המעבר הפקולטתי לאחר סמסטר ראשון - פרופ' אסתר יוגב - רקטור המכללה

פרופ' אסתר יוגב

בתשע"ג נפרדנו מן המבנה המסלולי אשר באמצעותו התנהל הסמינר ועברנו למבנה ארגוני פקולטתי. הקמנו 5 מסגרות חדשות: פקולטה למדעי הרוח, פקולטה למדעים וחנ"ג, פקולטה לחינוך, פקולטה לאמנויות (שהוקמה כבר לפני שנתיים) ופקולטה לפיתוח ההוראה שמאגדת בתוכה את כל היחידות הרוחביות. בית הספר לחינוך היה במשך שנים מסגרת העל הארגונית לתפעולן של כל המסלולים. עם גדילתו של הסמינר התברר לנו שהקושי להפעיל את המסגרת הגדולה הזו, נעשה קשה יותר ויותר ויש צורך בשינוי מבני מהותי.

אנחנו כבר רואים את השינוי האפקטיבי ביכולת שלנו להפעיל את מערכות הלמידה, תכנון כוח האדם, תקציבים, מערכות הבקרה והאחדת נוהלי העבודה. הדיקנים ביחד עם המתאמות האקדמיות מצליחות/מצליחים לתפעל את הפקולטות בצורה הרבה יותר יעילה ומדויקת. קל יותר להגיע אל ציבור המרצים, לתת להם שירות הולם וגם ליצור יוזמות ייחודיות בעלות אופי תכני חדשני. מהסיבה הזאת, נוכל לומר, שהמעבר אל המבנה הפקולטתי, כולל הגיאוגרפיה המבנית (בית לכל פקולטה), כבר עושה את שלו. מתהווה תקשורת טובה יותר בין חברי הפקולטה, ההנהלות של הפקולטות מתגבשות בתוכן ויוצרות נוהלי עבודה המותאמים למבנה החדש. אבל עדין אתגר גדול עומד ממש בימים אלה בפנינו: תכנון מערכת השעות המכללתית לצד מערכת השעות הפקולטתית. על המלאכה שכבר החלה שוקדות המתאמות האקדמיות בכל פקולטה, ועל התיאום הבין-פקולטתי מנצחים יוסי בן אשר ועדינה יונג. הניסיון כולו מתועד בתוך מערך ממוחשב המופעל אצלנו לראשונה, ויהווה בסיס תשתיתי לארגון המערכת גם שנים הבאות.

זו תהיה לנו הפעם הראשונה שתכנון וביצוע מערך השעות נעשה באופן כזה. על פי איך שהנושא מתקדם עד עתה, דומה שאני יכולה לומר בשקט כי אנו 'עולים קומה' ביכולותינו לשכלל את התפקוד הארגוני-אקדמי שלנו לרמה אפקטיבית יותר.

בנוסף – ועדות כוח האדם של כל פקולטה כבר ישבו על המדוכה ותכננו את מערך כוח האדם הנחוץ להן לקראת השנים הבאות. על פי ועדות אלה נקבעות מסגרות הקביעות של המרצים, דרכי קידום הסגל ועוד. ההנהלה האקדמית קיבלה החלטה לעבור בחלק מהלימודים למסגרת של כתות גדולות ולהיעזר במערך של עוזרי הוראה. מערך זה נבנה כרגע בכל פקולטה ונבחנות דרכי הפעולה המיטביות של עוזרי ההוראה לצד בדיקת הסדרי התשלום ההולמים.

אני מקווה, שגם התארגנות זו תקל על המרצים אשר מלמדים בכתות גדולות ממילא, תאפשר למידה ותרגול טוב יותר בכתות כאלה, ותאפשר העצמה של סטודנטים מהתואר השני או קליטה של סטודנטים צעירים מהאוניברסיטאות באמצעות ערוץ זה.

מעבר לפעילות השוטפת אנו רואים בכל פקולטה יוזמות חדשות הן בתחום קידום מטרות תכניות ודיסציפלינאריות, פיתוח תכניות לימוד חדשות, שיתופי פעולה בין חוגים שאף פעם לא עשו את זה, נכונות להתבונן מחדש ובפתיחות אל שינויים במערכת השעות, לעבוד עם דרכי הוראה חדשות, ועוד. שינויים אלו מבורכים מאוד.


לחזרה לעמוד הראשי של המידעון לחצו כאן.