אמנות הטיפול באמצעות משחק בחול - לינור שטיינהרדט

    א   א   א

לינור שטיינהרדט

לינור שטיינהרדט, מייסדת תכנית ההכשרה לטיפול באמצעות משחק בחול בגישה יונגיאנית במכללת סמינר הקיבוצים ומייצגת את ארגון המשחק בחול הישראלי (ISTA) במסגרת הארגון הבינלאומי למשחק בחול (ISST). כתבה ופרסמה ספרים ומאמרים בתחום הטיפול באמצעות משחק בחול.

מהו טיפול באמצעות משחק בחול?
הטיפול באמצעות משחק בחול בגישה יונגיאנית הינו שיטת טיפול ייחודית המאפשרת גישה אל הלא מודע והנפש של המטופל באמצעים בלתי מילוליים. במהלך הטיפול עוסק המטופל בפיסול חופשי עם חול ומשתמש בחפצים שונים לפי צרכי הנפש. השימוש הנו בחול ים, הן רטוב והן יבש, ובמיניאטורות וחפצים טבעיים שונים.
הבחירה של מה מפסלים בחול ובחירת המיניאטורות והמיקום שלהם מהווים סימבולים לעולם הנפשי–דמיוני של המטופל. סימבולים אלה הנם קרובים לתודעה אבל עדיין אינם מודעים ולא ניתנים לפירוש מיידי. בסיום תהליך הבניה בחול מתבוננים במשותף המטפל והמטופל בתמונת החול שנוצרה, המהווה גישה אל עולמו הפנימי והנפשי של המטופל.
הטיפול באמצעות משחק בחול מבוצע בקליניקה של מטפל בתוך ארגז או מגש עץ שצבעו הפנימי כחול וחציו מלא בחול ים. ייחודיות הטיפול הנה הטכניקה המאפשרת טיפול באמצעים בלתי מילוליים וגישה אל הלא מודע, הפרסונאלי והקולקטיבי. בשונה מטיפולים אחרים המתבססים על דיאלוג מילולי וכרוכים בתהליך ארוך עד הגעה לתובנות ברורות הנוגעות ללא מודע, פה הגישה מאפשרת הבעה מהירה יותר, אולם משמעות העבודה ותוצאותיה לוקחות עוד זמן.
מטרת הטיפול באמצעות משחק בחול הנה שונה ממטופל אחד למשנהו אולם באופן כללי היא מסייעת למטופלים בכל גיל להתמודד עם בעיות רגשיות כמו מתחים, לחצים וחרדות ובסופו של דבר לאורך זמן לחזק את האגו ולהזין את הנפש.

מהם שלבי הטיפול?
בהגדרת התהליך הטיפולי אפשר להבחין ב- 7-8 שלבים: ההתחלה היא בסוג של כאוס, ההמשך הוא מיון ראשוני, ואז יש הפרדה סימבולית בין זכר לנקבה, יצירת סדר מסויים ושלב חדש של בלאגן. מדובר בתהליך מעגלי של סדר ובלאגן, אבל בכל פעם מדובר בשלב עמוק יותר עם בסיס מוצק יותר. בשלב האחרון המטופל מתחיל לעסוק במה שקורה בחיים שלו כשלעיתים עולים וצפים מהחיים דברים שלא נסגרו, ואז סוגרים אותם וחוזרים עם בסיס יציב יותר. למעשה ככל שתהליך הטיפול הנו מתקדם יותר, התמונה הנוצרת בארגז החול נראית רגועה יותר והדמויות מסודרות במקום המייצג סוג של שקט ואיזון. תמונת חול הרמונית עם סימבולים רכים מסמנת בדר"כ סיום של איזשהו תהליך.

למי מיועדת שיטת הטיפול? לאיזה פעוטות וילדים?
טיפול באמצעות משחק בחול מתאים כמעט לכל אדם הרוצה להתמודד עם הבנת עצמו והלא מודע ועל מנת לחזק את הנפש. מכיוון שהיא אידיאלית עבור מטופלים המתקשים להתבטא מילולית, היא אפשרית לפעוטות מגיל שנה וחצי-שנתיים ובעיקר אידיאלית לילדים מגיל 4.5-5 עד גיל 12, אז ילדים מתחילים להרגיש לא בנוח לשחק בחול.

