ארטקולטה - כנס/פסטיבל הפקולטה לאמנויות

חברה - חינוך - אמנות

ח' בסיוון תשע"ח - 22 במאי 2018 | 14:15-9:30

הכניסה חופשית אך מותנת בהרשמה מראש במייל Ayelet.Shoval@smkb.ac.il

על פסטיבל האמנויות 'ארטקולטה'

זוהי השנה הראשונה מאז הקמתה  בה מתאחדת הפקולטה לאמנויות להפקת אירוע מרכזי אחד המארח ומשתף את תחומי היצירה השונים המתקיימים בתוכה.

מאחורי הקלעים של פסטיבל זה, ובכלל של לימודי האמנויות, עומדת תפיסת עולם, הגורסת שאין אמנות ללא זיקה לתרבות סביב. אמנים, ובוודאי שגם מחנכים לאמנות, ניזונים ומאותגרים על ידי יצירות אמנות מתחומים שונים ומקיימים דיאלוג מתמיד עם תכנים ודילמות של חברה, רוח, תרבות ואמנות.

היה זה אריסטו שאמר "כל בני האדם שואפים מטבעם אל הדעת", וברוח זו אנחנו מקיימים את 'ארטקולטה' שלנו: לדעת ולהכיר את יצירות האמנות של המחלקות השונות ולמקד את העשייה האמנותית שלנו תחת ערכים של חינוך, חברה, תרבות.

מופעי הפסטיבל

שנזכה לשנה הבאה

תלמידי שנה ב', ביה"ס לאמנויות הבמה

ישראל חוגגת יומולדת 70. השנה גם לנו אין פתרון. גם אנחנו מופתעים בכל בוקר מחדש. גם אנחנו לא יודעים לאן הגענו ומה יהיה הסוף. אז... אנחנו מעדיפים פשוט לחגוג בגדול. בואו להביע איתנו משאלה לפני שמכבים את הנרות  בואו לחגיגה שלא תשכח, חגיגה בה לא יהיה כלום, כי לא היה כלום. נברך, נקבל מתנות, נאכל ונשתה.

לחיים!

מופע סאטירי-מוזיקלי זה הוצג במסגרת "הייד-פארק אמנותי" בפסטיבל התאטרונטו ה-28 שהתקיים ביפו במהלך חג הפסח תשע"ח. המופע כולו פרי עטם של סטודנטים לבימוי. משתתפים תלמידי משחק ובימוי של ביה"ס לאמנויות הבמה

כתיבה מקורית ובימוי:  שקד הררי , נטע חן טוב , לילך ידידיה , אריאל יונה, אביב יפה, אמיר ליברמן,לבלוב למד, לירון נח, רועי פינמסר, מעין פרי-דן | שחקנים יוצרים: חן אוחיון , צליל חלף, נטע חן טוב, לילך ידידיה,,אמיר ליברמן,,לירון נח, אלעד פרץ , שיר שאלתיאל | עיבוד וליווי מוזיקלי : אלעד פרץ  (לחן פוליטיג'ל: מעין אבן) | עיצוב תפאורה ותלבושות: עמית ארז, רן בורשטיין, קרין וינשטיין | צוות הפקה וליווי אומנותי: ברק גדסי, מטר ולך | מנהל ביה"ס: איציק ויינגרטן | ניהול אמנותי: פרידה שהם | ניהול הפקה וטכני  אורי וייס יצור | תלבושות: מלני לומברד.

נסיכת השמש

עדי גורטלר, ביה"ס לאמנויות הבמה

מסע התבגרות וגילוי של החלק החשוך בחיינו וכיצד ניתן לחיות לצידו ואיתו. שלוש הנוגות יוצאות למסע חזרה לעבר ולזיכרונות. חוזרות אל רגעי הספק והפחד, הכיף וההתרפקות. 

ההצגה היא עיבוד לבמה של הספר "נסיכת השמש" של הסופר דוד גרוסמן והאמנית מיכל רובנר. ספר מופלא ויחיד במינו על חושך ואור, על עולם הלילה ועולם היום ועל אמא ובת שיש להן סוד ביחד.

עיבוד הספר לבמה הינו תרגיל בימוי ארוך של עדי גורטלר בו היא משלבת בטקסט המקורי התכתבות ממכתבים שלה ושל אימה מגיל צעיר ועד היום, כחלק ממסע ההתבגרות וממערכת היחסים שלה מול אמה ומול עצמה.

