יום הלמידה לזכרו של יצחק רבין תשע"ד

 

תודה רבה לכל הנרשמים והנרשמות לסדנאות.

נשארו מקומות ספורים בסדנאות הבאות - 10, 22, 23, 27 .

במקביל יוקרן הסרט " יומן ראש הממשלה" בחדר מס 43.

יום הזיכרון ה 18 ליצחק רבין יצוין במכללת סמינר הקיבוצים ב-04/11 בין השעות 10:00 ל - 12:00.

היום יוקדש לשיח נרחב שיעסוק בברור הקשר בין רצח רבין למהות הדמוקרטיה והרלבנטיות של אירוע זה לימינו, תחת הכותרת "כוחה של מילה". 

מטרת שיח זה היא לתת מקום לברור וליבון משמעות השיח הדמוקרטי בקבוצה בה קיימים קולות רבים ושונים המייצגים אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. חיבור התהליך הקבוצתי שייווצר, לתוכן המדובר, יאפשר שיקוף ולמידה רלבנטיים וחשובים לאוכלוסיית אנשי ונשות החינוך של סמינר הקיבוצים. קבוצות הדיון יונחו על ידי סטודנטים וסטודנטיות שעברו תהליך הכשרה ,ומרצים ומרצות מסגל המכללה. הקבוצות יתקיימו במקביל בקמפוס נמיר ובקמפוס צפון. קהילת הסמינר מוזמנת לבחור אחת מהקבוצות. 

להלן פירוט קבוצות הדיון:

שימו-לב למיקומי הסדנאות

 מספר סדנה  שם סדנה  פירוט  מנחים ומרצים  מיקום
 1

הרצאת אומן אורח -
"מילה ביום - מילים שאספתי במרחב ובזמן"

ההרשמה הסתיימה

מילה ביום הוא פרוייקט צילומי יומי של האמן והמעצב האמנותי יואל הרצברג. כבר למעלה משנה שהוא מצלם מילה בכל יום ומפרסם את הצילום באינסטגרם. המילים נבחרות בגלל הקשר רלוונטי כמו אירועי היום, חדשות, חוויות אישיות או שיקול ויזואלי, תוכני, הומוריסטי ומוסרי. לרוב הבחירה משמשת להעברת מסר חברתי, הערה או הארה על מצב נתון או עמדה מוסרית ופוליטית. לעתים המילה נבחרת מראש ולפעמים היא צצה מעצמה במהלך השיטוטים שלו במרחב ובזמן. התערוכה היא הזדמנות לראות חתך רוחב של אותה פעילות יומיומית ​גם בקונטקסט של הנושא הרחב "כוחה של מילה". יואל הרצברג - מעצב אומנותי בסרטי קולנוע אולם 70
 2

ארץ ישראל השלמה

ההרשמה הסתיימה

האם אנחנו יודעים מהי האידאולוגיה מאחורי המחאה הקשה נגד רבין ואוסלו?
מה קרה בציונות הדתית מאז מלחמת ששת הימים ועד רצח רבין, ולאחריו?
בסדנה זו נלמד ביחד ונעמיק לכור מחצבתה של האידאולוגיה- ישיבת "מרכז הרב", גוש אמונים, תנועת הנוער בני עקיבא, נמשיך לביטויה באוניברסיטת בר אילן, מקום גידולו של הרוצח יגאל עמיר, ונסיים ב"חזרה בתשובה" ובחשבון הנפש, עם הפנים קדימה.
ד"ר איתן גינזברג ותמר גוטליב - המחלקה למדעי הרוח בדגש עיוני תרבותי אולם 80
 3

עיצוב זכרון כאתגר חינוכי

ההרשמה הסתיימה

בירור ערכי ומעמיק של משמעויות יום הזכרון ליצחק רבין והתוכן החינוכי שאנו מבקשים לצקת אליו כאנשי חינוך השונים זה מזה. אור גיארון ומאיה פירסט -  המחלקה לחינוך יצירתי 44 (א)
 4

