צרכנות נבונה

 


איך מחנכים ילדים לצרכנות נבונה???

כיום יותר ויותר נחשפים לעיננו המחירים הסביבתיים והחברתיים של צרכנות היתר בחברה המערבית. בארצות הברית, 90% מהמוצרים הנרכשים הופכים לפסולת תוך פחות מחצי שנה. פסולת זו לרוב איננה מטופלת כיאות. בחלקה, פסולת אלקטרונית המכילה מתכות יקרות לצד חומרים רעילים, מגיעה לפירוק בלתי מיומן בארצות עולם שלישי, שם מזהמת אדמה, מי תהום ואוויר, ופוגעת קשות בבריאותם של העוסקים בתחום.

הכלכלה שלנו כיום, והצרכנות המניעה אותה, אינה מבחינה באיכותם של משאבים, תהליכי ייצור, וההון האנושי, אלא דרך החור שבגרוש, דרכו לרוב לא ניתן לראות את הנזק הסביבתי המצטבר לאורך שלבי הפקת המשאב, השינוע, העיבוד, הצריכה והטיפול בסוף חייו של המוצר. גם קשה להבחין בתנאים הסוציאליים ותנאי העבודה של האנשים המלווים את המוצר בכל דרכו. ומאחר ולכל חלקי המערכת, כולל הצרכן מנסים לדחוק מטה את המחיר, נזקים סביבתיים וחברתיים נדחקים לשוליים.

צרכנות נבונה מבקשת לקחת אחריות צרכנית כלפי הסביבה והאחר. על מנת להפחית את הנזק הסביבתי-חברתי, ניתן:

  • לצרוך פחות – ובכך להקטין את הנזקים הידועים והפחות ידועים
  • לחשוב מקומי - ובכך לתמוך בעסקים קטנים בקהילה ולמנוע שינוע מיותר של מוצרים
  • להשתמש שוב ושוב - ולא בחד פעמי... שימוש חוזר חוסך פסולת ורכישות מיותרות
  • למחזר – רק אחרי המאמץ שלא ליצור עוד פסולת, אחרי שהפחתנו, חשבנו מקומי, השתמשנו שוב ושוב (ואפילו תקנו את הדורש תיקון), רק אז נעביר למיחזור מסודר.

אז מה עושים בבית ספר עם הילדים???

ברוב רובם של בתי הספר היום כבר יש פינות מיחזור. מיחזור הוא פשוט יחסית וכבר יש מערכת כלכלית שנהנית מתוצרי איסוף נייר, קרטון ובקבוקים. אבל כך אנחנו מעבירים מסר מוטעה לתלמידנו, שירוק זה מיחזור. מתחיל משם ונגמר שם.

לכן, ראוי להקדיש מספר שיעורי חברה לנושא. הוא קושר יפה בין תחום הסביבה לתחום החברה, בין צרכנות לזכויות עובדים, בין טיפול בפסולת למשאב כלכלי ועוד. אחת הדרכים הבלתי אמצעיות לשנות את התפישה מ"פסולת" ל"משאב" היא קיום אירועי שוק קח תן או יד שניה, בהם פסולת של אחד הופכת לאוצרו של האחר. זו חוויה אדירה – במקום לזרוק בגד או ספר ישן לפח, שמים אותו בשוק ונמנעים מיצור פסולת מיותרת. לאחר מכן לוקחים מה שרוצים – בחינם! וכך חוסכים כסף ומונעים ייצור מיותר של מוצר חדש! ממש פתרון קסם. עם הילדים ניתן אחר כך לנסות להבין את המשפט:

"פסולת היא משאב המונח במקום הלא נכון"
יש אצלנו (המייל שלנו בהמשך) ערכות הוראה מצוינות (ומופיעות גם בקישורים הבאים) שהפיק המשרד להגנת הסביבה עבור גילאי גן-ב', ג'-ו וז'-ט'. הערכות מצוידות בעזרי הדרכה, חוברת מצוינת למורה, ומכילות את כל הדרוש למורה שאינו מבין בתחום, להעביר סדרת שיעורים בנושאים שונים, כולל צרכנות נבונה.

בהצלחה!!!

המועצה הירוקה
ליצירת קשר –