קורסי בחירה עיוניים בתקשורת וקולנוע

קולנוע

בין אומנות לאמינות קולנוע והיסטוריה

מרצים:

ד"ר אלה

כבר בתקופת הקולנוע האילם הציגו במאים שונים את הפרשנות שלהם לאירועים היסטוריים שונים. הצבת אירועים מכוננים כמו מלחמות מהפכות התנקשויות במרכזם של סרטים נמשכה גם בהמשך התפתחותו של הקולנוע מעוררת מחשבות רבות בכל הנוגע לפרשנויות שונות שסרטים מעניקים לאירועים היסטוריים ומידת נאמנותם. בהתחשב במקום החשוב שיש לקולנוע בתרבות ובחברה המערבית והישראלית , נבקש בשיעור זה לבדוק ולהבין עד כמה צריכים סרטים להיות נאמנים לאירועים היסטוריים מה צריכים להיות היחסים בין דיוק היסטורי וחופש אומנותי .
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

במאים פורצי דרך

מרצים:

ארז דבורה

בקורס זה נסקרת עבודותיהם של בימאים עכשוויים המפגינים ייחוד סגנוני ותמאטי. נבחן את תהליך התגבשותו של כל בימאי, ואת ההקשרים האסתטיים, חברתיים ופוליטיים של עבודותיהם בין הבימאים שייבחנו לדוגמא - דיוויד לינץ' ("קטיפה כחולה", מלהולנד דרייב"), מיכאל האנקה ("הסרט הלבן", "אהבה"), נורי בילה ג'יילן ("מרחק", "היו זמנים באנטוליה"), האחים דארדן ("רוזטה", "הבן")
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

סרטי אימה - היסטוריה, תיאוריה ואסתטיקה

מרצים:

ד"ר שמוליק-דובדבני

הקורס עוסק במקומם התרבותי של סרטי האימה, ובהיבט הכלכלי-פופולארי שלהם. הדיון יבקש לחשוף את הקשרים השונים שבין האימה כבידור להמונים לבין משברים חברתיים, פוליטיים ואידיאולוגיים שסרטים אלה שימשו להם ביטוי (בעיקר בקולנוע האמריקאי). בנוסף, נרחיב לגבי הקשרים האסתטיים השונים שבין הסרטים הללו לתנועות אמנותיות דוגמת הסוריאליזם, וננתח בהרחבה טקסטים מכוננים כליל המתים החיים, ליל המסכות, דרקולה וכו'.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

הקולנוע של סטנלי קובריק - תפוז מכאני

מרצים:

ד"ר שמוליק דובדבני

תפוז מכני אינו רק אחד מסרטיו המופתיים והזכורים ביותר של סטנלי קובריק, אלא גם דימוי למהות האנושית העולה מיצירתו הכוללת 13 סרטים באורך מלא ועוד מספר סרטים תיעודיים קצרים. פילמוגרפיה מרתקת ומגוונת זו הפכה את קובריק לאחד הבמאים המשפיעים ביותר במחצית השנייה של המאה ה-20, ולאחד היוצרים המאתגרים והמורכבים ביותר שקמו לקולנוע.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

העולה היורד לחיינו - הקולנוע של אפרים קישון כקולנוע מינורי

מרצים:

ד"ר עמרי יבין

מטרת הקורס להציע קריאה אחרת לסרטיו של אפרים קישון , המתבססת על קולנוע מינורי בנוסח הספרות המינורית להבין את הזיקות והקשרים בין סרטיו של אפרים קישון לבין הטקסטים המכוננים של הספרות המערבית להתוודע מחדש ליצירתו הספרותית והקולנועית של אפרים קישון על בסיס המטרות הקודמות.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

בקצה אירופה: קולנוע מזרח אירופאי בשנות ה-60

מרצים:

