תקצירי קורסים

תהליכים מוחיים ופסיכופתולוגיה של הפרעות אפקטיביות בילדים

מרצה: ד"ר חגית פרידמן
בקורס נעסוק בתהליכים מוחיים תקינים ולקויים בהתפתחות רגשית, ונכיר מושגים בסיסיים על המוח בתחום של הפרעות אפקטיביות בילדים. הקורס יתמקד בבסיס המוחי ההתפתחותי של הפרעות אפקטיביות - נתאר מעגלים עצביים של דפוסי התנהגות והתמודדות רגשית ונדון בקשר שבין פגיעות מוחיות שונות לתפקוד והתפתחות רגשית. סטודנט אשר ישלים את הקורס בהצלחה יכיר את היסודות הפיזיולוגיים של הרגשות, ואת המעגלים והמנגנונים העצביים של התפתחות רגשית תקינה ולקויה.

תיאוריות פסיכואנליטיות על תהליכי התפתחות ופסיכופתולוגיה אצל ילדים

מרצה: דור רויטמן
"אימא מספרת שהיא כמעט מתה כשילדה אותי ואת אחותי התאומה. כשהיינו בני 5 ההורים שלנו התגרשו. עכשיו אני כבר בכיתה ד'. אחותי לומדת בכיתה המקבילה ואני מרביץ לכל מי שמציק לה. אתמול סיפרתי למטפל שלי חלום: בחלום אני מטייל ביער עם אחי הגדול, ופתאום תוקף אותנו דוב חום ענקי עם עין כחולה ועין ירוקה. למטפל שלי יש זקן ועיניים בהירות, כחולות או ירוקות, והוא גדול וחזק יותר מאבא שלי. אני מקווה שהוא יעזור גם לי להיות חזק, לשמור על אחותי ולא לפחד בלילה, כשחשוך בבית ורק אני ער."

בקורס נפגוש מגוון של גישות פסיכואנליטיות העוסקות בשלבים הראשונים של התפתחות האדם, ונלמד איך תנאים שונים, פנימיים וחיצוניים, משפיעים על התפתחות של פסיכופתולוגיות אצל ילדים ובני נוער. מצוידים בתיאוריה, ננסה להעשיר את החשיבה שלנו על המטופלים שלנו ועל מטרות הטיפול.

הדרכת הורים - עבודה עם הורים שילדם נמצא בטיפול, גישות וטכניקות מגוונות

מרצה: הגר דורנאי
הדרכת ההורים הינה התערבות טיפולית משמעותית המאפשרת להורים הזדמנות לשינוי משמעותי בדפוסי ההורות שלהם.
נמצא כי עבודתו של המטפל עם הורי הילד המטופל הינה אחד הגורמים המרכזיים לשיפור מצבו הרגשי של הילד, ותורמת רבות לקידום הטיפול בו. בקורס נעסוק בתהליך המורכב של הליווי ההורי והדילמות המרכזיות שמתעוררות סביבו הן מצד ההורים והן מצד המטפל. כמו כן נלמד כיצד לשלב טכניקות ייחודיות ביצירה והבעה כאמצעי מכונן בתהליך לשינוי דפוסי ההורות.  נרחיב את הידע התיאורטי בנושא הדרכת הורים ונרכוש מיומנויות להדרכת הורים בסיוע של עבודה באמצעים יצירתיים מגוונים.

טיפול דיאדי קבוצתי

מרצה: ד"ר גליה אנקורי
ילדים וילדות בגיל בית הספר היסודי מפתחים מערכות יחסים משמעותיות עם בני ובנות גילם, אי לכך עבודה קבוצתית בשלב זה יעילה וחשובה. הם נדרשים להפעיל מיומנויות חברתיות רבות, ועם זאת, הם עדיין זקוקים לתיווך ועזרה מהוריהם, בקשר זה נבנים כישורים אלה. לקושי בקשר ילד-הורה, יש השלכות רבות על איכות החיים של הילד וההורה ועל התחום החברתי. הטיפול הדיאדי-קבוצתי מאפשר לשלב בין מספר מטרות טיפוליות:  העצמת תחושת המסוגלות ושיפור הדימוי העצמי של הילדים, למידת כלים לוויסות חושי רגשי, חיזוק הכישורים החברתיים (הקשבה, קריאת מפה חברתית, תקשורת יעילה, אסרטיביות), הקטנת הבידוד החברתי. פיתוח ושיפור המנהיגות ההורית, הגברת ההבנה והתקשורת בין הורה לילד/ה. בעבודה מסוג זה נבנית למעשה מעין קהילה קטנה של ילדים והורים העובדת יחד בשילוב כלים מתחום הטיפול הדיאדי, המשפחתי והקבוצתי למען ההתפתחות של כל חברי וחברות הקבוצה – ילדים והוריהם.

