אודות המכון לחינוך מתקדם - הגות, מחקר ומעשה בחינוך ההומניסטי

 

ראש המכון: פרופ' נמרוד אלוני

המכון לחינוך מתקדם במכללת סמינר הקיבוצים הוקם בשנת 2010 כחלק ממהלך של איגום יחידות ומרכזים במכללה שעסקו בתחומים מגוונים של הגות, מחקר ומעשה חינוכי. יוזמה זו התבססה על ההכרה שקידום משמעותי של החינוך אפשרי רק על היסודות של שיח אקדמי בין-תחומי – גישות הגותיות, פרשניות, איכותניות וכמותיות – ושל שיתופי פעולה והפריה הדדית בין מי שמומחיותם דעת עיונית-תאורטית למי שמצטיינים בתבונה מעשית-פדגוגית. התוצרים שאליהם מכוון המכון כוללים: מחקרים ופרסומים אקדמיים, ניירות עמדה ובימות דיון, דגמים חינוכיים ותכניות לימוד – הן בכתובים והן ביישומים הלכה למעשה במוסדות חינוך.

ברוח מסורת של למעלה מ-70 שנה של סמינר הקיבוצים, המכון לחינוך מתקדם אינו ניטרלי בהשקפת עולמו ואינו מסתגר במגדל שן אקדמי. הוא מבקש לבסס ולהפיץ את הרעיונות והפרקטיקות של החינוך המתקדם על שני מובניו הידועים:

  • בזיקה לאידיאלים ההומניסטיים של הקידמה – בדעת המדעית והחשיבה הביקורתית, בתרבות הדמוקרטית ובזכויות האדם, בצדק החברתי ובקיימות הסביבתית.
  • בזיקה לעקרונות של החינוך הפרוגרסיבי – גישה הוליסטית ולמידה פעילה וחווייתית, מעורבות חברתית ואזרחות דמוקרטית, הוראה דיאלוגית וטיפוח הסקרנות, האוטונומיה, האותנטיות והיצירתיות של הלומדים.

המכון מתמקד בשמונה תחומי עשייה מרכזיים:

1. גישות חדשות בחינוך, בהוראה ובהכשרת מורים ברוח החינוך ההומניסטי, הדמוקרטי, היצירתי והדיאלוגי.
2. חינוך פוליטי לאזרחות דמוקרטית, חינוך ערכי, צדק חברתי, חינוך רב-תרבותי, חינוך לשלום, חינוך סביבתי.
3. תרבות ישראל - מורשתית ועכשווית, יהדות כתרבות ותרבות ים-תיכונית.
4. חינוך אסתטי ואמנויות יצירה, במה, עיצוב ומדיה.
5. חינוך לאורח חיים בריא – חינוך גופני ואוריינות בריאותית.
6. רשתות מחקר: ישראליות ובינלאומיות.
7. רשתות חינוך: מכללה, בתי ספר וקהילה.
8. חינוך ותקשורת, טכנולוגיה בחינוך, מדיה דיגיטלית וכתובה..

פעילות המכון מתקיימת במסגרת חמש יחידות ייעודיות

קתדרת אונסקו לחינוך הומניסטי - בראשות פרופ' נמרוד אלוני
יחידה זו פועלת בזיקה לארגון אונסקו העולמי ולוועד הישראלי לאונסקו כדי לקדם את החינוך  הומניסטי בישראל ובעולם. מיזמיה כוללים: פרסומים אקדמיים ופיתוח דגמים חינוכיים בתחום החינוך ההומניסטי – למסגרות פורמליות ובלתי פורמליות; כתיבת "ספרי הניסוי" של מוסדות חינוך ניסויים-הומניסטיים – הפועלים בהדרכה משותפת של המכון ושל הגף לניסויים ויוזמות במשרד החינוך; תשתיות פדגוגיות ומאבקים ציבוריים הנוגעים לשכבות החלשות ולילדי הפליטים ומהגרי עבודה; הכנת ניירות עמדה והעמדת בימות דיון בתחומי החינוך ההומניסטי, הדיאלוגי, הביקורתי, הרב-תרבותי, הסביבתי, הפוליטי-דמוקרטי, האמנותי-יצירתי, היהודי-פלורליסטי וחינוך לצדק חברתי ושלום.