כוחה של המילה הכתובה

ההרשמה הסתיימה

מיליארדי מילים נכתבות בכל יום ברשת, במדיה ובפייסבוק. האם פעם עצרתם בכדי לחשוב מה עשויות להיות ההשלכות של מילה אחת "פשוטה"? בקבוצת הדיון נעסוק בהשלכות אלו בהקשר לארועים אישים וחברתיים. אורלי ביבצ'יוב ודנה אלטמן -  המחלקה לחינוך יצירתי 86
 5

שיח של אשמה

ההרשמה הסתיימה

כיצד נוכל לקיים שיח אחראי עם השונה מאיתנו?
בחינת ההתייחסות לרצח רבין וליום הזיכרון כתמונת מראה לשיח הדמוקרטי בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. הדיון התבסס על מפגש עם מאמרי דעה בנושא
נעה פוקס - המחלקה לחינוך דמוקרטי אולם מזרחי
 6

יום הזיכרון ליצחק רבין - לשם מה?

ההרשמה הסתיימה

בקבוצת הדיון נעסוק בשאלות ההכרח ההצדקה והרלוונטיות -האם יש לציין את יום הזיכרון ליצחק רבין?
מהם הלקחים שחשוב לזכור ולהעביר לדורות הבאים? כיצד ניתן להפוך סוגיות אלו רלוונטיות ואישיות?
מור כהן  - המחלקה לחינוך מיוחד
שניי פרנסיס - המחלקה לחינוך יצירתי
44 (ב)
 7

יום הזיכרון לרצח רבין - לאשכנזים בלבד?

ההרשמה הסתיימה

הסדנא תעסוק בסוגיית השסע הספק הסטורי ספק אקטואלי בין אשכנזים למזרחיים בחברה הישראלית. כמו כן תהווה פלטפורמה להצפת סוגיות וקשיים בנושא. בין היתר יידונו השאלות: מהם ביטוייה של האפליה העדתית כנגד מזרחיים בעבר ובהווה (בכלל ובחינוך בפרט) וכיצד להיאבק באפליה זו? כיצד ניתן להכיל דעות מכאן ומכאן? שרון זוהר -  המחלקה לחינוך מיוחד אולם 82
 8

לנקוט עמדה! לנקוט עמדה?

ההרשמה הסתיימה

בקבוצת הדיון נבחן את כוחה של המילה דרך הסתכלות על עולמו של המחנך והשפעתו על תלמידיו, ונברר את השאלות:
עד כמה אני כמחנכת נותנת ביטוי לעצמי ומאפשרת חופש ביטוי לתלמידיי? האם כמחנך יש לי הזכות לא לנקוט עמדה? או שמא זו חובתי?
עדי פריבס - המחלקה לחינוך מיוחד והתמחות היסטוריה אולם מערבי
 9 איזה ציון היית נותנ/ת  לדמוקרטיה הישראלית? באמצעות הצצה ל"מדד הדמוקרטיה הישראלית" נבחן כיצד אנחנו תופסים את הדמוקרטיה הישראלית ומהי מידת הפופולריות של ערכים דמוקרטים בחברה הישראלית הרחבה. נשאל האם ניתן להעמיק את התרבות הדמוקרטית בישראל 2013 ומהי יכולת ההשפעה של השדה החינוכי על חיזוק ערכי הדמוקרטיה. יעל שימבורסקי -המחלקה לחינוך דמוקרטי  66
 10 לבחור? להמנע? לברוח? קבוצת הדיון תעסוק בבירור סוגיות בחברה הישראלית. נערוך בדק בית אישי וקבוצתי באשר למידת האקטיביות בה כל אחד ואחת נוקט/ת ולהשלכות של בחירה זו. שני מזרחי ולוטם כגן - המחלקה לחינוך יצירתי 65
 11

"?יש גבול אין גבול- ישראל כבר לא זוכרת"

ההרשמה הסתיימה

הסדנא תעסוק בבחינת גבולות חופש הביטוי באומנות ותזמין את המשתתפים לחוות באופן יצירתי וחוויתי את המפגש בין האישי לציבורי בחברה השואפת להיות דמוקרטית ושוויונית. הדס ויקו - המחלקה לחינוך יצירתי 64
 12

 עיצוב הזיכרון בידי מי? אנשי ונשות חינוך מעצבי/ת זיכרון?

