שם הקורס: הפיזיולוגיה של המאמץ בהזדקנות
מרצה: פרופ' יובל חלד
תקציר
בקורס יוצגו תיאוריות ביחס למנגנון ההזדקנות ולהשפעותיו על תפקוד האדם ועל בריאותו, מתוך התמקדות במאמץ הגופני, הן בהיבטים גופניים כלליים והן בהיבטים מערכתיים. יידונו השפעותיה של פעילות גופנית סדירה על תהליך ההזדקנות בהיבטים של איכות חיים ואריכות חיים, יוצגו מבחר תיאוריות מתחום מניעת ההזדקנות וכן תידון האפשרות לשימור יכולת גופנית גבוהה גם בגיל מבוגר.
שם הקורס: תזונה ופעילות גופנית
מרצה: מיטל עזר
תקציר
לתזונה חלק מרכזי ואף קריטי בליווי ספורטאים וכן בליווי נשים וגברים פעילים, במטרה לתמוך בביצועים, בהתאוששות ובמניעת פציעות. הקורס מקנה ידע נרחב בתזונת ספורט ומחבר בין הידע על פיזיולוגיה במאמץ לבין תזונת ספורט לצורך הבנת הרציונל הפיזיולוגי שמאחורי ההמלצות בתזונת ספורט.
שם הקורס: פעילות גופנית – היבטים פיזיולוגיים ומולקולריים של פעילות גופנית בבריאות ובמחלה
מרצה: פרופ' יובל חלד
תקציר
הקורס יעסוק בבחינת תאימותו של הגוף האנושי לאורח החיים המודרני ובבדיקת הקשר בין מידת ההתאמה לבין מחלות המאפיינות את העולם המערבי. כל זאת מתוך בחינה מעמיקה של גוף האדם וייעודו הפיזיולוגי בראייה אבולוציונית. בהמשך, מתוך העמקה למנגנונים פיזיולוגיים ומולקולריים של מכלול מערכות הגוף, יידונו מרכיבי הבריאות, תרומתן המשולבת של תורשה וסביבה וכן תפקידה האפשרי של הפעילות הגופנית במשוואה זו. כמו כן תידון הזיקה האפשרית בין גנים לביצועים פיזיולוגיים (sport genes), בהתבסס על המחקרים העדכניים ביותר בתחום ומתוך בחינה מעמיקה של אפשרות יישום גישה זו הן בקרב ספורטאים והן בקרב הקהל הרחב. בחלקו האחרון של הקורס יידון השימוש בפעילות גופנית ככלי לטיפול במחלות כרוניות. בתוך כך, נעסוק באיכויות השפעתה של הפעילות הגופנית על מניעת תחלואה, וכן תיבחן מידת ההשפעה של הפעילות הגופנית מתוך התמקדות בעצימות ובמינון הנדרשים.
שם הקורס: מערכת הורמונאלית במנוחה ובמאמץ
מרצה: ד"ר גילי יוסף
תקציר
למוח תפקיד מכריע בתכנון ובהוצאה לפועל של הפעילות הגופנית. המוח מעביר אותות על ידי מערכת העצבים אך בו זמנית גם על ידי מסרים הורמונליים המשפיעים מאד על תפוקתה של הפעילות הגופנית. במהלך הקורס נכיר את המבנה של המערכת ההורמונלית, ונעקוב אחר המסלולים הייחודים הדרושים ליישום פעילות גופנית רצויה. מסלולים אלו מערבים מבנים שונים במוח כמו גם בלוטות אחרות בגוף. במהלך הקורס נכיר ונבין את המבנה והתפקוד של מערכת זו במהלך פעילות גופנית.
שם הקורס: שינה, בריאות ואיכות חיים
מרצה: ד"ר הדס שחורי
תקציר
שינה תופסת שליש מחיינו והינה תהליך פיזיולוגי חיוני לבריאות האדם, המשפיע על תפקוד המערכות בגוף ועל איכות החיים הכללית. שינה משפיעה על תפקודים קוגניטיבים, חשובה לעיבוד מידע, זיכרון ולמידה, על מערכת החיסון ומערכת הלב וכלי הדם. מחסור בשינה עלול לגרום לבעיות ריכוז, ירידה בזיכרון, עלייה בסיכון למחלות לב, כלי דם והשמנה. מחקרים מראים קשר הדוק בין פעילות גופנית ושינה , ביצוע פעילות גופנית משפר את איכות השינה ושינה איכותית משפרת את הביצועים הספורטיביים. בקורס זה, נעמיק במחקרים עדכניים בתחום השינה, נלמד על תפקידיה הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים, ונבין כיצד שינה איכותית משפיעה על הבריאות הפיזית והנפשית. נעסוק בהשפעת השינה על תפקודים חיוניים כמו מערכת החיסון, הלב וכלי הדם, ונבחן את הקשר בין שינה טובה לשיפור ביצועים ספורטיביים. הקורס יציע גם כלים פרקטיים לשיפור איכות השינה ואורח החיים באמצעות היגיינת שינה נכונה, תזונה מאוזנת ופעילות גופנית מותאמת.