טיפול בשולחן חול בגישות מגוונות

מרצה: לילך גלקין
הקורס טיפול בשולחן חול בילדים בגישות מגוונות יעסוק בתכנים הבאים: משחק חושי מוטורי ומשחק נרקסיסיטי של פעוטות, משחק חושי ומשחק פיזי, משחק חקירתי ומשחק רגרסיבי, משחק סמלי, משחקי "כאילו" ומשחק חברתי.

בחלקו השני של הקורס יינתנו כלי עבודה פרקטיים בנושאים הבאים: השימוש ומרחב המשחק בארגז החול היבש, השימוש ומרחב המשחק בארגז החול הרטוב, שלבים התפתחותיים של ילדים וייצוגם בטיפול בשולחן חול יונגיאני, תצפית, שימור, הבנה וניתוח של יצירה בשולחן חול. נפתח חלון להבנת הסמל, הסיפור והאגדה מנקודת מבט יונגיאנית. נשתמש בארגזי חול יונגיאניים קלאסיים, בחול מן הים ובמיניאטורות אותם יביאו המשתתפים. נשלב עבודה סדנאית בחול ומים ומיניאטורות לפתיחת צוהר הגישה היונגיאנית למשחק בחול עם ילדים.

הטיפול כמשחק והמשחק כטיפול

מרצה: ד"ר גליה אנקורי
ויניקוט קובע כי "אם המטפל אינו יכול לשחק, אין הוא מתאים לעבודתו" ומוסיף שאם המטופל אינו יכול לשחק, יש לעזור לו לעשות כן. ואכן, למשחק מקום מרכזי ביותר בטיפול בילדים, אך גם מטפל/ת שאינם יודעים עדיין לשחק במלוא מובן המילה, יכולים ללמוד להתאמן ולהתפתח. זו למעשה מטרתו המרכזית של הקורס. 

הקורס יתבסס על מאמרים בנושא המשחק מגישות שונות, קריאת תיאורי מקרה של מטפלים/ות קלאסיים ועכשוויים, והתנסויות סדנאיות בכיתה בעבודה באמצעות משחק.

טיפול בילדים הלכה למעשה - טכניקה ויישומים קליניים

מרצה: דור רויטמן
"אתמול הוא שוב לא הלך לבית ספר. אני מבקשת שתדבר איתו על זה", היא אמרה כשהביאה אותו לפגישה. "זה לא יכול להימשך יותר! בשביל זה הוא בטיפול, לא? בשביל מה אני משלמת לך כל כך הרבה?!". נזכרתי בבהלה במה שהיא אמרה, בזמן שישבנו בדממה ושיחקנו טאקי. בתחילת הפגישה דווקא רציתי, ניסיתי, אבל הרגשתי משותק, כאילו המוח שלי עשוי מפירה. יצא לי גמגום מוזר. מזל שהילד בכלל לא הקשיב לי, כי הוא בדיוק קם לארון להביא את המשחק. אותו משחק שאנחנו משחקים כל פגישה.

קורס זה נעסוק בעקרונות טכניים ובצורות השונות של פעולה, תקשורת, יצירה ומשחק, אשר מופיעות על במת הטיפול. נחשוב על היחסים הטיפוליים, התערבויות טיפוליות, ומה ש"עושה את השינוי" בטיפול בילדים ונוער.

מנטאליזציה רפלקטיביות ומיינדפולנס תאוריה ויישומם במפגש הטיפולי

מרצה: ד"ר סילביטורנר
היכולת שלנו כבני אדם להכיר את עצמנו, את עולמנו הפנימי, הרגשי, הקוגניטיבי החווייתי, ואת עולמם ותודעתם של אחרים היא פוטנציאל מולד שהתפתחותו תלויה ביחסי היקשרות Fonagy,1999, Fonagy, Gergely, Jurist & Target 2004

כל מפגש טיפולי בלי קשר לגישה תיאורטית או טכניקה טיפולית עוסק במידה לא מועטה בקידום של מנטליזציה ומימדיה. נכיר את המימדים ונלמד כיצד לקדם אותם באופן מדויק ויעיל יותר במסגרת של יחסי היקשרות בין מטפל למטופל. כמו כן, הקורס יציג מידע מהמחקר ההתפתחותי, הפסיכונוירולוגי והקליני, ויעסוק ביישום ידע זה במפגש הטיפולי באמצעות כלים אבחוניים בפרקטיים.