היחידה להדרכה וליווי של מוסדות חינוך - בראשות ד"ר הדס דקל
ייעודה של יחידה זו הוא בניית רשת חינוכית – גני ילדים, בתי ספר, תנועות נוער, רשויות מקומיות ורשתות חינוכיות – הפועלת ברוח ההשקפה ההומניסטית-חברתית של סמינר הקיבוצים והמהווה שדה התנסות לסגל המכללה והסטודנטים (דגם של בית חולים אוניברסיטאי). היחידה מאגמת פעילות של רשת חמ"ה, המרכז לפיתוח מנהלים, המרכז להורות ומשפחה ויוזמות של מסלולים ומורים במכללה לכדי עשייה חינוכית שתסייע בקידום ושיפור של מוסדות החינוך והעמדת מנגנון ללימוד מהצלחות חינוכיות.

היחידה לכנסים וחינוכיים - בראשות ד"ר תמר קטקו
ייעוד היחידה הוא לארגן ולהפיק כנסים אקדמיים וחינוכיים, בעלי אופי בינלאומי או כלל-ישראלי, אשר בהם מכללת סמינר הקיבוצים תעמיד תרומה משמעותית לשיח החינוכי - הן במישור הציבורי והן במישור הפרופסיונלי ייעודי. גולת הכותרת של יחידה זו היא הכנס השנתי לחינוך מתקדם, אשר מזמן לציבור גדול של אנשי חינוך ואקדמיה (כאלף אנשים בכל שנה) מפגשי עיון ודיון עם בכירי אנשי החינוך והאקדמיה, המדע, התרבות, האמנות והממשל – בכלל זה חתנים וכלות של פרס נובל ופרס ישראל, נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר החינוך.

היחידה לכתבי עת - עורך ראשי: פרופ’ נמרוד אלוני
ייעודה של יחידה זו הוא להקים ולהפעיל את מערך כתבי העת של סמינר הקיבוצים, ובכללם: גילוי דעת: כתב עת אקדמי שפיט בתחומי החינוך, החברה והתרבות - בעריכת ד"ר מעין מזור וד"ר אמנון יובל; החינוך וסביבו: שנתון מכללת סמינר הקיבוצים - בעריכת ד"ר אסתי אדיבי-שושן, מחשבה רב-תחומית בחינוך ההומניסטי - בעריכת ד"ר תמר קטקו, בין המילים: כתב עת לתרפיה באמנויות - בעריכת ד"ר נעמה לב ארי.

מנהלת הפקות אקדמיות - תמר שקד.

היחידה לפיתוח קשרים אקדמיים בינלאומיים - בראשות פרופ' נמרוד אלוני
יהיחידה הבין-תחומית להגות, מחקר ומדיניות מאגדת פורומים אקדמיים הממוקדים בסוגיות עקרוניות ורלוונטיות למערכת החינוך. מטרת היחידה היא לקיים פעילות עיונית ומחקרית ברמה גבוהה בקרב אנשי סגל המכללה, שתוביל בסופו של דבר לכתיבת מאמרים וניירות עמדה של המשתתפים ולפרסומם במגוון פורמטים: ספרים, מאמרים בכתבי עת, מניפסטים, ניירות עמדה וכדומה – בתמיכת המכללה. הציפייה היא שפעילות הקבוצות המחקריות תתרום בסופו של דבר גם לפיתוח הידע בתחום ותשפיע על המציאות ועל טיפוחו האקדמי של סגל המכללה.

היחידה לקשרים אקדמיים בינלאומיים - בראשות פרופ' נמרוד אלוני
ייעודה של היחידה ליזום ולפתח קשרים בינלאומיים עם מוסדות להשכלה גבוהה והכשרת מורים, רשתות אקדמיות והוגים וחוקרים מרחבי העולם, מתוך מטרה להעצים את הפוריות האקדמית של סגל המכללה, את איכותה ונראותה. ערוצי שיתוף הפעולה מגוונים: כנסים בינלאומיים, מחקרים משותפים, פרסומים אקדמיים, סמינרים דיסציפלינריים וקבוצות לכתיבת ניירות עמדה ומדיניות.

