נגישות

  • הצהרת נגישות
Powered by ngsoft מעבר לאתר חיצוני
  • דלג לתפריט ראשי
  • דלג לתוכן
  • דלג לפוטר
קישור לדף הבית לוגו דסקטופ קישור לדף הבית לוגו מובייל
מכללת סמינר הקיבוצים
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • צרו קשר
  • עברית
    • En
    • عر
    • עב
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תכניות לימוד
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
    גישה מהירה לתכניות הלימוד
  • הרשמה וקבלה ללימודים
    • מידע כללי למועמד
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • המרכז לחדשנות ועיצוב למידה
    • היחידה לפדגוגיה דיגיטלית
    • היחידה לקידום ההוראה
    • סטאז' - היחידה לכניסה להוראה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • דיקנט הסטודנטים
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המרכז ליזמות
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • שירותי השאלה ותקנון הספרייה
    • מאגרי מידע וכלי עזר למחקר
    • שירות למרצה
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • EN
  • عر
עמוד הבית תכניות לימוד תואר ראשון הפקולטה לחינוך חינוך מיוחד לימודי חינוך מיוחד לתואר ראשון תקצירי קורסים
תואר ראשון בחינוך מיוחד
תקצירי קורסים
  • לימודי חינוך מיוחד לתואר ראשון
    • התנסות מעשית והדרכה פדגוגית
    • תקצירי קורסים
  • תנאי קבלה
  • אירועים והעשרה
  • רג"ב - תכנית המצוינים

תקצירי קורסים

לפניכם תקצירי חלק מהקורסים הנלמדים במסגרת התכנית ללימודי חינוך מיוחד:

קורסים

  • שילוב, השתלבות והכלה

    מרצים: מעין בלומנפלד, הילה שנהב

    במדינת ישראל, כמו במדינות רבות אחרות, קיימת מזה מספר עשורים מגמה כללית של שילוב תלמידים עם מוגבלויות במערכת החינוך הכללית, תוך מתן שירותי חינוך מיוחד בהתאם לצורכיהם. הקורס הנוכחי מבקש להתמקד בתשתי...

    במדינת ישראל, כמו במדינות רבות אחרות, קיימת מזה מספר עשורים מגמה כללית של שילוב תלמידים עם מוגבלויות במערכת החינוך הכללית, תוך מתן שירותי חינוך מיוחד בהתאם לצורכיהם. הקורס הנוכחי מבקש להתמקד בתשתית התפיסתית העומדת בבסיס השילוב, בחקיקה ובמדיניות בתחום השילוב. בנוסף, יתמקד הקורס במודלים של שילוב ובתהליך ההשמה ותכנון הלימודים בעבור תלמידים עם מוגבלויות הלומדים במסגרות השילוב. במסגרת הקורס יחשפו הסטודנטים לסוגיות הקשורות בשילוב, כמו גם לעמדות מורים, הורים ותלמידים כלפי השילוב לצד דרכי התמודדות שלהם עם אתגרי השילוב.

    • חובה
    • סימסטר
  • מוגבלויות התפתחותיות מורכבות – אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית ושיתוק מוחין CP

    מרצים: ד"ר אילת סימן טוב, ד"ר נעה בוסתן

    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע בסיסי על המאפיינים של תלמידים עם מוגבלויות התפתחותיות מורכבות (אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית ושיתוק מוחין) הלומדים במערכת החינוך, לצורך גיבוש תפיסה הומניסטית ב...

    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע בסיסי על המאפיינים של תלמידים עם מוגבלויות התפתחותיות מורכבות (אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית ושיתוק מוחין) הלומדים במערכת החינוך, לצורך גיבוש תפיסה הומניסטית בעבודתם החינוכית. הקורס יתמקד בהיכרות עם מאפייני אוכלוסיות ילדים עם אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית ושיתוק מוחין.

    • חובה
    • סימסטר
  • משפחתו של התלמיד עם המוגבלויות

    מרצים: ד"ר מיקי ירום, ד"ר דפנה המר, מעין בלומנפלד

    הולדת ילד עם מוגבלות מביאה עמה שינוי בצפייה הטבעית להורות. סביב זאת עולות שאלות כגון כיצד השינוי משפיע על הזוגיות? תפיסת המסוגלות ההורית? תכנון משפחה? כיצד מגיעים לאיזון משאבים? באיזו דרך מנהלים הת...

