תוכן העניינים
דבר יו"ר הכנס : נמרוד אלוני 7
דבר שר החינוך: הרב שי פירון 15
ריבונות חינוכית חדשה: אתיקה, אוטונומיה, מקצוענות ותיקון עולם
מנחה:
ניר מיכאלי, דברי פתיחה: טיפוח אקטיביזם פדגוגי ומקצוענות בהוראה כבסיס לריבונות חינוכית 21
בהשתתפות:
עמי וולנסקי, המפתח לשינוי נמצא באוטונומיה בית ספרית ובהעצמת מורים 23
מוחמד עיסאווי, הדרך לריבונות חינוכית עוברת בהשתחררות מחסמים פנימיים וממכשולים חיצוניים 27
דן גבתון, קדימות לשוויון הזדמנויות ולהשכלה איכותית על פני דוֹגמות של "דתות חינוכיות 30 "
עלווה מאיר אורן , דיאלוג בין־אישי ולמידה פרטנית כדרך להצמחה משותפת של מורים ותלמידים 34
"וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים... וְלאֹ יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה": חינוך לשלום ולחיים משותפים
מנחה:
אייל נווה , דברי פתיחה: השלום הוא אופק נכסף, והצעידה לקראתו מתחילה בהתגברות על פחד 39
בהשתתפות:
דניאל בר־טל, מציגים חזון של שלום ומקבעים נרטיב של מלחמה 41
עדנה קלו לבנה, תיאטרון הומניסטי שמשחרר את שֵׁדי העוינות והשנאה 45
חיאת בלחה, לעשות חינוך באהבה, באופטימיות, בהתלהבות ובאמונה עצמית 47
יוחאי רודיק, גדולה היא האהבה לכל היצורים, ואיני רוצה בפחיתות כבוד של שום אדם 49
כי לכל ילד וילדה מגיעים תנאים של חיבה: אמפתיה, צדק חברתי ורב-תרבותיות
מנחה:
חילי טרופר, דברי פתיחה: מסירות חינוכית לכל ילד ובניית חברה אמפתית והוגנת 57
בהשתתפות:
נסים מזרחי, אמפתיה מתוך צניעות רב-תרבותית וכבוד לעולם המשמעות ולהגיון ההצדקות של האחר 59
עינת ברגר, טיפוח תחושת ערך עצמי ויכולות פנימיות כבסיס לאמפתיה וצדק חברתי 63
חן למפרט, אינסטינקט, דמיון, רגש, שכל ושיפוט מוסרי – על מורכבות האמפתיה ותרומתה לצדק חברתי 66
פייסל טאהא, השקעה אמפתית באחרים כדרך חינוכית לפיתוח העצמיות 69
השכלה רחבה, מחשבה פורייה, רגש הומני וטוב טעם: חינוך לתרבות בעידן של המוניות
מנחה:
קובי מידן 75
בהשתתפות:
יוסי סוכרי, התרחבות הדמוקרטיה, הצטמקות השפה ואתגרי הגדילה החינוכית־תרבותית 76
קציעה עלון, פוסט־פוסטמודרניזם: משמעות החיים וצדק חברתי בעידן האתי החדש 80
מוטי לרנר, תיאטרון טוב מעצים את צו הלב ומבסס את ריבונות האדם 85
אילנה דיין, מותר לגעת בך ולרגש אותך, אך אין מקום לפשטני, לוולגרי ולצהוב: אתגרים בתקשורת הומנית איכותית 89
"נשמור על העולם - ילד": חינוך לאורח חיים בריא ולקיימות סביבתית
מנחה:
מיקי חיימוביץ', דברי פתיחה: בריאות וקיימות כְּצו חיים למורות ולמחנכים 95
בהשתתפות:
יונתן הלוי, לסביבה השפעה מכרעת על הבריאות – וזה בידינו ובאחריותנו 97
ערן בן ימיני, סייגים לחינוך הסביבתי במערכת החינוך הישראלית 100
סארה אבו עלי, חזון ירוק וקידום הבריאות והסביבה בבית הספר – הלכה למעשה 103
נאוה לויט בן נון, טיפוח עמידות מוחית וכשירות מנטלית בהכשרת מורים שלִבם פתוח לעצמם, לזולתם ולסביבתם 105
"הואיל וכל בני האדם נולדו שווים בערכם ובזכויותיהם": מורים כמגִני הדמוקרטיה
מנחה:
נתי שטרן, דברי פתיחה: תרבות דמוקרטית היא החזון הפוליטי הראוי, ומעורבות אזרחית פעילה היא הדרך הטובה להגשמתו 111
בהשתתפות:
אמנון רובינשטיין, לשבור את המחיצות החברתיות ולהתאחד סביב מטרות החינוך הנעלות 114
יוסף ג'בארין, ללא שוויון בתקציב, הכרה בתרבות ושותפות באזרחות – הדמוקרטיה היא אשליה ריקה 117
מרים דרמוני־שרביט, הדרך לביסוס הדמוקרטיה עוברת בהעצמת האוטונומיה של מורים, בצמצום פערים ולכידות חברתית 121
יעקב מיכלין, פרלמנט ילדים עירוני כפרקטיקה של דמוקרטיה השתתפותית 126
יזמות מורים כמנוע צמיחה לחינוך ולחברה
מנחה:
דני פסלר, דברי פתיחה: יזמות היא חלומות להגשמה ואנרגיה לעשייה 133
בהשתתפות:
עודד שוסיוב, לומדים מהטבע: שן הדיונון וקפיצת הפרעוש כמדרגות לאיכות חיים אנושית 134
רם כהן, ללכת בדרכים לא סלולות: מנהל בית ספר שצועד עם הזמן ופותח אופקים חדשים 138
רם שפע, הוראה השראתית צריכה להתחיל באקדמיה ובהכשרת המורים 141
שירין חאפי־נטור, מאתגר שבעתיים להגשים חלומות בבית הספר הממלכתי־ערבי בלוד 143
כרך מס' 10 , אייר תשע"ה מאי 2015