צוות המרכז

אנחנו אנשי ונשות חינוך מדיסציפלינות שונות בעלי עניין משותף בשילוב התבוננות, רוחניות ומפגש קשוב עם האחר והסביבה במערכת החינוך.


הצוות המוביל

ד״ר לילך ניישטט בורנשטיין

חוקרת שירה, אמנות והיסטוריה. רכזת אקדמית של המרכז לפדגוגיה מתבוננת וראש קבוצת המחקר. חוקרת אורחת בחוג לספרות השוואתית באוניברסיטת הרווארד (2019-2020), עמיתת פוסט-דוקטורט במכון מופ"ת (2015-2017), עמיתת מחקר בבית ועידת ואנזה, ברלין (2016), ובמרכז ללימודי נשים באוניברסיטת מסצ'וסטס (2010). ספריה: קריסטבל לס"ט קולרידג' (אבן חושן, 2011), היהודיה שלהם: מותר ואסור בעדויות על השואה (האוניברסיטה העברית ומכון מופ״ת, 2016), מי מפחד מקריסטבל? סיפורה של קבוצות קריאה (גמא והקיבוץ המאוחד, 2017), שיר השירים והפואטיקה של הפרגמנט (רסלינג, , 2019), פדגוגיה מתבוננת ותיקון עולם (עריכה בשיתוף נטע בר יוסף-פז, לקראת פרסום). 

 

ד"ר נירית אסף-רייזל
דר' נירית אסף-רייזל

מלמדת ביולוגיה, טבע וסביבה בהכשרת גננות ומורים בפקולטה למדעים בסמינר הקיבוצים. גדלתי כילדת טבע, למדתי ביולוגיה ועסקתי במחקר (חקר הסרטן, גנטיקה התפתחותית ואקולוגיה של עכבישים).
תמיד אהבתי ואוהבת לטייל, להדריך קבוצות בטבע ולשהות בטבע. היום חוקרת תהליכי הוראה חוץ גנית בהכשרת גננות.

 

ד"ר נטע בר-יוסף פז
מנהלת המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים. חוקרת ומרצה לספרות במכללה ובאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בעלת תואר דוקטור מהמחלקה לספרויות זרות ובלשנות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. תחומי המחקר שלה הם גישה סביבתנית לסיפורת אמריקנית ועברית עכשווית, ייצוגים של זוהמה בספרות ובאמנות, ההיררכיה הספרותית "Whiteness Studies", פדגוגיה מתבוננת, והפדגוגיה של הספרות. מתרגלת מדיטציה, בוגרת קורס MBSR  בוגרת תכנית העמקה במיינדפולנס (מכון מודע למיינדפולנס, מדע וחברה. המרכז הבינתחומי הרצליה) מאמינה בכוחן של ההתבוננות והמודעות בכל רגע ורגע, ומתוך כך גם בחינוך ובמפגש עם ספרות.


ד"ר טלי כספי סגל
טלי כספי סגל

מבוגר פוגש ילד, אדם צעיר פוגש מבוגר, ילדה פוגשת אישה. זהו לב החינוך ומה שמחולל את האפשרויות הגלומות בו, ומה שאי התקיימותו הוא אבי כל ההחמצות. הדיאלוג בין ילד ומבוגר, אופניו והתנאים המאפשרים אותו הם מה שמעניין אותי, בהוראת ספרות, במחשבת החינוך והדידקטיקה, ובפדגוגיה מתבוננת. 

מרצה לספרות ומדריכה פדגוגית בסמינר הקיבוצים. חוקרת את ההרמנויטיקה של עמנואל לוינס והמסות שכתב על סופרים ומשוררים.  

 

פרופ' נמרוד אלוני
מרצה בכיר לפילוסופיה חינוכית במכללת סמינר הקיבוצים, עומד בראש "המכון לחינוך מתקדם" ומחזיק "קתדרת אונסקו לחינוך הומניסטי". פרופ' אלוני הוא מייסד "כנס תל אביב לחינוך מתקדם", העורך הראשי של כתב העת "גילוי דעת", ומנהל תחום האתיקה החינוכית ב"מרכז לאתיקה שבירושלים". פרסומיו כוללים ספרים ומאמרים בתחומי החינוך ההומניסטי, החינוך המוסרי והחינוך לדמוקרטיה. בשנת 2004 זכה בתואר "אביר איכות השלטון" מטעם התנועה לאיכות השלטון בישראל, ובשנת 2005 ב"פרס החינוך של העיר תל אביב-יפו".


