סוריאליזם[1]:

מהי תנועת הסוריאליזם

טכניקות הציור הסוריאליסטי
תקופות בסוריאליזם

המילה סוריאליזם משמעותה בצרפתית "סור" מעל, ריאליזם מציאות. כלומר, הסגנון הסוריאליסטי בא להמיר את המציאות המכוערת והעלובה ב"על מציאות" נהדרת.

סוריאליזם הינה תנועה באמנות המודרנית שקמה בשנת 1924 מתוך משבר של תנועת ה"דאדא". תנועת ה"דאדא" ביקשה למרוד, להתקומם כנגד המלחמה. התנועה הכריזה על הריסת כל הערכים והאידאלים שעד אז נחשבו מקודשים: המולדת, הדת, הכבוד, השאיפה, הגדלות האנושית וכו'.

בשנת 1922 חדל הדאדאיזם להתקיים כקבוצה מגובשת. ברטון (Breton) ריכז סביבו את השרידים ובשנת 1924 בשיתוף פעולה עם אמנים כמו ארפ (Arp), מקס ארנסט (Max Ernst) ומשוררים כמו פול אלואר (Paul Eluard) ובנג'מין פארה הוציאו לאור את "גילוי הדעת הסוריאליסטי הראשון".

ראשי הסוריאליסטים ביטלו את המסורות התרבותיות, החוקיות וההגיון הצרוף ונתנו לתת מודע להתבטא ביצירה כנושא וכמושא גם יחד. תנועת הסוריאליזם ראתה בביטולו של ההגיון את הפתח למציאות אחרת, לאמנות ותרבות חדשות. מציאות אחרת זו הנוצרת באמצעות שיגעון, חלום, טירוף היא בסיסה של היצירה הסוריאליסטית.

הסוריאליסטים הושפעו מהפסיכואנליזה - תורתו של זיגמונד פרויד שעסק בנפשו של האדם תוך נסיון לגלות את חיי הנפש המודחקים, כלומר את תת ההכרה.

אנדרה ברטון שהיה מנהיג התנועה עד מותו בשנת 1967 הגדיר סוריאליזם כ"אוטומאטיזם פסיכי טהור שבאמצעותו מתכוונים לבטא בע"פ, בכתב או בכל דרך אחרת, את פעולתה הממשית של המחשבה. תכתיב של מחשבה המשולל כל פיקוח מצד ההגיון ומחוץ לכל שיקולים אסתטיים או מוסריים". (וולסון עמ' 5).

בהשפעת הפסיכואנליזה הגיע ברטון למסקנה כי הדימויים הסימבולים המתגלים בחלומות, ניתן להשתמש בהם כדי ליצור פעלולים פיוטיים. החלום כמייצג תת הכרה מאפשר מפגשים וצירופים פארדוקסלים בין כל אותם דימויים. כלומר, הציירים מציירים ריאלית, על דרך החיקוי, חפצים שניתן לזהות אולם, הם מקושרים ביניהם בתמונה באופן חופשי, לא מציאותי דמיוני.

הסוריאליזם היה בראש ובראשונה יצירה פיוטית.

home

כבר במרץ 1919 כאשר ייסדו אנדרה ברטון ופיליפ סופו (Soupault) כתב העת - "ספרות", הם אימצו את המושג סוריאליזם בכדי לציין שיטת כתיבה ספונטנית. 

סופו תיאר שיטת כתיבה זו כ"מונולוג המובע במהירות רבה ככל האפשר, מבלי לעבור שיפוט של סמכויות ביקורתיות הנוגעות לנושא, ולכן הוא בלתי מרוסן לחלוטין וקרוב לכל האפשר למחשבה מדוברת" (שם).

ברטון תיאר טכניקה זו כאסוציאציה חופשית המובעת בכתב. ערכה של כתיבה אוטומטית  הוא בדימויים המובאים יחדיו בהקשרים מוזרים ודמיוניים ועל ידי כך יוצרים שירה אירציונאלית או כפי שכינה אותה ברטון "יופי מזעזע".

בנסיון לממש את "כתיבה הספונטנית" בטכניקת ציור אחת הטכניקות לציור הסוריאליסטי היתה קולאז' (הדבקה).

מקס ארנסט הגדיר קולאז' כ"ניצול שיטטתי של מפגש מיקרי או מתוכנן של שתיים או יותר מציאויות מנוגדות במהותן על מישור לא מתאים במוצהר לצורך זה וניצוץ הפיוט, המגשר על פני הפער, כאשר שתי מציאויות אלה ניתנות יחדיו".(ווילסון עמ' 6)

ככל שצירוף האלמנטים (המודבקים יחד) שרירותי יותר כך מובטחת רמת אינטרפטציה, מלאה או חלקית, גבוהה יותר של הדברים.

על אף טכניקה זו, עדיין עמדה השאלה כיצד לצייר "אוטומטית". מקס ארנסט גילה טכניקה נוספת של ציור הנקראת טכניקה של פרוטאז'. טכניקה זו מבוססת על הנחת נייר על משטח או תבנית והעתקת קווי המיתאר תוך שיפשוף בעפרון או בגיר על גבי הנייר. תהליך זה התגלה כמקבילה מדוייקת של מה שהיה ידוע "ככתיבה אוטומטית".

ברטון הבחין בין שתי תקופות בתנועה הסוריאליסטית:

home

שאיפתו של ברטון היתה לאחד את האומנויות הפלאסטיות עם הספרות והפוליטיקה של התנועה (בגליון החמישי של כתב העת "המהפכה הסוריאליסטית", הודיע ברטון על הצטרפותו הרשמית לתנועה הקומוניסטית).

הסוריאליזם היה תמיד בגדר קבוצה לא מגובשת של אמנים אינדיבידואליסטים.

תמיד ניכרו בו שתי נטיות ברורות וסותרות: האחת מתבססת על מורשת הדאדא וניהליסטית יותר במטרותיה נוגדת את כל המושגים המקובלים של "אמנות יפה" ואת הקטגוריות האסתטיות ואילו השנייה למרות המקוריות שבה, עדיין שלטו בה הקטגוריות האסתטיות.

מקובל לחלק את הציור הסוריאליסטי לשני סגנונות:

היוצרים המזוהים עם סגנון זה הם: ז'אן ארפ (Arp), אנדרה מאסון (Mason), חואן מירו

(Miro) ומקס ארנסט  (Ernst).

היוצרים המזוהים עם סגנון זה הם: רנה מגריט, סלוואדור דאלי (Dali), ומקס ארנסט.

הסוריאליזם אם כן, הוא "מכשיר לירידה אל התוך, להארת פנימו של אוצר הכוחות של האדם... בביתן הראווה הסוריאליסטי בוטל כוח המשיכה, האוחז בדרך הטבע את הדברים ומלכדם בסדר הידוע, ומעתה הדברים חודרים זה לתוך זה ועושים פרי חדש..." (שמל, עמ' 13)

home

אתרים נוספים בנושא

הביוגרפיה של מגריט

גלריית תמונות

חזרה לתפריט הראשי