בני נוער בגיל ההתבגרות נאלצים להתמודד עם אתגרים לא פשוטים. לצד הדרישות הלימודיות הם מתמודדים עם אתגרי גיל ההתבגרות הכוללים פיתוח זהות אישית, הרצון בנפרדות מההורים ולחצים חברתיים הכרוכים במתחים רבים. הליצנות החינוכית היא תחום חדש שנכנס לכותלי בית הספר ונותן מענה לצרכים של אותם תלמידים ותלמידות.
אל הליצנות החינוכית הגעתי אחרי שנים במקצועי כליצנית רפואית במערכת הבריאות ובבריאות הנפש. במהלך שנות עבודתי עם ילדים ובני נוער ראיתי יותר ויותר כיצד הקשר שנוצר ביני לבין המטופלים מוביל לבנייה של מערכת יחסים משמעותית. המטופלים נמצאים במצבים מורכבים והליצנות הרפואית, דרך השימוש בהומור , יכולה לסייע בהתמודדות במסע הקשה להחלמה ושיקום הגוף.
גם בבתי הספר מתמודדים בני הנוער עם אתגרים לא פשוטים וזקוקים למישהו שיראה אותם בתוך המערכת ויסייע להם עם ההתמודדויות השונות.
על צורך זה בדיוק עונה מערך הליצנות החינוכית לבתי הספר אותו יצרתי, מיזם חדשני ברמה עולמית, אשר נותן מענה אחר באמצעות הומור וטיפול לקשיים של התלמידים, דרך מערך כלים ייחודי לעבודה עם בני נוער.
הליצנים החינוכיים עובדים עם הצוות החינוכי בבתי הספר, הם משמשים כמתווכים בין התלמידים למסגרת החינוכית ולדרישותיה - תוך כדי דיאלוג המבוסס על הומור, הקשבה, אמפתיה, יצירתיות, מרחב משחקי של פנטזיה ומציאות, מנעד בלתי שיגרתי של תגובות ועוד כלים טיפוליים- ליצניים. הליצנים החינוכיים מקבלים את התלמידים עם הגעתם לבית הספר, נמצאים עם התלמידים בהפסקות ונכנסים לכיתות על פי בקשות הצוות החינוכי.
דווקא גיל ההתבגרות וכל האתגרים המלווים אותו, כגון: פיתוח הזהות העצמית, נפרדות מההורים, התמודדות עם ההורמונים המשתוללים בגוף והלחצים החברתיים, הוא גיל שמאפשר בנייה של מערכת יחסים משמעותית עם הליצנית החינוכית. בני נוער מונעים בגיל ההתבגרות מתוך הרצון להשתלב, ועצם החריגות של הליצנים החינוכיים לוקחת מהם את המקום הזה של חוסר הנוחות וכך מייצרת מרחב ליצירת דיאלוג כנה ונינוח יותר.
תפקידו של הליצן לאורך ההיסטוריה, לעולם לא היה אך ורק לבדר, אלא לשמש כדמות שיכולה לבצע טרנספורמציה לרגשות, לתחושות ולמתחים באמצעות הומור ומשחק. במהלך עבודתי סייעתי לבני נוער במגוון סוגיות, תחושות בדידות, זרות וחוסר שייכות, חרמות, השפלות, בִּיוּש (שיימינג), תוקפנות, תחושת כישלון, לחץ וכיוצא בזה.
מערך הליצנות החינוכית לבתי ספר מהווה חדשנות עולמית. לאור הצלחתו בבתי ספר שונים באזור המרכז ובעקבות הביקוש ההולך וגובר למערך הליצנים החינוכיים בעוד בתי ספר, החלטתי לפתוח במכללת סמינר הקיבוצים תוכנית הכשרה מיוחדת עבור אנשי החינוך שתכשיר אותם כליצנים חינוכיים.
אם אתם מעוניינים להרחיב את ארגז הכלים שלכם כאנשי חינוך וטיפול, אם אתם מאמינים שבתוך תוככם קיים ליצן שרוצה לפרוץ, אתם מוזמנים להצטרף לתחום חדשני ומשפיע של הליצנות החינוכית.
טליה ספרא היא מייסדת מיזם הליצנות החינוכית בבתי הספר וראש התכנית לליצנות חינוכית במכללת סמינר הקיבוצים.