עיבוד ובימוי: עדי גורטלר |מעצבת תפאורה: דבורה נגר | מעצבת תלבושות: ליאור וינטר | מעצב תאורה: רותם אלרואי | מוסיקאי: גיא דוידוב | מפיקה: עדי גורל | תומכת: רויטל תמיר | חונכת: נועה לב | שחקניות: נועה טסה, מירית יציב, יעל קסטל.

360°

מופע מסך במה, תיאטרון מחול שנה ג'
כשהטכנולוגיה והבמה נפגשות חוקי המשחק משתנים. מערכות יחסים נרקמות בין הגוף החי לבין המסכים שמסביבו, ומעלות שאלות אישיות וחברתיות. כמה נקודות מבט יש לדבר אחד? מה הגבול שבין הפנים והחוץ, הדמיון והמציאות, הקהל והמופיעים?

המופע 360° מורכב מעבודות גמר אישיות של הסטודנטים לתיאטרון מחול שנה ג' ושואב את השראתו ממחקר פילוסופי ואמנותי של פרספקטיבה ויחסים בין מסך ובמה. הנושא נבחר בעקבות שיתוף פעולה שנערך בסמסטר הראשון עם קורס במסלול תקשורת וקולנוע העוסק בצילום ועריכה עם מצלמות 360°. המופע הוא גם שיתוף פעולה יצירתי בין סטודנטים ישראלים ופולנים, במסגרת שיתוף פעולה של ביה"ס למחול והפקולטה לאמנויות עם האקדמיה לתיאטרון מחול AST  פולין.

יוצרים (מצלמים, עורכים, מביימים) ומבצעים: נעמי אוזן, מרוה בירן, שיר בן אור, יעל בנעים, אורן ברק, נעמה גלבוע, נטע גרוס, קורל הברמן, נדין הדסי, נעמה יהל, אופק כהן (אמנויות הבמה), דור עובדיה, נעמה עפרים, רוני פרץ, יעל רוטה, שי רפפורט, אופק שובינסקי, נועם שמיר, Katrzyna Janek, Magdalena Malik, Łukasz Szleszyński, Mateusz Wrόblewski | הנחיה: שרון רשף ארמוני ולי ינור | תאורה: תמר אור | תמיכה טכנית: יחידת המחשוב, מרכז משעול | טכנאי ארנה: גיא קורן | מנהלת ביה"ס: ד"ר שלומית עופר | ניהול אמנותי: טליה פז | ניהול הפקה: עינב אשל | עוזר הפקה: דין אלוש | בתמיכת המכון הפולני ת"א ומכון אדם מיצקייביץ פולין.

משתתפי הכנס 'ארטקולטה' ויצירתם

אוהד נהרין  

"אני מאמין בכוחו של הריקוד לרפא"

אוהד נהרין נולד וגדל בקיבוץ מזרע ועוסק בתנועה מגיל צעיר. הוא נחשב לאחד היוצרים הבולטים בעולם המחול והניו יורק טיימס הכתיר אותו בשנת 1995 כ"אחד מחמשת הכוריאוגרפים המובילים בעולם". עבודותיו הרבות ותפקידו כמנהלה האמנותי של להקת בת-שבע זיכו אותו בשלל פרסים ישראלים ובינלאומיים.

לצד הצלחתו המקצועית על במות העולם פיתח נהרין את שפת ה"גאגא" אשר מוגדרת על ידו כ"דרך עבודה גופנית המתאימה לכל אחד".  שיטת הגאגא נלמדת בישראל ומחוצה לה ומקרבת קהלים מגוונים אל עולם המחול תוך שהיא מציעה דרך לחזק את הגוף, לשכלל את הגמישות, הזריזות והיעילות ולהעיר את החושים והדמיון.

בשיחה עם איציק וינגרטן, ראש ביה"ס לאמנויות הבמה, יספר נהרין על הקשר המיוחד בין כוריאוגרף ורקדניו המוביל ליצירה משותפת, על רצונו להטמיע את שפת ה"גאגא" בקרב כמה שיותר בני אדם ועל תפקידה של האמנות בהשפעה על תרבות וחברה.

