כלים, מיומנויות ומתודות ללמידה חברתית ערכית

הכשרה של 30 שעות אקדמיות, 8 מפגשים בשיתוף עם "סמינר הקיבוצים"

מנחה - אורית גורדון
מנחת קבוצות מבוגרים, תקשורת בין אישית, קבוצות הורים, ייעוץ אירגוני. מורה ומנחה בצוות התוכנית להכשרת מנחי קבוצות הורים, במרכז להורות ומשפחה, מכללת סמינר הקיבוצים.

מטרות ההשתלמות

  • לפתח תפיסה חינוכית של המורה כמנחה ומחנך.
  • להקנות כלים, מתודות ומיומנויות חדשניות ללמידה חברתית-משמעותית.
  • לקדם את יכולתו של המורה להנחות שיח קבוצתי ערכי- משמעותי עם תלמידיו.

קהל היעד
מורים בתחומי הדעת ובעלי תפקידים בבית הספר.

רציונל התכנית
בית ספר משחר הקמתו מאגד את התלמידים בכיתה לקבוצה לימודית- חברתית. הקבוצה יכולה להוות עבור התלמיד מסגרת חיובית, משמעותית, מאתגרת ובעלת עוצמה, המאפשרת צמיחה. מאידך, אותה קבוצה עשויה להוות עבור התלמיד מסגרת מאיימת, סוגרת ולעיתים אף תשתית להשלכות שליליות כמו דימוי עצמי שלילי, פגיעה בביטחון העצמי ועוד.

מורה, אשר הוכשר בידע מסודר ומיומנויות להנחיה והובלת קבוצה, יכול למנף את הקבוצה ככלי חינוכי בעל עצמה רבה-  לנהל אותה במקצועיות, לזהות מצבים ותפקידים, להכיל, לדאוג, לשמור, לאתגר ולייחס משמעות לתלמידים- חברי הקבוצה.

בסדנה המוצעת יוכל איש החינוך להכיר את מאפייני הכיתה כקבוצה, להיות ער ומודע לתהליכים ותופעות בכיתתו ולמשמעותם, לבחור בדרכים מגוונות את התגובה שתוכל להביא להתפתחות וצמיחה של כל תלמיד ותלמיד ולאפשר בכיתה מרחב ללמידה משמעותית, חברתית וערכית.

ההשתלמות בנויה  על 3 יסודות: ידע, מודעות ומיומנויות בדגש על הכיתה כקבוצה.

מועדים ומקום
יתקיימו 8 מפגשים בימי ב',  בסמינר "שיין" קפלן 42 פ"ת
6 מפגשים בין השעות: 16:00- 19:15
2 מפגשים בין השעות : 16:00 - 18:30

מבנה ההשתלמות:

  • השתלמות בהיקף של 30 שעות, מוכרת ל"אופק חדש" ול"עוז לתמורה"*, (מחייבת השתתפות של לפחות 80% והגשת עבודה בסיום הקורס).
  • ההשתלמות במבנה של סדנא- התנסות חווייתית  תוך שילוב ההיבט התיאורטי.
  • לאורך כל הקורס תינתן התייחסות לעולם התוכן של המשתתפים תוך התנסות פעילה.

מספר מפגש

תאריך

יחידה 1 - 16:00-17:30

יחידה 2 - 17:45-19:15

1

20.11.2017

פתיחה: כלים להעמקת ההכרות הבין אישית בכיתה, תיאום ציפיות, חוזה קבוצתי בכיתה התייחסות לכיתה כקבוצה חברתית

מהי קבוצה - גישות תיאורטיות ומודלים הקשורים לכיתה כקבוצה

כוחה של קבוצה-זיהוי אלמנטים קבוצתיים מחזקים בכיתה

2

27.11.2017

תפקידי המורה כמנחה סגנונות הנחייה

שלבים בהתפתחות קבוצה

3

 

4.12.2017

כלים בהנחיה - הקשבה אמפטית ככלי בעבודה המורה

צמיחה בקבוצה: מתן וקבלת משוב

4

11.12.2017

שאילת שאלות ככלי עבודה בעבודת המורה בכיתה

טכניקות יצירתיות בעבודה קבוצתית בכיתה

5

25.12.2017

כלים בהנחיה מיומנויות ברמת הפרט

כלים בהנחיה מיומנויות ברמת הקבוצה

6

1.1.2018

ניהול קונפליקטים בכיתה

טכניקות לעבודה עם התנגדויות בכיתה-המשך סגנונות הנחייה

7

8.1.2018

תפקידים פסיכולוגיים בכיתה כקבוצה

מיומנויות להעמקת תהליכים בכיתה כקבוצה - "שימוש ב"כאן ועכשיו"
זיהוי תהליכים מקבילים
זיהוי תמות קבוצתיות

8

15.1.2018

שלבי פרידה בקבוצה

ארגז הכלים שלי כמנחה בכיתה סיכום ופרידה