ליצנות חינוכית

תכנית להכשרת ליצנים חינוכיים בבתי ספר ובמסגרות חינוך

לימודי תעודה, תכנית חד-שנתית (130 שעות): יום רביעי, בשעות 19:15-16:00
רכזת התכנית: טליה ספרא - שחקנית, במאית, ליצנית רפואית. מרכזת תחום הליצנות הרפואית מזה 15 שנה במכללת סמינר הקיבוצים, פיתחה ומנהלת את התכנית החדשנית בתחום הליצנות החינוכית.  

ליצנות חינוכית הנה תחום מקצועי חדשני ופורץ דרך, שמטרתו להכשיר ליצנים חינוכיים לעבודה בבתי הספר ובמסגרת חינוך נוספות, כ"מתווכים חינוכיים" בין התלמיד/ה לבין המסגרת החינוכית, במצבי קושי או קונפליקט.
גיל הנעורים ידוע כתקופה מורכבת בקרב בני נוער ולכן נוצר הצורך בכלי חינוכי אפקטיבי שיסייע בהפחתת מתח והתנגדויות בין התלמיד/ה למסגרת החינוכית.
הליצן החינוכי עובד בשיתוף עם סגל בית הספר ותורם לרווחתם של התלמידים ומסייע לצוות החינוכי.

תפקידו של הליצן החינוכי

  • איתור תלמידים במצבי קושי וסיכון, בידוד חברתי, בעיות רגשיות, וכד', ושימוש בכלים מקצועיים מתחום הליצנות החינוכית כדי לטפל במצבים אלו.
  • ליווי וסיוע בסיטואציות מורכבות בבית הספר, כמו: בעיות משמעת, בעיות חברתיות.
  • השתלבות בשיעורים במטרה לייצר אווירה של פתיחות.
  • פתרון קונפליקטים בעזרת הומור ומשחק.
  • יצירת תקשורת חיובית ופתוחה בין התלמידים למורים ושיפור האקלים הבית-ספרי.
  • הקניית הרגלים ומשמעת בדרך לא שיפוטית או סמכותית.
  • דמות משפיעה על בני הנוער.

הליצן החינוכי בבית הספר
הליצן החינוכי אינו בעל תפקיד רשמי או היררכי בבית הספר, יתרון המאפשר לתלמידים להיות עמו בדיאלוג פתוח על כל נושא שמעסיק או מטריד אותם ולסייע להם באופן ישיר ובלתי אמצעי.
הדיאלוג הליצני המתקיים בין ליצן לתלמיד מבוסס על קשר ישיר, פשוט וכנה. בתוכו אין צורך במאבקי כוחות וההתמודדות עם קשיים נוצרת ממקום של קבלה ורצון לשחק יחד, ההתנגדויות יורדות והאמונה בעצמי עולה, כך לומדים ומתרגלים  כלי תקשורת  המאפשרים להתמודד עם קונפליקטים ועם דרישות החיים בצורה חיובית, בקבלה עצמית ולא בדרך שיפוטית או אלימה.

אופק התפתחות ופוטנציאל תעסוקתי
כפי שבמהלך 15 השנה האחרונות השתלבה הליצנות הרפואית במערכת הבריאות בישראל והפכה לחלק בלתי נפרד מהשרות שזו נותנת, גם מערכת החינוך יכולה להיתרם רבות מנוכחותו ועבודתו של הליצן החינוכי, הן בשינוי והטבה של האקלים החינוכי בבית הספר, הן ביצירת תקשורת חיובית ופתוחה בין התלמידים למורים והן מבחינת היכולת של מערכת החינוך העל-יסודית  להשתמש בהומור כבכלי מקרב ומאפשר השפעה על בני הנוער.

קהל היעד: מורים ואנשי חינוך בעלי תעודת הוראה. עם ניסיון של כ-5 שנים ומעלה במוסד חינוכי

תנאי קבלה: ראיון אישי וסדנת קבלה

יום שעות היקף התכנית תנאי קבלה
רביעי 19:15-16:00 130 שעות מורים ואנשי חינוך בעלי תעודת הוראה עם ניסיון של כ-5 שנים ומעלה במוסד חינוכי שעברו ראיון אישי

שנת הלימודים תשע"ט מתחילה ב-14.10.2018 ומסתיימת ב-27.6.2019.
פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים.

לקבלת מידע נוסף, אנא מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם:

* שדות חובה מסומנים בכוכבית

מרכז ייעוץ ורישום
א'-ה' 08:00 - 17:00

03-6901200
הרשמה אונליין