ההרשמה הסתיימה

מה אנחנו באמת זוכרים/ות מרצח יצחק רבין? האם הזיכרון הוא שלנו?
בקבוצת הדיון נדון בשאלת האחריות החינוכית סביב עיצוב הזיכרון.
טובה זיסנו וענת קפלן - המחלקה לחינוך מיוחד 63
 13

חופש הביטוי הוא זכות בסיסית במשטר דמוקרטי-היכן עובר הקו האדום?

ההרשמה הסתיימה

 במסגרת הסדנא נחקור, נדון ונעבד את נושא גבולות חופש הביטוי וננסה להגדירו לצד המורכבויות והקשיים העולים ממנו.
נבחן יחד סוגיות שונות סביב חופש הביטוי וגבולותיו, ונברר מתי נחצה הקו האדום עבור כל אחד ואחת מהמשתתפים/ות.
אור שימול וענבר שאדי - המחלקה לחינוך לבית ספר יסודי   57
 14

מי אמור לשמור על הדמוקרטיה?

ההרשמה הסתיימה
 

בסדנה נצפה בקטעים מסרטים דקומנטריים מהימים שקדמו לרצח יצחק רבין, בהם מתועדים מצבים של פגיעה בעקרונות הדמוקרטיה.
בהמשך נדון בשאלה- תפקידו של מי לשמור על הדמוקרטיה, ולהילחם בתופעות אלו?
נילי נבו - המחלקה לחינוך דמוקרטי 88
 15

 מבט ערבי על רצח רבין
نظرة عربية على مقتل رابين

ההרשמה הסתיימה

האם רצח רבין מעניין אותי כערבי/ה במדינת ישראל?
במפגש נעסוק בהבלטת התמונה של יצחק רבין בעיניים ערביות כאיש מלחמה, איש שלום וכאיש שוויון לערבי ישראל.
هل مقتل رابين يهمني كعربي\ه في دولة اسرائيل؟
في لقائنا سوف نتطرق الى صورة يتسحاق رابين بأعين عربية كرجل حرب، رجل سلام وكرجل مساواة لعرب اسرائيل

**המפגש יתנהל בשפה הערבית עם אפשרות לתרגום

מואסי אנסאם ושד'א שייך יוסף -  המחלקה לחינוך יצירתי ד' 12
 16 גבולות חופש הביטוי במדינת ישראל קבוצת הדיון תעסוק באופן חוויתי בגבולותיו של חופש הביטוי בחיי היום יום ובשאלה האם עקרונות אלה אינם סותרים את עקרונות הדמוקרטיה.

נתמקד בשאלת האחריות האישית של המשתתפים/ות לגבי יצירת גבולות חופש הביטוי ונברר מהי עמדתם/תן בנוגע לגבולות הללו.
ענבר גלבוע וליאור רפאל - המחלקה לחינוך יצירתי 45
 17

מגל האלימות למעגל ההקשבה

ההרשמה הסתיימה

קבוצת הדיון תעסוק בבחינת נושא האלימות המילולית המתגברת בקרב הנוער בפרט, ובחברה בכלל.
ננסה להיות ביקורתיים ופתוחים יותר בדיון מעמיק כלפי החברה, תוך נסיון להעלות את המודעות ולהבין את הסוגיה כיצד למצוא פתרונות למזעור האלימות המילולית בימינו.
אורית סמואלוב ורותם פאר - המחלקה לחינוך ליצירתי דיסקוטק
 18

זיכרון מעצב מציאות?

ההרשמה הסתיימה

ציון יום רבין במערכת החינוך מתבסס על מציאות שאינה מוכרת לילדים שנולדו לאחר הרצח.
בקבוצת הדיון נעסוק בשאלות האם לזיכרונות, לחוויות, ולעמדות שלנו כאנשי ונשות חינוך יש מקום בתהליך זה וכיצד ניתן לציין את היום באופן רלוונטי למציאות ימינו.
נעה ששון וטניה רטמנסקי -המחלקה לחינוך לגיל הרך - דיאלוגי 48
 19

ציון יום הזיכרון ליצחק רבין בגן הילדים.
מי היה יצחק רבין? רב חובל? איש חשוב?

