חסכון באנרגיה

 


איך מחנכים ילדים לחסכון באנרגיה?

קשה לתפוש את זה. 100 טון פסולת בשנה הנשלחים להטמנה, זה המון פסולת. הר קטן. אבל 1,430 טון שווה ערך פחמן דו חמצני, הנפלטים לאטמוספירה כל שנה (בממוצע), כתוצאה מצריכת החשמל של המכללה, את זה בכלל אי אפשר להבין.

כבר ב 2007, פרסמה ועדה של האו"ם (IPCC) שבחנה את כלל הידע האנושי הנצבר בנושא שינויי האקלים, דו"ח הקובע שההתחממות הגלובאלית הינה סכנה ממשית המתרחשת בקצב העולה על התחזיות השונות, ושמקורה בפעילות האדם. כלומר, התחממות גלובאלית, על האתגרים החברתיים שהיא גוררת, נמצאת כבר פה. ולא. היא איננה דבר מה השייך לעתיד. כבר היום היא גורמת להקצנת תופעות אקלימיות, להרחבת המדבריות, להארכת הבצורות ועוד. אזורים בעלי מצוקת מים עוברים התייבשות מהירה הגוררת אלימות, מאבקים פוליטיים ונדידת פליטים חסרי כל.

רק אולי העובדה שהמשק הישראלי זניח בהשפעתו הגלובאלית על האקלים בשל גודלו, עשויה להסביר את היעדרות השיח הציבורי בנושא, שעשוי לחולל רבים מהשינויים שהחברה בישראל תעבור ב 100 השנים הקרובות. תופעת שינויי האקלים מזכירה לנו שהגבולות שאנו שמים בין מדינה למדינה אינם עוצרים השפעות סביבתיות גלובאליות. צריכת האנרגיה של היפני הממוצע, רכבי ה 4*4 האמריקאים וצריכת הבשר פה בארץ, כולן יחד תורמות לשינויים.

אז מה עושים? מצטרפים לתהליך השינוי. שינוי בצורה בה אנו מבינים אנרגיה ומשתמשים באנרגיה. עלינו להתמודד עם ההרגל והקלות בה ניתן להדליק מחשב ומזגן, לעלות על רכב פרטי, לטוס לחו"ל פעמיים בשנה ולאכול הרבה מזון שטביעת הרגל הפחמנית (סך המשקל של שווה ערך פחמן דו חמצני הנפלט לאורך כל תהליך הייצור של פרט המזון) שלו גבוהה.

מה נעשה במכללה בנושא?

כבר בתש"ע ותשע"א הוחלפו רוב הנורות במכללה לנורות T5, הצורכות 70% פחות חשמל. בחדרי השירותים ישנו טיימר לתיאורה. רוב המזגנים אף הם מופסקים כל שעתיים למניעת עבודה מיותרת באין משתמש. בכל מקרה, בכל ערב מכובים כלל האורות ומכשירי החשמל שאינם בשימוש בכל רחבי המכללה. לאחרונה נרכשו מחשבים חדשים בעלי תקן Energy Star האמריקאי המעיד על יעילות גבוהה בצריכת החשמל.

מעבר לכך, הצוות המתכנן את המכללה החדשה שתבנה על כ- 1/3 משטח המכללה הקיים, בוחן מגוון של כלים להפחתת צריכת האנרגיה של המבנים החדשים ע"י בידוד, שימוש באור טבעי, הצללות ומערכות אוורור פאסיביות.

אז מה אנחנו כמחנכים יכולים לעשות?

קודם כל דוגמא אישית. הרגילו עצמכם לכבות מכשירים שאינם בשימוש. הכניסו לנוהל השימוש בכיתה ובאמצעיה נוהל כיבוי מכשירי חשמל ותיאורה. לימדו את הנושא עם תלמידכם. חקרו את הסיפור שמאחורי מתג התאורה. מה קורה בקצה השני את כבל החשמל ובקצה הארובה. מאיפה ואיך מגיעים הדלקים הפוסיליים. מהן החלופות?

יש אצלנו (המייל שלנו בהמשך) ערכות הוראה מצוינות (ומופיעות גם בקישורים הבאים) שהפיק המשרד להגנת הסביבה עבור גילאי גן-ב', ג'-ו וז'-ט'. הערכות מצוידות בעזרי הדרכה, חוברת מצוינת למורה, ומכילות את כל הדרוש למורה שאינו מבין בתחום, להעביר סדרת שיעורים בנושאים שונים, כולל נושא טביעת רגל אקולוגית ואנרגיה.


בהצלחה!!!

המועצה הירוקה

ליצירת קשר –