יוזמות קיימות ומתהוות

 

הנדסייה - יובל שגב
מרכז TO-BE - בהובלת יוסי טולדנו ושגיא אבורהאם

א. מרכז TO-BE -מרכז למידה לסיוע לימודי בדרכי הוראה אחרות. ממוקם בשכונת דורה- בנתניה.

ב. מטרת המרכז לתת מענה וסיוע לימודי לתלמידי ביה"ס היסודי ובתי הספר התיכוניים, קהל היעד הם תלמידים תושבי השכונות ממעמד סוציו-אקונומי בינוני ונמוך ותלמידים מהשכונות החזקות בעיר, חזון המרכז להוביל מצויינות בחינוך מתוך השכונה.

ג. מטרות התוכנית:

  • 1. מרכז הלמידה נועד לסייע לתלמידים בהקניית כישורים ומיומנויות למידה כמנוף לשיפור הישגיהם הלימודיים, לטובתם האישית ולטובת מערכת החינוך העירונית
  • 2. צמצום פערים לימודיים והכנה לחט"ב ותיכון וקידום שיוויון בחינוך.
  • 3. העלאת ההישגים הלימודיים בתחומי מקצועות הליבה והקניית מיומנויות.
  • 4. להיות כתובת מקצועית, זמינה ותומכת לכל תלמיד הזקוק לתמיכה לימודית.
  • 5. לחזק את הדימוי העצמי ואת תחושת המסוגלות של התלמידים ולהעניק לתלמידים חוויה של הצלחה והגברת האחריות והמוטיבציה מצד הלומדים
  • 6. לעבוד בתאום ואופן רציף עם הסביבה העירונית, המשפחתית והבית ספרית.
  • 7. הצבת יעד ברור - רכישת השכלה אקדמית כיעד אישי למשתתפים.
  • 8. " אינטגרציה הפוכה" - הבאת ילדים המתגוררים בשכונות מבוססות כלכלית אל מרכז הלמידה תוך "שבירת סטיגמות שליליות" והפיכתן לסטיגמות חיוביות- ובכך ליצור מצויינות מתוך השכונה .

 

הכנה לבגרות דרך האקתון - יוזמה של צחי דורון
שודר ערוץ 10  מהדורת החדשות המרכזית - 23.9.15


הגל שלי - חינוך לערכים, דרך גלישת גלים - יוזמה של עומר וירון - בוגרי המכון הדמוקרטי - כתבה בערוץ 1


מעלים ערך - מחזירות נשים להיסטוריה - מיזם של ד"ר שרון גבע - סטודנטיות וסטודנטים בסמינר הקיבוצים כותבות וכותבים ערכים לויקיפדיה על נשים בהיסטוריה של ישראל


שיתוף פעולה חינוכי-אמנותי, מכללת סמינר הקיבוצים - גלריה לאמנות אום אל פחם
בציבור הערבי קיימת נגישות פחותה מאשר בציבור היהודי לאפשרויות ולתוכניות של התנסויות באמנות - כיוצרים וכצרכנים. קיומה של גלריית אום אל פחם כמוסד תרבותי רב מוניטין יוצר אפשרות יוצאת מן הכלל לזמן מערך של השתלמויות ותוכניות להכשרת גננות ומורות בתחום האמנויות - וזאת בשיתוף עם מכללת סמינר הקיבוצים שלה גם האידיאולוגיה החברתית וגם המוניטין הפדגוגי בתחומי החינוך האמנותי.  מדובר בציבור משתלמים פוטנציאלי שמונה למעלה מ- 300 גננות, סייעות ומורות.
מתכונת:

  • ההדרכות ייעשו במשותף על ידי צוות מקצועי ואקדמי ממכללת סמינר הקיבוצים וצוות מהגלריה לאמנות.
  • הלימודים יתקיימו בעברית וערבית.
  • הגישה לא תהייה אורתודוקסית בתוכני הלימוד ובדרכי ההוראה: (א) תהייה התכוונות ללמידה משמעותית שנסמכת על חיבור בין עולמות החיים של הלומדות, המציאות החברתית בישראל, ועולמות הדעת והיצירה האמנותית; (ב) תהייה התכוונות לשותפות בהוראה של יהודים וערבים, (ג) הגישה תהייה בין תחומית עם נגיעה לסוגיות של הסביבה הטבעית, דילמות ערכיות אנושיות והקהילה המקומית.
  • מיקום ההשתלמויות וההדרכות יהיה בעיקרו בגלריית אום אל פחם ומדי פעם סיורים ופעילויות במכללת סמינר הקיבוצים ומוסדות אמנות למיניהם.
  • משרד החינוך יהיה שותף בהיבטים הפדגוגיים, הארגוניים והתקציביים.  
  • הלימודים יהיו מאושרים לגמול השתלמות: מנגנון הניהול יהיה של בית הספר ללימודי תעודה של מכללת סמינר הקיבוצים, והניהול הפדגוגי באחריות המכון לחינוך מתקדם ומרכז היזמות של המכללה. 