ד"ר שמוליק דובדבני

הקורס יעסוק בהתפתחותו של הקולנוע האירופאי המודרניסטי אחרי מלחמת העולם השנייה, בדגש על התנועות הקולנועיות הלאומיות בשנות ה-60: אסכולת הקולנוע הפולני והגל החדש הצ'כוסלובקי. נדון באופן שבו יוצרי הסרטים במדינות אלה התייחסו בעבודותיהם לטראומה של מלחמת העולם השנייה והכיבוש הגרמני וכן באופן שבו התמודדו עם השלטון הסובייטי והצנזורה שהוטלה עליהם.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

בנוסף, נתמקד בכמה מהיוצרים הבולטים של הקולנוע הסובייטי בשנות ה-60, ובראשם אנדריי טרקובסקי. בין הבמאים שסרטיהם יידונו בקורס: אנדז'יי ואיידה, אנדז'יי מונק, יז'י קוולרוביץ' (פולין), מילוש פורמן, יז'י מנזל, ורה חיטילובה (צ'כוסלובקיה), מיקלוש יאנצ'ו (הונגריה) ואנדריי טרקובסקי (ברה"מ). 

קולנוע אירופאי מודרניסטי

מרצים:

ד"ר שמוליק דובדבני

מטרת הקורס להבין את התמורות שחלו בקולנוע האירופאי בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה ועד סוף שנות השבעים מבחינה אסתטית חברית ואידאולוגית.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

ייצוגי המרחב העירוני בקולנוע

מרצים:

 ד"ר עמרי יבין

מימי הקולנוע האילם ועד הקולנוע של זמננו שימשה העיר זירה מרכזית בסרט העלילתי ומעין גיבורת על שלו. במסגרת הקורס נחקור את דרכי הייצוג של המרחב העירוני ואת התפקידים שממלאת העיר בקולנוע. בחלק הראשון של הקורס נבדוק כיצד מיוצגת העיר בז'אנרים קולנועיים שונים. נתמקד בז'אנרים המזוהים עם המרחב העירוני, ובהם: סרט הגנגסטרים, הסרט האפל, סרט המדע הבדיוני, הקומדיה הרומנטית, דרמת הפעולה.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

בחלק השני של הקורס נתמקד בשני יוצרים אמריקאים שמזוהים עם העיר ניו יורק – וודי אלן ומרטין סקורסזה – וננסה לבדוק בדרך השוואתית כיצד מיוצג המטרופולין האמריקאי בסרטיהם. בחלק השלישי והאחרון של הקורס נפנה לזירה המקומית ונדבר על ייצוגיה של העיר בקולנוע הישראלי. כאן נתמקד בעיקר בדרכי השתקפותה של תל-אביב בקולנוע המקומי.

קולנוע אסייתי

מרצים:

ארז דבורה

סקירה של יוצרים בולטים בקולנוע של יפן, והקולנוע הפאן סיני (סין, הונג קונג, טאיוון). הקורס חותר להכרות ראשונית עם היוצרים הבולטים, הדפוסים הסגנונים המאפיינים אותם וההקשרים החברתיים תרבותיים ופוליטיים המשפיעים על הסגנון והתכנים.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

שנות ה- 70: תור הזהב בקולנוע האמריקאי

מרצים:

ארז דבורה

התקופה הנמשכת מ- 1967 ועד סוף שנות ה- 70 נתפסת כ"תור זהב" של הקולנוע האמריקאי. בתקופה זו פעל דור של יוצרים צעירים בעצמאות יוצאת דופן שהולידה העזה סגנונית ותמאטית.

קורס חובה
קורס סמסטריאלי

הקורס יציע בחינה צמודה של התקופה – משורשיה ועד אחריתה. היוצרים המרכזיים שפעלו בה -  פרנסיס פורד קופולה, מרטין סקורסזה, רוברט אלטמן, בריאן דה פאלמה, טרנס מאליק, פיטר בוגדנוביץ, האל אשבי ייבחנו כנציגים של מגמות רחבות יותר – הן בקולנוע, והן בסוגיות החברתיות והפוליטיות של התקופה. כמו כן נעסוק ביחסי הגומלין בין הקולנוע המסחרי והאמנותי, ובין הזרם המרכזי של העשייה.