ההרשמה הסתיימה

בקבוצת הדיון נדון בשאלה כיצד יש לציין את יום הזיכרון ליצחק רבין בהתאמה לגיל הרך, ובדילמות המתעוררות סביב שאלה זו. עפרי אשכול ושני מלמן - המחלקה לחינוך לגיל הרך - דיאלוגי 87
 20

 "צייר לי כבשה"

ההרשמה הסתיימה

המציאות רבה בפרטים והאמת עליה תלויה בזווית ההתבוננות בה.

כיצד כמחנכים אנחנו מציירים את המציאות בפני תלמידינו?
מתי וכיצד אמירותינו משרתות את התלמידים ומתי אינן משרתות כלל, ובעיקר - מתי שתיקותינו משרתות את התלמידים ומתי לא.

תמר שול - המחלקה לחינוך לגיל הרך-דיאלוגי ד' 7
 21

נא להגיע בחולצה לבנה

ההרשמה הסתיימה

בסדנא נעסוק בשאלת המסרים אותם אנו רוצים להעביר כאנשי/נשות חינוך ביום הזיכרון ליצחק רבין.
נתעמק באופן בו מצויין יום היזכרון ליצחק רבין כיום במערכת החינוך, ודרך התנסות ביצירה נחפש דרכים חדשות להתמודדות חינוכית עם השאלה כיצד ראוי לציין יום זה.
* הסדנא חוויתית ויצירתית.
לירון גרינברג ולי חבושה - המחלקה לחינוך יצרתי 85

 22

מחאה? הסתה? מי החליט מה זה מה? איפה עובר הגבול? ואיך אני קשור לכל זה.
בקבוצת הדיון נעסוק באבחנה בין מחאה להסתה ואיך אני כאזרח/ית במדינה דמוקרטית יכול/ה לבטא את עצמי ולהרגיש שאני משפיע/ה.
מעיין לסט וניקי קאן - המחלקה לחינוך יצירתי ג' 9
 23 הזכות והחובה לדעת בקבוצת הדיון נעסוק בבירור הידע או אי הידע של המשתתפים לגבי מושגים המהווים תשתית להבנת האירועים המקדימים לרצח רבין. חלי בלולו ויסמין אמיניזר - המחלקה לחינוך יצרתי ג' 10
 24

מחאה כתובה על הקיר

ההרשמה הסתיימה

גרפיטי, מחאה אומנותית אל מול קיצוניות אלימה.
בחלקה הראשון של הסדנה נסקור בקצרה כיצד הפך הגרפיטי לכלי אומנותי עבור אמנים הרוצים לחשוף את דעותיהם הפוליטיות והחברתיות בארץ ובעולם.
בחלקה השני של הסדנה נתנסה ביצירת גרפיטי אישי/קבוצתי העוסק בנושאים הבוערים בחברה היום.
חשוב לדעת: החלק הפעיל והיצירתי של המשתתפים בסדנת הגרפיטי הוא המשמעותי ביותר ולכן על המשתתפים להגיע מתוך רצון ליצור ולהתנסות באומנות זו.
חן בן בשט - המחלקה לחינוך יצירתי ד' 5
 25

משחקי זיכרון- זה שלי או שלכם?

ההרשמה הסתיימה

נובמבר 1995 ראש ממשלת ישראל נרצח. איפה היינו באותו היום? מה אנו זוכרים? בסדנא נעקוב אחר עיצוב הזיכרון שלנו המורכב מזיכרון אישי וזיכרון קולקטיבי. נעסוק גם בשאלה כיצד ומי מעצב את הזיכרון. לימור סולומונוב ונטלי שמאי - המחלקה לחינוך יצירתי ג' 12
 26

"העומדים מהצד בחברה דמוקרטית"

ההרשמה הסתיימה

כיצד מתמודדים עם אדישות בחברה דמוקרטית שאמורה להיות ביקורתית ולשאול שאלות? מתי האדישות יכולה להיות מסוכנת? ומתי יציאה מהאדישות יכולה למנוע התדרדות מוסרית? רז טייב - המחלקה לחינוך דמוקרטי ג' 13
 27 צעקה-אמירה-שתיקה בקבוצת הדיון נעסוק בהשלכות האישיות והחברתיות על רצף השתיקה- אמירה- צעקה.
נבחן את המקום האישי של כל משתתף/ת ביחס לרצף זה.
מיטל טלקר והדס שנאור - מחלקה לחינוך יצירתי 46
 28

