איך להימנע מהסכנות שבישיבה ממושכת - ד"ר הדס דקל - ראש המחלקה לחינוך גופני ותנועה בפקולה למדעים

דר' הדס דקל

אז מה אתם עושים רוב היום? חשבתם על כך פעם? האם ידעתם שאתם נמצאים במנח ישיבה חלק גדול משעות הערות שלכם?

80% מהחיים שלכם הנכם יושבים, 80% מהאוכלוסייה עובדת ולומדת מול המחשב/לפטופ ושאר טאבלטים ו- 80% סובלים מכאבי גב וחגורת כתפיים.... 

תנועה ותזוזה הן צורך פיזיולוגי התפתחותי הכרחי ואנחנו מכחידים צורך זה כבר מגיל מגיל שנתיים.

מחקרים אחרונים מדברים על כך שישיבה פוגעת באיכות החיים שלנו, מקצרת את תוחלת החיים, גורמת לסוכרת, עליה בתחלואת סרטן ולב ופגיעה בשלד ובשריר.

אז איך משנים ולמי בכלל יש כוח לקום, ללכת ולרוץ??

בוגרים - חשוב מאוד להכניס תנועה כחלק מאורח החיים שלנו: לנוע כמה שיותר במהלך יום העבודה או הלימודים, רצוי לשנות את מנחי הישיבה תכופות ולקום כמה שיותר.
לענות לטלפון בעמידה, ללכת כמה שניתן, במקום לשלוח מייל להעביר הודעה למשרד הקרוב בהליכה, כן ממש כמו פעם.. לעלות במדרגות, להציב עמדות עבודה בעמידה בכיתות ובמשרדים ובכך לצמצם עד כמה שאפשר את המנחים הסטטיים. 

לא מספיק ללכת לחדר הכושר בערב! או לשחק כדורסל עם חברים..

חשוב וחיוני שהתנועה תהיה חלק אינטגרלי ממהלך היום כולו. חשוב לשנות את החשיבה, פשוט כך!!

דור צעיר - גם הדור הצעיר נמצא רוב היום במנחים ישובים ומנחים סטטיים: בילוי מול מחשב, טאבלטים, טלויזיה, סמארטפונים... 

עלינו להפסיק להגיד לילדנו הצעירים – שבו יפה!! ומי שישב יפה יקבל פרס... להפסיק לתת לילדים את הבייבי סיטר הלאומי- סמארטפון/טאבלט כבר מגיל חצי שנה. עלינו לעודד תנועה, הליכה משחק וכל מה שהילדים כל כך אוהבים ואנו מונעים מהם.

על מערכת החינוך לשנות את דפוס החשיבה, שאומר הרבה שעות לימוד בכיתה = הישגים גבוהים. במערכת החינוך בפינלנד הנחשבת לאחת הטובות בעולם ויום הלימודים אורך כ-5 שעות בלבד וההישגים הלימודים שם נהדרים. יש להוסיף שעורי חינוך גופני למערכת השעות, הם לא פחות חשובים משיעורי מדעים, פיזיקה או מתמטיקה. יש לאפשר קיום שיעורים פרונטאלים תוך כדי תנועה, שינוי מנחים, ויציאה החוצה . צריך להכניס לכל כיתה עמדות עמידה שעליהם יונחו לפטופים וילדים שכבר ממש לא נוח להם לשבת ימשיכו ללמוד בעמידה, זכרו שש"י עגנון כתב את כל ספריו בעמידה על בקבוק, הייתם מאמינים??

בואו נפסיק להגיד לתלמידים הצעירים ולילדים הקטנים - "שבו יפה!" עלינו לזכור שתנועה יכולה לתרום לריכוז גבוה יותר ולהפחתת בעיות קשב וריכוז והפחתת אלימות. רצוי ואפילו כדאי להמליץ לילדים לעשות שיעורי בית בכל מנח שמתאים להם ובכל מקום שיחפצו.. ממילא הם עושים זאת, אז אל תציקו להם באמרות המוכרות "קניתי לך שולחן וכסא כל כך יקרים, אל למה אתה לא יושב??", פשוט לא נוח להם לשבת..
הבה נתחיל להקשיב לגופנו ולתת דרור לתחושותינו ופשוט לנוע... כי תנועה ופעילות גופנית כפי שמצביעים כל המחקרים היום יתרמו לשיפור איכות חיינו, יפחיתו מחלות ויתרמו רבות לבריאותנו הגופנית והנפשית.

אז קדימה אתם עדיין יושבים..


לחזרה לעמוד הראשי של המידעון לחצו כאן.