אלימות ברשת: למנוע באמצעות הסברה - ד"ר רבקה ודמני - ראש תכנון ופיתוח הפקולטה לאמנויות

דר' רבקה ודמני

לכבוד שבוע "אזרחות דיגיטלית" שמתקיים השבוע במכללה (19.5.13-23.5.13)


ד"ר רבקה ודמני
- ראש תכנון ופיתוח הפקולטה לאמנויות וראש התכנית "טכנולוגיה בחינוך" לתואר שני - מכללת סמינר הקיבוצים


לאחרונה נראה כי מעשי האלימות הפכו למגיפה והם נמצאים בכל רובדי חיינו. גם בקרב הנוער יש עלייה מתמדת במספר מעשי האלימות, ובעיקר אמורים הדברים באלימות מילולית ובהשפלה ברשתות החברתיות, שאף הובילו למקרי התאבדות של בני נוער בארץ ובעולם. מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, אף פתח בחקירה מקיפה שתבחן את האלימות במערכת החינוך בכלל ואת האלימות ברשת בפרט. בשבוע זה בו מתקיים "שבוע אזרחות דיגיטלית", כדאי להידרש לסוגיה זו.


דו"ח של מרכז המחקר והמידע בכנסת בנושא "ילדים ברשתות חברתיות באינטרנט" הציג מחקר, המלמד כי אחד מכל חמישה תלמידי חטיבת ביניים בישראל נפגע מאלימות ברשת, ואחד מכל שלושה היה עד לאלימות כזו. לרוב הקורבנות הם ילדים ונערים, שחבריהם מתנכלים להם בכל מיני דרכים מקוריות שהטכנולוגיה מעמידה לרשותם, או המורים שנופלים קורבן למעשי השפלה. השיטה הנפוצה ביותר היא תיעוד וצילום של מעשה השפלה, ובמקרים חמורים יותר, מדובר גם בתיעוד מעשי אלימות. מרבית הקורבנות מעידים כי התיעוד, החשיפה של המעשה ותחושת ההשפלה שחשו בשל כך, היו בעיניהם אף חמורים יותר מהאקט הפיזי עצמו.


מצד אחד נעשו ניסיונות להבין את המניעים של התלמידים שביצעו את מעשי ההשפלה.
משיחות עימם ומעדויות עלה כי מרביתם לא היו ערים כלל להשלכות הקשות, וחלק גדול מהם העיד כי הם רצה רק להשתעשע. כמו כן גם תחושת הריחוק והניכור, שבה אפשר בלחיצת כפתור אחת מהחדר בבית להעלות בתוך שניות סרטונים ותמונות משפילות, תורמת את שלה והתלמידים לא תמיד חשו אחראים למעשיהם.


במטרה להתמודד עם התופעה נעשה במכללת סמינר הקיבוצים, במסגרת הפקולטה לאמנויות, מחקר מקיף בנושא חינוך לשימוש נבון ברשת, שבחן מהן הדרכים היעילות ביותר לדיון בנושא עם התלמידים, כדי שבסופו של דבר תסתמן ירידה בממדי התופעה. בהתאם לתוצאות הוחלט כי כל הדיאלוג של הסטודנטים המתנסים בבתי הספר עם התלמידים יתבצע על בסיס הגישה של פדגוגיה מאוזנת הקוראת לדיאלוג בגובה העיניים תוך שיתוף הגורמים השונים באופן מלא בדיון: במקום לומר לתלמידים מה אסור לעשות, הם מתפקדים כשותפים מלאים לאורך כל התהליך ומגיעים למסקנות הנכונות בעצמם. הדיונים המשותפים והשיחות בגובה העיניים, שנערכו בכמה בתי ספר על פי המודל שהתבסס על תוצאות המחקר, הובילו להבנת התוצאות שיש למעשי אלימות ברשתות חברתיות, לנטילת אחריות ולהתייחסות רצינית לכל איתות מצוקה העולה ברשת. והתוצאות לא אחרו לבוא - לדברי המורים והתלמידים, לא רק שההתנהגות האלימה ברשת פחתה, אלא שגם ההתנהגות בכיתות עצמן השתפרה מאד!

לחזרה לעמוד הראשי של המידעון לחצו כאן.