תקשורת

אינטרנט או לא אינטרנט

מרצים:

ד"ר שרון אשכנזי

האינטרנט, כמרחב וירטואלי חדש צופן בתוכו מה שמכונה במחקר הרלוונטי: הזדמנויות חדשות לצד סיכונים פוטנציאלים עבור המשתמשים. הקורס מבקש למפות את היחס כלפי האינטרנט מראשית דרכו (לקראת אמצע שנות התשעים), יחס שנע בין אוטופיוניזם (ראייתו כחיובי ומקדם את האדם והחברה) לדיסטופיוניזם (הממוקד בנזקים האפשריים שבו).
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

במסגרת הקורס יוצגו גישות סוציולוגיות, תרבותיות וטכנולוגיות בהקשר האינטרנט ובעזרתן נוכל לבחון תחומים שונים והשינויים שחלו בהם לטובה או לרעה, כגון למידה, מיומנויות חברתיות, פערים ואי שוויון, פוליטיקה ועוד.

תקשורת וילדים

מרצים:

ד"ר אלה באואר

הקורס מבקש לעקוב אחרי התפתחות המושגים ילדות, עולם הילדות ועולם הילדות הישראלי העכשווי לעומת ילדות בעשורים הראשונים לקיום המדינה (באמצעות בחינת התקשורת שנכתבת ונוצרת למענם).
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

הכלכלה כבידור בתקשורת הפופולארית

באמצעות סקירת השינוי שחל בדיווח כלכלי באמצעי תקשורת שונים, להבין את משמעות השינוי בשנים אחרונות בסיקור חדשות להבין כיצד שיקולי רייטינג משפעים על סיקור כלכלה ומה הקשר בין סיקור כלכלי לבין אובייקטיבי וסובייקטיבי
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

סלבריטאים ופוליטיקה: דפוסי אינטראקציה ויחסי גומלין

מרצים:

ד"ר נאואל ריבקה

מטרת הקורס לדון ולהבין את יחסי הגומלין שבין אנשים מפורסמים, תעשיות התרבות, מוסדות תקשורת, ומוסדות פוליטיים.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

ניו מדיה ודור העתיד

מרצים:

ד"ר אורלי מלמד

בקורס זה נבחן את ההשפעות של מדיה חדשים על ילדים ובני נוער לאור ממצאי מחקרים ולאור ניסיוננו כמשתמשים במדיה חדשים, נכיר ונדון בסוגיות התקשורתיות, האתיות, הבריאותיות והחינוכיות המעסיקות חוקרים בתחום ובפתרונות המוצעים למציאת האיזון הנכון בין מיצוי ההזדמנויות לבין צמצום הסיכונים לילדים ולבני נוער.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

כוכבות בתעשיות התרבות

מרצים:

ד"ר נאואל ריבקה

הקורס דן ביחסי הגומלין שבין אנשים מפורסמים, תעשיות התרבות, מוסדות תקשורת, ומוסדות פוליטיים. הנחת היסוד של הקורס הוא שיחסים אלה הם דינאמיים והם משתנים בתקופות שונות ובתרבויות שונות. במהלך הקורס נבחן מספר מקרים המאפיינים יחסי גומלין אלה כשהכוונה שלנו היא להציג דפוס יחסים המשתנה בהתאם לנסיבות ההיסטוריות כגון התפתחויות טכנולוגית וכלכליות כלל עולמיות אבל גם מושפע מגורמים מבניים המעניקים קדימות לדגמים לוקאליים של אינטראקציה בין מפורסמים לפוליטיקה.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

טלוויזיה סאטירה ופרודיה בישראל

מרצים:

ד"ר יוכי שלח

הקורס יבדוק את מקומה ותפקידה של הסאטירה בטלוויזיה הישראלית וינסה לעמוד על מידת השפעתה. כמו כן יעמוד הקורס על טכניקות קרובות, כגון הפרודיה והפאסטיש, ויבחן את התיאוריות השונות העוסקות בכל אלה ואת מידת תקפותן לגבי תכניות הסאטירה בטלוויזיה.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

