דנה צרפתי - ראש המחלקה לעיצוב; דורון אוריין - מרכז הלימודים המעשיים, קשרי חוץ וכנסים. סביבות דיגיטליות, עיצוב מוצר

היי דנה, היי דורי. נדמה שאתם מסיימים שנה מאד מאתגרת, בצל משבר הקורונה בכל העולם, ועכשיו גם הפקולטה ואתם בתוכה עוברים למבנה החדש לצד כלבו שלום, מתרגשים?

מאד, להיכנס למרכז העיר למקום בו כל מה שסטודנט לעיצוב הוא במרחק הליכה – ובכלל המעבר עומד בסימו איחוד מחלקות הפקולטה השונות תחת קורת גג אחת. 1000 סטודנטים וסטודנטיות לאמנויות בתחומים שונים: עיצוב, עיצוב במה, אמנות, קולנוע, תיאטרון ומחול עם סדנאות אולפנים גלריה ואולמות זה משהו שחלמנו עליו הרבה זמן. זה מבטא את האמונה שלנו ברב תחומיות שכבר כמה שנים באה לידי ביטוי בתכנית הלימודים שלנו ועכשיו יש הזדמנות  להפוך להיות חלק ביצירתו של מרכז תרבותי חדש בתל-אביב, להיות על הדופק התל-אביבי וגם ליצור אותו.

בשנים האחרונות נדמה שקמו עשרות מכללות שונות לעיצוב והמגמה ברורה, העולם הדיגיטלי מבקש עוד ועוד מעצבים למה חשוב לכם לשמור על השוני ממגמות אחרות לעיצוב ואיך אתם עושים את זה?

העיסוק בחינוך לצד רוחב ארגז הכלים שאנחנו מציעים. אנחנו מכשירים את לחשיבה מגוונת, תהליכי עבודה בינתחומיים ולהוראת עיצוב. זה נותן להם פור בשוק התעסוקה כי חינוך הוא ארגז כלים חיוני ותשתית לכל המקצועות. בתפישה שלנו חינוך ועיצוב הולכים יד ביד וצורות החשיבה של שני התחומים דומות ומשפיעות הדדית. מי שלומד את שני התחומים הללו רק מרוויח. לנו קו ברור, לאורך שנים, של רב-תחומיות ושל מעורבות חברתית וסביבתית התחרות הזו רק מועילה. המפגש בין עיצוב לחינוך הא מעצים, אחר – יש בו נשמה שמוכיחה את עצמה לאורך זמן.

אז איזה סטודנטים אתם מחפשים בעצם?

יצירתיים, סקרניים, שלא מוכנים לקבל את העולם כמו שהוא. שרוצים להניע תהליכי שינוי בעולם בעזרת עיצוב. כאלה שמבינים שהעולם משתנה, שיש צורך ביזמות ויוזמה. כאלו שמבינים שכדי להיות רלוונטי בשוק התעסוקה כבר היום ובטח בעתידי, יש צורך לשלוט במגוון של כלים של חינוך, של העברת מסר הלאה. כאלה שרואים בחיבור הין עיצוב לחינוך משוואה מעצימה שבבסיס שלה קיים הפוטנציאל לשינוי ושיפור פני העתיד בכל התחומים.

מה קורה בסדנה שלכם? זה נראה חלל שנלקח מעולם אחר, עם כל המכשור הזה?

הסדנה שלנו היא מרחב פדגוגי וככזו היא מנוהלת כך שהסטודנטים לומדים להפעיל את כל המכשירים לבד. הסטודנטים והסטודנטיות חותמים על מסמך אמנת בטיחות בסדנה שנוסחה בשיתוף עם נציגי הסטודנטים ומאפשרת לנו לפתוח בימים רגילים את הסדנה 24/07 לרווחת הסטודנטים.יות בסדנה עובדות 3 אוכלוסיות: עיצוב, עיצוב במה ואמנות. היא מקור אינטרדיסציפלינריות ולשיתופי פעולה בין הסטודנטים מהמחלקות השונות. זה המרכז עצבים של המגמה וכל מי שאוהב לעבוד עם הידיים ולהמציא מתאהב בשעות שהוא מעביר שם עד השעות הקטנות של הלילה. ועכשיו היא עוברת למשכנה החדש בלב העיר אז אולי הם יסיימו את הלילה בדרינק לא רחוק. מרגש.

איך עיצוב הבמה משתלב עם עיצוב מוצר ודיגיתל?

הו כן אז זהו שהוא מאד ייחודי ודורש מועמדים ייחודים. התשתית החינוכית וקורסי ייסוד אמנם נעשים במשותף אבל בנוסף למי שהתשוקה שלו בימתית יש שיעורים משותפים עם מסלולי משחק בימוי וקולנוע. זה מסלול נדיר וייחודי ואנחנו שומרים עליו ועל הסטודנטים שלו שנרשמים בנפרד כי אנו מבינים עד כמה עיצוב הוא מרחב שצריך כל פעם לאתגר ומצד שני לשמר על מסורות. הבמה היא חלק מהותי בכל הקשור ללימודי אמנות, עיצוב לבמה הוא הוא כמו עוד אבן חן מיוחד בכתר העיצוב ואנחנו מאד אוהבים את הסטודנטים שהנפש שלהם שם.

באיזה מובן השילוב של תואר בחינוך שונה ממה שמתקיים במקומות האחרים? אילו כלים מקבלים לעתיד ואך הסטודנטים עומדים בעומס?

השילוב של תואר בחינוך ביחד עם הרב תחומיות במחלקה עונה על הצרכים של משרד החינוך למגמות העיצוב. תחום העיצוב במשרד החינוך משוייק לטכנולוגיות ומדעים וגם שם נלמד כנושא בינתחומי. בתי ספר רבים פותחים היום סדנאות מייקרים, הבוגרים שלנו הם המועמדים המושלמים להשתלבות במערכת החינוך ופניה היום. אנו מקיימים קשר הדוק עם הקולגות שלנו במשרד החינוך וההתנסות המעשית שלנו היא במגמות המוביליות את המערך. אנחנו רואים את הבוגרים שלנו כמורים מובילים בבתי הספר בהם הם מלמדים, כאנשים המובילים את השינוי במערכת החינוך ומשלבים הוראה עם עבודות סטודיו ליוצרים עצמאים

אוקיי אז לסיום, יש טיפים  לתיק עבודות ולנרשמים לוועדות קבלה למסלול ?

לא צריך להילחץ, המטרה של תיק העבודות היא לאפשר לנו ללמוד על המועמדים, להבין מה הם יכולים לעשות עכשיו אבל יותר מזה עד כמה הם מעניינים, ומה מעניין אותם. אין צורך להרבות יתר על המידה בכמות העבודות, אבל 8-10 העבודות הנמצאות בתיק צריכות להיות כאלה שהם גאים בהם. שמייצגות אותם. שמלמדות על הסקרנות והרצון שלהם לעסוק בתחום. אם הם סקרנים ובאים עם מטען אישי לתוך הלימודים – הם משלנו