תואר שני בהערכה בחינוך

ראש התכנית: ד"ר מיכל לוי-קרן
צוות היגוי: פרופ' ציפי ליבמן, פרופ' רות זוזובסקי, פרופ' סמדר דוניצה-שמידט, ד"ר אירית לוי- פלדמן

חדש ! !  תואר שני + שתי תעודות

תעודת  רכז הערכה בבית הספר
תעודה ב"הערכה המותאמת לאוכלוסיות מיוחדות"

הערכה מבוססת נתונים, שמנגישה תוצאות בזמן אמת, נתפסת כיום כאחד מכיווני הפעולה החיוניים לקידום החינוך ולהתאמתו לשינויים המהירים המתרחשים במאה ה-21.

התכנית הערכה בחינוך נועדה להכשיר מורים, גננות, מנהלים ובעלי תפקידים במערכת החינוך הפורמלית והלא פורמלית להיות אנשי הערכה בקיאים בידע התאורטי והיישומי המגוּון בתחום -בוגרים אשר יפעלו כמנהיגים וכמובילי תהליכים של הכנסת תרבות הערכה בבתי ספר, בגנים, ברשויות מקומיות ובארגונים חינוכיים שונים.

התכנית מקנה ידע רחב ביישום תהליכי הערכה פנימיים משמעותיים במסגרות השונות וכן כלים לקיום דיאלוג פורה עם ממצאי הערכה חיצונית - מערכתית, כמו מבחני הבגרות והמיצ"ב בישראל.
הערכה בחינוך משמשת היום לשיפור ולקידום - היא מספקת מידע חיוני לצורך קבלת החלטות שוטפות, פדגוגיות וארגוניות. החלטות המבוססות על מידע מהימן, תקף ושיטתי ולא על אינטואיציה ותחושה פנימית.
להערכה כוח עצום והשפעה בכל הנוגע למדיניות הארגון המוערך ולעשייה החינוכית המתרחשת בו. השפעה זו קשורה למגוון גדול של מושאי הערכה, ומתייחסת להיבטים נרחבים, כמו: בחינת הצרכים, ההקשר, התהליכים, הסביבה החברתית-פוליטית ועוד.

במסגרת לימודי התואר השני מקבלים הסטודנטים הכשרה לתפקיד רכז הערכה בית ספרי, המוכרת על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה). תפקיד זה מקנה גמול תפקיד בסך 6% מן השכר המשולב.

בנוסף, בשל ההבנה ההולכת וגוברת שהיום, יותר מתמיד, יש להתאים את אופן ההערכה לצרכיהן של אוכלוסיות יעד שונות כמו תלמידים מחוננים ומצטיינים או בעלי לקויות למידה ו/או הפרעות קשב, הסטודנטים מקבלים תעודה ב-"הערכה המותאמת לאוכלוסיות מיוחדות". לימודי תעודה אלה פותחו וגובשו ברוח ההתחייבות הגלובלית ההולכת וגדלה כיום לחינוך מכליל (inclusive education) המתייחס להוראה שהיא מותאמת לצרכים של כלל התלמידים (לפי רקע, יכולות, ידע קודם, חוזקות, קשיים, תחומי עניין וכו').

מטרות התכנית

  • להציב את נושא ההערכה כאמצעי רב-עוצמה ללמידה וצמיחה של בית הספר או הארגון החינוכי ולא כאמצעי לפיקוח, בקרה ושליטה.
  • לתת ביטוי הן לשינויים ולהתפתחויות בתחום ההערכה והן לחדשנות בתחום הטכנולוגיה הדיגיטלית.
  • לשים דגש על המורכבות, הדילמות והבנת הכוחות הפוליטיים המשחקים בשדה ההערכה החינוכית (כמו אינטרסים, מאבקי כוח וקונפליקטים) בכלל זה ההיבטים הרגשיים השזורים בו.
  • לשים דגש על שימוש מושכל בממצאי הערכה לשם שיפור איכותו של התהליך החינוכי ברבדיו השונים, מתוך הבנת ההשפעות וההשלכות החברתיות-פוליטיות של ההערכה בהקשר המקומי והבינלאומי.
  • להטמיע גישה חינוכית של פרסונליזציה בהערכה לפיה יש את להתאים אופני ההערכה באופן  אישי לכל תלמיד/ה על פי צרכיו/ה הייחודיים, כפי שאלה עולים מתוצאותיו של תהליך אבחון, הערכה ומדידה מתמשך המעצב את הלמידה וההוראה

ייחודה של התכנית

בתוכנית משולב ממד של חדשנות, היוצר חוויית למידה שונה, מעצימה ומהנה, שהופכת את הלימודים הדיסציפלינאריים למשמעותיים, עדכניים ויעילים יותר. כל זאת נעשה באמצעות:

  • הקניית כלים לניהול ולהובלה של תהליכי שינוי בבתי הספר, לצורך שיפור והתחדשות בהיבטים פדגוגיים וארגוניים.
  • האמונה שהערכה אינה פעולה טכנית המסתכמת במדידות ובמתן ציונים, אלא מגלמת בתוכה תפיסות עולם חינוכיות וערכים כמו יושרה, אמון, כבוד הדדי ואמפתיה.
  • מתן דגש על מיומנויות תוך-אישיות ובין-אישיות הנחוצות להצלחה בעידן הנוכחי: קורסים ייעודיים להקניית כלים לדיאלוג ולתקשורת בין-אישית מועילה (הכוללים סדנאות התנסות בסימולציות), וכן הקניית מיומנויות של מודעות קשובה (מיינדפולנס) ופדגוגיה מתבוננת.
  • למידה בסביבות למידה דיגיטליות והקניית כלים דיגיטליים לצורכי הערכה מעצבת ומסכמת.
  • יישום פרקטיקות למידה והוראה שיתופית ורשתית הפורצות את הגבולות הפיזיים של כיתת הלימוד.
  • יצירת אקלים לימודי נעים, ולמידה מסגל מרצים אכפתי, מחויב ובעל ניסיון אקדמי עשיר.

אפשרויות מגוונות לקידום מקצועי

  • רכז הערכה בית ספרי (גמול 6%)
  • רכז פדגוגי בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים (ניתנת תוספת גמול של 6% החל מ-1.9.2019)
  • השתלבות ביחידות הערכה חינוכיות ברשויות המוניציפאליות
  • השתלבות ביחידות הערכה חינוכיות ארציות
  • השתלבות ביחידות הערכה חינוכיות במוסדות אקדמיים

הערכה בחינוך 

לקבלת מידע נוסף, אנא מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם:

* שדות חובה מסומנים בכוכבית

מרכז ייעוץ ורישום
א'-ה' 08:00 - 17:00

הרשמה אונליין