קורסים במסלול סיוע, חינוך ושיקום בעזרת כלבים

עבודה כלבנית מעשית מודרכת

על מנת לעבוד עם כלבים יש צורך בתרגול ממושך ועקבי. על מנת לעבוד עם אנשים ישנו צורך ברגישות ויכולת הכלה אינסופית. על מנת לעבוד עם כלבים ועם אנשים יש צורך לדעת לשלב בין שני העולמות. בהדרכה המעשית נפתח את המיומנויות הכלבניות הנדרשות ממסייע, מחנך ומשקם בעזרת כלבים ונבחן ביחד עם הסטודנטים את הדרך המתאימה לכל אחד ולכל כלב.
במהלך סמסטר א' נדגיש למידת מיומנויות ודרכי אילוף והתמודדויות עם מגוון של כלבים.
במהלך סמסטר ב' נתמקד באילוף כלב הפרויקט של כל סטודנט ובלימוד מיומנויות ספציפיות הנדרשות לכלבי סיוע, חינוך ושיקום.

עולם הכלבים
נושאי לימוד:

  • עולם הכלב: הכלב, ידידו הטוב של האדם. מיהו הכלב הביתי? מיהם אבותיו הקדומים? מה מאפשר לו להיות ידידינו הטוב ביותר כבר עשרות אלפי שנים? בזה יעסוק הקורס "עולם הכלבים". בתחילת הקורס נתמקד בהיסטוריה של היווצרות הכלב ומשם נמשיך על ציר הזמן לביות וגידול מכוון של כלבים. נכיר את הגזעים השונים ונלמד כיצד מתאימים גזע לעבודה מסוימת. נעבור על השלבים ההתפתחותיים של כלבים ונבין מהן התקופות הקריטיות ומה על מאלף הכלבים לעשות בכל שלב ושלב.
  • הטיפול בכלב: במהלך הקורס נלמד כיצד נטפל בכלבים בצורה נכונה מבחינה רפואית ונכיר מחלות נפוצות ומצבי חירום ונדע לזהות מתי נזקק הכלב לטיפול, עזרה ראשונה או הפסקת עבודה.
  • התנהגות הכלב: הקורס יתמקד בתקשורת בין כלב וכלב ובתקשורת שבין כלבים ואנשים. נלמד כיצד לזהות ולצפות את ההתנהגות של כלבינו וכיצד לפתור בעיות הקשורות בהתנהגות הכלב- החל מבחירה נכונה של גור, דרך הדרכים היעילות לפריקת אנרגיה וכלה בבעיות התנהגות נפוצות כגון תוקפנות או חרדה.
  • מבוא לאילוף: מטרת הקורס היא לעבור עם הסטודנטים תהליך של 'כלבן נולד'. כיצד כלבים לומדים, מה מניע אותם- שאלות אלו יקבלו מענה בחלקו הראשון של הקורס. בהמשך נסקור כלי עבודה שונים וגישות שונות לאילוף. נבחין בין אילוף ובין חינוך של כלב ובין עיצוב התנהגות ובין גמילה מהתנהגויות.

סיוע, חינוך ושיקום בעזרת כלבים
קורס זה סוקר את תפקידו של ה'מסייע, המחנך והמשקם בעזרת כלבים'. בקורס זה נלמד כיצד ניגשים לבניית תכנית עבודה ומה הם כלי העבודה בהם נשתמש.
הקורס מהווה הזדמנות חשובה ומקשרת בין הלימודים התיאורטיים לבין ההתנסות והירידה לשטח.
נושאי הלימוד:

  • 'סיוע, חינוך ושיקום בעזרת בעלי חיים בכלל ובעזרת כלבים בפרט'.
  • המשולש הטיפולי
  • בניית תכנית התערבות
  • טיפול במשחק

מינקות ועד זקנה: התפתחות נורמאלית ואב - נורמאלית אצל האדם
הקורס דן באפיוני ההתפתחות האדם בשלבים הכרונולוגיים השונים, מזווית ראיה גופנית, רגשית וחברתית, ובצרכים ויכולות של כל גיל.
כמו כן, הלמידה תתמקד גם בהכרות של אנשים שהתפתחותם מושפעת מקשיים על רקע אורגני, רגשי או סביבתי. (לדוגמה, אוטיסטים, חולים פסיכיאטרים ועוד)
מלבד לרקע התיאורטי, הקורס מיועד להעביר ללומדים, טכניקות עבודה בקרב האוכלוסיות השונות.

עבודה עם קבוצות
העבודה של המסייע תכלול לרוב, עבודה חינוכית ושיקומית במסגרת של קבוצות. לשם כך, עליו לפתח מיומנויות הנחייה שמותאמות להובלת פעילויות בקבוצות קטנות ובקבוצות רבות משתתפים. הקורס ילמד את הסטודנטים את הבסיס התיאורטי של התחום, מלווה בהתנסות חווייתית כמשתפים בקבוצה.

התנסות כלבנית (פרקטיקום כלבני)
כל סטודנט יתנסה בעבודה כלבנית על פי הפירוט להלן:

  • 15 שעות עבודה כלבנית בכלביה לכלבים נטושים (יחושבו על פי דיווח בדפי מעקב שיגיש הסטודנט)
  • 35 שעות עבודה כלבנית עם כלב פרויקט אישי כלב אישי שילווה את הסטודנט במהלך הלימודים.

(כלב פרויקט אידיאלי, יהיה גור, אשר ירכש/יאומץ ע"י הסטודנט במהלך סמסטר א' בשנת הלימודים, בהתאם להנחיות ולתהליכים הנלמדים בכיתה).
דרישות סיום: עמידה ב - סה"כ 50 שעות התנסות כלבנית לפחות.


התנסות בהדרכה (פרקטיקום בסטאז', במהלך סמסטר ב')
ההתנסות המעשית מהווה חלק חיוני בהתפתחות המקצועית והאישית של הלומדים במסלול. התכנית הלימודית הינה יסוד ובסיס של ההכשרה וקורס זה מהווה חלק ממערך ההדרכה של הסטודנטים בתחום. במהלך הקורס תינתן לכל סטודנט הדרכה וליווי אישי על הסטאז' בו הסטודנט לוקח חלק. כמו כן, יערך ניתוח של דפי תצפית במהלך השיעורים.
דרישות סיום: הצטרפות ל – 20 ימי פעילות המורכבות ממינימום 10 ימי פעילות בהדרכות במסגרת של 'מדברים עם כלבים' + 10 ימי פעילות בהדרכות חיצוניות ו/או יוזמה עצמית.

* הרשימה אינה סופית. המכללה שומרת לעצמה את הזכות לבצע שינויים בתוכנית הלימודים.