אצלנו בחצר

    א   א   א

יום הזיכרון ליוצאי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ ישראל

הסטודנטים בתוכנית פלח במכללה יזמו, הפיקו וקיימו אירוע ייחודי לציון יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ.

יוצאי אתיופיה, שהגיעו במסע רגלי לארץ, נמצאים כאן כבר יותר מ- 30 שנה. הם הגיעו בתחילת שנות ה- 80 בדרכים מסוכנות עד גבול סודן. בגבול שיחדו את המשמר הסודני ועברו למחנות מעבר עד שהחל המבצע החשאי של עלייתם באמצעות פעילי המוסד, צה"ל והקומנדו הימי.

12,000 איש יצאו למסע. שליש מהם לא שרד. משפחות רבות שילמו מחיר דמים כבד ביותר במסע בדרכם לישראל. המוות פגע לא בעקבות קרבות עם שודדים או תשישות מהמסע, אלא בעקבות מחסור בתרופות בסיסיות. הנפגעים העיקריים היו ילדים או מבוגרים. לעתים משפחות שלמות נספו בדרך, ואיש לא ידע.
בשפה המקצועית נהוג לומר כי עלייה זו ברובה עברה פוסט טראומה. עד היום העדיפו בני המשפחה לא לדבר על כך, לשמור את הכאב בבטן (ביטוי תרבותי למרכז הכובד של שמירת הכאב) ולתת לזמן להשכיח את הסבל. ילדים שנולדו בישראל לא ידעו כי היו להם אחים שנספו בדרך. הורים מתמודדים עם האובדן וכל אזכור קל של התקופה מעורר אצלם זיכרונות ורגשות קשים. זהו מלכוד בין הקושי לבטא את הכאב, והאתגר המקצועי לטפל בו נכון מבחינה תרבותית. חוסר הכלים המתאימים יצר מצב של משפחות שלמות הנושאות את כאבן בשקט.

עד לפני מספר שנים לא היה טקס או אירוע המציין את האובדן ומאפשר התייחדות עם הנספים. בשנים האחרונות, בעקבות פעילות נמרצת של אנשים מבני הקהילה האתיופית, הוקמה אנדרטה בהר הרצל ומדי שנה, ביום ירושלים, מתקיים בה טקס שבו משתתפים ראשי המדינה - הנשיא, ראש הממשלה ושרים. מיקומה של האנדרטה בהר הרצל וקיום טקס ממלכתי מכובד ביום ירושלים, מבטאים את השינוי בתפיסה ובחשיבותו של יום זיכרון זה לקהילת יוצאי אתיופיה ולכלל ישראל. במקביל החלו להתקיים גם טקסים עירוניים, לרוב במעמד מנהיגי היישוב ובני הקהילה.

מגמות אלה שבהן הקהילה עצמה מצאה את הדרך לבטא את הכאב ובמקביל החברה הישראלית נחשפה למחיר ששילמה הקהילה בדרכה לישראל, פתחו את הפצעים הכואבים שכבר מותר לדבר עליהם והעלו את המודעות בחברה הישראלית ובמוסדותיה ליצירת ערוצים לשיתוף, ללימוד, להזדהות, להכיר ולהוקיר את מעשה הגבורה של הקהילה.

הסטודנטים בתכנית פלח במכללה יזמו, הפיקו וקיימו אירוע ייחודי לציון יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ. במרכז המכללה הוצג מיצג מכובד ומעורר השתאות. המיצג כלל עמדות המספרות את קורות הקהילה באתיופיה, שלבי העלייה, מנהיגים ואסירי ציון פעילים וכן סיפורים אישיים של עולים וסרטון של אסיר ציון שתיאר את האתגרים שעמדו בפני הקהילה במסע עצמו.

ביום הפתיחה של המיצג התקיים טקס בהשתתפות סגל המכללה ועשרות סטודנטים. במהלך השבוע משך המיצג את תשומת ליבם של מאות סטודנטים לקרוא, ללמוד ולהבין את קורות הקהילה בתקופת העלייה שלהם. האירוע הייחודי של הסטודנטים בתכנית פלח, נערך בתמיכת המכללה. הוא חיזק את ההד המתגבש בתוך הקהילה להעלות על נס את סיפור העלייה, לזכור את אלה שלא שרדו את המסע, להזכיר את דרכה של הקהילה בהתגבשותה בתוך החברה הישראלית, כקהילה שאספה תעצומות נפש להתאחד עם אחים מכל שבטי ישראל, להעלות לתודעה את היותם מושא לאהבת הארץ וכמי שפעלו באופן אקטיבי לממש את חלום העלייה לארץ ישראל.

לצפייה בסרטון מהאירוע


סיכום שנה בפרויקט קמפוסביבתי של המועצה הירוקה

בשנה החולפת הופעלו לראשונה במכללה סדנאות "עשה זאת בעצמך" במסגרת פרויקט קמפוסביבתי. בסדנאות לימדה הדס ניסים, סטודנטית במכללה, איך להכין מוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי מחומרים טבעיים, איך להכין שוקולד טבעוני, ללא חלב וסוכר, איך להפוך חולצה ישנה לחומר גלם לסריגה ועוד. מאחורי כל נושא, העמידה הדס אלטרנטיבה מקומית למוצרים בעלי טביעת רגל אקולוגית וחברתית רחבה והוסיפה ערכים יצירתיים ויצרניים, חוויית סיפוק ולמידה. להלן מספר דוגמאות:

טיפוח פשוטבעי - כיצד ניתן להשתמש בחומרי גלם פשוטים וזולים על מנת לייצר בבית מוצרי קוסמטיקה ומתנות, במקום לקנות מוצרים חדשים? איך לרתום את עוצמת השמנים האתריים לטובת עור הפנים? במהלך הסדנא למדו המשתתפים איך להכין סבון טבעי בתהליך פשוט, קרם לחות לשפתיים ולידיים, פילינג גוף עם ריח בהתאמה אישית ומסכת פנים, והכל מחומרים טבעיים!

ניקיון אקולוגי / איך מנקים בלי ללכלך? סדנא מיוחדת לפסח, במהלכה נלמד כיצד ניתן לנקות בלי ללכלך וכיצד להריח טוב בלי לפגוע בסביבה? תוך חשיפה למושג "טבעי" בהקשר הסביבתי, חשיפה לעולם שלם של חומרים ומוצרים טבעיים והכנת תכשירי ניקוי ובישום לבית – מפיץ ריח , חומר ניקוי כללי ותרסיס דוחה יתושים מחומרים טבעיים!

סריגה מחוטי טריקו - "הסורגות בזמן", נטע ועידית, לימדו את באי הסדנא כיצד לגזור חולצות טריקו ישנות ולהפוך אותן לחוטים, תוך התנסות בטכניקות עבודה בסיסיות במסרגה אחת ויצירת צמיד לכל משתתפת.

שוקולד טבעוני - פולי הקקאו נחשבים ל"מזון על", טעימים ובריאים. בסדנא למדנו כיצד להכין בקלות שוקולד טבעוני, בריא יותר מהאופציות התעשייתיות, וללא חלב וסוכר.

סיכום שנה בפרויקט קמפוסביבתי של המועצה הירוקה   שוקולד טבעוני



התכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך בפקולטה לחינוך ארחה את פרופ' דויד גיבסון

התכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך, בריכוזה של ד"ר מירי שינפלד, קיימה סמינר חוגי בנושא "משחקים וערכים". במסגרת זו התארח בפקולטה פרופ' דויד גיבסון, מומחה בינלאומי בתחומי החדשנות, המשחקים והלמידה , אשר עוסק בחיזוק מעורבות הסטודנטים בתהליכי למידה, באוניברסיטת קרטין באוסטרליה ובין השאר פיתח את ה- SIMSCHOOL - משחקי סימולציה להכשרת מורים .

במהלך המפגש הציג פרופ' גיבסון את הזמינות של משחקים לשינוי ערכי. הסטודנטים לקחו חלק במשחקי תפקידים, השתתפו בהרצאות קצרות בנושא וגם דנו בתרומתה של הטכנולוגיה למשחקים העוסקים בערכים בנוסף, נפגש פרופ' גיבסון עם סגל ההוראה של הפקולטה, אשר קיים עימו מפגש ללמידה הדדית ולקידום קשרי שיתוף בהוראה ובמחקר.


דלת פתוחה וירטואלית

אירוח מרצים באתרי קורסים של עמיתים בסביבת Moodle

בסמסטר ב' יחידת התקשוב האקדמי יזמה את הפעילות "דלת פתוחה וירטואלית" בקרב מרצי המכללה. יוזמה זו הציעה לארח מרצים באתרי קורסים של עמיתים בסביבת Moodle, זאת על רקע הנתונים המעודדים שהתקבלו מבדיקה סטטיסטית של נפח הפעילות באתרי הקורסים (ראו התרשים להלן), לפיהם מתקיימת במכללה פעילות רבה ומגוונת בסביבה זו.
לפיכך, פנינו למרצים שנמצא כי הם מציעים באתרי הקורסים שלהם מגוון רחב של שימושים פדגוגיים, בבקשה לפתוח את ה"דלת הוירטואלית" לקורסים שלהם לעמיתים. פנייה זו נענתה בחפץ לב.

תרשים: מידת הפעילות באתרי הקורסים של מרצי המכללה

תרשים: מידת הפעילות באתרי הקורסים של מרצי המכללה (על פי כמות חומרי הלמידה ופעילויות), מתוך דוח מחקר למכון מופ"ת, שרירא, שינפלד, זלקוביץ' (2014)

יש לציין כי ההיענות למיזם היתה רבה. בעקבות זאת ביקשנו לקבל את תגובות המרצים ש'התארחו' באתרי הקורסים של עמיתיהם, לעצם הרעיון ולתועלת שבו. נראה שרוב התגובות מביעות תמיכה ביוזמה זו. להלן חלק מהתגובות שמרצים כתבו:

"...האפשרות לעבור באתרי הקורסים חשפה בפני אפשרויות שונות של שימוש בכלים של המודל ואופני ארגון התכנים במסגרת זאת. בהיבט זה בהחלט נרתמתי ואני מניחה שהדבר יסייע בידי לבנות את הקורס/ים שלי בשנה הבאה תוך שימוש במודל. תודה רבה למורים על נכונותם ולצוות התקשוב על היוזמה והתמיכה!"

"...יופי של רעיון... למדתי שזה הרבה מאד עבודה להכין קורס מקוון. ניכרה שם השקעה בחשיבה ובחומרים מאד. מצד אחד זה נראה לי מאוד מאוד מאתגר במובן הטוב - שזה עושה חשק לפתח את היחידה, מצד שני אולי יותר מדי עבודה...קיבלתי רעיונות לגבי איך עושים זאת, איך מבנים תהליך, איזה סוג משימות נותנים, איזה חומרים מעלים..."

"...זהו רעיון מבורך. ראשית נחשפתי לאפשרויות רבות ושונות של תקשורת מקרבת עם הסטודנטים ובעיקר עושר של חומרים: מאמרים ומצגות. מבחינה פדגוגית פגשתי מושגים שאנו מרבים לדבר עליהם ... בנוסף ובעיקר נחשפתי למושגים ומאמרים חדשים.."

" ...היה לי חשוב להיכנס לקורסים, להתעדכן בתכנים שנלמדו השנה כבסיס לפיתוח קורסים שלי לקראת השנה הבאה עם אוריינטציה ללמידה מרחוק."

" הרעיון לאירוח עמיתים באתרי קורסים נבחרים הוא יותר ממבורך - מבחינתי, זוהי הצצה נדירה אל תוך יצירת מופת של מאסטרים. וכיוון שכולנו נמצאים בתהליך למידה מתמשך, לחשיפה כזו ערך עצום..."

הצלחתו של מיזם זה, שנועד כאמור לעודד מרצים להשתמש באפשרויות של סביבת Moodle, מצביעה על הצורך והחשיבות של שיתוף ולמידה הדדיים בתכנים ובדרכי ההוראה. לאור זאת, יש מקום לחשוב על פיתוח רעיון זה בהמשך, באופן שיאפשר 'פתיחת דלת' גם וירטואלית וגם פנים אל פנים.


חגיגת סיום תכנית "אמירים TEC"

כמאתיים תלמידים מתרבויות וממגזרים שונים, מ-15  בתי ספר, ממסעדה שבצפון רמת הגולן ועד באר שבע, מורים ומנהלים, נפגשים מדי שנה מאז 2009 לחגוג את סיום הפעילות המשותפת של פרויקט "אמירים TEC". במסגרת הפרויקט, תלמידים מצטיינים בכיתות ה'-ו' עובדים יחד במהלך השנה באמצעות האינטרנט ומבלי להיפגש, לפי המודל של המרכז לטכנולוגיה, חינוך ושונות תרבותית (מרכז TEC). התלמידים מחולקים לאשכולות של שלוש קבוצות, אחת מכל תרבות: מהחינוך הממלכתי, הממלכתי דתי, ומהמגזרים הערבי והדרוזי. הם עובדים בקבוצות מעורבות של שישה תלמידים, שניים מכל תרבות, וחוברים לביצוע משימות שיתופיות כדוגמת הלוח המשותף בנושא "האחר הוא אני". הקשר ביניהם הוא טקסטואלי בתחילתו, אחר כך קולי ובהמשך חזותי. פעילות זאת, לפי מודל המרכז, יוצרת קשר ואמון ההדדי בין התלמידים, ומכינה אותם למפגש החווייתי.

כבכל שנה התרגשו התלמידים לקראת המפגש שהתקיים במכללה ב- 22.5.14, והכינו מתנות לחבריהם איתם עבדו שנה שלמה. בכיתה, שהוקצתה לכל אשכול, נפגשו הילדים לראשונה למשחקי היכרות, והמבוכה הראשונית התחלפה עד מהרה בחיוכים ופעילות משותפת, שבסופה כל קבוצה כתבה את המשאלה שלה על הפתק ויצאה לפעילות ברחבי המכללה.

אחד מרגעי השיא של האירוע, היה ריקוד פלאש מוב של מאתיים ילדים ברחבת הדשא והפרחת בלונים אליהם הוצמדו פתקאות עם משאלותיהם. קדם לכך משחק "חפש את המטמון", בו סרקו הילדים קודים באמצעות סמארטפונים וקיבלו רמזים לאיתור מוקדי הפעלה, שם הדריכו אותם עשרות סטודנטים מתנדבים מהמסלול לחינוך גופני וממגמת המחול.

הסטודנטים המתנדבים מהמסלול לחינוך גופני שנה א', בקורס הדרכה פדגוגית של נעמי סדן, ליוו את הילדים לכל אורך היום והפעילו אותם במוקדי הפעלה ברחבי המכללה. במוקד נוסף באולם המחול לימדו הסטודנטיות את הילדים את צעדי הריקוד, אותו חיברו במיוחד לאירוע, בהנהגת רינת גלילי. על פעילות הסטודנטים מהחינוך הגופני ניצחו ארבעה סטודנטים משנה ג' בהנהגתה של דנה טובי וריכוז של עדית גנות. את האירוע כולו הפיק ד"ר מיקי קריץ, מנהל התכנית.

במקביל נערך מפגש מסכם עם ד"ר מירי שינפלד ראש מרכז TEC, יחד עם מנהלי בתי הספר וצוות מרכז TEC, הדסה טרון מנהלת היחידה למעורבות חברתית במכללה, ובכירים במשרד החינוך, ביניהם מר שיבי פרומן, עוזר שר החינוך, שהגיע להכיר את התכנית מקרוב. ד"ר מירי שינפלד סיפרה על התכנית להכשרת מורים, המשותפת למכללה ועל התכנית להטמעת מודל TEC (למידה מקוונת שיתופית בין בתי ספר מתרבויות שונות) במאה בתי ספר.

האירוע הסתיים באולם 70: גב' שלומית רחמל, מנהלת האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, בירכה את הילדים. הסטודנט והספורטאי המצטיין מוחמד מואסי סיפר לילדים בערבית ובעברית על דרכו מהכפר אל ההצטיינות בספורט ובלימודים במכללה. פרופ' דיויד גיבסון, מומחה עולמי למשחקים ולמעורבות בחינוך, סיפר על פועלו באוסטרליה. חלוקת תעודות והארטיק המסורתי חתמו את היום המיוחד הזה.

המפגש הוכיח שוב עד כמה מצליח הפרויקט לקרב בין ילדים מבתי ספר במגזרים שונים, שביום יום אינם יוצרים קשר ביניהם. בתום שנה של פעילות אינטרנטית, בה הוסרו המחיצות בהדרגה, קבוצות התלמידים המעורבות זכו להיפגש פנים אל פנים, וכפי שדיווחו לנו מוריהם, היו נרגשים מאד וחלקם אף התקשו לישון ערב המפגש. בלב כולם קיננה תקווה כמוסה, שתיווצר אחווה למרות השוני. על פי תגובות הילדים באתר הפרויקט, דומה שאכן נעשה צעד בכיוון, ושהדעות הקדומות, שמטבע הדברים היו קיימות ברקע, התמוססו לאיטן.
התכנית משתפת פעולה עם תכניות דומות ומומחים מחו"ל ומלווה במחקר תמידי, שבעקבותיו היא משתנה משנה לשנה. שותפים ל-TEC במיזם זה גם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך ומכללת סמינר הקיבוצים. מדריכי האגף מלווים את הקבוצות לאורך השנה בפיקוחה של מאירה אבידר, המפקחת הארצית על תכניות מצטיינים באגף. בראש התכנית עומדת ד"ר איליין חוטר. ד"ר מיקי קריץ מנהל ומפעיל אותה, לצד צוות ההיגוי הבכיר, עליו נמנים יו"ר המרכז, ד"ר מירי שינפלד, ופרופ' רוג'ר אוסטין מאירלנד, המשמש כחוקר ויועץ חיצוני.

חגיגת סיום התכנית אמירים TEC

לחזרה לעמוד הראשי של המידעון לחצו כאן