    הולדת ילד עם מוגבלות מביאה עמה שינוי בצפייה הטבעית להורות. סביב זאת עולות שאלות כגון כיצד השינוי משפיע על הזוגיות? תפיסת המסוגלות ההורית? תכנון משפחה? כיצד מגיעים לאיזון משאבים? באיזו דרך מנהלים התמודדות עם המשפחה המורחבת, מעגל חברים ומערכת הטיפול המקצועית? כל אלו מושפעים מגורמים כגון: גורמי חוסן של הורים, תפיסת המוגבלות, גיל הילד ועוד. בקורס הנוכחי יילמדו מאפיינים הקשורים למשפחה של הילד עם הצרכים המיוחדים, אתגרים העומדים בפניה כמו-גם תפקיד המערכת המקצועית בסיפוק משאבי תמיכה ובטיפוח רווחה משפחתית.

    • חובה
    • סימסטר
  • סדנה בהוראה מותאמת בקריאה

    מרצים: מיה דביר, טל רגב , טלי סנדרו

    סדנת ההוראה המותאמת בקריאה נועדה לאפשר מפגש מלמד של התנסות מונחית בהוראה יחידנית המותאמת לצרכיו של הילד עם לקויות הלמידה (שפתיים, רגשיים וקוגניטיביים). במהלך הסדנה יוקנה ידע תיאורטי ויישומי בתחום ל...

    סדנת ההוראה המותאמת בקריאה נועדה לאפשר מפגש מלמד של התנסות מונחית בהוראה יחידנית המותאמת לצרכיו של הילד עם לקויות הלמידה (שפתיים, רגשיים וקוגניטיביים). במהלך הסדנה יוקנה ידע תיאורטי ויישומי בתחום לקויות הלמידה ובתחום הוראת הקריאה, הכתיבה ומיומנויות הבנת הנקרא. יושם דגש על כלים אבחוניים, מודלים התערבותיים וכלים טיפוליים יחודיים המבוססים על תהליכים תיווכיים, לשוניים וקוגניטיביים. במהלך הסדנה נתנסה בניתוח רפלקטיבי של תהליכי ההוראה במטרה להתקדם ולהצמיח תהליך הוראה-למידה מיטבי.

    • חובה
    • שנתי
  • אסטרטגיות למידה

    מרצים: ד"ר ורד שומרון, מאיה מטרסו

    הקורס מכשיר את המשתתפים בו להקניית אסטרטגיות למידה לתלמידים עם ליקויי למידה, תוך התאמת האסטרטגיות למאפיינים הספציפיים של הלקות והבנת תרומתה של כל אסטרטגיה, לימודית ותיווכית, לשיפור ההישגים הלימודיי...

    הקורס מכשיר את המשתתפים בו להקניית אסטרטגיות למידה לתלמידים עם ליקויי למידה, תוך התאמת האסטרטגיות למאפיינים הספציפיים של הלקות והבנת תרומתה של כל אסטרטגיה, לימודית ותיווכית, לשיפור ההישגים הלימודיים בכלל והצמיחה האישית בפרט. בין מטרות הקורס: הכרות עם אסטרטגיות למידה מסוגים שונים (קוגניטיביות ומטה- קוגניטיביות). לימוד מגוון דרכים להקניית האסטרטגיות הבנת קטגוריות תיווך שונות המותאמות על פי גורמים פרוקסימליים (התנסות בלמידה מתווכת). התנסות ביישום מעשי של האסטרטגיות והתאמתן לתלמיד על פי ממצאי אבחונו

    • חובה
    • סימסטר
  • ליקויי תפיסה ולמידה והפרעת קשב

    מרצים: ד"ר עדי שרעבי, אפרת קוצר ד"ר ענת בוץ

    הקורס יעסוק בהכרות עם עולמו האקדמי והרגשי של הילד עם ליקויי הלמידה והפרעת הקשב. הנושאים השונים ילמדו, תוך היכרות עם מחקרים עדכניים, גישות ומודלים שונים, בהתייחס להטרוגניות ולשונות בין קבוצות ויחידי...

