לימודי תקשורת בסמינר הקיבוצים – כך רואים אותם הסטודנטים והבוגרים

לימודי תקשורת וקולנוע בסמינר הקיבוצים מציעים עושר בלתי נדלה של תכנים עיוניים לצד עשייה פרקטית ופרויקטים מיוחדים. הפעם בחרנו להציג את הלימוד ותוצאותיו מנקודת המבט של הסטודנטים והבוגרים: איזה יתרונות הלימודים מעניקים להם, ותכלס - מה עושים בסופו של יום עם התואר המעניין הזה?

 

נתחיל דווקא מהסוף – איפה בוגרי התואר בתקשורת נמצאים היום?

לשם כך, הכירו את דולב פרנקל – ב-2014 סטודנט צעיר בשנה א' בחוג ללימודי תקשורת וחינוך. ב-2018 בוגר שמצויד בתעודת התואר ובניסיון רב שרכש בלימודים בכיתות ובשטח, לרבות במסגרת פרויקטים שונים בקולנוע בהם השתתף. היום – מורה לתקשורת, מחנך כיתה י"א ורכז חינוך חברתי בתיכון במרכז הארץ (שבו למד בעצמו במגמת תקשורת), וגם מוסיקאי שידיו מלאות בעשייה גם בעולם התקשורת.   

 

זה בא מאהבה ואז גם מגיעות התובנות על מה שהלימודים מקנים לך

דולב, כמו סטודנטים רבים אחרים שלמדו ולומדים תקשורת, חינוך וקולנוע בסמינר הקיבוצים, בחר בתחומי הלימוד הללו לפני הכול מתוך אהבתו לדבר. כמוהו, גם סטודנטים ובוגרים אחרים מעידים כי מדובר בתחומים שחייבים להיות מחוברים אליהם, משהו שהולכים אליו עם הלב. באותה מידה, הם ציינו כי אלו תחומים שטוב ונכון לשלב אותם יחד בלימוד ובהתנסות, שכן החיבור ביניהם פותח אפשרויות תעסוקה ועניין מגוונות ומספקות.

"הגעתי לסמינר הקיבוצים", מספר דולב, "כדי להרוויח כלים שיסייעו לי לעשות את החיבורים הנכונים בין תקשורת, חינוך, קולנוע ומוסיקה, גם עצמאית וגם בשיתופי פעולה. בזכות עבודת השטח הרבה שעשיתי בסמינר, אני יודע לשלב את מיומנויות התקשורת שלי באופן פרקטי בעבודה החינוכית ובהכנת התלמידים שלי להתמודדות עם אתגרי העתיד." כדוגמה אחת מיני רבות, הוא מספר על פעילותו בהווה, בתקופת מגפת הקורונה, כשהוא משדר לתלמידיו סרטונים מהבית, ומדריך אותם מרחוק כיצד לבצע עריכות וידאו.

ישנם בוגרים שבחרו בדרכו של דולב ופנו להוראה. אחרים השתלבו בתחומים אחרים כמו: מפיקי  תוכן לטלוויזיה ולמדיה חדשה, כותבים בתקשורת העיתונאית המשודרת והדיגיטלית, אנשי תקשורת שיווקית חברתית ודיגיטלית, תסריטאים, צלמים, במאים, עורכים ועוד.

 

החשיבות של לימודי תקשורת וקולנוע בסמינר מנקודת מבט של הלומדים והבוגרים

בעשור האחרון, תעשיות התקשורת והמדיה חוות מהפכה טכנולוגית ודיגיטלית, שמביאה לשינוי  בדרכי הפקתם והפצתם של תכנים. כתוצאה מהשינוי המהפכני, נולד הצורך באנשי מקצוע רב תחומיים, העושים שימוש בכלים טכנולוגיים חדשניים ובשיטות המתקדמות ביותר להפקת תוכן עבור מגוון סוגי המדיה והתקשורת הדיגיטליים.

זאת ועוד, העולם התקשורתי הוא אחד הדינמיים והשופעים ביותר בתכנים. כולנו מוצפים בתכנים הזורמים ללא הפסקה ממדיות התקשורת השונות, ולא תמיד יודעים לעשות את ההפרדה בין תכנים אמינים, איכותיים, רלוונטיים, לבין כאלה שהינם ההיפך מכך. עיני המתבונן וצורך התוכן מעידות לרוב גם על ידי היוצר שמייצר את התוכן. סטודנטים ובוגרים של לימודי תקשורת וקולנוע בסמינר, מעידים כי הלימודים מסייעים להם לראות את הדברים מלמעלה ולעשות בהם סדר. אלו שמשכילים להשתמש נכון בכלים שרכשו במהלך הלימודים, מיטיבים לייצר תוכן איכותי יותר, שמעביר לאנשים את הסיפור בדרך המעניינת ביותר. מעבר לידע העיוני והמעשי, מדובר בלימודים ש"פותחים את העיניים" ברמה הרעיונית.

