סמינריונים בחירה

כוכבות בתעשיות התרבות

מרצים:

ד"ר  נאואל ריבקה

הקורס דן ביחסי הגומלין שבין אנשים מפורסמים, תעשיות התרבות, מוסדות תקשורת, ומוסדות פוליטיים. הנחת היסוד של הקורס הוא שיחסים אלה הם דינאמיים והם משתנים בתקופות שונות ובתרבויות שונות. במהלך הקורס נבחן מספר מקרים המאפיינים יחסי גומלין אלה כשהכוונה שלנו היא להציג דפוס יחסים המשתנה בהתאם לנסיבות ההיסטוריות כגון התפתחויות טכנולוגית וכלכליות כלל עולמיות אבל גם מושפע מגורמים מבניים המעניקים קדימות לדגמים לוקאליים של אינטראקציה בין מפורסמים לפוליטיקה.

קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

תקשורת וזהות ישראלית

מרצים:

ד"ר אלה באואר

על רקע בחינתן של תיאוריות הקשורות למושג פוליטיקה של זהויות נבקש בשיעור לבחון את תרומתה של התקשורת הישראלית לתהליכי הבנייה של  זהויות הישראליות החדשות שנוצרו בשנים האחרונות. מה היא התרומה של אמצעי תקשורת סקטוריאליים לתהליכי השינוי שחלו במאפייני זהויות ישראליות חדשות ומה תורם הסיקור באמצעי תקשורת ארציים מסוגים שונים  (תקשורת ישנה וחדשה ) להגדרות זהות חדשות שנוצרו בישראל בעשורים האחרונים.

סמינריון בחירה
סמינריון , סמסטריאלי

תוך בחינת דפוסי הסיקור של אמצעי תקשורת שונים נבקש להבין מתחים קיימים בין זהויות חדשות לישנות  המרכיבות את הפסיפס החברתי הישראלי העכשווי . בנוסף מבקש סמינריון זה   להעניק למשתתפיו  כלים יישומיים לחקר וניתוח התקשורת הישראלית בהקשר של הבניית זהות ישראלית חדשה

בין תיעוד לבדיון - הרהורים על גבולות הקולנוע הדוקומנטרי - קולנוע

מרצים:

ד"ר שמוליק דובדבני

הסמינריון יבקש לעמוד על התמורות בהגדרה ובתפיסה של הקולנוע הדוקומנטרי היום , דרך הכרת המודוסים השונים המהווים מסגרת לדרכי ייצוג המציאות, הסוגיות האתיות הנלוות לתיעוד הקולנועי ונובעות ממנו, יוצרים פורצי גבולות, והתמקדות בז'אנרים שונים הנושקים לזה התיעודי (דוקו-דרמה, דוקו-סופ, מוקומנטרי, אנימציה דוקומנטרית, סדרות ריאליטי וכו'). במקביל, נדון במעמדם העכשווי של הקולנוע התיעודי והאסתטיקה הריאליסטי גזרת מיצירה זאת.
סמינריון בחירה
סמינריון , סמסטריאלי



 

הגירה חברה וזהות בראי הקולנוע - קולנוע

מרצים:

ד"ר נאואל ריבקה

הקורס יעסוק בתהליכים של הגירה, מצוקות חברתיות והבניית זהות בעידן הגלובאלי כפי שהם באים לידי ביטוי בסרטי קולנוע שהופקו בעשור האחרון. נלמד רקע תיאורטי על הגירה, כלכלה וחברה בתקופתנו ונבדוק שאלות הנוגעות לייצוג של אותם תהליכים בעשייה הקולנועית. מיהם היוצרים של אותם סרטים ומאיזה רקע הם באים?, כיצד מתוארת האינטראקציה בין מהגרים למקומיים בטקסט הקולנועי?, אלו היבטים של ההגירה באים לידי ביטוי בכל מדינה ומדינה?, המהגר כאיום על הזהות, או כנכס לחברה הקולטת?
קורס בחירה
סמינריון , סמסטריאלי

האתיקה של הדימוי התיעודי - קולנוע

מרצים:

