תוכן לימודים

הלימודים בתכנית להכשרת מנחים ב"תקשורת מקדמת" הינם מגוונים וכוללים תכנים מהתחום ביצירתי- קולנועי, מתחום הנחיית הקבוצות ועבודה עם נוער בסיכון.
הלימודים הינם ספיראליים.

סמסטר א:

  • "תקשורת מקדמת" - קורס שנתי - מרצה רן ישפה
    כיצד עשייה קולנועית עם קבוצות ויחידים מעודדת תהליכים למודעות והעצמה – חברתית, רגשית וקוגניטיבית?
    הלימודים בקורס מקנים ללומדים מיומנויות מקצועיות ליצירת תהליך של הפקת סרטים לסיפור את ה"אני" –דרך עלילה ודמויות פרי יצירת המונחים העתידיים.
    רוכשים כלים ומתנסים כיצד להשתמש בסרטים כ"טקסטים", וכיצד מפתחים ומקיימים דיאלוג עליהם, במטרה לעורר מחשבה על חלופות ולצלמן. לומדים ומתנסים בכוחו של השילוב בין יצירה אודיו ויזואלית לבין ההמללה בעת הדיון עליה כאמצעי המיצר את השילוב של קוגניציה ורגש.
    כל המפגשים חווייתיים ומעשיים, ומלווים בתוצרים מהעבודה בשטח, שמתוכם נגזור תיאוריות. אנו משתמשים באמצעי "תקשורת מקדמת" ללמידה ומקיימים סימולציות (הדמיית מצבים מהשטח).
    בין נושאי הלימוד: תהליכים קבוצתיים בהפקת סרט והתנסות מעשית בכך ; ניתוח סרטי תלמידים וסרטי קולנוע ע"פ "תקשורת מקדמת"; תהליכים קוגנטיביים ורגשיים בהפקת סרט ; הסרט כאינדיקטור לחשיבה רציונלית, ערכים ומוסר; הפקת סרטים כתהליך להפרדה בין דמיון ומציאות ועוד.
    במהלך הלימודים בקורס, יוצרים אינטגרציה בין כל תכני הקורסים במסלול לכדי הכלי – "תקשורת מקדמת".
  • הנחיית קבוצות - מרצה רן ישפה
    הלומדים מתנסים בצורה מעמיקה במיגוון רחב של חוויות, כולל דיונים קבוצתיים, אירועים בקבוצה ועיבודם. במסגרת הלימודים יכול כל משתתף להתבטא, לקלוט וליישם חומר תיאורטי ולהבין, מתוך התנסויותיו-שלו והתנסויותיהם של אחרים, כיצד נבנית דינמיקה קבוצתית משמעותית.
    נושאי הלימוד העיקריים בקורס:
    שלבי התפתחות קבוצה; תופעות אופייניות בעבודה קבוצתית ; תפקידים בקבוצה; טיפול בהתנגדויות ועוד
    בנוסף, נעמיק בתפקיד המנחה - מה הם הכלים (מיומנויות הנחיה) שמפעיל מנחה הקבוצה על מנת לאפשר ולקדם תהליכים בה? תפקידי המנחה; התמודדות עם קונפליקטים ; סגנונות הנחיה; תהליכי סיום ופרידה ועוד.
  • המפגש החינוכי כאירוע תקשורתי  - מרצה ד"ר רות הרתאן
    מה בין מנחה לחבר? בין מנחה למורה? בין מנחה לתלמיד? בין מנחה לשחקן?
    בקורס נלמד להתבונן בתפקיד המנחה בתקשורת מקדמת המחבר בין כל הדמויות והתפקידים הללו ואחרים. נלמד שלהיות מנחה פירושו להיות מומחה לתקשורת בינאישית עם אחריות כבדה ורגישה לתהליך המפגש הבינאישי.
    נלמד שלכל אדם יש סיפור, לתלמיד ולמנחה כאחד , והמפגש החינוכי ביניהם מטרתו לגלות את הסיפורים וללמוד מהם על עצמנו , על מי שאנחנו ועל מי שאנחנו יכולים במסגרת הקורס נכיר את מודל התקשורת הבינאישית על כל מרכיביו, ננתח סיטואציות בינאישיות על פי המודל, בחיים ובמסגרת ההנחייה ונפתח מיומנויות של הקשבה פעילה המפתחת מודעות עצמית .
             
    הסרט האישי - קורס שנתי - מרצה מיכה לבנה
    צילום בימוי עריכה ו- IDOCO - הקורס יתבצע כסדנת יצירה במסגרת של קבוצת עבודה. במהלך הקורס, ילמדו הסטודנטים יסודות בצילום, בימוי ושפת הקולנוע, יעסקו בבנית הסיפור האישי והתאמתו לסרט, וילמדו לערוך את הסרט תוך חניכה אישית. התהליך של עיבוד החומר המצולם, ההתבוננות בו ועריכתו לסרט המספר סיפור אישי, הוא תהליך של עבודה רגשית פנימית, שיקוף וקבלה של עצמך, התבוננות בסיפור שאתה מספר לעצמך ולעולם, תהליך המחולל שינוי. בסיום הקורס – לכל סטודנט יהיה סרט אישי.
    ציוד אישי נדרש:
    מצלמת וידאו ביתית (במידת הצורך ניתן להשאיל גם מהסמינר)
    מחשב ביתי ותוכנת עריכה תואמת לתוכנה עליה נעבוד בסמינר.
    כונן זכרון נייד לחומרי הגלם וניודם בין הבית ללימודים.


