ליצנות חינוכית

הרשמה אונליין

לימודי תעודה, תכנית חד-שנתית (142 שעות)

 יום שני, בשעות 19:15-16:00 ויום עבודה מעשית, החל מחודש פברואר.

מתכונת התוכנית - 112 שעות לימוד בכיתה + 30 שעות פרקטיקה והדרכה בשטח (מועדי  ומיקום העבודה המעשית יקבע במהלך שנת הלימודים בהתאמה לסטודנטים).


רכזת התכנית: טליה ספרא – שחקנית, במאית, ליצנית רפואית. מרכזת תחום הליצנות הרפואית מזה 15 שנה במכללת סמינר הקיבוצים, פיתחה ומנהלת את התכנית החדשנית בתחום הליצנות החינוכית.

 
ליצנות חינוכית הוא תחום מקצועי חדשני ופורץ דרך, שמטרתו להכשיר ליצנים חינוכיים לעבודה בבתי הספר ובמסגרת חינוך נוספות, כ"מתווכים חינוכיים" בין התלמיד/ה לבין המסגרת החינוכית, במצבי קושי או קונפליקט.

גיל הנעורים ידוע כתקופה סוערת ומורכבת -  האתגרים הרגשיים, החברתיים והלימודיים לצד תהליכי בניית זהות ודימוי עצמי, הופכים את תקופת הלימודים בבית הספר התיכון לעתירת מתחים וחרדות. כל אלה משפיעים באופן ישיר על אקלים בית הספר ועל פניות התלמידים ללמידה.

בעיות קשב וקשר רבות קימות כבר בגיל הצעיר של התלמידים בתקופת בית הספר היסודי. נוכחותו הבלתי פורמאלית והבלתי שיפוטית של הליצן החינוכי מאפשרת להעצים את התלמידים, לחזק ולקרב אותם לעצמם ולמימוש הפוטנציאל הטמון בהם.
הליצן החינוכי עובד בשיתוף עם סגל בית הספר ותורם לרווחתם של התלמידים ושל הצוות החינוכי.

תפקידו של הליצן החינוכי

  • לאתר תלמידים במצבי קושי וסיכון, בידוד חברתי, בעיות רגשיות, וכד'ושימוש בכלים מקצועיים מתחום הליצנות החינוכית כדי לטפל במצבים אלו.
  • ללוות ולסייע בסיטואציות מורכבות בבית הספר, כמו: בעיות משמעת ובעיות חברתיות
  • להשתלב בשיעורים במטרה לייצר אווירה של פתיחות
  • לפתור קונפליקטים בעזרת הומור ומשחק
  • ליצור תקשורת חיובית ופתוחה בין התלמידים למורים ושיפור האקלים הבית-ספרי
  • להקנות הרגלים ומשמעת בדרך לא שיפוטית או סמכותית
  • לשמש דמות משפיעה על התלמידים

הליצן החינוכי בבית הספר
הליצן החינוכי אינו בעל תפקיד רשמי או היררכי בבית הספר, יתרון המאפשר לתלמידים להיות עמו בדיאלוג פתוח על כל נושא שמעסיק או מטריד אותם ולסייע להם באופן ישיר ובלתי אמצעי.
הדיאלוג הליצני המתקיים בין ליצן לתלמיד מבוסס על קשר ישיר, פשוט וכנה. בתוכו אין צורך במאבקי כוחות וההתמודדות עם קשיים נוצרת ממקום של קבלה ורצון לשחק יחד, ההתנגדויות יורדות והאמונה  העצמית עולה, כך לומדים ומתרגלים  כלי תקשורת  המאפשרים להתמודד עם קונפליקטים ועם דרישות החיים בצורה חיובית, בקבלה עצמית ולא בדרך שיפוטית או אלימה.

אופק התפתחות ופוטנציאל תעסוקתי
בחמש עשרה שנה האחרונות השתלבה הליצנות הרפואית במערכת הבריאות בישראל והפכה לחלק בלתי נפרד משרותיה, גם מערכת החינוך יכולה להיתרם רבות מנוכחותו ועבודתו של הליצן החינוכי, הן בשינוי ושיפור של האקלים החינוכי בבית הספר, הן ביצירת תקשורת חיובית ופתוחה בין התלמידים למורים והן מבחינת היכולת של מערכת החינוך היסודית והעל-יסודית להשתמש בהומור ככלי מקרב המעצים את התלמידים ואת הצוות החינוכי.

בוגרי התכנית יוכלו לעבוד בבתי ספר תיכוניים ויסודיים, בכפרי נוער ובמסגרות נוספות של החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי אשר מעוניינים לשלב את התחום בעשיה החינוכית שלהם.

 קהל היעד: ליצנים רפואיים, מורים ,אנשי חינוך, מדריכים ורכזים חברתיים

תנאי קבלה: ראיון אישי וסדנת קבלה

יום שעות היקף התכנית קהל היעד ותנאי קבלה
שני 19:15-16:00  130 שעות ליצנים רפואיים, מורים ,אנשי חינוך, מדריכים ורכזים חברתיים שעברו ראיון אישי וסדנת קבלה

שנת הלימודים תש"פ מתחילה בתאריך  29.10.19 ומסתיימת בתאריך  30.06.20. 
פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים.

 

לקבלת מידע נוסף, אנא מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם:

* שדות חובה מסומנים בכוכבית

מרכז ייעוץ ורישום
א'-ה' 08:00 - 17:00

הרשמה אונליין