ללמוד אמנות / כרמל פזי

 

כחלק מסדנת האמנות נתבקשנו לבחון תצלומים של יצירות אמנות עלומות-שם. לא ידענו דבר מלבד זה שבתצלום מוצגת יצירת אמנות. התרגיל אתגר אותנו לחשוב על אמנות בשלושה רבדים. הרובד הראשון הוא הפיזי והקונקרטי: כיצד חומר מבטא רעיון? באיזו דרך צורה יוצרת תוכן?

אתן מוזמנות לחוות את התרגיל בעצמכן. התבוננו בתצלום היצירה שלפניכן: מאיזה חומר עשויה היצירה? מה גודלה? איך היא נוצרה? איפה ומתי נוצרה? איפה היא מוצגת? מי יצר אותה? ומה משמעותה ובמה היא עוסקת?

יצירתו של גיל יפמן - טומטוםיצירתו של גיל יפמן - טומטום

יצירתו של גיל יפמן - טומטוםיצירתו של גיל יפמן - טומטום
בתצלומים: יצירתו של גיל יפמן "טומטום"

גיל יפמן הוא אמן רב תחומי, יליד 1979. יפמן עוסק בנושאים טעונים ודרך יצירותיו מבקש להתנתק מהגדרות ומקובעות מחשבתית וחברתית.

עם יצירותיו של יפמן נפגשנו כשניסינו לפענח את היצירה המוצגת כאן. למחרת היום נפגשנו עם יפמן בסטודיו שלו הממוקם בלב ליבה של התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב. הגעתנו למרחב הזה היתה חריגה ויוצאת דופן ובו בזמן כמעט טבעית. יפמן, אשר יצירותיו מבקשות לערער על מוסכמות חברתיות, מעניק משמעות רבה לחומרים בהם הוא יוצר.

כשניסינו לפענח את היצירה "טומטום", התקשינו לשער אם יצר אותה גבר או אשה. ואכן, טומטום בלשון חז"ל הינו אדם שאינו מזוהה מינית כנקבה או זכר, אינטרסקס אשר נולד עם סממנים נקביים וזכריים כאחד. כששאלנו את יפמן על אודות היצירה והחומרים ממנה היא מורכבת הוא השיב כי המגדר והמיניות הם עבורו אספקלריה לבחינת המציאות.

יפמן ביקש ליצור יצירה שתמשוך את הצופים לגעת בה. לדבריו, האריג, הסריג והבד הם חומרים קרוב לבני האדם, הם טבעיים למגע ומזמנים אותו. הבד מזכיר, לתחושתו של יפמן, את הקשר של האדם עם אמו, ובמקביל מקשר את האדם עם המציאות החיצונית לו. הבד כאלמנט מקשר ומגשר, רך ומזמין, ואופן העבודה של יפמן איתו - היוו השראה בתהליך היצירה שלנו. החלטנו כי לבד  יהיה  תפקיד מרכזי בפסל  הסביבתי שאנחנו ניצור- שיזמן דיאלוג מכיל עם צופיו.

יצירתו של גיל יפמן "טומטום"

יצירתו של גיל יפמן - טומטום