סמסטר ב:

  • העמדה הפנימית של המנחה בעבודה עם נוער בסיכון- מרצה ניסים סמג'ה 
    הקורס יפתח את יכולת הסטודנטים לגלות אפשרויות חדשות בתוכם ומעבר, תוך למידה ואינטגרציה של תיאוריות מתחום הטיפול ועבודה מהשטח. הכרת העמדה הפנימית והשפעתה על עבודת המנחה בתקשורת מקדמת.
    תהליך הלמידה כולל הרצאות, קריאת חומרים תיאורטיים הצגות וניתוח מקרים מהשטח , כול זאת תוך כדי התמודדות דינמית של הסטודנטים עם תהליכים פנימיים אישיים וקבוצתיים.  
  • "הקשבה מסייעת" - על פי מודל קייגן - מרצה טלי מזרב
    המודל נבנה ע"י א. קייגן (יועץ ופסיכולוג). הוא הגדיר 4 מרכיבים, שהינם תגובות מומלצות , בהן יכול להשתמש האדם המסייע בשיחותיו עם הפונה לסיוע. תגובות אלו נועדו לקדם את מוכנות הפונה לבטא את עצמו ולהבין את מחשבותיו רגשותיו והתלבטויותיו.
    גישתו של קייגן הומאניסטית. הוא מאמין ביכולתו ובאחריותו של האדם לרפא עצמו ולמצוא את דרך הפעולה המתאימה ביותר לצרכיו. תפקידו של המסייע להקשיב, לאפשר ולסייע לפונה למקד להבין ולמצוא את פתרונותיו לצרכיו.
    חוזקו של המודל בהיותו כלי ישומי מיידי: כל תגובה נלמדת ומתורגלת על מנת לפתח שליטה המאפשרת שימוש זורם וטבעי בזמן שיחה .הכלי מאפשר פיתוח מודעות ויכולת הפרדה בין הדברים הנאמרים ע"י הפונה לבין המחשבות והדברים שאני , המקשיב, המסייע חושב ששמעתי ו/או רוצה להשמיע...
    הוא מאפשר לתת מקום להבטים הקוגנטיבים, רגשיים והתנהגותיים המופיעים בתקשורת.
    הלמידה בקורס זה הינה סדנאית ומשלבת בסיס תיאורטי והתנסויות מגוונות בתקשורת ובניתוח מצבים מה"שטח" על פי עקרונות המודל. השיטה מלמדת דרך יישומית , להתמודדות במצבי תקיעות, עימות ו/או אי הבנה.
  • הנחיית קבוצות קבוצות - המשך מסמסטר א'


סמסטר ג (קיץ):

  • יסודות החינוך המיוחד - מרצה ורד בן דרור
    מטרת הקורס היא להתוודע למערך החינוך המיוחד בהיבטיו התפיסתיים, הארגוניים, הפדגוגיים והמדיניים, תוך שימת דגש על התפיסות העכשוויות המנחות את העשייה החינוכית- טיפולית במערכת החינוך, בעקבות שינויים חברתיים שחלו לאורך ההיסטוריה כלפי אנשים בעלי לקויות.
    במהלך הקורס תתאפשר לסטודנטים ההזדמנות לפתח עמדה אישית, ביקורתית ושקולה באשר לדרכי החינוך והטיפול אשר בהן יש לנקוט בעבודה עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים על מנת להובילם לחוויית העצמה ומימוש עצמי, על אף היותם בעלי לקויות, ולהבין את חוויית התלמיד בעל הלקות בהקשר האישי- המשפחתי- הבית ספרי והמערכתי.
    נושאי הלימוד העיקריים בקורס:
    החינוך המיוחד מהו? ; תפיסות מנחות בהתייחסות לאנשים בעלי לקויות ; מיהו הילד של החינוך המיוחד? ; עקרונות מנחים בהוראה בחינוך המיוחד ; "הקול ההורי"- הורות לילדים בעלי לקויות והשלכותיה
  • אוריינות המדיה - מרצה ד"ר רות הרתאן
    7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, בכל מקום ובכל מצב יש לחברה היום מפלט זמין: המסך!!
    כשמשעמם, כשעצוב, כשבודד – תמיד תהיה שם בלחיצת כפתור החלופה המרצדת: פרסומות מפתות, ריאליטי מסקרן, סדרות מרגשות, משחקים משעשעים. האם זו מציאות או בידיון? ולמה זה משנה?
    מטרת הקורס להכיר את ההיצע העדכני בתקשורת המונים(המדיה) הרלוונטי לחיי הנוער, להבין את סוד הקסם ואופי ההשפעה במיוחד על אוכלוסיות מוחלשות, ולרכוש כלים להנחות את הנוער לפתח מיומנויות של צריכה מושכלת המבחינה בין בידיון למציאות.