כרך 6

תוכן העניינים
דברי פתיחה 5
נמרוד אלוני, אודיסאה בחינוך: לדעת את היעד, להיות כשירים למסע 7
גדעון סער, החינוך בישראל: משבר רב–ממדי וההבראה שבפתח 8
אהרן ברק, ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית 10
להגן על האקדמיה כדי שהאקדמיה תגן עלינו 19
מירי אליאב-פלדון, מי צריך אשורית? 21
אליה ליבוביץ, בשבח הדעת המדעית והצורך ב"רשות היודעת" 26
צבי ינאי, על חשיבות ההשקעה במחקר הבסיסי ובקרה על יישומיו בטכנולוגיה ובחברה 28
דני גוטוויין, הצורך בהגנה על האקדמיה כדי שהאקדמיה תגן על החברה 32
ליבה חינוכית גזורה למגזרים, וחינוך ממלכתי איפה? 35
יאיר קארו, ההיערכות הרעיונית שבבסיס הליבה הלימודית-חינוכית 37
שי פירון, ליבה חינוכית: על חשיבות היחד התרבותי, ההתפתחות האישית והרמה הלימודית 39
סעיד ברגותי, ליבה חינוכית ישראלית מחייבת הכלה הוגנת של הציבור הערבי 42
משה גפני, כן למקצועות היסוד, לא לליבה חינוכית אחידה ומחייבת 45
אהרון ידלין, כיסופים חינוכיים מחייבים כספים 47
התנהגות מתפרקת: אלכוהול, אלימות, נהיגה פרועה ואתגרי החינוך 49
דויד גרין, האחריות לחינוך מניעתי וזימון תכנים משמעותיים: דוגמה אישית, אחריות חברתית ומעורבות הורים 51
שמואל אבואב, קודם כל: לאפשר לילדים שלנו לחיות 57
נאוה ברק, נדרשת תוכנית מערכתית וכלל-ישראלית לצמצום ממדי הסיכון והמצוקה של בני הנוער 60
אסף זמיר, יוזמות חינוכיות לצמצום צריכת האלכוהול בקרב בני נוער ומניעת נזקיו הנוראיים לפרט ולחברה 63
הצלחות ופריצות דרך בעשייה החינוכית 65
יעל בונה-לוי, חינוך דמוקרטי כמחול חופשי במרחב 67
ספי שרמן, ראשית חינוך: מאמינים, מאתגרים ומעצימים 70
אמין חלף, אפשר גם אחרת: מצוינות לימודית ומצוינות אידיאולוגית
בבתי הספר המשותפים ליהודים וערבים 71
תמר חביב, חינוך הוליסטי לחיים הממשיים - על בית הספר האנתרופוסופי "אורים" בכפר הירוק 73
חיים באינטרנט והולכים לבית הספר: מה הקשר? מה הפשר? 77
ניב אחיטוב, דרושה מתודולוגיה חדשה של לימוד למציאות חדשה של טכנולוגיה ותקשוב 79
רבקה ודמני, שימוש מושכל באינטרנט לצורך מינוף תהליכי הלמידה וההוראה 81
אשר עידן, ההמון חכם מהגאון 83
גילה בן הר, להתקדם עם האינטרנט ולשמר את תשתיות הדעת: סוגיות בשילוב המדיה החדשה בלימוד ובהוראה 86
גבי סולומון, בין מיסטפיקציה ריקה של החדשנות הטכנולוגית לפדגוגיה חדשה משולבת מדיה מתוקשבת 89
חינוך בעידן הגלובליזציה: מצוקות ואתגרים 91
עדנה אולמן-מרגלית, מי שומר על החינוך הנאור שלנו? 93
David T. Hansen, Stephanie Burdick-shepherd,
Cristina Cammarano, Gonzalo Obelleiro,
120 Education, Values, and valuing in Cosmopolitan Perspective
כרך מס' 6, אייר תשע"א - מאי 2011