טיפול במתבגרים המתמודדים עם טראומה / חרדה בגישת ה-CBT

מרצה: יעל אונגר ארנוב
הקורס יחשוף את הלומדים לגישה הקוגניטיבית התנהגותית בטיפול במצבי טראומה וחרדה בקרב מתבגרים. במהלך הקורס ילמדו מושגי מפתח מתוך שיטות הטיפול הקוגניטיביות התנהגותיות הקשורות בטראומה וחרדה: "מפחיד אבל לא מסוכן", דפוסי חשיבה אוטומטיים, חשיפה בדמיון, חשיפה במציאות, מדרג יחידות מצוקה, מיומנויות ויסות עצמי בעזרת שינוי מחשבתי ועוד. הקורס יציע טכניקות שונות, לשילוב התערבויות קוגניטיביות התנהגותיות בתוך מערכי טיפול קלאסיים במתבגרים, ככלי להגברת יעילות הטיפול ולאו דווקא כשיטה יחידה.

טיפול משולב גוף - נפש במתבגרים במצבי חרדה וטראומה

מרצה: יעל אונגר ארנוב
הקורס יחשוף את הלומדים לרעיון הגוף - נפש על היבטיו השונים .יעסוק בחיבור ההדוק המתקיים בין היבטים גופניים והיבטים נפשיים במצבי חרדה וטראומה. הקורס יציע טכניקות שונות, לשילוב התערבויות גופניות בתוך טיפול נפשי מילולי במתבגרים.

תמות מרכזיות של גיל ההתבגרות - שילוב בין התאוריה והיישום הקליני של התערבויות ממוקדות

מרצה: גב' הגר דורנאי
תקופת ההתבגרות היא תקופה עשירה בצבעים, לעיתים רכים ועדינים מידי, ולעיתים כהים וצעקניים ביותר. צבעוניות זו שאינה תמיד הרמונית, גורמת למתבגר פעמים רבות חוויות של בלבול, חששות מהלא  נודע, ומצבים נפשיים משתנים לצד סקרנות, אנרגיות והרפתקנות.

קורס זה יעסוק בתקופת ההתבגרות על כל מורכבותה ובייחודיות של טיפול באמנות בגיל זה. הקורס ישלב התנסויות חווייתיות באמנות המותאמות לתכנים המשמעותיים בגיל זה, תיאורי טיפול והדגמות של תהליכי טיפול במתבגרים תוך קריאה ודיון בחומרים תיאורטיים רלוונטיים.

מצבים מנטליים ראשונים

מרצה: גב' שדה רוני
בקורס נעסוק בלמידה של התיאוריה והקליניקה של מצבים מנטאליים ראשונים, המאפיינים אזורים נפשיים של תחילת החיים ומצבים פסיכופתולוגיים קשים. נעבור בין הבנה של השלבים ההתפתחותיים הראשוניים, ללמידה של הפגיעות הנפשיות שעלולות להתרחש כאשר ההתפתחות בשלבים אלו משתבשת. כחלק מהתעמקות בתחום זה נעסוק בתופעות פסיכוסומטיות ובמושגים  כגון, "פסיכו-סומה" של  ווניקוט, "עור משני" של ביק,  "העמדה האוטסטית – מגעית" של אוגדן ועוד.

טיפול דינאמי קצר מועד בילדים ונוער

מרצה: ד"ר יעקוב יבלון
הקורס יתמקד בעקרונות המנחים את הטיפול הדינאמי הקצר, בהכרת אבני הדרך ההיסטוריים של גישה זו וכיצד מהם התפתחו העקרונות המנחים אותה כיום. יינתן דגש לגישות המובילות של הטיפול הדינאמי הקצר תוך סקירת המרכיבים המשותפים והייחודיים של כל גישה.

תכני הקורס יאפשרו למידה ומעקב אחר הקווים המקשרים בין התיאוריה הבסיסית והגישות השונות לסט הטיפולי ולניהולו, תוך הבהרה כיצד עקרונות התיאוריה הדינאמית מותאמים למתחייב מסט זה. יושם דגש על יישום הגישה הטיפולית לעבודת המשתתפים.