תואר שני בהערכה בחינוך

ראש התכנית: ד"ר מיכל לוי-קרן
צוות היגוי: פרופ' ציפי ליבמן, פרופ' רות זוזובסקי, פרופ' סמדר דוניצה-שמידט, ד"ר אירית לוי- פלדמן

התכנית הערכה בחינוך נועדה להכשיר מורים, גננות, מנהלים ובעלי תפקידים במערכת החינוך הפורמלית והלא פורמלית להיות אנשי הערכה בקיאים בידע התאורטי והיישומי המגוּון בתחום -בוגרים אשר יפעלו כמנהיגים וכמובילי תהליכים של הכנסת תרבות הערכה בבתי ספר, בגנים, ברשויות מקומיות ובארגונים חינוכיים שונים.  
התכנית מקנה ידע רחב ביישום תהליכי הערכה פנימיים משמעותיים במסגרות השונות וכן כלים לקיום דיאלוג פורה עם ממצאי הערכה חיצונית - מערכתית, כמו מבחני הבגרות והמיצ"ב בישראל.
הערכה בחינוך משמשת היום לשיפור ולקידום - היא מספקת מידע חיוני לצורך קבלת החלטות שוטפות, פדגוגיות וארגוניות. החלטות המבוססות על מידע מהימן, תקף ושיטתי ולא על אינטואיציה ותחושה פנימית.
להערכה כוח עצום והשפעה בכל הנוגע למדיניות הארגון המוערך ולעשייה החינוכית המתרחשת בו. השפעה זו קשורה למגוון גדול של מושאי הערכה, ומתייחסת להיבטים נרחבים, כמו: בחינת הצרכים, ההקשר, התהליכים, הסביבה החברתית-פוליטית ועוד.

מטרות התכנית

  • להציב את נושא ההערכה כאמצעי רב-עוצמה ללמידה וצמיחה של בית הספר או הארגון החינוכי ולא כאמצעי לפיקוח, בקרה ושליטה.
  • לתת ביטוי הן לשינויים ולהתפתחויות בתחום ההערכה והן לחדשנות בתחום הטכנולוגיה הדיגיטלית.
  • לשים דגש על המורכבות, הדילמות והבנת הכוחות הפוליטיים המשחקים בשדה ההערכה החינוכית (מו אינטרסים, מאבקי כוח וקונפליקטים) בכלל זה ההיבטים הרגשיים השזורים בו.
  • לשים דגש על שימוש מושכל בממצאי הערכה לשם שיפור איכותו של התהליך החינוכי ברבדיו השונים, מתוך הבנת ההשפעות וההשלכות החברתיות-פוליטיות של ההערכה בהקשר המקומי והבינלאומי.

ייחודה של התכנית

  • האמונה שהערכה אינה פעולה טכנית המסתכמת במדידות ובמתן ציונים, אלא מגלמת בתוכה גם ביטוי של ערכים כמו יושרה, אמון, כבוד הדדי ואמפתיה.
  • הקניית כלים ומיומנויות לתקשורת בין-אישית אפקטיבית שנועדו לאפשר דיאלוג שאינו מאיים ומרתיע. טיפוח מיומנויות אלה נעשה, בין היתר, באמצעות יחידת הסימולציה הקיימת ב"מרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה" במכללה. באמצעות מערכת טכנולוגית מתוחכמת לתיעוד וניתוח תרחישים מסוגים שונים, הסטודנטים מתרגלים דיאלוג עם קהלים שונים בבית הספר (תלמידים, צוות ניהול, עמיתים, הורים).
  • ​התנסות בתרגילי התבוננות של מודעות קשובה (mindfulness) המתקיימים ב"מרכז לפדגוגיה מתבוננת". תרגול זה נועד לפתח מודעות וכישורי התבוננות אישיים ובין-אישיים כחלק מתהליכי הוראה-למידה והערכה.
  • הקניית כלים דיגיטליים ליצירת מטלות מקוונות, לבניית מבחני הישגים ומעקב אחר הישגי הלומדים, לארגון מפות מושגים חזותיות, לביצוע הערכת עמיתים ועוד.

בתכנית משולב אפוא ממד של חדשנות, היוצר חוויית למידה שונה, מעצימה ומהנה, שהופכת את הלימודים הדיסציפלינאריים למשמעותיים, עדכניים, ויעילים יותר.

אפשרויות מגוונות לקידום מקצועי

  • רכז הערכה בית ספרי
  • השתלבות ביחידות הערכה חינוכיות ברשויות המוניציפאליות
  • השתלבות ביחידות הערכה חינוכיות ארציות
  • השתלבות ביחידות הערכה חינוכיות במוסדות אקדמיים

הערכה בחינוך 

לקבלת מידע נוסף, אנא מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם:

* שדות חובה מסומנים בכוכבית

מרכז ייעוץ ורישום
א'-ה' 08:00 - 17:00

03-6901200
הרשמה אונליין