ילדים הבאים לטיפול במשחק בחול מופנים בגלל מגוון רחב של בעיות: למשל בעיות אורגניות כגון אוטיזם ופיגור, לפעמים בשל חוסר ריכוז, בעיות משפחתיות הנובעות מגירושים, מחלה גופנית או נפשית במשפחה, יתמות, אימוץ, דימוי עצמי נמוך, ואף מצבים קשים אחרים כמו ניצול מיני. משך הטיפול תלוי בבעיה הספציפית. היום, כאשר הטיפול נעשה במסגרת קופות החולים, הקופה מאפשרת בין 12 ל-24 טיפולים במשך תקופה מסוימת. בטיפול פרטי, תהליך הטפול יכול להמשיך שנה או שנתיים, עד שהילד מרגיש חזק מספיק לבדו, ואין צורך בקשר קבוע עם המטפל. בעבר, בניסיון שלי כמטפלת ילדים במרכז טיפולי של משרד החינוך והשירות הפסיכולוגי החינוכי, הרבה ילדים טופלו במשך שנתיים, ובמקרים קשים יותר, שלוש או אפילו ארבעה שנים.

כך לדוגמא, טיפול של ילד מדוכא בן תשע שאמו חלתה ואחרי ניתוח לא חזרה לתפקוד, התרכז על ביטוי של הילד באופן סימבולי במשחק בחול. בתוך העבודה הופיעו סימבולים של בית חולים, טיפול רפואי, וכאב שאמא נמצאת בבית וגם "איננה". הטיפול הסתיים לאחר תשעה חדשים כאשר הילד הביע מגוון של רגשות, הרגיש יותר שמחה ורצון להצליח בלימודים, ולאט לאט "חזר לחיים", הצטרף לקבוצת ספורט והתחיל ללמוד אמנויות.

תולדות הטיפול באמצעות משחק בחול
שיטת הטיפול באמצעות משחק נוסדה כבר בשנות ה- 30 של המאה הקודמת בלונדון על ידי פסיכיאטרית הילדים מרגרט לוונפלד. לאחר שהיא זהתה כי הילדים נמשכים אינטואטבית לארגז החול, היא החלה לפתח את השיטה וטענה כי למעשה הילדים המציאו אותה. בהמשך שודרגה השיטה על ידי דורה קאלף, אנליטיקאית יונגיאנית ופסיכותרפיסטית ילדים שוויצרית ותלמידה של לוונפלד, שהוסיפה מיניאטורות מכל העולם שכל אחת מהווה אפשרות לסמל את האושר של הלא מודע והפוטנציאל של הנפש לרפות את עצמו. היא קשרה את שיטת הטיפול לעקרונות הפילוסופיה הסינית, מתוך הידע שלה משהייה במזרח, על בסיס הנחת היסוד שהטבע יודע לפתור את הדברים ושיש לאפשר להם להתפתח מתוך עצמם. עקרון חשוב נוסף שפתחה קאלף הנו הקישור שבצעה בין השיטה להתפתחותו של הילד לפי שלבי התפתחות הילד של אריך נוימן, האנליטיקאי יונגיאני הראשון בארץ. קאלף מצאה כי קיים קישור בין שלבי ההתפתחות הטבעיים של הילד לשלבי ההתקדמות בתהליך הטיפול בארגז בחול בנקודות ציון ברורות ומקבילות כמו הולדת הגיבור, נפרדות מההורים, תהליך ההתבגרות ויצירת עצמאות.

איפה מטפלים באמצעות משחק בחול?
כיום מטפלים באמצעות משחק בחול במגוון מקומות ובכלל זה בבתי ספר מיוחדים, בבתי חולים פסיכיאטריים במסגרת מספר מחלקות נוער שבהם יש טיפול במשחק בחול. השיטה נמצאת גם בשימוש במספר תחנות לבריאות הנפש ובקליניקות פרטיות.
על המטפלים באמצעות משחק בחול לעבור הכשרה תיאורטית במשך שנתיים לפחות במסגרתו נלמדים תהליך הטיפול והסימבולים העולים מהלא מודע.

לחזרה לעמוד הראשי של המידעון לחצו כאן