מה נזכור וכיצד נלמד

ההרשמה הסתיימה

בקבוצת הדיון נעסוק בשלושה מעגלי זיכרון עיקריים: האישי, סיפור המעשה, וההקשר. נתמקד בשאלה כיצד ראוי להקנות את "סיפור המעשה" תוך התנסות ביצירה המאפשרת ביטוי אישי. קרן פנחס ענבל בן שמחון - מחלקה לחינוך יצריתי 49
 29 מוסר תלוי תרבות? בקבוצת הדיון נעסוק בסוגית מוסר תלוי תרבות, ונעמיק בשאלת הקשר בין מוסר ומתן לגיטימציה חברתית לפעולה. איילין קורן ושלומית רולניצקי - מחלקה לחינוך מיוחד ב' 7
30

מדינה יהודית דמוקרטית - האמנם?

ההרשמה הסתיימה

מדינת ישראל מוגדרת היום כמדינה יהודית דמוקרטית.
האם נכון להגדיר אותה כך? הייתכן ויש צורות אחרות היכולות להגדירה מחדש?
בחזונו של הרצל הוא ראה מדינה המכילה את כל יושביה, האם מדיניות ישראל כיום תואמת את חזונו?

מעיין ויצמן - המחלקה לחניוך יצרתי
גילה שקולניק -מרצה לכישורי שפה בהיבט חברתי יצרתי 
 

ג' 6
31

חופש ביטוי במרחב האינטרנטי

ההרשמה הסתיימה

בפעילות נחשף למקרים אמיתיים מהמרחב האינטרנטי המציגים לנו סוגים שונים של אלימות. נדון בשאלה איפה עובר הגבול בין לגטימי ללא לגטימי וננסה לבדוק מהי האחריות של המחנך במרחב הווירטואלי עמית לביא - המחלקה לחינוך דמוקרטי ד' 14
32

עד שזה מגיע אלי

ההרשמה הסתיימה

במפגש נבחן באופן אישי את היכולת של כל אחד ואחת מאיתנו להכיל ולקבל דעות שונות משלו\ה. נברר היכן עובר הגבול מבחינה אישית ומה מאפשר או לא מאפשר לנו לנקוט עמדה ולקחת אחריות. רותם אושה - המחלקה חינוך יצירתי ג' 8
33

הגוף זוכר

ההרשמה הסתיימה

" אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה" , מתוך נאומו האחרון של יצחק רבי ן- בכיכר מלכי ישראל, תל אביב, י"א בחשוון תשנ"ו, 4 בנובמבר 1995. במפגשינו נבדוק את הקשר בין תנועת הגוף ותנועה אלימה, כיצד אנו כמחנכים לעתיד יכולים (אולי) לזהות את מקרה האלימות הבא, על פי שפת ותנועת הגוף. בסדנא נתנסה באופן פעיל בקשר בין רגש וביטוי בתנועת הגוף. נבדוק כיצד הגוף מרגיש , נפנה את תשומת ליבנו להבעה גופנית ונקבל כלים מעשיים להרגעת הגוף במסגרת בתי הספר
*נא להגיע בבגדים נוחים
מיכל דורון - המחלקה לחינוך גופני ונעמה בירן בן- נון -  מרצה לשיאצו אולם תנועה ירוק
34

"שירת הסטיקר"

ההרשמה הסתיימה

סטיקר הוא אמצעי להבעת קול -אישי חברתי - פוליטי,.בקבוצת הדיון נברר היכן עובר הגבול בין ביטויי מחאה אישיים חברתים לבין הסתה ואלימות? מה הוא הכוח של המילים הכתובות המופצות כמחאה חברתית? האם זה לגיטימי בחברה שלנו? נעמה רובין ואליאן דונל - גיל הרך, חינוך מיוחד ג' 7
35

ידע מול זיכרון

ההרשמה הסתיימה

האם אני יודע כי חקרתי או האם אני יודע כי סיפרו לי?
הסיפורים שאנו שומעים על דברים שקרו בעבר, הופכים עם הזמן למאגר זיכרון ידע פרטי משלנו
בקבוצת הדיון נעסוק בסוגיה זו ונברר מה אנו זוכרים/ות יודעים/ות על רצח רבין
וכיצד אנו כאנשי ונשות חינוך נרצה להעביר את הידע/זיכרון לדור הצעיר
שני בלו וסיון מורדוך - המחלקה לחינוך יצרתי ג' 14
 36