שם הקורס: היבטים רפואיים של פעילות גופנית בילדים
מרצה: פרופ' אלון אליקים
תקציר
לפעילות גופנית תפקיד מרכזי בטיפול במבחר מחלות ובמניעתן בקרב ילדים. בשנים האחרונות אנו עדים לשני תהליכים בו-זמניים בכל הנוגע לפעילות גופנית: ירידה בפעילות הגופנית בקרב ילדים ומבוגרים בשעות הפנאי, ובד בבד עלייה במעורבותם של ילדים ומבוגרים בספורט תחרותי. מדובר בשני תהליכים בעלי משמעויות רפואיות חשובות. קורס זה ידון בהשפעות הנובעות מהירידה בפעילות הגופנית בקרב ילדים ומתבגרים, וכן בחשיבותה של הפעילות הגופנית לטיפול במחלות כרוניות שכיחות ולמניעתן, ובכלל זה השמנה, סוכרת ואסתמה. הקורס אף יעסוק בהיבטים רפואיים הקשורים לעיסוק בספורט תחרותי.
שם הקורס: פיזיולוגיה בתנאי קיצון
מרצה: פרופ' רן ינוביץ'
תקציר
חשיפה לתנאי סביבה פיזיולוגיים קיצוניים מחייבת התאמה של המערכות הפיזיולוגיות שתאפשר לגוף להתמודד מול תנאי קיצון אלה. התאמה זו היא תנאי הכרחי לתפקוד, מעבר לשרידות עצמה. לדוגמה, בתנאי גובה רב, כשהחמצן הולך ונעשה דליל באוויר, מתחייבת התאמה של המערכת ההמטופואטית לייצור מוגבר של כדוריות דם אדומות במטרה להעלות את ריכוז ההמוגלובין כדי לספק את הצרכים האנרגטיים של הגוף. לעומת זאת, חשיפה לאקלים חם מחייבת התאמה של המערכת התרמורגולטורית בגוף כדי לאפשר שרידות ותפקוד. בקורס "פיזיולוגיה בתנאי קיצון" נדון בהשפעות הפיזיולוגיות הנובעות מסוגים שונים של תנאי קיצון, נחשוף את הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בכל סוג של תנאי קיצון, ונבחן כיצד החשיפה לתנאי סביבה פיזיולוגיים קיצוניים מכל סוג מאקלמת את מערכות בגוף בהתאם.
שם הקורס: סמינריון מחקרי – מערכת החיסון ופעילות גופנית
מרצה: ד"ר גילי יוסף
תקציר
לסמינריון מחקרי זה שתי מטרות עיקריות: (1) להקנות ידע על יחסי הגומלין המורכבים שבין מערכת החיסון לפעילות הגופנית. לשם כך על הסטודנטיות והסטודנטים להכיר את מבנה מערכת החיסון ואת דרכי תפקודה וללמוד כיצד פעילות גופנית מסוגים שונים משפרת את תפקוד המערכת; (2) לפתח מיומנויות לכתיבת עבודות מחקר אקדמיות. בחלקו השני של הקורס, כל סטודנט יבחר נושא אחד מהתכנים הנלמדים ויערוך עבודת חקר לבחינת השפעתה של הפעילות הגופנית על מערכת החיסון בקרב מגוון אוכלוסיות, בסוגים שונים של מאמצים ובהקשר של בריאות. עבודת החקר יכולה להיות באחת משתי שיטות מחקר: כמותית או איכותנית, והיא תיעשה בשלבים ובהדרגה, בליווי צמוד של המרצה בקורס. מטרת העבודה היא להקנות לסטודנטים ולסטודנטיות כלי יסוד לחקירה ולכתיבה מדעית. בסוף הקורס כל סטודנט וסטודנטית ידעו כיצד בונים מערך מחקר תקין, וכיצד להפעיל את המחקר ולבצעו בשטח על סמך מתודולוגיה מקצועית. בסיום ההליך המחקרי, ילמדו הסטודנטיות והסטודנטים כיצד לכתוב עבודה אקדמית, כיצד לאתר בספרות האקדמית חומרים רלוונטיים ומהימנים, למזג בין מקורות, לבנות רצף טיעונים מבוסס, ולנסח את כל פרקי הסמינריון בדרך ברורה ומובנית.