היחידה לפרסום ספרים - בראשות פרופ' נמרוד אלוני
יחידה זו יזמה וכוננה ברית עם הוצאת הקיבוץ המאוחד, מכון מופ"ת והסתדרות המורים, כדי להפיק סדרת ספרים ושמה "מחשבה חינוכית": חלק מהספרים הם ספרי מקור של קבוצות המחקר במכללה, והשנייה ספרים מתורגמים שיצרו בשנים האחרונות פולמוס משמעותי, הטביעו חותם בשיח החינוכי ויש בהם פוטנציאל להעצמת אנשי החינוך הישראלים - באקדמיה ובמעשה. לצד ערוץ פרסום זה, היחידה מסייעת בפרסום ספרים גם עם הוצאות ספרים אחרות.

היחידה למעורבות חברתית - בראשות אדם הישראלי
מכללת סמינר הקיבוצים חרתה על דגלה גישה חינוכית הומניסטית ועמדה אקטיביסטית בתחום האחריות החברתית־סביבתית. לאור ערכים אלו הוקמה היחידה למעורבות חברתית כאחד האפיקים המרכזיים להגשמת החזון של המכללה ושליחותה. מטרת היחידה היא פיתוח תודעה חברתית-חינוכית בקרב באי המכללה - סטודנטים וסגל מינהלי ואקדמי. היחידה פועלת בשלושה מישורים: הראשון הוא הפעלת מערך של קורסי מעורבות חברתית משלבי עשייה בכל תכניות התואר הראשון כחלק מתכנית לימודי החובה של הסטודנטים; השני הוא עידוד יוזמות חברתיות ברחבי הקמפוס באמצעות רשת ענפה של שיתופי פעולה בתוך ומחוץ למכללה; השלישי הוא למידה כלל-מכללתית בנושאים חברתיים שעל סדר היום, באמצעות במות שונות ומגוונות. ליחידה צוות מוביל של כעשרה מרצים המלמדים ומפתחים את הקורסים והמיזמים השונים, ומרצים נוספים המפתחים קורסים ייעודיים לנושאים חברתיים שונים.

המרכז להתבוננות - בראשות יוסי בן אשר וד"ר לילך ניישטט

מרכז ההתבוננות נולד מתוך ההכרה, בארץ ובעולם, שמערכת החינוך נדרשת לתת מענה הולם לתופעות ההרסניות ההולכות ומתגברות של לחץ נפשי, ניכור תוך-אישי ובין-אישי, זרות לעולם הטבע, הפרעות אכילה, השטחת התרבות, אובדן משמעות והתמכרות למדיה הדיגיטלית. על רקע זה, ומתוך הכרה שקניית ידע אקדמי בלבד אינה מסוגלת להעמיד תשובה הולמת, בחרנו להשקיע בפיתוח גישה חינוכית רוחנית בעלת אופי הוליסטי ואינטגרטיבי שוחר טוב לאדם ולסביבה וקשוב למגוון קולות החיים ונקודות המבט. ייעודו של המרכז לטפח התבוננות פנימית, התפתחות רוחנית ומפגש קשוב עם האחר והסביבה.

המרכז מזמין שהות שקטה, נדיבה ומאירת פנים, ובמסגרתו מתאפשרת התפתחות דרך חמישה שערים המשולבים בעולמות החינוך: תודעה, דיאלוג מתבונן, יצירה אישית, מחשבת הגוף ופיתוח כלים פדגוגיים.

במוקד העשייה של המרכז עומד הרצון להצמיח קהילה של אנשי סגל, סטודנטים ואנשי מנהלה שמיומנויות ההתבוננות משמשים אותם בעבודתם ובחייהם. המרכז מפתח כלים פדגוגיים חדשים כבסיס ללמידה ולמחקר, והוא מהווה מרכז הפצה ליישום הרעיון המייסד לבתי ספר ולמוסדות חינוך אחרים.

המכון לחינוך מתקדם

יעל אוחיון
מזכירת המכון לחינוך מתקדם

03-6901224
03-6901206