אצלנו בחצר

מכללת סמינר הקיבוצים הופכת לחלק מקהילת הלמידה הבינלאומית

לומדים בסמינר הקיבוצים עם סטודנטים מגרמניה

במהלך הסמסטר הראשון התקיים קורס למידה רחוק עם סטודנטים בשנה א' בגרמניה לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך בפקולטה לחינוך. עם סיום הפרויקט, לקראת חג המולד, השתתפו הסטודנטים במפגש וידאו קונפרנס מסכם של פרויקט שיתופי עם סטודנטים מאוניברסיטת קאסל בגרמניה. קורס סביבות הוראה ולמידה מרחוק הדגים מודל של למידה באמצעות התנסות, בהנהגתם של ד"ר מירי שינפלד, עינת רוזנר ופרופ' קלאודיה פינקביינר. הסטודנטים פיתחו מודולים ללמידה בנושאי הקורס, הכוללים למידה ניידת, למידה שיתופית מקוונת, פער דיגיטלי ועוד. הפיתוח נערך בקבוצות מעורבות שכללו שלושה סטודנטים מסמינר הקיבוצים ושלושה מגרמניה, בסביבת Moodle. הסטודנטים יצרו דפי למידה אינטראקטיביים לטובת העמיתים ואף העריכו האחד את השני. בנוסף לתקשורת בתוכנת בבלקבורד, שנערכה בתוך הקבוצה, התקיים גם מפגש סיום בוידאוקונפרנס באולם 70. בארוע הציגו הסטודנטים משני צידי הרשת את הלמידה בסביבה גלובלית, את האתגרים והתובנות.
תודות רבות מגיעות לצוות התמיכה הטכנית בראשות יואב וולף.

לומדים בסמינר הקיבוצים עם סטודנטים מטקסס

בשעות הלילה נאספו הסטודנטים של שנה ב' בתכנית לטכנולוגיה בחינוך למשחק סיום פרוייקט בסגנון "המרוץ למיליון" או כפי שקראנו לו בסקונד לייף “Amazing Race”. קבוצות מעורבות של חמישה סטודנטים מטקסס ומישראל, עבדו במהלך החודשיים הראשונים של הסמסטר על פיתוח מטלת לימוד בנושא תרבות בסביבה וירטואלית. כל הקבוצות העלו את המשימות למשחק ובמשך שעתיים ניסו לרוץ, לעוף, לחקור, לגלות מקומות נסתרים ולהגיע ראשונים לכל מקום.

מתוך דבריה של אחת הסטודנטיות:
"התכנסנו באודיטוריום לביצוע המשימה. נלסון הודיע שיאחר ואריקה הודיעה שלא תוכל להישאר לאורך כל המשימה. ההודעה גרמה לי לתחושה לא טובה, כי ידעתי שנהיה בהרכב חסר וחששתי שהדבר עלול לפגוע בתוצאות... הייתי ממש שם בתוך עולם המשימה והייתה בי תחושת הזדהות עם הדמות שייצגתי".

האודיטוריום הוא האודיטוריום הווירטואלי באי של סמינר הקיבוצים בסקונד לייף. במהלך האירוע הוא היה מלא בסטודנטים מישראל ומארה"ב אך גם במבט בוחן באווטרים, לא ניתן היה להבחין בהבדלים ביניהם - כולם היו מלאי מוטיבציה להספיק ולבצע את כל המשימות. התחלנו בשעה תשע בערב בשל הפרש השעות ביננו לבין טקסס. חלק מהסטודנטים, המרצה ד"ר מירי שינפלד, ראש מערך המחשוב יואב וולף ודורון וונצבסקי מהתמיכה ישבו בפקולטה לחינוך וחלק מהסטודנטים ישבו בבית.

הסטודנטים בטקסס ישבו בביתם, בעבודה ובאוניברסיטה של אוסטין עם פרופסור פול רסטה. הם נפגשו במרחב הוירטואלי וחשו כקבוצה אחת. סטודנטית אחת כותבת: "במשימה הראשונה הכל זרם יפה מאוד, סיימנו את המשימה די מהר... נתקלנו בבעיה עם הרכיבה על האופניים... ושוב הפתעה, באודיטוריום מירי מכריזה על הקבוצה הזוכה, אנחנו... לא להאמין... ברגע זה הבנתי: כשנהנים ומשקיעים - גם מצליחים"!

היה קשה לנתק את הסטודנטים מהתחרות הוירטואלית, אך גם לארוע זה היה סיום ובו חולקו סביבונים ועצי חג מולד וירטואליים. אין ספק שהייתה הרגשה בינלאומית.

