אינטליגנציה גופנית בעבודה עם ילדים למטפלים ואנשי חינוך

שם ראש התכנית: ד"ר מיכל לביא (PhD)

ד"ר מיכל לביא (PhD): הינה בעלת בסיס אקדמי רחב במדעי החיים ובמדעי החברה (דוקטורט בעבודה סוציאלית), הכשרה מקיפה ברפואה משלימה ונסיון רב בהוראה, הדרכה וטיפול, במגוון אוכלוסיות. מרכזת השתלמויות לצוותי טיפול וחינוך, וצוותי סיעוד.

מסגרת התכנית: שנתית (60 שעות)

ימים ושעות לימוד:  ימי ראשון, אחת לשבועיים, 16:00-19:15

קהל היעד: מטפלים ומטפלות מכל הסוגים, כולל יועצות, עובדות סוציאליות, פסיכולוגיות, וגם מהטיפול הפיסי: פיסיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאיות תקשורת. סטודנטיות/ים במקצועות טיפוליים, צוותי חינוך  המיוחד, ואנשי צוות אחרים במסגרות טיפוליות.

מהות התכנית:
אינטליגנציה גופנית, היא היכולת להשתמש בגוף האנושי ככלי נוסף להבנה ולתקשורת עם העצמי ועם הסביבה. היא מהווה כלי נוסף לפתרון בעיות, המשלים את האינטליגנציה הקוגניטיבית והאינטליגנציה הרגשית. ארגז הכלים של האינטליגנציה הגופנית כולל תחומים שונים, כגון: יציבה ותנועה, תחושה, נשימה, הרפיה, תודעה ודמיון ועוד, המבוצעים מתוך שימת לב והתבוננות.

בימינו, רוב הפעילות היומית של האדם מתרחשת כיום בתוך הראש, בשדה התודעה, בעוד הגוף כמעט ואינו נמצא במודעות. כך שהגוף אינו משמש כמשאב זמין, ואף נתפס לעתים כמכשול. לימוד והתנסות בתכונות וביכולות הגוף והבנת חיבורו המובנה לתודעה, יכולים לסייע הן למטפל והן למטופל ולתלמיד לפעול טוב יותר במישורים שונים, כגון התפתחות ולמידה, פתרון בעיות, תקשורת ועוד.

אינטליגנציה גופנית היא אחד הכלים הטובים והזמינים ביותר, היכולים לסייע בביסוס קשרי גומלין בין התודעה לגוף, וחיזוק המודעות הגופנית. המושגים והכלים בהם עוסק הקורס פותחים צוהר להבנה מעמיקה של הפיסיולוגיה היישומית של הגוף, של ביטויי אספקטים תודעתיים ורגשיים בגוף, והשפעת אספקטים גופניים על התודעה.

מטרת התכנית:

  • מטרתו העיקרית של הקורס היא פיתוח היכולת לפעול באופן אינטגרטיבי בעולם, באמצעות חיבור מיטבי ופורה בין הגוף והתודעה. את זאת נעשה באמצעות:
  • הכרת ופיתוח האינטליגנציה הגופנית, להעצמה והתפתחות אישית וגם ככלי נוסף בעבודה הטיפולית והחינוכית עם אוכלוסיות שונות.
  • קישור והתאמת מונחים מעולם האינטליגנציה הגופנית, למצבים ומונחים טיפוליים (כגון קשר מטפל-מטופל, הדהוד, גבולות)
  • התנסות ותרגול מגוון כלים גופניים-תודעתיים להתערבות פנימית/חיצונית: הכרת עקרונות, תרגילים ופעילויות לתרגול אישי ולשימוש בעבודה הטיפולית והחינוכית בשטח.
  • התנסות באבחון חזקות וחולשות של המטפל/ת ושל תלמידים/מטופלים באמצעות מונחים מתחום האינטליגנציה הגופנית. זיהוי ואפיון צרכים ייחודיים והתאמת התערבות מותאמת אישית.

מקום הלימודים: סמינר הקיבוצים

שנת הלימודים תשע"ט  מתחילה  בתאריך 14.10.18 ומסתיימת בתאריך  27.6.19 
שימו לב!  ההחלטות הסופיות בנוגע  לפתיחת תכניות מתקבלות עפ"י נתוני  ההרשמה  שייקלטו עד  ל 16.9.18.