שם הקורס: מיינדפולנס, יוגה ורגיעה ככלי לחיזוק החוסן האישי
מרצה: ד"ר מירי גץ
תקציר
קורס זה בוחן את הקשרים בין פרקטיקות מיינדפולנס ויוגה לבין מבנה ותפקוד המוח, תוך שילוב בין ידע תיאורטי, מבוסס חקר, והתנסות מעשית. הסטודנטים ילמדו על הבסיס המדעי והמחקרי בתחום הנוירופלסטיות של המוח ויחקרו את השפעת תרגול טכניקות אלו על מערכות קשב, ויסות רגשי ותפקודים קוגניטיביים. הקורס סוקר את המסורות העתיקות של מיינדפולנס ויוגה לצד השפעתם על תהלכי חשיבה מרכזיים תוך סקירת מחקרים שנערכו בתחום, ומתמקד ביישומים קליניים וחינוכיים. דגש מיוחד יינתן להבנת השפעות אלו במעגל החיים.
שם הקורס: סמינריון מחקרי – קידום בריאות מתיאוריה למעשה
מרצה: ד"ר מיכל גילאון
תקציר
הקורס מורכב משני חלקים: בחלק הראשון נעסוק בהגדרה הרחבה של גישת קידום בריאות להיבטיה התיאורטיים – מושגים, תיאוריות, מודלים ואסטרטגיות בבריאות הציבור בכלל ובקידום בריאות בפרט. כמו כן נעסוק בהיבטיה היישומים של גישת קידום בריאות, ובהם "ארגז כלים" לפיתוח, לתכנון, ליישום ולהערכת תוכניות מניעה והתערבות במסגרות פורמליות ובלתי פורמליות. בחלק השני של הקורס נתמקד בהפעלת תוכנית קידום בריאות בקהילה והערכתה. הסטודנטים ילמדו להפעיל את התוכנית שהכינו בחלק הראשון של הקורס (בסמסטר א') ולהעריך אותה. במסגרת זו נתמקד בכל שלבי ההערכה, לרבות בניית כלי ההערכה, ניתוח הממצאים ובניית עבודה סמינריונית.
שם הקורס: תזונת האדם במעגל החיים
מרצה: ד"ר מיכל גילאון
תקציר
קורס זה מורכב משני חלקים: החלק הראשון מקנה ידע נרחב ביחס לצרכים התזונתיים הייחודיים במעגל החיים: היריון, הגיל הרך, גיל ההתבגרות, מבוגרים וקשישים. בחלקו הראשון, הקורס מספק לסטודנטים ולסטודנטיות ידע והבנה ביחס להמלצות התזונתיות בקרב ילדים, ועוסק באתגרים הכרוכים ביישומן של ההמלצות. כמו כן דן הקורס בהשפעת תזונתה של האם במהלך ההיריון על המטבוליזם בילדות ובבגרות ועל התפתחותן של מחלות כרוניות. יידונו יתרונות ההנקה, ונתמקד בקשר בין תזונה לגדילה ובאסטרטגיות המניעה והטיפול בהשמנה בקרב ילדים ובמחלות כרוניות של גיל הילדות, ובכלל זה סוכרת מסוג 1, צליאק ואלרגיות למזון.
בחלקו השני, יספק הקורס לסטודנטים ידע והבנה על המיקרוביום, על מנגנוני הרעב והשובע וכן על גורמים המשפיעים על מאזן האנרגיה, וכן על אסטרטגיות תזונתיות והתנהגותיות למניעת השמנה ולטיפול בה. יילמדו ההמלצות העדכניות לטיפול תזונתי במניעת מחלות כרוניות, כגון סרטן, מחלות לב וסוכרת מסוג 2, וכן יידונו ההמלצות הכלליות לטיפול במחלות אלה ובגורמי הסיכון שלהן.
שם הקורס: שיטות מחקר איכותניות
מרצה: ד"ר איריס אלקחר
תקציר
מטרתו של המחקר האיכותני היא לחקור את ההתנסות האנושית לפרטיה מתוך שאיפה להבין את המשמעות שהנחקרים עצמם מעניקים לחייהם, להתנהגותם, לאירועים שהם שותפים להם, ואפילו לחפצים המקיפים אותם. המחקר האיכותני מבוסס על מכלול רחב של טכניקות ופילוסופיות, והוא בעיקרו פרשני, ומכאן שכחוקרים עלינו ללמוד להבין את עולמם של הנחקרים מתוך האופן שהם עצמם מפרשים אותו ולעמוד על ההקשרים הרחבים של התנהגותם.