ד"ר שמוליק דובדבני

הסמינר יעסוק באתיקה ובפוליטיקה של התיעוד ובמרחב האקסיוגרפי שבתוכו פועל הקולנוע הדוקומנטרי תוך דיון בפרספקטיבות השונות של ייצוגים תרבותיים, בפרובלמטיקה שלהם, המבט המערבי ב"אחר", האתנוטופיה של יומני המסע המוקדמים, "קולנוע של אטרקציות", "סרטי מונדו" ו-shockumentary. בין היוצרים שבהם יעסוק הקורס: רוברט פלהרטי, ז'אן רוש, לואיס בונואל, גלטיירו ג'קופטי, ז'ורז' פרנז'ו, ורנר הרצוג ואחרים.
סמינריון בחירה
סמינריון , סמסטריאלי

זיכרון, תקשורת ותרבות - תקשורת

מרצים:

ד"ר אלה באואר

אמצעי תקשורת המונים הם אחת מהדרכים בהן משתמשות חברות כדי לעצב את הזיכרון הקולקטיבי . בתיווכם של אמצעי תקשורת ואמצעים תרבותיים נוספים ניתן להעביר מסרים לאומים לקהלים שונים, לעצב את הזהות החברתית ולגבש תפיסת עבר מקובלת ומשותפת.
סמינריון בחירה
סמינריון , סמסטריאלי

תקשורת ופוליטיקה - תקשורת

מרצים:

ד"ר נאואל ריבקה

הקורס יפגיש את הסטודנטים עם תיאוריות מרכזיות הדנות באופי היחסים בין אמצעי תקשורת לפוליטיקה, תוך התייחסות להתפתחויות ולקונפליקטים המרכזיים העולים מיחסים מורכבים אלה. תהליכים של מדיאטיזציה ופרסונליזציה של הזירה הפוליטית, מסגרות מדיה, מדידת דעת קהל וקביעת סדר היום יהיו בין הנושאים המרכזים בהם יעסוק הקורס. בסוף הקורס הסטודנטים ידרשו לכתוב עבודה סמינריונית אשר תבחן מקרה הנוגע לאחד הנושאים המרכזיים שנידונו בקורס.
סמינריון בחירה
סמינריון , סמסטריאלי

מסע בעקבות קפקא - אינטרטקסטואליות בקולנוע - תקשורת

מרצים:

ד"ר עמרי יבין

פראנץ קפקא (1883 – 1924) הוא סופר יהודי צ'כי, שנתפס כאחד היוצרים החשובים והמשפיעים ביותר על התרבות המערבית של העת החדשה. הוגים ויוצרים מתחומים שונים מנהלים דיאלוג מתמשך עם הספרות של קפקא. השפעתו של קפקא ניכרת היטב גם בקולנוע, וכמה מענקי האמנות השביעית מנהלים איתה דיאלוג מתמשך.
סמינריון בחירה
סמינריון , סמסטריאלי

במהלך הקורס נפגוש כמה מיצירותיו החשובות של קפקא, בהן 'הגלגול' ו'המשפט', וכמה סרטי מופת שמהדהדים את עולמו הייחודי, ובהם: 'מזימות בינלאומיות' של אלפרד היצ'קוק (1959), 'הדייר' של רומן פולנסקי (1976), 'מר קליין' של ג'וזף לוסי (1976), ו'הזבוב' של דיוויד קרוננברג (1986). מפגש עם סרטים אלה מבעד לספרות של קפקא תאפשר לנו להתנסות בפרשנות אינטרטקסטואלית שמרחיבה את משמעותן של היצירות ומעצימה את העונג מן המפגש עמן.

מ'הם היו עשרה' ל'מסעות ג'יימס בארץ הקודש' - המקום ושברו בקולנוע הישראלי

מרצים:

ד"ר עמרי יבין

‫הקולנוע הישראלי הוא בראש ובראשונה קולנוע של מקום במובן זה שהסרטים שנעשו ונעשים כאן משקפים את ייצוגי המקום הישראלי ומשתתפים בעיצובו. אפשר לומר שבסרטים ישראלים רבים המקום הוא מעין גיבור-על והקורות אותו הן חלק בלתי בנפרד מן העלילות שנפרסות בהם.

סמינריון בחירה
סמינריון , סמסטריאלי

במהלך הקורס נתחקה אחר השינויים שחלו במהלך השנים בדרכי הייצוג של המקום בקולנוע הישראלי. את מסענו נתחיל בסרטי הקולנוע הלאומי שהשתתפו בבניית המקום כחלק מהתגייסותם לפרויקט הציוני, ונסיים אותו בסרטי הקולנוע של שנות האלפיים שמשתתפים בפירוק המקום ומשקפים את התרסקותו.