 

הסטודנטים ללימודי תקשורת וקולנוע בסמינר הקיבוצים נהנים מיתרונות

אנחנו רגילים לקרוא על יתרונותיה של תכנית לימודים כזו או אחרת מפיהם של אלה העומדים בראשה. מעניין לשמוע מה חושבים ומרגישים בנושא זה הסטודנטים עצמם – אלו שלומדים בתוכנית התקשורת והקולנוע של הסמינר כיום ואלו שלמדו בה בעבר.

כולם כאחד מדגישים את ההצטיידות בסל כלים עשיר, שאותו הם נושאים למגוון תחומים, אבל את זה הרי אפשר לומר על תוכניות רבות. אז התעקשנו לברר עם המרואיינים שלנו - מה בכל זאת מייחד את זו הנלמדת בבית הספר לתקשורת וקולנוע בסמינר?  

אווירה של התנסות ועשייה – זה עלה כמעט אצל כולם. במהלך הלימודים יש עידוד תמידי לעשייה, להשתתפות בפרויקטים שונים של בית הספר, לשיתופי פעולה עם מרצים ובמאים, ללקיחת חלק בצילומים, בהפקות קולנועיות וטלוויזיוניות, בכתיבת סדרות ועוד. יש כוח גדול מאוד בחוויה לימודית שונה, שאינה מתמקדת רק בשינון החומר אלא גם בהבנת הדברים והפנמתם תוך כדי תנועה ועשייה. אין עוררין על כך שצבירת התנסות משמעותית בזמן הלימודים, מאפשרת לבוגרים לנוע בגמישות בין אפשרויות התעסוקה שונות בהן ייתקלו במהלך הקריירה.

הגמישות הרבה הנובעת מהתחשבות והתאמה – "תוך כדי התואר", מספרת אחת הבוגרות, "במהלך השנה ובמשובי סוף השנה, העלינו על הפרק את מידת הרלוונטיות של חלק מהקורסים, משכנו לכיוונים מסוימים והסמינר התייחס וזרם." את הדברים האלה מחזק גם הבוגר דולב פרנקל בציינו כי "גם בפרויקטי הגמר הסמינר הראה גמישות והתחשבות מעל ומעבר. זה חשוב בכל תכנית לימודים, וזה חשוב במיוחד בלימודי תקשורת, שחייבים לקרוא את השטח ולממש את הצרכים העולים ממנו."

 

פרויקטים שונים בסמינר – פותחים אפיקים לעיסוקים שונים לאחר הלימודים 

בבית הספר לתקשורת וקולנוע בסמינר הקיבוצים, הסטודנטים משתתפים בפרויקטים שונים במסגרת לימודי תקשורת מקדמת בעזרת קולנוע, תקשורת וניו מדיה ועוד. חלק מהבוגרים עימם שוחחנו ציינו כי השתתפותם בפרויקטים השונים פתחה עבורם אפיקים לעבודות שונות בהמשך.

פרויקטי הגמר היצירתיים של הסטודנטים כמו לדוגמה סדרת פודקסט למורים חדשים, מצליחים לעשות הדים ולהתממש לעשייה בפועל בשטח. כבר בקריטריונים להגשת פרויקטים אלה מוטמעת ההנחיה כי לא די בהגשת עבודה שתהיה מושקעת, אלא שצריך לכוון לפרויקט שייגע באנשים מהתחום, שיעניין אותם ושתהיה לו המשכיות.

 

ולסיום, מעט מידע חיוני על התוכנית

בית הספר לתקשורת וקולנוע של סמינר הקיבוצים הוא היחיד בארץ, ממנו אפשר לצאת עם תואר ראשון ותעודת הוראה בתקשורת ובקולנוע. הלימודים הרב תחומיים מתבצעים במתכונת של קבוצות קטנות. הם כוללים הכשרה מעמיקה והתנסות במקצועות לימודי התקשורת, הקולנוע והחינוך – הן העיוניים והן המעשיים. לרשות הסטודנטים עומדים: ציוד משוכלל, טכנולוגיות, עזרים ומתקנים מתקדמים, החל מציוד צילום, תאורה, סאונד וגריפ, ועד לאולפני רדיו וטלוויזיה, מעבדות מדיה וחדרי עריכה מאובזרים. כל אלה מצוידים בתקן התעשייתי המעודכן ביותר. 

בנוסף לקורסי החובה ולהתמחויות המובילות בתחום התקשורת והקולנוע, הסטודנטים בשנים המתקדמות יותר יכולים להשתתף בקורסי בחירה. אלו נועדו לחשוף אותם לשדות רב תחומיים שיעשירו את השכלתם ויניבו תוצרים שיופצו בפלטפורמות שבית הספר מספק. קורסי הבחירה משתלבים במגמה המרכזית של בית הספר ליצירת חיבורים תקשורתיים בין אנשים ותחומים. המפגשים בין סטודנטים מתחומים שונים מייצרים יוזמות רב תחומיות משותפות, ומשרתים את מטרת העל: תקשורת.

לימודי תקשורת וקולנוע