טיפול בהבעה וביצירה בילדים ובמתבגרים על הרצף האוטיסטי

"איני מטיל ולו שמץ של ספק בצורך של משהו באישיות ליצור מגע עם איכות נפשית"
(וילפרד ביון, 2004 [1962] )

שם ראש התכנית: עינת ביבי MA - מטפלת באמנות פלסטית ומדריכה מוסמכת.

מסגרת התכנית: שנה אחת

ימים ושעות לימוד: ימי שלישי אחת לשבועיים 16.00-19:15.

היקף התכנית: 60 שעות

קהל היעד: מטפלים בהבעה וביצירה ממוסד אקדמי מוכר בתחום

מהות התכנית: התמקצעות בתחום הטיפול  באוטיזם

בשיח הפסיכואנליטי גובר העניין במצבים מנטלים ראשוניים, ובכללם הרצף האוטיסטי. החתירה למגע עם איכות נפשית הינה הכוח המניע את  המטפל באוכלוסיות אלו.
בקורס נתוודע למורכבות שבהבנת התסמונת האוטיסטית, במאפייניה ובגישות השונות המסבירות אותה. נכיר ונלמד דרכי טיפול בהבעה וביצירה עם מטופלים פרטניים ובטיפול קבוצתי.

מטרת התכנית:

בקורס נעמיק את הידע התיאורטי בנוגע לאבחנה של התסמונת האוטיסטית, והטיפול בה מתוך קריאה בכתבי תיאורטיקנים ואנשי מקצוע  מגישות שונות.
כמו כן  יינתן מקום מרכזי להכרות מעשית עם כלים בעבודה הטיפולית בהבעה וביצירה ולחוויה האישית של המטפלים באוכלוסיה זו, החל ממפגש עם החומרים ברמה החושית מגעית ועד היכולת לבנות ייצוג ודימוי.
החלק הראשון של הקורס יוקדש להכרות עם גישות שונות אודות האבחנה ואופני ביטויה. חלק זה יכלול חומר תיאורטי והתנסויות עם תמות מרכזיות בהפרעה האוטיסטית.
חלקו השני של הקורס יוקדש לעבודה בהבעה וביצירה עם ילדים אלו בטיפול פרטני ובקבוצה, ויכלול שכלול טכניקות טיפוליות ורכישת כלים עדכניים.
הקורס הינו קורס סדנאי ומגוון והוא כולל צפייה בסרטונים, התנסות פעילה בהבעה וביצירה, הצגות מקרה, שיתוף בחוויה ובדוגמאות מטיפולים וקריאה שוטפת של חומר, כמו כן יוקדשו מפגשים להדרכה חיה.

הסבר מפורט:

טיפול רגשי בילדים ובמתבגרים על הרצף האוטיסטי מעורר שאלות רבות אצל המטפל. הטיפול מפגיש את המטפל עם תמות וחוויות מורכבות וקשות כמו - תחושות עזות של בלבול, חוסר משמעות, הצפה, פירוק, ריקנות וחרדה המתעוררות אצל מטפלים ותיקים וצעירים.

לאחר כשני עשורים של עבודה עם מטופלים על הרצף האוטיסטי, ושל מפגש עם הורים וצוותים חינוכיים וטיפוליים, אני מוצאת שהעבודה עם אוכלוסיה זו דורשת התבוננות שונה והתערבויות יצירתיות, ומאתגרת את המטפלים במקצועות השונים. לאחרונה אנו פוגשים יותר ויותר ילדים עם קשיים מורכבים ולא רק במסגרות החינוך המיוחד, בעוד הפנייה לטיפול בהבעה וביצירה הולכת ומתרחבת נדרשת התמקצעות, הכוללת העמקה והרחבה של הידע ושכלול הכלים אצל המטפלים באוכלוסייה זו.

אני מזמינה את המטפלים למפגש ולמסע תיאורטי והתנסותי, הנע בין קריאה לחוויה, בין חשיבה והתעמקות בטקסטים לבין יצירה בחומרים ובין הפנים והחוץ של המטופל והמטפל בחדר.

בין הנושאים:

  • היכרות עם האבחנה וסוגיות אטיולוגיות
  • קשיים וליקויים בוויסות חושי והשפעתם על הוויסות הרגשי
  • Theory of Mind - היכולת למנטליזציה והשפעתה על המצב הרגשי והתקשורת החברתית
  • התבוננות והבנת הלקות דרך תיאוריות פסיכואנליטיות 
  • איך עובדים? הטיפול בהבעה וביצירה – סטינג, שימוש בחומרים, מרחב החדר, תנועה בין אין צורה ליש צורה ועוד.
  • חוויית ההורות לילד עם אוטיזם
  • טיפול קבוצתי

תנאי קבלה: התוכנית מיועדת למטפלים בהבעה וביצירה

תהליך הרישום והקבלה :ראיון אישי

הערות כלליות ושונות: בסיום הקורס תוגש עבודה סיכום

שנת הלימודים תשע"ט  מתחילה  בתאריך 14.10.18 ומסתיימת בתאריך  27.6.19 
שימו לב!  ההחלטות הסופיות בנוגע  לפתיחת תכניות מתקבלות עפ"י נתוני  ההרשמה  שייקלטו עד  ל 16.9.18.