    הקורס יעסוק בהכרות עם עולמו האקדמי והרגשי של הילד עם ליקויי הלמידה והפרעת הקשב. הנושאים השונים ילמדו, תוך היכרות עם מחקרים עדכניים, גישות ומודלים שונים, בהתייחס להטרוגניות ולשונות בין קבוצות ויחידים עם ליקויי למידה והפרעת קשב בפרספקטיבה התפתחותית. בשיעורים נערוך הכרות עם כלים לאיתור סימנים לליקויי למידה והפרעת קשב בגיל הגן ובבית הספר היסודי. זיהוי קשיים והיכולת לסווגם לתחומים תפיסתיים והתפתחותיים שונים. הכרות מעמיקה עם המיומנויות הקוגניטיביות והשפעתן על למידה תקינה, והכרות עם ליקויי למידה ספציפיים על פי תחומי הלמידה השונים.

    • חובה
    • שנתי
  • הוראת מותאמת במתמטיקה

    מרצים: ד"ר אורית שלח ענבר, ד"ר חוה אביטל

    קורס זה עוסק בדרכי הוראת מתמטיקה בקרב לומדים בעלי סגנונות למידה שונים. במהלך הקורס יידונו גישות שונות בהוראת המתמטיקה בחינוך המיוחד, ייבחנו הקשרים בין הגישות לדרכי ההוראה, ותוצגנה התאמות גמישות בתו...

    קורס זה עוסק בדרכי הוראת מתמטיקה בקרב לומדים בעלי סגנונות למידה שונים. במהלך הקורס יידונו גישות שונות בהוראת המתמטיקה בחינוך המיוחד, ייבחנו הקשרים בין הגישות לדרכי ההוראה, ותוצגנה התאמות גמישות בתוכניות התערבות והוראה. הקורס מיועד לתלמידים אשר סיימו חובותיהם בקורס הוראה דיאגנוסטית במתמטיקה. דרישות קדם: קורס הוראה דיאגנוסטית במתמטיקה.

    • חובה
    • סימסטר
  • סמינריון מחקרי - תלמידים עם מוגבלויות: היבטים רגשיים, חברתיים ומשפחתיים

    מרצים: ד"ר עדי שרעבי

    הסמינר יעסוק בהכרות עם סוגיות מעולמם הרגשי של תלמידים עם מוגבלויות שונות, בהקשרים שונים ובשלבי התפתחות שונים, תוך התייחסות ליחסי הגומלין עם סביבתם החינוכית והמשפחתית. הדיונים יעסקו בגורמי הסיכון וה...

    הסמינר יעסוק בהכרות עם סוגיות מעולמם הרגשי של תלמידים עם מוגבלויות שונות, בהקשרים שונים ובשלבי התפתחות שונים, תוך התייחסות ליחסי הגומלין עם סביבתם החינוכית והמשפחתית. הדיונים יעסקו בגורמי הסיכון והחוסן המשפיעים על תפקודם והסתגלותם של תלמידים עם מוגבלות. הסטודנטים יכתבו עבודה סמינריונית תוך התנסות מודרכת בגיבוש שאלת מחקר, סקירת מחקרים עדכניים בתחום, איסוף ועיבוד הנתונים, כתיבת עבודה והצגתה בכיתה.

    • חובה
    • שנתי
  • התפתחות שפה והפרעות בתקשורת

    מרצים: שרי זריף, אילה קוצר

    הכרת האלמנטים הבסיסיים של דיבור ושפה; התפתחות סדירה של שפה ודיבור; התיאוריות של רכישת שפה; מבנה המערכת השפתית; תהליכים לארגון הידע השפתי; מרכיבים פרגמטיים בשפת ילדים; דרכים להערכת שפה ולהעשרה שפתית...

    הכרת האלמנטים הבסיסיים של דיבור ושפה; התפתחות סדירה של שפה ודיבור; התיאוריות של רכישת שפה; מבנה המערכת השפתית; תהליכים לארגון הידע השפתי; מרכיבים פרגמטיים בשפת ילדים; דרכים להערכת שפה ולהעשרה שפתית; הקשר בין שפה לבין מערכות התפתחותיות אחרות, הכרת קשיים בתחום הדיבור והשפה, החורגים מהנורמות ההתפתחותיות

    • חובה
    • שנתי
  • נוירופסיכולוגיה

    מרצים: ד"ר יורם גרינשטיין

    מטרת הקורס להסביר את הבסיס הנוירו-פיזיולוגי להפרעות התנהגות, בעיות תפקודיות וקשיי למידה. לאחר לימוד האנטומיה והפיזיולוגיה של מערכת העצבים, יוצג הרקע הנוירו-פסיכולוגי להפרעות שפה ודיבור, קשב וריכוז,...