Amazing Race  Amazing Race   Amazing Race  Amazing Race


כיצד אמנות שומרת סביבה: הסמינר המחלקתי של הפקולטה למדעים מארח את שי זכאי

שי זכאי, צלמת, אמנית אקולוגית ויועצת סביבתית לפיתוח חשיבה יצירתית, היא גם המנהלת של "המרכז לצילום ואמנות אקולוגית" ביישוב לי-און שריגים וזו העומדת בראש עמותת מדענים, אמנים וציבור למען הסביבה, אותה גם ייסדה. זכאי נחשבת לאמנית פורצת דרך בכל הנוגע לחיבור בין אמנות לאקולוגיה וסביבה ומובילה הלכי חשיבה ותכניות חלוציות בתחום התיירות האקולוגית והחינוך הסביבתי, באמצעות תרבות, אמנות ורוח.

זכאי, מחברת הספר "תמונת אשה" והספר החדש והקטלוג "תווי יער הספרייה" לקחה חלק בלמעלה מ- 60 תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם- בסין, איטליה, יפן, גרמניה, דר' אפריקה, יוון, קוריאה, ארה"ב, אנגליה ועוד. יצירותיה נמצאות באוספי מוזיאונים ואוספים פרטיים והפרויקט שלה "נחל בטון 1999-2002", מודל לשיקום נחלים כיצירת אמנות, מהווה נקודת מפנה ביכולתה של אמנות להשפיע בסוגיות סביבתיות בישראל ולקידום מעמד האמן האקולוגי כאיש מקצוע.

זכאי העבירה לאחרונה קורס קיץ בתכנית לתואר שני בחינוך סביבתי במכללה והתארחה בסמינר המחלקתי הראשון לשנה זו של הפקולטה למדעים. בסמינר נכחו מרצים ומרצות ממגוון פקולטות ומחלקות במכללה.

במהלך הסמינר, ערכה זכאי היכרות עם תחום האמנות האקולוגית; הראתה דוגמאות מתוך פרויקטים באמנות אקולוגית בעולם ומתוך עבודותיה שלה; והעניקה סקירה על הקשרי האמנות האקולוגית בשדה הסביבה וכיצד תחום זה חיוני לשיח הסביבתי והחברתי. היא גם הציגה את מקורות הצמיחה של האמנות האקולוגית ואת תוצרי השפעתה, סקרה ז'אנרים ומדיה בתחום ועמדה על היות האמנות האקולוגית כלי לימוד, מחקר והבעה טרנס-דיסציפלינארי, שאינו תלוי מדיה כלשהי ולכן באפשרותו להגיע מעל ודרך כל תחומי הלימוד בסמינר. בהרצאה הציגה עבודות סטודנטים שנוצרו במהלך הקורס אותו העבירה השנה במכללה ודיברה על טיפוח צורות מחשבה חלופיות ופיתוח פתרונות לא שגרתיים לקונפליקטים סביבתיים, דרך אמנות, כאשר תהליך הלימוד כולל מחקר וחשיבה משולבת של אמנות, חברה וסביבה. 

בדיון שהתקיים לאחר ההרצאה, דובר על הפוטנציאל החינוכי עבור הסטודנטים, הכולל ידע באקטואליה חברתית ופוליטית, חשיבה רפלקטיבית וביקורתית, ריגוש אקטיביסטי, עשייה אמנותית ויוצרת ופיתוח אחריות לקיימות סביבתית וחברתית. בדיון עלה גם כי בכוחה של האמנות האקולוגית להשתלב בתכנון מבנה המכללה החדש ובבחירת יצירות אמנות אקולוגית עבורו, אשר יתכתבו עם הצהרת הכוונות מאחוריו ואופיו, וזאת מתוך מחשבה כי משום היותו של הבניין החדש - בניין מחנך, עליו לכלול גם שפה ויזואלית עשירה.

בנוסף, הוצע לנסות ולשלב קורסים באמנות אקולוגית, הן במסגרת לימודי הבחירה והן לקהל הרחב. לימודים מסוג זה, המציגים שיתוף פעולה בין אומנות וסביבה במחקר ובפרויקטים סביבתיים, עשויים לחזק את תפישת החינוך לקיימות של המכללה.

כתבה: ד"ר אילנה אבישר, דיקנית הפקולטה למדעים

לחזרה לעמוד הראשי של המידעון לחצו כאן