פרחי ההוראה שמקימים חדרי בריחה בבתי הספר

מההיסטוריה אי אפשר לברוח. האמנם?!

פרחי ההוראה שמקימים חדרי בריחה בבתי הספר

איך אפשר להעביר חומר לימודי מורכב בדרך חווייתית ולהפוך כל נושא לימוד למרתק במיוחד? בסמינר הקיבוצים עושים זאת באמצעות חדרי בריחה – משחק חידות מאתגר שמספק למשתתפיו לא רק חווית הצלחה אלא גם מעשיר אותם בידע ומיומנויות. את החוויה הלימודית הזו מעבירים פרחי ההוראה לתלמידים בבתי הספר

תופעת חדרי הבריחה הולכת וצוברת פופולאריות וכעת היא מגויסת גם למטרות דידקטיות בסמינר הקיבוצים. חדר הבריחה הוא פלטפורמה למשחק חידות המוקדש לנושא מסוים ומציג סיפור בלשי כזה או אחר – תעלומה אותה נדרשים המשתתפים במשחק לפתור יחדיו כקבוצה בזמן קצוב. בחדר מתמודדים המשתתפים עם חידות שונות הקשורות לנושא החדר וכל פתרון מקרב אותם עוד צעד בדרך ליציאה.

הכנת חדר בריחה מחייבת הכרה רחבה של נושא החדר לפרטי פרטים, תכנון חכם של החידות השונות תוך התחשבות בתשובות השונות המתקבלות על הדעת. אין ספק כי הכנת חדר בריחה מאפשרת הזדמנות נהדרת ללמוד על נושא היסטורי כזה או אחר באופן יצירתי וחוויתי. על כן החלטנו בסמינר הקיבוצים לגייס את חדרי הבריחה להוראת ההיסטוריה ומדעי הרוח ופתחנו קורס חדש בנושא בפקולטה למדעי הרוח והחברה המועבר על ידי ד"ר מאיה קציר ובהנחייתו של פרופ' חנן יניב. הקורס נעשה בשיתוף פעולה עם בתי ספר נבחרים, כשכל החידות והמשימות מותאמות לתלמידי בית ספר. בסיום הקורס מוקם חדר הבריחה בבית הספר והתלמידים נדרשים לפתור אותו תוך שעה. 

הקורס כולל מספר שיעורים המוקדשים ללימוד מבוא כללי לנושאים השונים שידונו במהלכו. לאחר מכן מתבצעת חלוקה של הסטודנטים לכמה קבוצות חשיבה, כל אחת אחראית על הקמת חלק מחדר בריחה ועל בניית חידה כלשהי העוסקת באחד מנושאי הקורס, לפי בחירתם. הכנת המשימות והחידות דורשת חשיבה יצירתית, מחוץ לקופסא תוך שימוש במיומנויות חשובות הנדרשות מהלומדים והמורים בעידן הנוכחי. כך לדוגמא מתנסים המשתתפים בלמידת מייקר - למידה בעזרת עבודת ידיים, יצירה ובנייה ובלמידה בעזרת עבודת צוות ושיתוף פעולה.

הכנת החדר כוללת הצגת התמה העיקרית והסיפור הבלשי ותכנון החידות השונות, כל זאת בליווי המרצה דרך דיונים בסוגיות השונות. הסיפור הבלשי הנבחר יכול לנבוע מהמציאות ההיסטורית אך לא בהכרח מחויב המציאות ויכול להיות סיפור דמיוני שרק מי שמכיר את נסיבות התקופה יוכל להגיע לפתרון התעלומה.
כך לדוגמא, בנושא אומנות הרנסנאס ניתן לבנות חדר בריחה "איפה המונה ליזה" – הסיפור הבלשי מתרחש בתקופה בה ציור המונה ליזה הוחזק על ידי מלך צרפת, כשיום אחד הציור נעלם ואיש איננו יודע היכן הוא. כדי לפתור את התעלומה על המשתתפים לפתור חידות הדורשות ידע היסטורי רחב באשר למעמד האמנים באותה תקופה, לארמון המלוכה, אולי יהיה עליהם לחקור את הקשר בין מילאנו לפריז או פשוט לגלות מי הייתה המונה ליזה.
דוגמא נוספת: בקורס בסמינר הקיבוצים נבנה החדר "בנו של האפיפיור ". על התלמידים היה למצוא את המטמון שהתקבל כשוחד והוטמן במקום רחוק. הסטודנטים עבדו עם מפות גיאוגרפיות מהתקופה ועם ציורים של אמנים מהתקופה בה הושתלו רמזים המכוונים לפתרון החידות השונות.

חדרי הבריחה מאפשרים למורים של מחר התנסות בחווייה לימודית יוצאת דופן. הסטודנטים לומדים באופן חוויתי, מכירים שיטת לימוד חדשנית ומלמדים בעזרתה בבתי הספר. הם רוכשים כישורים הנדרשים ממורים במאה ה- 21 ומלמדים נושאי עומק הדורשים הבנה מעמיקה. לאחר הכשרתם כמורים, הם יוכלו להמשיך ולגייס את חדרי הבריחה, לעסוק בהוראת מייקר בבתי הספר ולהציע לתלמידיהם חוויית לימוד אחרת ומשמעותית.

פרחי ההוראה שמקימים חדרי בריחה בבתי הספר
צילום: ד"ר מאיה קציר