    מטרת הקורס להסביר את הבסיס הנוירו-פיזיולוגי להפרעות התנהגות, בעיות תפקודיות וקשיי למידה. לאחר לימוד האנטומיה והפיזיולוגיה של מערכת העצבים, יוצג הרקע הנוירו-פסיכולוגי להפרעות שפה ודיבור, קשב וריכוז, למידה וזכירה, תנועה ופעילות יזומה. דגש מיוחד יושם על לימוד פגיעות מוחיות ונזקיהן. יוצגו כלי אבחון נוירו-פסיכולוגיים ויילמד השימוש בהם.

    • חובה
    • סימסטר
  • שיטות טיפול בחינוך מיוחד

    מרצים: ד"ר איילת סימן טוב

    הקורס יעסוק בהיכרות והתנסות עם גישות חינוכיות - טיפוליות, בראייה התפתחותית, הוליסטית, תוך שימת דגש על חיזוק משאבי איש החינוך וקידום תלמידים עם מוגבלויות. שני צירים מקבילים אלה, יאפשרו העמקת ההבנה ש...

    הקורס יעסוק בהיכרות והתנסות עם גישות חינוכיות - טיפוליות, בראייה התפתחותית, הוליסטית, תוך שימת דגש על חיזוק משאבי איש החינוך וקידום תלמידים עם מוגבלויות. שני צירים מקבילים אלה, יאפשרו העמקת ההבנה של נושאים, גישות ועקרונות עבודה עם ילדים עם מוגבלויות מצד אחד ועיבוד חוויתי של התהליך, מצד שני. תכנית הקורס מתבססת על לימוד תיאורטי ומעשי של עקרונות עבודה באמצעות אמנות פלאסטית, ככלי הנעה לשינוי מיטבי, בקרב ילדים ומבוגרים.

    • רשות
    • סימסטר
  • מיניות בחינוך המיוחד

    מרצים: ד"ר מיקי ירום

    מיניות היא חלק משמעותי ממרכיבי אישיותו המהותיים של האדם ואיכות החיים שלו תלויה ביכולת לשלב באופן הרמוני את כל חלקי אישיותו, לצרכיו ולצורכי סביבתו. אדם עם מוגבלות צריך וזכאי לבטא ולממש את צרכיו המי...

    מיניות היא חלק משמעותי ממרכיבי אישיותו המהותיים של האדם ואיכות החיים שלו תלויה ביכולת לשלב באופן הרמוני את כל חלקי אישיותו, לצרכיו ולצורכי סביבתו. אדם עם מוגבלות צריך וזכאי לבטא ולממש את צרכיו המיניים והחברתיים, כאחד האדם. יחד עם זאת, ישנם קשיים ספציפיים המופיעים באוכלוסיות אשר לומדות במסגרות החינוך המיוחד: קשיים בקליטה והבנה של נורמות חברתיות, קשיים בתקשורת מילולית תקינה וברורה, קשיים בהתמודדות עם מצבי תסכול, קשיים בהתמודדות עם דחייה חברתית, לעיתים קשיים ברכישת ידע באופן עצמאי, חוסר מודעות לזכויות וצרכים מיניים ועוד. מטרתו של קורס זה להקנות ידע עדכני בהתאם לתהליכי התפתחות, לטפח גישה חיובית למיניות האדם, לזהות המינית ולקשר ההדדי הקיים בין ההיבטים הגופניים, הרגשיים, הפסיכולוגיים והחברתיים הקשורים בהתפתחות ובהתנהגות מינית. כמו כן להקנות כלים ומיומנויות בתחום, שיסיעו למורים העובדים במסגרות החינוך המיוחד.

    • רשות
    • סימסטר
  • צור קשר
    • 03-6902323
    • info.skb@smkb.ac.il
    • מכרזים
    • השכרת כיתות
    • דרכי הגעה
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • דיקנט הסטודנטים
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תוכניות הלימודים
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
  • להרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • מדור שכר לימוד
    • מידע כללי למועמד
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • נהלי השאלה
    • מידע והדרכה
    • שירות למרצה
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הלל היחידה לכניסה להוראה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
    • פדגוגיה דיגיטלית
    • המרכז להורות ומשפחה
    • מרכז פתו"ח - שימוש נבון באינטרנט
    • היחידה לקידום ההוראה
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז ליזמות
    • מרכז חדשנות ועיצוב למידה - משעול
  • תקנון ותנאי שימוש
  • מפת אתר
  • הצהרת נגישות
לאתר ngsoft