עדכונים משולחן המועצה הירוקה

    א   א   א

מאת ד"ר אילנה אבישר ושחר כהנוביץ

האם ידעתם שבמהלך 2013 הצלחנו במכללה לחסוך 46,000 ש"ח, 110 טון פחם ו- 330 טון פחמן דו-חמצני, באמצעות חסכון בחשמל? 200,000 קוט"ש פחות עברו דרך המזגנים, המחשבים ושאר צרכני האנרגיה במכללה. איך זה קרה? כיבינו יותר באדיקות את האור והמחשבים כשיצאנו הביתה, צוות האחזקה דאג לתחזק טוב יותר את המערכות השונות, וצוות הניקיון והאבטחה דאגו שאחריהם שום דבר לא יישאר דולק, גם כשאנחנו ששכחנו.

זה קורה לא רק בחשמל. לאחרונה התחלנו במועצה הירוקה לבחון את הערוצים בהם ניתן לצמצם את השימוש בנייר. נייר כידוע, כבר לא מופק מיערות גשם בראשתיים, מ"עצים". הוא מופק מסיבים של גידולים חקלאיים. עם זאת, ייצור חומרי הגלם, השינוע, העיבוד במפעלים (העושה שימוש עצום באנרגיה, מים וכימיקלים שונים), השינוע אל מתקני ההפצה והלקוחות, והמיחזור עצמו, הם בעלי השפעה נרחבת על הסביבה. כאשר העלינו את הנושא, כבר בהתחלה גילינו שבעלי תפקידים שונים במכללה הרימו את הכפפה!
 

> במנהל לומדים עושים כבר כמה שנים מאמץ להעביר נתח מההתקשרות עם הסטודנטים למדיום הדיגיטאלי. ב- 4 השנים האחרונות הם צמצמו בכ- 70% את מספר המעטפות וב- 40% את מספר חבילות דפי ההדפסה שהם צורכים!

> יוסי בבית הדפוס, כבר לא שואל אתכם אם אתם רוצים דו-צדדי או לא. תקבלו דו-צדדי כל עוד לא אמרתם אחרת!

> הניוזלטר הזה, בכבודו ובעצמו, החליף פלטפורמה שהופצה במאות עותקים קשיחים בעבר.

> שילוב הפריוריטי – מאפשר בכל מיני פעולות במכללה לחסוך את העותק המודפס.

> מורים – קבלנו דיווחים על מורים שעושים מאמץ לצמצם הגשות בעותק קשיח או ללמד עם מקראות (יותר חסכוני בנייר מאשר הדפסות שוטפות). בקרוב יופץ סקר בכדי לבחון לעומק את צרכי סגל ההוראה ומאפייני השימוש בנייר.


לכשנסיים את תהליך הלמידה בנושא, נציג מסקנות והצעות אופרטיביות להנהלת המכללה, וזאת כדי שתוכל לקדם בצורה מערכתית צמצום לשימוש במשאב הנייר.

אך לא רק באנרגיה ובנייר עסקינן...
מעט לפני היציאה לחופשת הפסח, קיימנו אצלנו את כנס החינוך הסביבתי, השנה השתתפו בכנס מספר שיא של 750 איש ואישה, למעלה מ- 50 מרצים, הוצגו 20 פוסטרים ו- 17 דוכני ארגונים סביבתיים. קיבלנו הדים חיוביים מאוד, ובעוד שנתיים נחזור ונערות שוב כנס זה.

בל"ג בעומר האחרון הושק במסגרת כנס החינוך המתקדם נייר עמדה "מכניסים את הקיימות לליבה". בנייר, קרא צוות הכתיבה למשרד החינוך לאמץ לליבת העשייה שלו את אתגר הקיימות, והניח לפתחו הצעות אופרטיביות. ב- 17.6.14 נסע שחר כהנוביץ', רכז הקיימות במכללה, להציג בכנסת לועדת החינוך את נייר העמדה ולהגישו לח"כ עמרם מצנע, יו"ר הוועדה, במסגרת אירועי יום הסביבה שנחגג בכנסת מדי שנה ביוני.

אין זה סיכום שנה. עוד דברים רבים קורים בשטח – תמיכה בשילוב תכנים סביבתיים-חברתיים בימי גיבוש, קידום המחקר בנושא חינוך לקיימות, הקרנה מוצלחת של סרט במסגרת אירועי פסטיבל אקולנוע, (תודה לדני סימון, שנתן את הרצאת המבוא לסרט!), הפקת סדנאות קמפוסביבתי ועוד...

קיץ נעים לכולנו.

ד"ר אילנה אבישר, דיקן הפקולטה למדעים ויו"ר מועצה ירוקה, ושחר כהנוביץ רכז סביבה וקיימות בפקולטה למדעים


לחזרה לעמוד הראשי של המידעון לחצו כאן