שם הקורס: שיטות מחקר איכותניות מתקדמות (במסלול תזה בלבד)
מרצה: פרופ' שוש לשם
תקציר
בקורס זה תורחב התשתית התיאורטית של פרדיגמת המחקר האיכותני וכלי המחקר שלה. הקורס מציג סוגות מחקריות שאינן נדונות בקורס הבסיסי במחקר האיכותני, כגון מחקרי פעולה ומחקרים פנומנולוגיים. הקורס מכוון את הלומדים לפתח גישה ביקורתית לסוגיות מחקריות, ומעודד חשיבה על תהליך המחקר ועל השפעותיו. הסטודנטים יתנסו בתהליכי ביצוע וכתיבה של מחקר איכותני.
שם הקורס: שיטות מחקר כמותיות
מרצה: ד"ר רינת ארביב אלישיב
תקציר
הקורס נועד להקנות מושגים בסיסיים בשיטות מחקר במדעי החברה, לצד כלים לקריאה ביקורתית של מאמרים אמפיריים וידע בסיסי בסטטיסטיקה. הקורס ידון בעקרונות הגישה המדעית הפוזיטיביסטית ובמבחר היבטים בבניית מערך מחקר כמותי, והוא יתמקד בהקניית מושגים בסטטיסטיקה תיאורית והיסקית. יחידת הלימוד של שיטות מחקר תתמקד בבניית שאלות והשערות מחקר, בתכנון מערך מחקר, במדידת משתנים, בקשר בין משתנים ובסיבתיות, בבניית כלי מחקר, בבדיקת תוקף ובמדידת מהימנות, בשיטות לדגימה ולאיסוף נתונים. יחידת הלימוד בסטטיסטיקה תתמקד בהתפלגויות, במדדי מרכז ופיזור, בהתפלגות נורמלית ובציוני תקן וכן בהתפלגות הדגימה לממוצע ובבדיקת השערות. הקורס ילווה בקריאה ובניתוח של מאמרים מכתבי עת.
שם הקורס: שיטות מחקר כמותיות מתקדמות (סטטיסטיקה ו-SPSS)
מרצה: ד"ר רינת ארביב אלישיב
תקציר
הקורס נועד להקנות ידע וכלים לניתוח נתונים בשיטות מחקר כמותיות, כבסיס לקריאה ביקורתית של מאמרים מדעיים ולהתנסות במחקר הלכה למעשה. הקורס יתמקד בתכנון מערך מחקר כמותי, בשיטות בסיסיות ומתקדמות לניתוח נתונים וכן בהקניית ידע וכלי לעבודה בתוכנת SPSS. הקורס ילווה בקריאה ובניתוח של מאמרים מכתבי עת.
שם הקורס: סדנה לעבודת גמר | מלווה תזה
מרצות: ד"ר גילי יוסף, ד"ר מיכל גילאון
תקציר
הסדנה תהווה מסגרת המאגדת את כל הסטודנטיות והסטודנטים המגישים עבודת גמר בשנה השנייה. הסדנה תלווה כל סטודנט וסטודנטית בכל שלבי עבודת הגמר, החל בשלב הגשת תוכנית המחקר וכלה בשלב הצגת העבודה בסמסטר השני של השנה השנייה. הגשת תוכנית המחקר וכן הצגת העבודה הסופית יתקיימו בנוכחות כלל הסטודנטים המגישים עבודת גמר, מעמד שיעודד מורים ועמיתים להשתתף בדיון.
עבודת הגמר תתמקד באחד משלושת התחומים הנלמדים במסגרת התואר השני:
א. תחום הפעילות הגופנית בהקשרו לבריאות.
ב. תחום החינוך לתנועה בהקשרים פונקציונליים, קינזיולוגיים וארגונומיים.
ג. תחום מדעי הבריאות בהקשרו לחינוך לבריאות ולקידום בריאות.
נושא עבודת הגמר של הסטודנט או הסטודנטית יתואם בינם לבין אחד המרצים המומחה באותו תחום, ויאושר בידי מרַכז הסדנה. המרצה המומחה ילווה את הסטודנט או הסטודנטית בהצגת תוכנית העבודה, ובמהלך ביצוע העבודה ועד ההרצאה המסכמת, תוך שיתוף מרכז הסדנה ותיאום עמו בכל אחד מהשלבים.