אריק לובצקי, במאי קולנוע ומרצה בביה"ס לקולנוע ולתקשורת
עמיר לוי, עורך סרטים, מורה ומחנך, בוגר ביה"ס לקולנוע ולתקשורת - על תפיסה חינוכית של  למידה משמעותית בחוויה סטודנטיאלית אחרת

הסרט "הארוחה" הוא דרמה חברתית ישראלית המבוססת על ספרו של דן רדלר "הכדור  השמיני". עלילת הסרט עוסקת באמה וגרגורי, זוג עולים מרוסיה הנאבקים על קיומם, שחייהם מצטלבים עם יעל ואלון, זוג בורגני ישראלי שנישואיו מתפוררים.

הפקת הסרט הינה שיתוף פעולה מיוחד במינו בין היוצרים (אריק לובצקי ומתי הררי - שניהם מרצים בביה"ס לקולנוע ותקשורת) לבין המכללה, במטרה ללמד את מקצועות הקולנוע תוך עבודה מעשית ובכך גם לשלב את הסטודנטים בתעשיית הקולנוע ולשדרג את יכולתם המקצועית.

שיתוף הפעולה בסרט זה התמקד בקורס סמסטריאלי בו השתתפו הסטודנטים בתפקידי הפקה שונים ובהמשך ליוו את הפקת הסרט על כל מרכיביה – החל משלב ההכנות לצילומים ועד העריכה. שני תפקידי מפתח בהפקה זו הופקדו לחלוטין בידי בוגרי המחלקה.

הארוחה (שם זמני) | סרט עלילתי באורך מלא | בימוי: אריק לובצקי | תסריט: אריק לובצקי ומתי הררי | צילום: אמנון זלאיט | עריכה: עמיר לוי | עיצוב תפאורה ותלבושות: רועי וטורה | שחקנים: קרן פלס, אולג לוין, עודד מנסטר, יוליה טאג'יל, ישי גולן

רזו ניר וגילעד שרף, שנה ד', המחלקה לעיצוב - על עיצוב וקירוב לבבות

תחום העיצוב עוסק במציאת פתרונות יצירתיים לצרכינו השונים. אך מעבר לכך מעצבים בעלי תחושת שליחות מחפשים תמיד אחר הזדמנויות לייצר שינוי אמיתי ומשמעותי עבור בני אדם. במסגרת הקורס של מעורבות חברתית - נולד פרויקט שכזה.

אמיר אובחן בצעירותו במחלת כלי-דם נדירה (בירגר), וכתוצאה מכך עבר קטיעה בשני בשתי רגליו. החלמה קשה שארכה כ-13 שנה, הותירה אותו מחובר לכסא גלגלים, ללא היכולת ליישר את הברך, וללא אמון במערכת הרפואית. 

המפגש עם רזו וגילעד הביא לפיתוח 'אמיר+': ערכת פיזיותרפיה לשיקום קונטרקטורת ברך באופן עצמאי. המוצר מורכב מחומרי-גלם זמינים, אביזרים ייעודיים המיוצרים בהדפסת תלת-ממד (קבצים להורדה), והוראות הרכבה. תכנון הפרויקט בגישת הקוד-הפתוח  מאפשרת שיחזור על ידי כל אחד באופן עצמאי, בזמן הנוח לו ובמשאבים מינימליים.

אמיר+ , ערכה לפיזיותרפיה עצמית | מעצבים: רזו ניר וגילעד שרף | מנחים: ערן אפלבאום ורונן לייבמן

ניצן שתרוג, שנה ב', המחלקה לאמנות
אבי מילגרום, אמן ומרצה במחלקה לאמנות
על השפעה חברתית שתחילתה בסטודיו האמנות

סטודיו האמנות של שנה ב' בהנחייתו של אבי מילגרום מעניק יסודות בעבודת האמנות במדיה שונים, לא מבינה את הניסוח . אולי יסודות שונים....לצד חיפוש אחר זהות ומענה לשאלות שמטרידות בפן האישי והחברתי.

ניצן שתרוג וליהיא וולמן יצרו מיצב שהשראתו בעבודת ההתנדבות שלהן בעמותת "אליפלט" למען ילדי פליטים ובמועדוניות בשכונת הארגזים שבדרום תל אביב. המיצב מורכב מקולאז' תצלומים ומראות מעוותות המשקפים את המציאות החברתית שעליה הן מבקשות להתריע.