 

'הגדה משלנו'

לפני שנתיים העלה ד"ר חיים חיון רעיון לכתוב מחדש את ההגדה של פסח שתבטא את רוח המכללה.
השנה, במסגרת ההאקתון, הצטרפו לחלום כמה מגשימים נוספים כדי לקדם את הרעיון לכלל מימוש.
במהלך חודשי הקיץ נכתבו כבר 12 עמודים עיקריים וחשובים של ההגדה על ידי ד"ר חיים חיון וד"ר תמר קטקו.
התכנים נוסחו על בסיס דיונים פילוסופיים מעמיקים בין שניהם מתחומי הדעת והידע של כל אחת ואחד מהם, בשילוב עם אתוס המכללה, הגיגים מהמציאות ורלוונטיות לחינוך.

במהלך השנה ימשיכו בכתיבתה. בכוונתנו להגיש את הנוסח החדש של ההגדה לצוות היגוי מיוחד שיוקם לצורך משוב לתוכן, לרעיונות בכלל ולעריכה.
כמו כן יוצע לכמה מאיירים כדי לבחון מי מהם מתאים לרוח ההגדה ולתכניה.

 

פרויקט חונכות
אנחנו מעוניינים ליצור מפגש בין הסטודנטיות, מהמחלקה לחינוך יסודי, שבו יוכלו המשתתפים להכיר, לחליף חוויות ולהצמיד סטודנטית ותיקה לסטודנטית חדשה, על-מנתי להקל על הקליטה של הסטודנטיות משנה א' ואולי גם ליצור שיתופי פעולה עתידיים. כלומר, לכל סטודנטית חונכת יהיה מעין כרטיס ביקור שאותו היא תוכל לתת לסטודנטיות משנה א'. גם אם לא יהיה לסטודנטיות החדשות שום צורך לשאול שאלות או להתייעץ, תישאר התחושה הטובה שדואגים להן ושהן לא לבד.
אנחנו מקווים ליצור מסורת בסמינר שבה סטודנטים ותיקים עוזרים לסטודנטים חדשים להתאקלם בקלות ולהרגיש נוח יותר. אנחנו מאמינים במפגש אנושי ועל-כן מקווים שהמפגש יצור שיתופי פעולה, חברויות ותחושת קהילה. 
 
שיתוף מערכי שיעור
ליצור אתר שיתופי שבו יוכלו סטודנטים וסטודנטיות להוראה, ממכללת סמינר הקיבוצים, לרכז ולשתף את מערכי השיעור שלהן.

במהלך לימודי ההכשרה להוראה, כותבות סטודנטיות מספר אדיר של מערכי שיעור יצירתיים, מושקעים ומגוונים אשר משמשים אותן במהלך הלימודים בהתנסות המעשית בבתי הספר.

(השערתנו) לסטודנטיות יש זמן להשקיע במערכי השיעור שכן הן כותבות, בערך, בין מערך אחד לשלושה מערכים בשבוע ולעיתים אף יותר. למורות מן המניין אין את הפנאי להשקיע כל-כך הרבה זמן ומחשבה במערכי השיעור ובשל כך שיעורים רבים בבית-הספר נעשים בצורה פרונטאלית ויבשה.

כיוון שאנו מאמינים כי חינוך והוראה הן פעולות אשר נעשות באופן מייטבי כאשר יש עבודת צוות וערבות הדדית בין המחנכות, אנו מעוניינים ליצור פלטפורמה שתאפשר למורות\סטודנטיות לשתף את מערכי השיעור שלהן, להסתכל במערכים של עמיתות למקצוע, להיעזר, לקבל השראה וליצור קהילה משתפת של מורות וסטודנטיות.

היזמים:
יואב אבידן
yoavavidan@gmail.com

מעיין  - 0524797009  mayan.sapir2@gmail.com

יעל - 0526134188 shabtayael1988@gmail.com
כולם ממסלול יסודי- שנה ג.

סטטוס היוזמה: שלבי בחירה של כלי אינטרנטי שיתופי שיוכל להיות נגיש וידידותי למשתמש

מנטור: צחי דורון - מומחה לטכנולוגיות בחינוך.