 

צוות המרחב (לפי סדר א"ב)

אהובה לוין
אהובה לוין

בוגרת תואר שני בסמינר הקיבוצים בתכנית למדעי הרוח בגישה רב תחומית. עבודת התזה בנושא "ברונו שולץ" זכתה לפרס הצטיינות מטעם הפקולטה. 
בוגרת MBSR ומיינדפולנס  לילדים ונוער.
משנת 1997 עוסקת בחינוך ומורה לספרות בתיכון בכול הרמות.
שואפת לגיוון בהוראה, להעשרה תרבותית, טיפוח שפה וחשיפה לכול סוגי האמנויות.

 

ד"ר אורית דודאי
אורית דודאי

חוקרת ומרצה בתכנית לתואר שני לטיפול באמנויות בסמינר הקיבוצים.
בעלת תואר דוקטור מהתכנית לפרשנות ותרבות, המחלקה ללימודים בינתחומיים, אוניברסיטת בר אילן. 
תחום המחקר שלי הוא פסיכואנליזה וקולנוע בדגש על מושגים כטראומה ומצבים פרה סימבוליים הדורשים מאתנו קשב והתבוננות שאינה בהכרח וורבאלית.
מטפלת באמנות ומדריכה מוסמכת בקליניקה פרטית ובמרכז טיפולי ת.ל.מ, אשדוד.

 

ד"ר אורנה אוריין
יוצרת בינתחומית וחוקרת. מרצה במכללת סמינר הקבוצים ובמכללת ספיר. מנחת קבוצות בשילוב אמנויות. ספריה "דם גופך" (רסלינג, 2013), "הבובה טטי" (לביא, 2014), "רם והבופאלו הגדול" (צמרת, בדפוס). עמיתת פוסטדוקטורט במכון אלישר, אוניברסיטת בן גוריון.

 

 

אורנה אגוסטרי

מרצה ללשון עברית ומדריכה פדגוגית במכללת " סמינר הקיבוצים"
וסמכת החוג למקרא וללשון עברית  "אוניברסיטת תל אביב"
ובמסלול דוקטוראט בפילוסופיה יהודית  " אוניברסיטת בר אילן"
מורת דרך למודעות והעצמה אישית בליווי אישי ובקבוצות
מנחת מדיטציות קשיבות ( "מיינדפולנס")
מטפלת באמצעות תדרי" חיבור למודעות על".
 

אלונה אייזנברג
אלונה אייזנברג

יועצת ארגונית ומנחת קבוצות מומחית בפיתוח מנהיגות. מתרגלת מדיטציה ולומדת בודהיזם. מלמדת MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) ומורה לשפת הקשב לילדים בבית הספר תל-חי. מדריכה יועצים ארגוניים בצה"ל ומלמדת בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת חיפה

 



ד"ר דנה פריבך-חפץ
פילוסופית, ביבליותרפיסטית וועורכת דין חברתית. פרסמה את הספרים "חסד חילוני" (רסלינג, 2009), "דולפינים בקרית גת" (הוצאת ספרא והקיבוץ המאוחד, 2015. זכה בפרס אס"י ובפרס שרת התרבות לספרי ביכורים). 
הספר "חסד חילוני" יצא השנה גם באנגלית בהוצאת Brill-Rodopi

 

 


ד"ר דניאל מישורי
חוקר בפילוסופיה, חשיבה סביבתית, ביואתיקה ואתיקה עסקית. חבר סגל בכיר בביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר ובחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב. ערך עם ענת מאור ספר בנושא "העסקה פוגענית" (הוצאת המכללה החברתית-כלכלית והוצאת אחוה, 2012)

 

 


ד"ר דפנה המר בודנרו
 יועצת חינוכית ומאבחנת דידקטית מוסמכת. מרצה ומדריכה פדגוגית במחלקה לחינוך מיוחד ומדריכה פדגוגית במחלקה לספרות. כיום ראש היחידה לכניסה להוראה במכללת סמינר הקיבוצים.

