התמחות אמנות חזותית - תואר שני טיפול באמצעות אמנויות

ראש התמחות אמנות חזותית: לינור שטיינהרדט
רכזת התמחות: ד"ר מרסיה הניג

טיפול באמנות חזותית היא גישה טיפולית המתבססת על הבעה ויצירה באמצעות עשייה אמנותית. בטיפול באמנות חזותית נעשה שימוש בתהליכי יצירה של אמנות פלסטית: ציור, רישום, פיסול, קולאז' ועוד. החומרים, התהליכים והתוצרים של היצירה, הם כולם ביחד שפה חזותית וסימבולית. מעצם טיבה, השפה הייחודית הזאת מאפשרת לנו מרחב נפשי לביטוי ועיבוד של חוויות חיים ולמגוון דרכים ואפשרויות לשינוי.
הצצה לנעשה בכיתה: על קבוצות סטודיו פתוח- מודל עבודה בתחום טיפול באמנות, שבו כל משתתף מתמקד בתהליך יצירה אישית שנעשה בחלל משותף. המסגרת והעדות של מנחה הסטודיו מייצרים מיכל ייחודי, שבתוכו אפשר להעמיק, לחפש, לשאול שאלות ולגבש אמירה אישית בשפת האמנות. הסטודנטים יוצרים בכיתה באופן חופשי, וללא הנחיה מובנית במהלך הסטודיו. בשני השיעורים האחרונים הם הכינו תערוכה לתצוגה, וכל סטודנט בחר אחת מעבודותיו, וכתב דף עמדה שמתאר את תהליך היצירה והלמידה.

התמחות בטיפול אמנות חזותית - שיעורים לדוגמה

  • חומרים בטיפול באמנות: החומרים והכלים שבאמצעותם המטופל יוצר דימויים חזותיים הם בעצם שותפיו לעבודה של המטפל באמנות . בחירת החומרים ואופן השימוש בהם דורש התאמה לכל מטופל ולכל התערבות קבוצתית. בקורס נכיר מגוון רחב של חומרים שבהם משתמשים בטיפול באמנות. נחווה את החומרים בהתנסויות שונות ,על הרצף שבין רטוב ליבש, נשלט ובלתי נשלט. נלמד על הפוטנציאל של כל חומר ועל מגבלותיו במפגש הטיפולי. נלמד למצוא את החומרים וההתנסויות שמתאימים לעבודה בהתאם לצורך הרגשי של המטופלים ,כל אחד בנפרד או בקבוצה. הקורס יכלול העברת ידע תאורטי בהרצאות ודיון במקביל להתנסויות שמדגישות את סוגי הקשר בין החומר למטופל.
  • טכניקות התערבות פרטניות וקבוצתיות ליצירת קשר בטיפול באמנות: בקורס יושם דגש על שימוש במסגרות גרפיות –אמנותיות שונות כדי לסייע ביצירת קשר מטפל- מטופל בראשית הטיפול. הסטודנטים ילמדו דרך תיאוריה ודרך תרגול התנסותי דרכים לווסת את הכניסה לעבודת יצירה ספונטנית אמצעים אלה מאפשרים שימוש לא מאיים בחומרי אמנות עם מטופלים פרטניים ובקבוצה קטנה. בקורס ננתח את אפיוני כל טכניקה ואת אופן התאמתה לעבודה עם ילדים או מבוגרים, במסגרת פרטנית או קבוצתית. הסטודנטים ילמדו על יצירת הקשר הטיפולי, על השפה הטיפולית, ועל יצירת מסגרת יצירתית תוך שימוש באמצעים גרפיים כדי להתחיל ולהעמיק את התהליך טיפולי.
  • טיפול באמנות בילדים: הקורס יעסוק בהיבטים שונים של טיפול באמנות עם ילדים על שלבי הטיפול השונים. בקורס יהיה דגש על התרומה הייחודית של השימוש באמנות פלסטית בטיפול בילדים בהרכבים טיפוליים מגוונים.
  • הסמלה חזותית, בין-סובייקטיביות וטיפול באמנות – סמינריון: בקורס ייבחן לעומק הערך המוסף ההכרתי והרגשי הייחודי לטיפול באמנות. הנחת הבסיס היא כי יחסי הגומלין בין תהליכי הסמלה חזותית לבין תהליכים בין-סובייקטיביים הם שעומדים בבסיס התהליך הטיפולי והאבחוני בטיפול באמנות. נסתמך על חומר תיאורטי פסיכואנליטי, נירו-פסיכולוגי, קוגניטיבי ופילוסופי, על אינטגרציה בין הדיסציפלינות ביחד עם דוגמאות קליניות. בנוסף, תתקיימנה התנסויות חווייתיות הממחישות את הנלמד.

 

התמחות באמנות חזותית התמחות באמנות חזותית

תכנית התואר שני - טיפול באמצעות אמנויות - התמחות באמנות - שיעורים לדוגמה

לקבלת מידע נוסף, אנא מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם:

* שדות חובה מסומנים בכוכבית

מרכז ייעוץ ורישום
א'-ה' 08:00 - 17:00

הרשמה אונליין