עבודה נוספת של ניצן שתרוג יחד עם רותם שריד הינה המיצג "על עדשים ועדשות" , ההופך נשים שקופות שהינן מבקשות מקלט בישראל לאלו המישירות מבט בנו, הקהל הישראלי, ומציעות בכך אפשרות להזדהות, הכרה ואמפתיה.

מראה מקום | מיצב | ניצן שתרוג וליהיא וולמן | מנחה: אבי מילגרום
על עדשים ועדשות | ניצן שתרוג ורותם שריד | מנחה: אבי מילגרום

נופר חפץ, ביה"ס לקולנוע ולתקשורת - על בחירת אג'נדה חברתית כנושא לסרט גמר 

טסגנס בן ה 26 בורח מאריתראיה על מנת להגיע לארץ מבטחים. הוא נחטף בדרכו מסיני לישראל ותוך תהליך קשה של השפלות ועינויים מגלה את בן דודו. טסגנס כבר לא יכול להרשות לעצמו לוותר. הוא צריך לדאוג לבן דודו, ולהבטיח שבריחתם מאריתראה והמסע המפרך אותו עברו לא היה לחינם.

הסרט צולם במדבר הנגב ליד קיבוץ רביבים ובאולפן של קמפוס האמנויות בסמינר הקיבוצים. הסרט משחזר את סיפור מסעו רצוף הקשיים והזוועות של ג'וני, אשר ברח מאריתראה ומחייו שם וכיום חי בישראל.

פרויקט הסיום של נופר חפץ נוצר במטרה להשפיע על תפיסות עולם של אזרחים בישראל לנוכח הדילמה החברתית בהשתלבותם של פליטים ומהגרים בחברה. פיתוח הסרט העלילתי נועד לגרום לצופיו להבין ולחוות מקרוב את המצוקה הכרוכה בפליטות ובזרות.

מדבר | סרט עלילתי, 15 דקות | תסריט ובימוי – נופר חפץ | הפקה – יובל פורת | צילום – ערן לוי | עריכה – מאור רביע

משתתפי פסטיבל החוצות של 'ארטקולטה'

מחול

קטעים מתוך המופע "חיים חשופים"

המופע, שנוצר על ידי סטודנטיות משנה ג' כפרויקט הסיום שלהן, הינו תוצאה של תהליך לימודי ארוך ומעמיק בנושא של פליטות והגירה.

התהליך החל בביקורים במוזיאונים ובסינמטק על מנת להכיר אמנים העוסקים בנושא. המשכו היה במפגשי למידה עיוניים משותפים  של קורסי הפילוסופיה והקומפוזיציה  אשר הוקדשו לקריאת טקסטים פילוסופיים משל אגמבן דרידה ועוד, בהם נוצרה תשתית תאורטית לכינון עבודת הגוף. 

החיבור בין נושא הפליטים וזכויות אדם אל הגוף, יצר אצל הסטודנטיות היוצרות אווירת עבודה, שיש בה רוח של הצבת שאלות, חיפוש אמנותי שאינו רק אינטואיטיבי, המבקש מהן לעמת ולאמת את גופן ואת היצירתיות שלהן עם בעיות השעה. 

חיים חשופים | עבודות מחול אישיות, שנה ג' | בית הספר למחול | הנחיה: יעל ונציה

עיצוב

יריד רעיונות עיצוב למעורבות חברתית

למתבונן מן הצד, עיצוב נתפס כמדיום אסתטי, דרך ליצור דברים יפים ושימושיים. אבל עבור המעצבים עצמם - עיצוב הוא כלי לשפר את העולם. זהו אמצעי לתקן אותו,  להיטיב, להעביר מסר חברתי וקיומי.

בקורס לעיצוב חברתי מבקשים הסטודנטים ומנחיהם לקחת את הרעיון הזה צעד אחד קדימה ולשלבו בקורס המעורבות החברתית. במהלך הקורס הסטודנטים נדרשו למצוא פתרון לבעיה של אדם עם צרכים מיוחדים. החל מהתאמה של מוצר קיים, דרך הנגשה, ייעול, ושיפור או לעיתים לפתח מוצר שעדין לא קיים, אך לאותו אדם יש בו צורך.

ביריד הרעיונות של הפסטיבל ניתנת ההזדמנות לפגוש עיצוב חברתי בעיצומו של התהליך, לשוחח עם הסטודנטים המעצבים ולתת משוב על המוצרים שבדרך.

