חשיבה יזמית היא חלק בלתי נפרד מהמיומנויות הדרושות לתלמיד במאה ה-21

 ד"ר הדס דקל

הבגרות באזרחות התקרבה. צחי, מורה חדש בבית ספר תיכון במרכז הארץ, חיפש דרך אחרת ללמד את המקצוע ולהכין את תלמידיו לבגרות. הוא רצה שתלמידיו יהיו מעורבים בלמידה. צחי החליט לבצע מרתון למידה של שבוע לקראת הבגרות: הוא כינס את הכיתה ביום הראשון ואמר להם שהם קבוצת הנהגה נבחרת של עם שקיבל זה עתה עצמאות. התלמידים התבקשו לחלק תפקידים, להקים את מוסדות המדינה, לחוקק חוקים ולהחליט על מדיניות חינוך, בריאות, תעסוקה, דיור וכיוצא בזה. באמצעות פרויקט זה, בו התלמידים פעילים, לימד צחי את חומר הלימוד לבגרות בצורה שונה, מעניינת ורלוונטית שסייעה לתלמידיו להתכונן באופן מיטבי לבחינה המאתגרת. 

צחי חיפש דרך להביא את תלמידיו להצלחה והוא עשה זאת דרך חשיבה יזמית, כלומר חשיבה יצירתית, פורצת גבולות וחדשנית, חשיבה 'מחוץ לקופסה'., הוא עודד את התלמידים שלו לחשיבה יזמית, במקום שילמדו את החומר בדרך המסורתית של שינון החומר, הוא השתמש במשחק כדי לעורר את סקרנותם ועודד את התלמידים לחשיבה ביקורתית. טיפוח חשיבה יזמית תסייע לתלמידים לעבור את הבגרויות בשלום, ויותר מכך תכין אותם לעולם האמיתי.

מתפקידה של מערכת החינוך לטפח בקרב התלמידים חשיבה יזמית כאחת מהמיומנויות החשובות ביותר הנדרשות מהם במאה ה-21. ההתקדמות הטכנולוגית של העידן הנוכחי והקצב שהולך ומשתנה מחייב שינוי בדרכי ההוראה. סגנון הלמידה מוכרח להשתנות; במקום לקבוע עובדות, צריך לאפשר לתלמידים לראות את האפשרויות השונות, במקום סימני קריאה צריך להציב בפניהם סימני שאלה. לאפשר להם לחקור, להרהר בנתונים ולערער עליהם. לא רק סגנון הלמידה אלא גם חווית הלימוד צריכה לצאת מתוך קירות הכיתה ולהביט החוצה אל המתרחש בחברה. כדי לשמור על רלוונטיות, התלמידים צריכים להבין את התהליכים הכלכליים, הפוליטיים והתרבותיים המתרחשים בזמן אמת. אפשר לעשות זאת דרך פרויקטים קהילתיים, ודרך שיתופי פעולה עם מערכות שונות, מפעלים וענפי מסחר.

על מערכת החינוך לספק אוטונומיה וכלים המתאימים לקדם חשיבה יזמית, פורצת גבולות. במרכז ליזמות במכללת סמינר הקיבוצים מקודמים מדי שנה למעלה מ-20 יוזמות חינוכיות-חברתיות במגוון תחומים – של סטודנטים, מרצים, מורים, מנהלים מתוך המכללה ומחוצה לה.  פעילות זו נועדה כדי לקדם את החשיבה היזמית בתוך מערכת החינוך  ועל מנת להשפיע על כל הגורמים הרלוונטיים – אנשי חינוך, תלמידים, הורים ואנשי משרד החינוך. היוזמות השונות מגיעות ממגוון נושאים בתחום החינוכי-חברתי. כך לדוגמא מקדם המרכז ליזמות ב- 2018 מגוון יוזמות לקידום אוכלוסיות מגוונות וביניהן אפליקציית 'מילה חמה' שתאפשר שימוש בפונקציית 'הקראה' בשפת הסימנים לילדים חרשים; מיזם 'גני יער' שנועד לקידום מרכז הדרכה והפצה לגישה החינוכית של גני יער; מיזם 'קל-כלה' שפועל להנגשת מידע פיננסי, משפטי ואזרחי לצעירים דרך האינסטגרם; אפליקציית מצוקה חשאית לבני נוער במסיבות טבע; יצירת סיפורי מקרא לגיל הרך המשלבים מספר נקודות מבט הומוניסטיות; מענה טלפוני מקצועי לבני משפחה של ילדים ובוגרים עם צרכים ייחודיים; הקמת גגות ירוקים ללמידה וקיימות אורבנית; תוכנית הכשרה לסטודנטים לחינוך בנושא הטרדות מיניות; ערכות חדרי בריחה ללימודים מדעיים בסגנון CSI ומרחב למידה המאפשר למידה מגוונת באמצעות משאבים שונים.

המרכז ליזמות מעניק ליוזמות אלה ליווי וסיוע שיווקי-עסקי מהמומחים הטובים בתחום המדריכים אותם צעד אחר צעד כיצד לקדם את היוזמות ולהוציאן אל הפועל.

עידוד של יוזמות כאלו ונוספות והפיכתן מיוזמות נקודתיות ומקומיות ליוזמות הפועלות במערכת החינוך כולה, תאפשר למערכת החינוך להתחדש, להפוך לרלוונטית יותר ולייצר תלמידים מעורבים יותר, בעלי חשיבה יצירתית, ביקורתית וחוקרת שתכין אותם לקראת ההתמודדויות שעומדות בפניהם במאה ה-21.

ד"ר הדס דקל היא ראש המרכז ליזמות במכללת סמינר הקיבוצים.


צילום: יוני מלכא