מחאה פוליטיקה ומיתוס-אתיקות של אחריות קולקטיבית

ההרשמה הסתיימה

בירור הקודים האתים של מסורות מהפכה ומחאה.  ד"ר תמר קטקו - ראש תכנית המצטיינים ד' 8
37

 "בסוף נהפוך לשיר": שירי זיכרון כראי לתהליכים בחברה הישראלית

ההרשמה הסתיימה

 נבחן את שירי הזיכרון כחלק מהתרבות הישראלית המהווים מראה גם מבחינה טקסטאלית וגם מבחינה מוזיקלית. ד"ר לאה מרזל - המחלקה לחינוך יצירתי  ד' 10
38

במה ללא גבול

ההרשמה הסתיימה

על מנת להמשיך את המאמצים של רבין להשיג שלום , לא די בשיח פנימי בתוך החברה היהודית-ישראלית. אין שלום בלי פרטנרים. ואלה נמצאים פה לידנו, סביבנו ,ולפעמים מאחורי חומת ההפרדה.
בתיאטרון הישראלי התקיימו ומתקיימים פרויקטים , להם שותפים יוצרים ומבצעים יהודים וערבים, ישראלים ופלסטינים, בדרך ליצירה תיאטרונית משותפת. נספר במפגש על כמה דוגמאות ונעלה על המסך תמונות מתוך היצירות האלה.
סיני פתר - במאי ומרצה בבית הספר לאמנויות הבמה חנ"ג 211
39 סדנת כתיבה: זיכרון ומילה בסדנת הכתיבה היצירתית ננסה ליצור מפגש בין המלים לבין הזיכרון - הקולקטיבי והאישי. נכתוב את הרגשות, את הצורך לזכור, ונברור מתוך הפרטים והזיכרונות האישיים את המשפטים המשמעותיים, הנושקים לחוויה האישית והקולקטיבית כאחת. נזהה מתוך החוויה הפרטית את הלקח הקולקטיבי ואת הצורך הדחוף לתיקון חברתי ולסובלנות. מתוך כל אלה ניילד את המשפט המדויק שיטלטל את האדישות ועם זאת יכיל אמירה של פיוס והבנת האחר, כפי שרק מלים יכולות לעשות אסתי חיים - סופרת מלמדת הבעה עברית וכתיבה יצירתית קמפוס צפון 205
40 סדנת קולנוע : הזירה הלשונית רבות כבר נאמר ומכתב על כוחן של המילים לפני רצח רבין, להסית להתסיס ולגרום לנורא מכל. פחות ניתן דגש כיצד מילים המשיכו ללבות את היצרים אחרי הרצח. באמצעות סרטם של מויש גולדברג ויונתן גורפינקל : 'הזירה', נבקש להבין האם בזירת האירוע , אתר הזיכרון הפיזי או לפחות השוליים שלו הפכו להיות למקום בו מילים קשות קללות ונאצות קובעות תודעה קולקטיבית ישראלית עכשווית רות לב ארי - קולנוענית מלמדת תסריטאות הפקה ויצירה תיעודית קמפוס צפון 206
41 סדנת עיצוב : אברא כדברא- המשמעות שמעבר למילים בסדנה זאת נבקש בעזרת כלים עיצוביים להבין מה מספר עיצוב האותיות על מהותן הפנימית? מה המשמעות הנסתרת של מילים עבריות האם יש כח מיסטי לאותיות? מה הקשר בין המעבר שעברה השפה העברית משפת קודש לשפת חול, להתפתחות אלימות מילולית ביומיום שלנו. בסדנא נחפש בעצמנו משמעויות נסתרות במילים שאנו משתמשים בהם ביומיום ונמחיש את המשמעות החדשה בצורה ויזואלית.לשם הסדנא יש צורך בשמיניות גליון, עטי פיילוט ועפרונות עודד וויגל- מעצב ומלמד תקשורת חזותית קמפוס צפון 208