לימודי המשך - ליצנות חינוכית

לימודי תעודה, תכנית סמסטריאלית 
מיועדת לבוגרי תכנית ליצנות רפואית בסמינר הקיבוצים

רכזת התכנית: טליה ספרא - שחקנית, במאית, ליצנית רפואית. מרכזת תחום הליצנות הרפואית מזה 16 שנה במכללת סמינר הקיבוצים ,מנהלת תכנית התערבות טיפולית בבריאות הנפש דרך ליצנות רפואית, פיתחה ומנהלת את המרכז לליצנות חינוכית בשיטת טליה ספרא 

מהו ליצן חינוכי
ליצן חינוכי הוא בעל תפקיד לא רשמי או היררכי בבית הספר, המשמש כמתווך בין התלמיד לבין המערכת הבית ספרית, בין התלמיד לבין חבריו או בין התלמיד לבין עצמו.

האתגרים הרגשיים, החברתיים והלימודיים של התלמידים, לצד תהליכי בניית זהות ודימוי עצמי, הופכים את תקופת הלימודים בבית הספר לעתירת מתחים וחרדות. כל אלה משפיעים באופן ישיר על אקלים בית הספר ועל פניות התלמידים ללמידה.

תפקידו הלא רשמי של הליצן החינוכי מהווה יתרון בכך שהוא מאפשר לתלמידים דיאלוג פתוח, ישיר ובלתי אמצעי, על כל נושא שמעסיק או מטריד אותם ומאפשר דרך חדשה של תקשורת לא רשמית, שנובעת מתוך יצירתיות, הומור, אמפתיה, הקשבה, עבודה בשיתוף פעולה והרחבת גבולות.

תכנית זו מיועדת  לבוגרי התכנית "ליצנות רפואית" בסמינר הקיבוצים ומטרתה להכשיר את הלומדים לתחום עיסוק חדש במוסדות חינוך – ליצנים חינוכיים. 

העקרונות המרכזיים של הליצנות החינוכית

  • הפחתת מתח בין התלמיד או התלמידה לבין המסגרת החינוכית
  • הרחבת היכולת של התלמיד או התלמידה לבנות זהות ושייכות
  • יצירת שפה חדשה בתוך בית הספר שמשלבת הומור, כנות, אינטימיות והעצמה

תפקידו של הליצן החינוכי

  • להשתלב בשיעורים ובהפסקות במטרה לייצר אווירה של פתיחות, ולייצר גשר בין עולמו הפנימי של התלמיד לבין עולם בית הספר.
  • לייצר תקשורת חיובית ופתוחה בין התלמידים לבין המורים ובין התלמידים לבין עצמם ולשפר את האקלים בבית הספר.
  • להוות מקור למענה רגשי לתלמידים ולצוות בית הספר.
  • לאתר תלמידים במצבי קושי וסיכון, בידוד חברתי, בעיות רגשיות וכד'
  • להשתמש בכלים מקצועיים מתחום הליצנות החינוכית כדי לטפל במצבים אלו כגון: פתרון קונפליקטים בעזרת הומור ומשחק, הקניית הרגלים ומשמעת בדרך שאינה שיפוטית או סמכותית, העצמת תלמידים והרחבת הנראות החיובית שלהם בבית הספר.
  • להוות דוגמא ל"שונה" ולאחר", לאפשר לתלמידים לקבל שונות ולהבחין ולחוות בכוח החברתי של השונה לתרום ולהיתרם.

אופק התפתחותי תעסוקתי
בוגרי התכנית יוכלו להציע עצמם כליצנים חינוכיים מוסמכים במוסדות חינוכיים: בבתי ספר תיכוניים ויסודיים, בכפרי נוער ובמסגרות נוספות של החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ובכך להיות מקור להשפעה גם בתחום החינוך.

קהל היעד: ליצנים רפואיים, אנשי חינוך, מדריכים ורכזים חברתיים שסיימו את התכנית ליצנות רפואית בסמינר הקיבוצים.

 תנאי קבלה:

  • בוגרי התכנית "ליצנות רפואית" במכללת סמינר הקיבוצים
  • ראיון אישי וסדנת קבלה

היקף השעות ומתכונת הלימודים

יום שעות היקף שעות תהליך קבלה
ה' 17:45-21:00  123 שעות לימוד אקדמיות הכוללות:

81
שעות לימוד עיוניות:
  • שבוע לימודים מרוכז בספטמבר, בהיקף של 25 שעות אקדמיות
  • לימודים בסמסטר א' בהיקף של 56 שעות אקדמיות

42 שעות עבודה מעשית במוסדות חינוך
**ההתנסות המעשית בבתי הספר מתקיימת בסמסטר א' ביום נפרד מיום הלימודים במכללה. 

הרשמה

ראיון אישי וסדנת קבלה


פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים.

 

לקבלת מידע נוסף, אנא מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם:

* שדות חובה מסומנים בכוכבית

מרכז ייעוץ ורישום
א'-ה' 08:00 - 17:00

הרשמה אונליין