דברי פתיחה 5
נמרוד אלוני, אודיסאה בחינוך: לדעת את היעד, להיות כשירים למסע 7
גדעון סער, החינוך בישראל: משבר רב–ממדי וההבראה שבפתח 8
אהרן ברק, ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית 10
להגן על האקדמיה כדי שהאקדמיה תגן עלינו 19
מירי אליאב-פלדון, מי צריך אשורית? 21
אליה ליבוביץ, בשבח הדעת המדעית והצורך ב"רשות היודעת" 26
צבי ינאי, על חשיבות ההשקעה במחקר הבסיסי ובקרה על יישומיו בטכנולוגיה ובחברה 28
דני גוטוויין, הצורך בהגנה על האקדמיה כדי שהאקדמיה תגן על החברה 32
ליבה חינוכית גזורה למגזרים, וחינוך ממלכתי איפה? 35
יאיר קארו, ההיערכות הרעיונית שבבסיס הליבה הלימודית-חינוכית 37
שי פירון, ליבה חינוכית: על חשיבות היחד התרבותי, ההתפתחות האישית והרמה הלימודית 39
סעיד ברגותי, ליבה חינוכית ישראלית מחייבת הכלה הוגנת של הציבור הערבי 42
משה גפני, כן למקצועות היסוד, לא לליבה חינוכית אחידה ומחייבת 45
אהרון ידלין, כיסופים חינוכיים מחייבים כספים 47
התנהגות מתפרקת: אלכוהול, אלימות, נהיגה פרועה ואתגרי החינוך 49
דויד גרין, האחריות לחינוך מניעתי וזימון תכנים משמעותיים: דוגמה אישית, אחריות חברתית ומעורבות הורים 51
שמואל אבואב, קודם כל: לאפשר לילדים שלנו לחיות 57
נאוה ברק, נדרשת תוכנית מערכתית וכלל-ישראלית לצמצום ממדי הסיכון והמצוקה של בני הנוער 60
אסף זמיר, יוזמות חינוכיות לצמצום צריכת האלכוהול בקרב בני נוער ומניעת נזקיו הנוראיים לפרט ולחברה 63
הצלחות ופריצות דרך בעשייה החינוכית 65
יעל בונה-לוי, חינוך דמוקרטי כמחול חופשי במרחב 67
ספי שרמן, ראשית חינוך: מאמינים, מאתגרים ומעצימים 70
אמין חלף, אפשר גם אחרת: מצוינות לימודית ומצוינות אידיאולוגית
בבתי הספר המשותפים ליהודים וערבים 71
תמר חביב, חינוך הוליסטי לחיים הממשיים - על בית הספר האנתרופוסופי "אורים" בכפר הירוק 73
חיים באינטרנט והולכים לבית הספר: מה הקשר? מה הפשר? 77
ניב אחיטוב, דרושה מתודולוגיה חדשה של לימוד למציאות חדשה של טכנולוגיה ותקשוב 79
רבקה ודמני, שימוש מושכל באינטרנט לצורך מינוף תהליכי הלמידה וההוראה 81
אשר עידן, ההמון חכם מהגאון 83
גילה בן הר, להתקדם עם האינטרנט ולשמר את תשתיות הדעת: סוגיות בשילוב המדיה החדשה בלימוד ובהוראה 86
גבי סולומון, בין מיסטפיקציה ריקה של החדשנות הטכנולוגית לפדגוגיה חדשה משולבת מדיה מתוקשבת 89
חינוך בעידן הגלובליזציה: מצוקות ואתגרים 91
עדנה אולמן-מרגלית, מי שומר על החינוך הנאור שלנו? 93
David T. Hansen, Stephanie Burdick-shepherd,
Cristina Cammarano, Gonzalo Obelleiro,
120 Education, Values, and valuing in Cosmopolitan Perspective
כרך מס' 6, אייר תשע"א - מאי 2011