 

 

 

הילה ולצ'ר

סטודנטית להוראת מדעי הרוח, מתחילה שנה שנייה בסמינר.
בתוך היום-יום העמוס והאפור, אני משתדלת מדי פעם לעצור, להתבונן ולנשום.
מדהים איך כמה דקות של הקשבה לגוף, לנשימות - יכולות להאיר את היום, לחדד את החושים ולפתוח את הלב.
אני מאמינה שמרחב ההתבוננות יכול לשנות את חוויית הלמידה שלנו (וממילא גם את איכות ההוראה שלנו...), ומתרגשת לקחת בו חלק, ולהנחות שני מפגשים בכל שבוע - בשלישי בבוקר וברביעי אחר הצהריים. אשמח לפגוש אתכן/ם שם! 

 

הלל פרידמן

סטודנטית שנה ב׳ להוראת אנגלית בתוכנית המצטיינים. מתנדבת לשעבר בקיבוץ נאות סמדר, קיבוץ שיתופי עם ערכים בודהיסוטים שבו חוקרים את מצב האדם וחברה. מתרגלת מדיטציה עם הדגשה על שלושה אזורי פעולה: גוף, רגש ונפש. מעבירה שיעורי יוגה באופן קבוע ויוצרת שיטות שונות בתחום אכילה מודעת.    

 

 

ד"ר ורד רפאלי
מלמדת בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת בן גוריון. מלמדת קורסים במיינדפולנס בחינוך, זהות אישית ומקצועית, ולמידה, הוראה והערכה. בנוסף, עוסקת בצילום. בין פרסומיה: "ראשית מחקר – פליאה: על יופי ופליאה ומקומם בחינוך", "איפה הילד? מה אפשר ללמוד מהחינוך ההוליסטי?".

 

 


ד"ר זהבה סמוכה ברקני

מלמדת במכללת סמינר הקיבוצים חינוך וסוציולוגיה. פעילת שלום ולוקחת חלק בעשייה דרך ארגונים חברתיים שחושפים את הפרת זכויות האדם כלפי מיעוטים במדינה.

 

 

 


ד"ר זמירה פורן ציון
אמנית, שחקנית-יוצרת וכותבת. ד"ר מאוניברסיטת בר-אילן, תואר שני בייעוץ חינוכי ותואר במוזיאולוגיה מאוניברסיטת תל-אביב. מדריכה פדגוגית ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים. היתה מחנכת ויועצת בתיכון רמלה לוד. חברת הנהלת תנועת "אחותי למען נשים בישראל" וקואליציית "לבי במזרח להקצאה שוויונית בתרבות ובחינוך".

 



ד"ר טינה ולדמן
ראש החוג לאנגלית אקדמית ומרצה במחלקה לאנגלית במכללת סמינר הקיבוצים. מרצה לבלשנות ולפדגוגיה ומכשירה מורים ללימודי אנגלית כשפה זרה. יוצרת של הקורפוס הישראלי הלומד של אנגלית כתובה (ILCoWE), המשמש כמקור ידע בינלאומי לחוקרים העוסקים לימוד שפות זרות. מחקרה הנוכחי בוחן שיתופי פעולה בין פרחי הוראה בארץ ובחוץ לארץ. משלבת אימוני קשיבות ( Mindfulness  ) בהוראה על מנת לשפר את המסוגלות העצמית לפרחי הוראה במהלך לימודיהם ולחזק את חוסנם עם כניסתם למקצוע ההוראה

 

ד"ר טלי אשר
ראש תחום חברה ותרבות בבית הספר ללימודי תעודה, מכללת סמינר הקיבוצים. מרצה ומנחה, עורכת סדנאות, הרצאות, ימי עיון וקורסים בנושא חינוך, ומעניקה ייעוץ קבוצתי ואישי. שותפה ביוזמות חינוכיות חדשניות בתחום הפדגוגיה הדמוקרטית והמורשת החינוכית של יאנוש קורצ'אק.

 



יוסי בן אשר
יסד את מרחב ההתבוננות יחד עם ד"ר לילך ניישטט ופרופ' נמרוד אלוני. לשעבר ראש המנהל האקדמי במכללת סמינר הקיבוצים. 
לאורך עשרים שנה מקדם תרגול ושילוב התבוננות פנימית בחינוך ובניהול בעבודתו עם מדריכים ומנהלים בחינוך ובהיי-טק, בפיתוח תכניות למידה למחוננים, בהוראה בתיכון אנקורי, בהובלת פרויקט במט"ח כמנהל באוניברסיטה הפתוחה, כמהנדס מערכות מידע, כמנהל בחברות היי-טק. מתרגל התבוננות פנימית והתפתחות רוחנית. במסגרת המרחב מנחה קבוצות, מוביל את הפעילות והקשר עם מוסדות מחוץ למכללה בארץ ובחו״ל ופועל לשילוב פדגוגיה מתבוננת בחינוך.
 