עיצוב ומעורבות חברתית | שנה ג' | המחלקה לעיצוב | הנחיה: ערן אפלבאום ורונן לייבמן

תיאטרון

קטעים מתוך המופע "חצר הילדים השמחים"

חצר הילדים השמחים הוא מופע מיצגים מבוים ומעוצב, הנותן ביטוי לרחשי הלב והכמיהה לשלום. במופע משולבים משחקי ילדים וציורי ילדים ככלי ביטוי תיאטרלי. מדברי היוצרים: "במגרש המשחקים שלנו כל ילד הוא במרכז, עומד במעגל, מביט סביבו, מושיט ידו לחברו באהבה. בחצר שלנו כולם חפצי חיים, משחקים תופסת ורודפים רק שלום.

המופע הוצג במסגרת מופעי החוצות של פסטיבל הצגות הילדים בחיפה, חול המועד פסח תשע"ז, וזכה לשבחים רבים.

יוצרים: תלמידי שנה א' עיצוב, משחק ובימוי של ביה"ס לאמנויות הבמה במכללת סמינר הקיבוצים | צוות מלווה הפקה ותוכן: מטר וולך בימוי ד', אפרת קייקוב וברק גדסי בימוי ג', רועי פיינמסר בימוי ב' | ליווי וניהול אמנותי: פרידה שהם

קולנוע

דוכן התנסות בטכנולוגיית תלת מימד

בשנים האחרונות התבססה בעולם טכנולוגיית יצירה של סרטים ומשחקים ב-360 מעלות (Virtual Reality). טכנולוגיה זו זכתה לדחיפה עצומה מחברות ענק כמו פייסבוק וגוגל ומאז מופיע עולם תוכן בתלת מימד בתחומים רבים ויוצר השפעה חסרת תקדים על ארגוני מדיה בכל העולם. מיד מימד? חדש זה מסמן עצמו כחלק מעתיד עולם החינוך ההוראה ושולח זרועות לעולמות תוכן רבים אחרים. 

ביה"ס לתקשורת וקולנוע נרתם למדיום חדש זה ופתח הזנה מה זה הזנה סדנה ייחודית ליצירת תכנים בוידאו ב-360 מעלות. בנוסף,  נוצר השנה חיבור אמנותי יחיד בסוגו עם קורס "מסך-במה" של ביה"ס לאמנויות המחול בסמינר במטרה ליצור יצירת וידאו – מחול משותפת בפורמט 360

בדוכן ההתנסות יוצגו שני סרטים שהופקו במסגרת סדנה זו.

"שגרה" (Routine) - סרט וידאו-מחול שעוסק בחלום לחזור לילדות ולברוח משגרת החיים הלחוצה | יוצרות הסרט: רווית נוימן, נופר כהן, ניצן כהן. רקדנית: נעמה גלבוע

"חלום ב360" - סרט תיעודי על החלום להיות יוצר במוסיקה וקולנוע | יוצרים: יניב פיניאן וחן מרקוביץ

הנחיה: ערן שפירא

אמנות

יצירות אמנות פזורות ברחבי הקמפוס

באג – וירוס – גליטש | Bug – Virus – Glitch

תערוכה זו, אשר מורכבת מיצירות הפזורות במקומות שונים ברחבי הקמפוס, עניינה השדות החברתיים והפוליטיים והדרכים בהן אמנות מתקיימת בתוכם ומתכתבת עימם. ואולם, נקודת המוצא שלה היא דווקא שלושה מושגים מעולם הטכנולוגיה - באג, וירוס וגליטש. שלושת המושגים מתארים סוגים שונים של תקלות - מכוונות ושאינן מכוונות; הרסניות; וכאלה שמשאירות רק חותם אסתטי. כמו תקלות אלהעבודות האמנות בתערוכה בוחנות את המערכות החברתיות מתוך שיבושים המצויים בהן. חלק מהעבודות בוחרות לחשוף את הכשלים מבלי להציע להן תיקון, חלקן דווקא מחפשות להם התרה ואחרות יוצרות את השיבושים בעצמן, לפעמים באופן עדין, לפעמים באמצעות הומור ולפעמים ככלי שיכול לזרוע מהפכה של ממש.

באג-וירוס-גליטש | סטודיו בינתחומי שנה ב' | המחלקה לאמנות| הנחיה: אבי מילגרום