגוון כלים חדשניים - דיגיטליים ומסורתיים להערכה ולטיפול בתחומי השפה והמתמטיקה, נכיר דרכי חשיבה ופתרון של תלמידים, שגיאות נפוצות בשפה ובמתמטיקה ודרכי התמודדות עם קשיים אלה, תוך התאמת אסטרטגיות ייחודיות
משך הלימודים – תוכנית שנתית, בהיקף 156 שעות, אחת לשבוע בימי חמישי.
מתכונת לימודים – היברידית (רוב המפגשים יתקיימו בזום)
מיקום הלימודים – מכון מופ"ת, רחוב שושנה פרסיץ 13, תל אביב.
מועד פתיחה – נובמבר, 2024
גמולים – במסלול אישי באחריות הסטודנט ובכפוף לתנאי משרד החינוך.
במסגרות החינוך השונות לומדים כיום תלמידים עם מגוון אפיונים וצרכים זאת לאור המתווה החדש של הכלה והשתלבות. בהתאם לכך, נדרשת מהמורה התייחסות דיפרנציאלית, תוך מתן מענה מותאם לכל לומד על מנת להביא למיצוי יכולותיו. ההטרוגניות הגבוהה ביכולות הלומדים בכיתה והשאיפה להתאים במדויק את תכני, דרכי ואמצעי ההוראה מהווה אתגר משמעותי בפני המחנכות והמחנכים בבתי הספר.
תנאי קבלה לתוכנית הוראה מותאמת בשפה ובמתמטיקה - תנאי קבלה לתוכנית הוראה מותאמת בשפה ובמתמטיקה
- תואר ראשון בחינוך או בטיפול
- תעודת הוראה
- ניסיון של שנתיים במסגרת בית ספר יסודי
- מפגש היכרות
תהליך ההרשמה
1. הרשמה באתר ותשלום דמי רישום.
2. העלאת תעודות ומסמכים רלוונטיים לפורטל מועמד, בהתאם לתנאי הקבלה.
3. מפגש היכרות.
מבנה הלימודים
תכנית הלימודים היברידית ומשלבת לימודים מקוונים ולימודים פרונטאליים.
הלימודים מתקיימים בימי חמישי על פי הפירוט:
• ימי הלימוד המקוונים יתקיימו בשעות 8:30 – 13:45
• ימי הלימוד הפרונטליים, יתקיימו בשעות 09:00 – 14:15
נושאי הלימוד
- הכרות עם מאפייניהם וצרכיהם של תלמידים עם הפרעות בלמידה ובקשב, קשיים רגשיים- התנהגותיים, שפתיים, ניהוליים וקוגניטיביים.
- העמקה בעקרונות השפתיים, הקוגניטיביים והמטה קוגניטיביים העומדים בבסיס יכולות השפתיות והמתמטיות.
- היכרות עם אבחונים פורמאליים ובלתי פורמאליים הבודקים את היכולות השפתיות והמתמטיות, ניתוח ממצאיהם ובניית תכנית התערבות לקידום יכולות אלה.
- מודלים בהוראה מותאמת ואמצעי הוראה המותאמים לצרכיהם של תלמידים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב.
- ביסוס היכולת לפיתוח עצמאי של אמצעי הוראה דיגיטליים ומסורתיים (דפי משימה, משחקים וכד') המותאמים במדויק לצרכיו של התלמיד עם הקשיים בלמידה ובקשב.
- ידע מעמיק בתחום הקוגניציה, השפה והמתמטיקה
- מאפייני אוכלוסיות הלומדים השונות תוך מיקוד בהפרעות בלמידה ובקשב. נכיר הגדרות לקשיים, מאפיינים, ודרכי טיפול והוראה.
- כלים דיגיטליים ומסורתיים להערכה ולטיפול בתחומי המתמטיקה והשפה.
- היכרות עם דרכי חשיבה ופתרון של תלמידים, שגיאות נפוצות בקריאה ובמתמטיקה ודרכי התמודדות עם קשיים אלה תוך התאמת אסטרטגיות ייחודיות לתלמידים עם קשיים בלמידה ובקשב.
תעודות סיום
מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר).
1. מומחים בהוראה מותאמת במתמטיקה
2. מומחים בהוראה מותאמת בשפה
רכזות התוכנית:
ד"ר אורית שלח- ענבר
ראש המחלקה לחינוך מיוחד בסמינר הקיבוצים- המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר).
מרצה וחוקרת בתחום ההוראה המותאמת, לקויות הלמידה והפרעת קשב.
מיה דביר M.A.
מדריכה פדגוגית, מרצה בתחום ההוראה המותאמת, לקויות הלמידה והפרעת הקשב. מפתחת תכניות לימודים בתחום הוראת הקריאה.
פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים.