מה הקשר בין אסתטיקה, אמנויות וחינוך סביבתי? קרן אפשטיין

קרן אפשטיין

האם ובאילו דרכים מתקיים קשר בין אסתטיקה, אמנויות וחינוך סביבתי? שאלה זו עומדת במרכז קורס חדש בשם זה בתכנית לתואר שני בחינוך סביבתי אותו מרצות ד"ר איריס אלקחר ואני. מטרת הקורס הינה עידוד יוזמות סביבתיות עם דגש לערכים אסתטיים ואמנותיים בשדה הפעולה החינוכי של הסטודנטים. התכנים בהם עוסק הקורס נועדו להוות השראה וחממה לשיתוף ותכנון רעיונות ויזמות חינוכית סביבתיות של הסטודנטים.


להדגמת הרעיון לקשר בין חינוך, סביבה ואמנות הכרנו את פרויקט חירייה, יוזמה של ד"ר מרטין וייל, מי ששימש כאוצר הראשי ומנכ"ל מוזיאון ישראל. בעזרת חזונו ופועלו של וייל הפכה "מזבלת חירייה" לפארק לאומי, אתר ראשון במעלה לטיפול נבון בפסולת וסמל לאמנות ציבורית במיטבה: "המפגע האקולוגי האסוני הזה יכול להירפא רק על ידי החדרתו מחדש של הטבע למקום באופן הכי יצירתי ואמנותי" (וייל, 2010) .


המשכנו וחקרנו מה פרוש "אסתטיקה"?. אסתטיקה היא ענף של הפילוסופיה העוסק, בין היתר, בשאלה: מהו יופי? המונח אסתטיקה, פרושו ביוונית הוא "להיות מודע" והוא נטבע במחצית הראשונה של המאה ה-18, על ידי פילוסוף גרמני בשם באומגרטן, בהקשר של "חקר החושים". האסתטי הוא כל דבר הנתפס על ידי החושים באופן רחב. החוויה האסתטית היא הנאה שמרגישים ולא חושבים. ג'ון דיואי תיאר את החוויה האסתטית כחוויה של עוררות, הנאה וסקרנות, חוויה שמערבת חושים, יצירתיות, רגש וזיכרון תוך כדי אינטראקציה חברתית. דיואי האמין כי עלינו לשאוף שחוויות הלמידה של התלמידים יהיו חוויות אסתטיות.


כמו כן, הכרנו בקורס את יחס הזהב, יחס מתמטי אשר משתקף בטבע, במדע, ביצירה התרבותית והאמנותית. הסטודנטים מצאו את השתקפות יחס הזהב במגדל אייפל, בפטרוזיליה, בשמיר, בקורי עכביש, במסגרות של חלונות, ועוד... . כך מצאנו קשר בין החוקיות בטבע והחוקיות האורבנית, כיצד האדם לומד מהטבע ומנכס את זה לעצמו, ואת הפליאה מההרמוניה והחוקיות בטבע.


המשכנו והכרנו את התפתחות תורת האסתטיקה המערבית אשר במאה ה18 עסקה ביופיו של הטבע, במאה ה- 19 התמקדה באמנות והפכה למעשה לתורת הביקורת האמנותית. בסוף המאה ה20, כמחאה לתורת האסתטיקה שעסקה רק באמנות, התחילה תנועה של אסתטיקה סביבתית, אסתטיקה שמתייחסת לצרכים האקולוגיים של הטבע ואתיקה סביבתית.


חקרנו את מושג היופי בקרב צעירים ומבוגרים. מהו יופי? האם יופי הוא טוב? יקר? נוצץ? האם יופי הוא נדיר? האם יופי הוא מוסרי? בריא? נוח? חדש? אופנתי? האם יופי הוא ערך מוחלט או משתנה בהתאם למיקום, זמן וערכים? התוודענו לוואבי סאבי, אסתטיקה של הזן והבודהיזם. הוואבי סאבי מדבר על יופיים של דברים לא מושלמים, ארעיים וחסרים. יופיים של דברים פשוטים וצנועים, יופיים של דברים לא מקובלים . כמה שונה אידיאל יופי זה מאידיאל היופי המערבי אשר משומר ומתוחזק על ידי מנגנונים כלכליים וחברתיים.