פרסום כפרספקטיבה

מרצים:

ד"ר אלה באואר

הקורס יעסוק בזיקה שבין הפרסומות כז'אנר לבין מגמות חברתיות ותרבותיות של השנים האחרונות בחברה הישראלית.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

עיתונות ישראלית זה לא מה שהיה פעם

מרצים:

ד"ר אלה באואר

מטרת הקורס להכיר להבין ולפתח יכולת הערכה של המגמות המרכזיות שליוו את עולם העיתונות הישראלית לאורך השנים ולהבין את השינויים המרכזים שהתקיימו לאורך השנים.
קורס חובה
קורס סמסטריאלי

יש רופא על הצג ? סדרות רפואיות מדיה וכוח

מרצים:

ד"ר אלה באואר

מאז הימים הראשונים של הטלוויזיה היו סדרות רפואיות (מסוגות שונות) חלק מהנוף הטלוויזיוני סדרות אלו נחשבות סדרות מצליחות בקורס זה ננסה להבין מדוע נחשבות סדרות אלו למצליחות אילו עמדות חברתיות ותרבותיות מייצגות סדרות אלו, כיצד משפיעה הצלחת סדרות אלו על מעמד הרפואה בכלל וכיצד ניתן לנצל סדרות אלו לצורך העברת מסרים חברתיים ותרבותיים.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

סוד הקסם של הראליטי

מרצים:

ד"ר שרון אשכנזי

הקורס יעסוק בשורשי סוגת הריאליטי ובמרכיבים שבה שיוצרים את כוח המשיכה כלפיה מצד קהל גדול ומגוון.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

תקשורת ודעת קהל

מרצים:

ד"ר שרון אשכנזי

הקורס מבקש להבהיר את מערכת הקשרים שבין דעת קהל ותקשורת במסגרת של חברה דמוקרטית, ואת השינויים בתחום של דעת קהל לאור המעבר לסביבת תקשורת דיגיטלית ולרשתות החברתיות.
קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

לאן נעלמה התרבות היהודית ערבית? היהודי-ערבי, אוריינטליזם והמרחב התרבותי

מרצים:

ד"ר הדס שבת נדיר

בקורס זה נעסוק בהגדרת הזהות ה"יהודית-ערבית" ונבקש להצביע על ההמשכיות ועל הקטיעה שבין התרבות הערבית היהודית ובין הספרות המזרחית החדשה בישראל. נבקש להגדיר מחדש את התיאוריה העוסקת בקטגורית הזהות היהודית-ערבית המודרנית ונדון במושגים כמו: תרבות לבנטינית (ז'קלין כהנוב), מסורת (מאיר בוזגלו). נבחן מחדש את הקטגוריה היהודית-ערבית דרך יצירות ספרותיות, קולנועיות ומוזיקליות של יוצרים כגון: דוד בוזגלו, אנור שאול, מיכאל מוראד, סמי מיכאל, לילה מוראד, האחים אל כוויתי, חביבה פדיה, אלמוג בהר.

קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

מוסיקה פופולרית וחברה בישראל

מרצים:

יוכי שלח

כיצד חתרו שירי הלהקות הצבאיות תחת הקולקטיב הישראלי? האם יש בכלל רוק ישראלי? מה ההבדל בין מוזיקה מזרחית למוסיקה ים תיכונית ואלו מאבקי כוח משקף הבדל זה? מה היה תפקידם של שירי ארץ-ישראל-הישנה-והטובה בסוציאליזציה של זמרים מזרחיים? שאלות אלה ואחרות יעלו לדיון בקורס זה תוך כדי האזנה מודרכת לשירים וצפייה ביקורתית בקטעי וידאו ישנים וחדשים.

קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

הקורס יבחן את הדרך בה המוסיקה הפופולרית בישראל פועלת בשני צירים מקבילים וסותרים כאחד: עיצוב הזהות הקולקטיבית ההומוגנית, מצד אחד, וחתירה נגד ההומוגניות באמצעות השפעות תרבותיות גלובליות, מצד שני. הקורס יעקוב אחר הדרך בה התפתחה המוסיקה הישראלית (האם יש דבר כזה?) במקביל לתהליכים סוציולוגיים והיסטוריים שהתרחשו מקום המדינה ועד ימינו. נבחן את התגבשות ההגמוניה התרבותית, שהמוסיקה הפופולרית היא אחד מיסודותיה החשובים, ואת הדרך בה משקפת מוסיקה זו את התפרקות ההגמוניה במקביל למאבקי הכוח ולפוליטיקת-הזהויות הישראלית.

כוחן של מילים - נאומי מופת

מרצים:

  ד"ר מעין מזור

דמויות היסטוריות חשובות ורבות השתמשו באמנות הנאום, הרטוריקה, כאמצעי תקשורת ייחודי שבאמצעותו הביעו את רעיונותיהם ושכנעו אחרים בדעותיהם. ישו, פריקלס וקיקרו בעולם העתיק, ודמויות כגון תומס ג'פרסון, אברהם לינקולן, נפוליאון ומרטין לותר קינג בהיסטוריה החדשה יותר, כולם נשאו נאומים ברגעים דרמטיים בלשון רהוטה ומתוך מחויבות עמוקה, נאומים שהפכו לסמל של תקופה, דור או רעיון.

קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

במסגרת הקורס נבחן שורה של נאומים הנחשבים "גדולים", חלקם מפי דמויות היסטוריות וחלקם מפי גיבורים ספרותיים, ונדון בשאלה אילו תנאים צריכים להתקיים כדי שנאום ייחרת בזיכרון ויהפוך למסמך המייצג עידן או רעיון. במהלך הקורס נתוודע אל דרכי השכנוע המקובלות - פנייה להגיון, לרגש ולאמון, ונגדיר סוגים שונים של טענות וכשלים. נכיר סוגים שונים של נאומים, נלמד את חלקי המשנה המרכיבים אותם, ונתוודע אל דרכי הבעה רטוריות שונות ואל מטרותיהן. בתום הסמסטר יהיה על התלמידים להגיש עבודה מסכמת בכתב שבה ינתחו נאום על בסיס החומרים התיאורטיים שנלמדו.

תקשורת ופוליטיקה - תקשורת

מרצים:

 ד"ר נאואל ריבקה

הקורס יפגיש את הסטודנטים עם תיאוריות מרכזיות הדנות באופי היחסים בין אמצעי תקשורת לפוליטיקה, תוך התייחסות להתפתחויות ולקונפליקטים המרכזיים העולים מיחסים מורכבים אלה. תהליכים של מדיאטיזציה ופרסונליזציה של הזירה הפוליטית, מסגרות מדיה, מדידת דעת קהל וקביעת סדר היום יהיו בין הנושאים המרכזים בהם יעסוק הקורס.

קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

פורמטים טלוויזיוניים גלובליים

מרצים:

 ד"ר נאואל ריבקה

בעוד הפורמטים הגלובליים זוכים לביקורת מצד מבקרי תרבות ואקדמאים על השטחת התרבות ומחיקת מאפיינים של זהות המקומית, "סדרות האיכות" זוכות להילה ותשבחות ששמורות בדרך כלל ליצירות אמנות. הסדרות הסקנדינביות "הגשר", "ההריגה",  הישראליות "חטופים", "פאודה" ו"בטיפול" לדוגמא, זכו להצלחה רבה כפורמט גלובלי על ידי שילוב של מאפיינים סותרים על פניו: טלוויזיית "איכות" ונוסחה "סגורה" המאפיינת את הסחר בפורמטים.

קורס בחירה
קורס סמסטריאלי

הקורס יתמקד בתהליך הגלובליזציה של הפורמטים טלוויזיונים גלובליים, תוך מתן דגש על היבטים הפקתיים, אך גם גאו-פוליטיים ותרבותיים, שאפשרו את הצלחתם ברחבי העולם.