ד״ר ליאת סידס
דר' ליאת סידס חוקרת בתחום ביקורת התרבות. מאמריה בתחום לימודי התרבות, הפילוסופיה והאמנות החזותית פורסמו בבמות שונות. כיום עמיתה בבית ספר קרייטמן באוניברסיטת בן-גוריון

 

 

 

 

ד"ר מיכל לוי-קרן

ראש התכנית לתואר שני בהערכה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. מרצה וחוקרת ברשות למחקר ולהערכה במכללת סמינר הקיבוצים וכן באוניברסיטת תל-אביב. בוחנת רגישות תרבותית בהערכת הישגים לימודיים, הערכת תכניות לימודים ופרויקטים חינוכיים, והיבטים רגשיים בהוראה. תחומי הוראה: סטטיסטיקה, שיטות מחקר כמותיות, שיטות מחקר איכותניות, מדידה והערכה.

 

 

שירי בר
פעילה חברתית, מנחה ומרצה, משלבת מיינדפולנס עם חינוך לשלום ומעורבות חברתית עם בודהיזם. מלווה א-נשים בתהליכים אישיים של הת(מ)רת קונפליקטים. בעלת תואר שני בהתמרת סכסוכים ובניית שלום (School of International Training, ורמונט) ותואר ראשון באקולוגיה חברתית ושינוי חברתי (אוניברסיטת מערב סידני). פיתחה את גישת Mind the Conflict ביחד עם שירי לוינס ומלמדת כעת בסמינר הקיבוצים, בבתי ספר ובמשרד החינוך.

 

 

שירי לוינס

דוקטורנטית במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת בן גוריון. עוסקת בחקר קונפליקטים ומגדר. ממקימות תנועת נשים עושות שלום ומנחה קבוצות נשים בתהליכי פיוס והדברות (דתיות –חילוניות, פלסטיניות – ישראליות, שמאל – ימין וכד'). מפתחת שותפה יחד עם שירי בר בבניה של מודל Mind The Conflict - מודל לעבודה עם קונפליקטים השואב מתחום המינדפולנס ופיתוח המודעות. המודל נלמד בקרב מורים ואנשי חינוך בארבע שנים האחרונות בין היתר בסמינר הקיבוצים, בהשתלמויות מורים ובאגף מו"פ של משרד החינוך.

 

ד"ר סיגל ברקאי
מנהלת תחום דעת אמנות חזותית באגף האמנויות שבמזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, ראש המסלול המשולב לאוצרות בסמינר הקיבוצים.

 

 


 

ד"ר סיגל עוזרי-רוייטברג
מרצה וחוקרת ברשות למחקר ולהערכה במכללת סמינר הקיבוצים. במחקריה בוחנת את היחס שבין פוליטיקה לתרבות בפרשת ילדי תימן ובשיח הפנימי של מפלגת העבודה.

 

 

 

 

ענת רפאל
מנחה בחממה למנהיגות רב תרבותית בשדרות. מלמדת בתכנית הבינתחומית לטיפול בשטח במכללת סמינר הקיבוצים.

 

 

 

 

ד"ר רחל קואסטל
ד"ר רחל קואסטל היא מרצה וחוקרת במכללת הקיבוצים, מכללת לוינסקי והמרכז הבינתחומי בהרצליה. מלמדת מיינדפולנס למורים ולמורי מורים. בדוקטורט חקרה אספקטים פסיכו-פתולוגיים בשירתה של אמילי דיקנסון. תחומי עיסוקה כוללים ספרות אנגלית והוראת אנגלית, קולנוע ופילוסופיה, תקשורת ומדיה, פסיכואנליזה והפוליטיקה של הייצוג. מנחה סדנאות ברטוריקה באנגלית, בדגש על הקשר בין גוף לנפש.

 

 

שלומית ירון
רקדנית ומטפלת במחול ותנועה. בעלת חמש עשרה שנות ניסיון בהעברת סדנאות והנחיית סטודנטים בתכניות ללימודי תרפיה במחול ותנועה במכללות שונות; מנחה סטודנטים בתכנית לתואר שני בתרפיית מחול ותנועה באוניברסיטת חיפה.