חקרנו את המושג אמנות – מהי אמנות? אמנות לשם מה? מה תפקיד האמנות והאמן בחברה שלנו? תפקיד האמנות השתנה רבות במהלך ההיסטוריה וממשיך להשתנות גם היום. בעבר, האמנות השתייכה לפעולות החיים המשמעותיות של חיי הקהילה. לדוגמא, הפנטומימה והריקוד התחילו כחלק מריטואל דתי, ביוון העתיקה צפו האזרחים בתיאטרון באופן קבוע (גם אסירים), התיאטרון נחשב כריפוי. לעומת זאת, כיום, חלק גדול מהאמנות מוצג באולמות סגורים ובמוזיאונים. מוזיאונים הם תוצאה של התנועה הלאומית, של האימפריאליזם והקפיטליזם. תהליך זה הוביל להפיכת יצירות האמנות כמנותקים מחיי היומיום והתרבות הספונטנית. המהפכה התעשייתית, שאפשרה תהליכי יצור להמונים, הפכה את פעולת היצירה האמנותית להיות אינדיבידואליסטית ואליטיסטית.


קראנו טקסטים של מרטין היידגר וקליפורד גירץ אשר רואים באמנות כלי להבנה משותפת של קהילה וליצירת תרבות. גירץ ראה את האמנות כשדה עשיה חברתי שבו מביאים יחידים וקבוצות לידי ביטוי את ייחודיותם, זהותם ובעיקר את תרבותם.


במחצית השנייה של המאה ה20 הופיעה לראשונה האמנות האקולוגית. אמנות שלוקחת בחשבון ערכים סביבתיים והשפעת היצירה על מודעות הקהל לערכי הסביבה. אמנות בין-תחומית אשר בוחנת מחדש את יחסי האדם עם הטבע, עוסקת בשחזור ושיקום נזקים, ושואפת ליצור הרמוניה בין אדם, תרבות וטבע. התבוננות בפועלו של האמן Andy Goldsworth אמנות אקולוגית ייחודית.


בעזרת מאמר של ברנגן (Barnagan , 2005) העוסק בחינוך סביבתי, אקטיביזם ואמנות למדנו על יכולתה של האמנות לתרגם טיעונים מורכבים לצורה פופולרית ופשוטה לעיכול, האמנות הינה סוג של סוס טרויאני כמו לדוגמא, באגדות עם. לאמנות יכולת לשבור התנגדויות, לחנך בצורה הוליסטית – לא רק דרך האינטלקט, אלא גם דרך הרגש והגוף. לאמנות יכולת לשנות תפיסות עולם וכמו כן - שילוב של אקטיביזם ואמנות מאפשר להגיע לקהלים גדולים, ליצור תנועות מחאה גדולות ולהקטין את שחיקתם יקה של תנועות מחאה.


התנסינו בסדנת דרמה ותיאטרון בהנחיית אביעד אפלבאום . בסדנה חקרנו יחד עם אביעד בצורה חווייתית ומהנה מה הקשר בין דרמה, תיאטרון וחינוך סביבתי. למדנו כיצד ניתן להשתמש בכלים מעולם הדרמה והתיאטרון בחלל הכיתה כדי להוסיף יצירתיות, חוויה, ספונטניות, הנאה, הטמעה, מעורבות רגשית, רפלקטיביות ועוד בחינוך הסביבתי.


דרך ציור וצילום של מקומות אהובים של הסטודנטים למדנו על הקשר בין מקום, תרבות וחינוך. את המרחב כמחנך חווינו דרך צילומי בתי ספר וקמפוסים . חקרנו מהו הטקסט המילולי, צורני וארכיטקטוני הגלוי והסמוי בבתי הספר ומה השקפת העולם החינוכית, האסתטית והסביבתית שבאה לידי ביטוי במרחב. את המשמעויות של המרחב כמחנך למדנו גם דרך צילומים מקניונים, ודרך טקסט של אורנה קזין . דרך התמונות התבוננו בצורה ביקורתית מה הנוף הנשקף בקניון, מי ומה אינו נכלל בקניון, מהי האסתטיקה של הקניון ומה הערכים עליהם מושתת הקניון.


מה עוד בתכנית? נמשיך ונכיר את עולם העיצוב, מה תפקיד הלקוח ומהי האחריות המוסרית של המעצב? מה תפקיד החפצים בחיינו? ואולי אף נספיק לטעום מעולם התיאטרון חפצים.
 


מה נותר? להזמין אתכם לתערוכת היוזמות של הסטודנטים בתאריך ה- 13 וה- 20 ליוני.

 ========

וייל, מ. (2010). חירייה: על צחנה ויופי. יומן אישי. עם עובד, תל אביב.
מתוך לאונרד ק. (2003), וואבי סאבי, הוצאת אסיה.
Barnagan, M. (2005). Environmental Education, Activism and the Arts. In Convergence: Toronto, 38(4) 33-50.
אביעד אפלבאום, מייסד התיאטרון הארגוני - הדרכה, ייעוץ ופיתוח ארגוני, www.Businessplay.co.il
קזין, א. (2005). במרחק הליכה: חיבור על תרבות הצריכה, בבל ומרכז השל

לחזרה לעמוד הראשי של המידעון לחצו כאן